Tıbbi Laboratuvar Teknikleri
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: VCC103
Ders İsmi: Temel Bilgi Teknolojileri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. HAKAN ÇAKAN
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. HAKAN ÇAKAN
Öğr.Gör. SELEN ORTA
Öğr.Gör. GÖKHAN DİLEK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bireyin temel bilgi teknolojileri becerilerini edinebilmesi, İnternet ortamında aradığı bilgiye ulaşabilmesi, internetin sağladığı iletişim araçlarını kullanabilmesi, kendini tanıtıp anlatabilmesi, öğrenme sürecinde İnternet kaynaklarından yararlanabilmesi ve bir kelime işlemci programı kullanılabilmesi amaçlanarak dersin içeriği şekillendirilmiştir.
Dersin İçeriği: Bilginin temel kavramları; İnternet, internet tarayıcısı ve arama motorları; Elektronik posta kavramları ve hesap yönetimi; Taşınabilir cihazlar; Eşzamanlı ve eşzamansız iletişim araçları; Sosyal ağlar; Teknoloji ve öğrenme; MS Office Word (kelime işlemci programı)

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Bilgi, enformasyon ve veri kavramlarını tanımlayabilir.
2) Bilgi, enformasyon ve veri kavramlarını ayırt edebilir.
3) Bilgisayarın bileşenlerini tanımlayabilir.
4) Bilgisayarın bileşenlerinin işlevlerini açıklayabilir.
5) Bilgi işleme sürecini tanımlayabilir.
6) Bilgi işleme süreci aşamalarını örneklendirebilir.
7) Bilgi işleme sürecinde teknolojinin rolünü açıklayabilir.
8) İnternetin temel kavramlarını tanımlayabilir.
9) İnternet ortamında nasıl iletişim kurabileceğini açıklayabilir.
10) Arama motorunun nasıl kullanıldığını açıklayabilir.
11) Arama motorunun parametrelerini ayırt edebilir.
12) E-posta ile ilgili temel kavramları tanımlayabilir.
13) Taşınabilir cihazları tanımlayabilir.
14) Taşınabilir cihazların özelliklerini açıklayabilir.
15) Nomofobi kavramını tanımlayabilir.
16) Eşzamanlı ve eşzamansız iletişim süreçlerini açıklayabilir.
17) Sosyal ağları tanımlayabilirler.
18) Sosyal ağları kullanım amaçlarına göre açıklayabilir.
19) E-öğrenme, uzaktan eğitim ve web tabanlı öğrenme kavramlarını tanımlayabilir.
20) Yüz yüze ders ve web tabanlı öğrenme arasındaki farkları açıklayabilir.
21) MS Word program arayüzünü, araç çubuklarını, şerit ve sekmeleri tanır ve özelliklerini söyleyebilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) İnternet tarayıcısı kullanarak istediği sayfaya erişebilir.
2) Web üzerinden bir e-posta hesabını yönetebilir.
3) MS Word programında yeni belge açma, var olan belgeyi açma, belge kaydetme gibi dosya işlemlerini yapabilir.
4) MS Word programında metinleri düzenleyebilir.
5) MS Word programında tablo ekleyebilir ve üzerinde değişiklik yapabilir.
6) MS Word programında belge üzerinde resim, şekil, smartart, grafik gibi görsel nesnelerle çalışabilir.
7) MS Word programında sayfa düzeni özelliklerinden yararlanarak belgeyi yazdırabilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Bilginin Temel Kavramları (Veri, Enformasyon ve Bilgi; Bilgi İşleme Modeli) Üniversitenin Öğrenme Yönetim Sistemindeki (Ayvansaray E-Öğrenme) ders sayfasında asenkron ders içerikleri paylaşılmaktadır.
2) Bilginin Temel Kavramları (Bilgisayarın Bileşenleri; Bilgi İşleme Süreci) Üniversitenin Öğrenme Yönetim Sistemindeki (Ayvansaray E-Öğrenme) ders sayfasında asenkron ders içerikleri paylaşılmaktadır.
3) İnternet ve İnternet Tarayıcısı - İnternet ile ilgili kavramlar - İnternet tarayıcısı kullanımı - Google arama motoru kullanımı Üniversitenin Öğrenme Yönetim Sistemindeki (Ayvansaray E-Öğrenme) ders sayfasında asenkron ders içerikleri paylaşılmaktadır.
4) Elektronik Posta Yönetimi - Gmail üzerinden öğrenci maili kullanımı Üniversitenin Öğrenme Yönetim Sistemindeki (Ayvansaray E-Öğrenme) ders sayfasında asenkron ders içerikleri paylaşılmaktadır.
5) Taşınabilir Cihazlar ve Özellikleri Üniversitenin Öğrenme Yönetim Sistemindeki (Ayvansaray E-Öğrenme) ders sayfasında asenkron ders içerikleri paylaşılmaktadır.
6) Eşzamanlı ve eşzamansız iletişim araçları Üniversitenin Öğrenme Yönetim Sistemindeki (Ayvansaray E-Öğrenme) ders sayfasında asenkron ders içerikleri paylaşılmaktadır.
7) Sosyal Ağlar Üniversitenin Öğrenme Yönetim Sistemindeki (Ayvansaray E-Öğrenme) ders sayfasında asenkron ders içerikleri paylaşılmaktadır.
8) 1. Ara Değerlendirme Üniversitenin Öğrenme Yönetim Sistemindeki (Ayvansaray E-Öğrenme) ders sayfasında asenkron ders içerikleri paylaşılmaktadır.
9) Teknoloji ve öğrenme Üniversitenin Öğrenme Yönetim Sistemindeki (Ayvansaray E-Öğrenme) ders sayfasında asenkron ders içerikleri paylaşılmaktadır.
10) Kelime İşlemci (MS Word): Kullanıcı arayüzü, Dosya İşlemleri Üniversitenin Öğrenme Yönetim Sistemindeki (Ayvansaray E-Öğrenme) ders sayfasında asenkron ders içerikleri paylaşılmaktadır.
11) Kelime İşlemci (MS Word): Metin İşlemleri Üniversitenin Öğrenme Yönetim Sistemindeki (Ayvansaray E-Öğrenme) ders sayfasında asenkron ders içerikleri paylaşılmaktadır.
12) Kelime İşlemci (MS Word): Tablo İşlemleri Üniversitenin Öğrenme Yönetim Sistemindeki (Ayvansaray E-Öğrenme) ders sayfasında asenkron ders içerikleri paylaşılmaktadır.
13) Kelime İşlemci (MS Word): Görsel Nesneler 2. Ara Değerlendirme Üniversitenin Öğrenme Yönetim Sistemindeki (Ayvansaray E-Öğrenme) ders sayfasında asenkron ders içerikleri paylaşılmaktadır.
14) Kelime İşlemci (MS Word): Sayfa düzeni ve yazdırma Üniversitenin Öğrenme Yönetim Sistemindeki (Ayvansaray E-Öğrenme) ders sayfasında asenkron ders içerikleri paylaşılmaktadır.
15) Kelime İşlemci (MS Word): Genel Tekrar Üniversitenin Öğrenme Yönetim Sistemindeki (Ayvansaray E-Öğrenme) ders sayfasında asenkron ders içerikleri paylaşılmaktadır.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları üniversitenin Öğrenme Yönetim Sistemi (Ayvansaray E-Öğrenme) üzerinden haftalık olarak öğrencilerle paylaşılmaktadır.
Diğer Kaynaklar: Yıldız, B. (2017). Office 2016 Türkçe. İstanbul: Kodlab.
Üçüncü, H. (2011). Yeni Başlayanlar İçin Bilgisayar Windows 7 ve Microsoft Office 2010. İstanbul: Alfa.
Gülbahar, Y. (2018). E-Öğrenme (4. b.). Ankara: Pegem Akademi.
Kuzu, A. (2017). Çoklu Ortam Uygulamalarının Kuramsal Temelleri İçinde Dursun, Ö. Ö., Odabaşı, H. F. (Eds.), Çoklu ortam tasarımı. Ankara: PEGEM Akademi.
Aydın, C. H. (2015). Temel Kavramlar İçinde T. V. Yüzer, M. R. Okur (Eds.), Temel Bilgi Teknolojileri I, Anadolu Üniversitesi Yayınları No: 3190.
Fırat M. ve Özdamar Keskin N. (2015). İnternet Teknolojileri İçinde T. V. Yüzer, M. R. Okur (Eds.), Temel Bilgi Teknolojileri I, Anadolu Üniversitesi Yayınları No: 3190.
Toprak E. ve Uça-Güneş, E. P. (2015). Sosyal Ağlar. İçinde T. V. Yüzer, M. R. Okur (Eds.), Temel Bilgi Teknolojileri I, Anadolu Üniversitesi Yayınları No: 3190.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

11

12

13

15

16

17

18

19

20

21

22

23

10

14

24

25

26

27

28

Program Kazanımları
2) Laboratuvar güvenliği ve laboratuvarda uyulması gereken kurallar hakkında bilgi sahibi olma, laboratuvarda oluşabilecek riskleri belirleyebilme ve bunlara karşı önlem alabilme, güvenli laboratuvar ortamı oluşturabilme becerisine sahiptir.
3) Tıbbi laboratuvar testleri için uygun örnek alımı ve transferi hakkında bilgi sahibi olmak, örnek kabul ve red kriterlerini uygulayabilme, temel testleri yapabilme becerisine sahiptir.
4) Laboratuvar kimyası ve hesaplama bilgisine, analiz çözeltisi hazırlayabilme becerisine sahiptir.
5) Tıbbi laboratuvar testlerinin vücut sistemleri, yapı ve fonksiyonları ile olan ilişkilerini bilme, bunları mikroorganizmalarla ilişkilendirebilme bilgi ve becerisine sahiptir.
6) Tıbbi laboratuvar uygulamalarında çevre sağlığı ve atık yönetimi ile ilgili bilgi sahibi olma ve gerekli tedbirleri uygulayabilme becerisine sahiptir.
7) Bir yabancı dili orta seviyede bilme ve mesleki uygulamalarda kullanabilme becerisine sahiptir.
8) Bilimsel ve teknolojik gelişmelere, öğrenmeye açıktır.
9) Mesleğini en iyi şekilde yapacak bilgi ve beceriye ulaşmayı amaç edinir ve mesleki gelişimini sağlayacak donanıma sahip olur.
10) Laboratuvarda kullanılan cihazlar, aletler ve malzemeler hakkında bilgi sahibi olma, bunları uygun olarak kullanabilme, bakım ve temizliğini yapabilme becerisine sahiptir .
11) Test öncesi örnek hazırlama işlemlerini yapabilme, preparat hazırlayabilme, mikroskop kullanma ve mikroorganizmaların ekimini yapabilme becerisine sahiptir.
12) Sterilizasyon - Dezenfeksiyon bilgisine ve bunları uygulayabilme becerisine sahiptir.
13) Tıbbi laboratuvarın işleyişi ve yönetimi hakkında bilgi sahibi olma ve uygulamaları yürütebilme becerisine sahiptir.
14) Acil durumlarda ilk yardım uygulayabilme, temel yaşam desteği sağlayabilme, hasta ve yaralıları taşıyabilme bilgisine sahiptir.
15) Sözlü ve yazılı etkili iletişim kurabilme ve ekip çalışması yapabilme becerisine sahiptir.
16) Hasta hakları konusunda bilgi sahibi olma, etik ve ahlak kavramlarını, meslek etiği kurallarını bilme ve uygulayabilme yetisi kazanır.
17) Mesleğini en iyi şekilde uygulamakla birlikte, kişisel ve toplumsal gelişime katkı sağlayacak sosyal ve kültürel bilgiye sahip olmayı amaç edinir.
18) Tıbbi laboratuvar testleri sırasında ortaya çıkabilecek hataları ve onları düzeltme bilgi ve becerisine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
2) Laboratuvar güvenliği ve laboratuvarda uyulması gereken kurallar hakkında bilgi sahibi olma, laboratuvarda oluşabilecek riskleri belirleyebilme ve bunlara karşı önlem alabilme, güvenli laboratuvar ortamı oluşturabilme becerisine sahiptir.
3) Tıbbi laboratuvar testleri için uygun örnek alımı ve transferi hakkında bilgi sahibi olmak, örnek kabul ve red kriterlerini uygulayabilme, temel testleri yapabilme becerisine sahiptir.
4) Laboratuvar kimyası ve hesaplama bilgisine, analiz çözeltisi hazırlayabilme becerisine sahiptir.
5) Tıbbi laboratuvar testlerinin vücut sistemleri, yapı ve fonksiyonları ile olan ilişkilerini bilme, bunları mikroorganizmalarla ilişkilendirebilme bilgi ve becerisine sahiptir.
6) Tıbbi laboratuvar uygulamalarında çevre sağlığı ve atık yönetimi ile ilgili bilgi sahibi olma ve gerekli tedbirleri uygulayabilme becerisine sahiptir.
7) Bir yabancı dili orta seviyede bilme ve mesleki uygulamalarda kullanabilme becerisine sahiptir.
8) Bilimsel ve teknolojik gelişmelere, öğrenmeye açıktır. 4
9) Mesleğini en iyi şekilde yapacak bilgi ve beceriye ulaşmayı amaç edinir ve mesleki gelişimini sağlayacak donanıma sahip olur.
10) Laboratuvarda kullanılan cihazlar, aletler ve malzemeler hakkında bilgi sahibi olma, bunları uygun olarak kullanabilme, bakım ve temizliğini yapabilme becerisine sahiptir . 4
11) Test öncesi örnek hazırlama işlemlerini yapabilme, preparat hazırlayabilme, mikroskop kullanma ve mikroorganizmaların ekimini yapabilme becerisine sahiptir.
12) Sterilizasyon - Dezenfeksiyon bilgisine ve bunları uygulayabilme becerisine sahiptir.
13) Tıbbi laboratuvarın işleyişi ve yönetimi hakkında bilgi sahibi olma ve uygulamaları yürütebilme becerisine sahiptir.
14) Acil durumlarda ilk yardım uygulayabilme, temel yaşam desteği sağlayabilme, hasta ve yaralıları taşıyabilme bilgisine sahiptir.
15) Sözlü ve yazılı etkili iletişim kurabilme ve ekip çalışması yapabilme becerisine sahiptir. 4
16) Hasta hakları konusunda bilgi sahibi olma, etik ve ahlak kavramlarını, meslek etiği kurallarını bilme ve uygulayabilme yetisi kazanır.
17) Mesleğini en iyi şekilde uygulamakla birlikte, kişisel ve toplumsal gelişime katkı sağlayacak sosyal ve kültürel bilgiye sahip olmayı amaç edinir.
18) Tıbbi laboratuvar testleri sırasında ortaya çıkabilecek hataları ve onları düzeltme bilgi ve becerisine sahiptir.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 2 % 20
Final 1 % 80
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 20
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 80
Toplam % 100