Çocuk Gelişimi
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: CDV101
Ders İsmi: Çocuk Hakları ve Koruma
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. BURÇAK CEREN AKPINAR
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. DİLEK SAKA
Öğr.Gör. BURÇAK CEREN AKPINAR
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Çocuk hakları ve çocuk koruma alanında, dünyada ve Türkiye'de yapılan çalışmalar ile alakalı görev ve sorumluluklar hakkında genel bilgi sahibi olmak.
Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında çocuk hakları, çocuk istismarı ve ihmali, çocuk işçiliği, suça itilen çocuklar, yoksulluk ve şiddetin çocuklar üzerindeki etkileri, korunmaya muhtaç çocuklar ve özel gereksinimli çocukların istismarına dair teorik ve güncel bilgiler verilecek; çocukları istismar ve ihmalden koruma yolları, bu anlamda sahip olunan yasal haklar, öğretmenlere düşen görev ve sorumluluklar anlatılacaktır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Çocuk hakları ve koruma alanında gerekli teorik ve kuramsal bilgi sahibi olunur.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Verilen ödevlerle uygulamalı olarak çocuk hakları alanında yorum ve analiz yapma becerisi kazanılır.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Bir çocuk gelişimci gözü ile çocuk hakları alanına bakma becerisi kazanılır.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma, ders hakkında temel kavram, genel bilgi, ders içeriği, kaynak kitap ve eserler, sınavlar ve not sistemi ile derse yönelik beklentilerin paylaşılması Çocuk Hakları ve Koruma Yıldırım Doğru SUNAY.(Ed). 2014: Eğiten Kitap
2) Temel Hukuk Bilgisi İçinde; Çocuk Hukuku İçinde Hak Kavramının Yeri, Çocuk Haklarının, Konusu ve Özellikleri Slaytlar ve ders kitabı
3) Çocuk Hakları Kavramının Tarihsel Gelişimi; Dünyada ve Türkiye'de Çocuk Haklarına Dair Uluslararası Sözleşmeler Slaytlar ve ders kitabı
4) Çocuk Hakları Kavramının Tarihsel Gelişimi; Türkiye'de Çocuk Haklarına Dair Yasal Düzenlemeler, Çocuk Koruma Kanunu Slaytlar ve ders kitabı
5) Aile ve Çocuk Refahı Slaytlar ve ders kitabı
6) Çocuk İstismarı ve İhmali-1 Slaytlar ve ders kitabı
7) Çocuk İstismarı ve İhmali-2 Slaytlar ve ders kitabı
8) Vize ---
9) Çocuk İşçiliği Slaytlar ve ders kitabı
10) Çocuklar ve Boşanma Slaytlar ve ders kitabı
11) Okul Öncesi döneminde korunmaya muhtaç çocuklar Slaytlar ve ders kitabı
12) Çocuk hakları eğitiminin önemi ve Okul Öncesi dönemindeki çocuklara çocuk haklarının öğretimi Slaytlar ve ders kitabı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Her hafta eogrenme.com üzerinden öğrenciler ile paylaşılır.
Diğer Kaynaklar: Akyüz, E. (2013). Çocuk hukuku: çocukların hakları ve korunması. Ankara: Pegem Akademi.
Yıldırım, S. D. (2014). Çocuk hakları ve koruma. Ankara: Eğiten Kitap.
Balo, Y. S. (2009). Çocuk koruma kanunu ve uygulaması. İstanbul: Seçkin Yayıncılık
Çocuk adalet sistemi mevzuatı (2011). İstanbul: Uğur Yayınları.
Ayan, S. (2010). Aile ve şiddet. Ankara: Ütopya Yayınevi
Turupçu, A. Ve Gültekin Akduman, G. (2015). Okul öncesi eğitim ve çocuk hakları. Bulunduğu eser: Uyanık Balat, G. (Ed.) Okul öncesi eğitime giriş. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Çocuk gelişimindeki çağdaş/güncel kuramcıları tanıyabilme, alanındaki ulusal ve uluslararası yenilikleri takip edebilme
2) Çocuğun gelişim alanlarını, gelişim alanlarında oluşabilecek sorunları, ihtiyaçlarını tanımlayabilme
3) Çocuğun haklarını, toplum içerisindeki yerini ve toplumla ilişkilerini tanımlayabilme
4) Çocuğun ruhsal sağlığına etki eden değişkenleri tanımlayabilme
5) Çocuk hastalıklarını tanımlayabilme
6) Çocuğun sağlıklı beslenmesini tanımlayabilme
7) Gelişimsel değerlendirmeler yapabilme
8) Çocuğun gelişim alanlarına yönelik ve gereksinimlerine uygun programlar, etkinlikler, materyaller yapabilme
9) Aile ve topluma yönelik eğitimler düzenleyebilme
10) Bireysel ve takım içinde uyumlu çalışarak, takım çalışmasında gruba katkı sağlayabilme
11) Alanındaki çalışmaları yürütebilecek ve dünyadaki teknolojik gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi
12) Eleştirel düşünebilme ve meslek etiği bilgisi
13) Farklı bakış açılarına sahip olma ve farklılıklara saygı gösterebilme
14) Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Çocuk gelişimindeki çağdaş/güncel kuramcıları tanıyabilme, alanındaki ulusal ve uluslararası yenilikleri takip edebilme
2) Çocuğun gelişim alanlarını, gelişim alanlarında oluşabilecek sorunları, ihtiyaçlarını tanımlayabilme
3) Çocuğun haklarını, toplum içerisindeki yerini ve toplumla ilişkilerini tanımlayabilme 5
4) Çocuğun ruhsal sağlığına etki eden değişkenleri tanımlayabilme 2
5) Çocuk hastalıklarını tanımlayabilme
6) Çocuğun sağlıklı beslenmesini tanımlayabilme
7) Gelişimsel değerlendirmeler yapabilme
8) Çocuğun gelişim alanlarına yönelik ve gereksinimlerine uygun programlar, etkinlikler, materyaller yapabilme
9) Aile ve topluma yönelik eğitimler düzenleyebilme
10) Bireysel ve takım içinde uyumlu çalışarak, takım çalışmasında gruba katkı sağlayabilme
11) Alanındaki çalışmaları yürütebilecek ve dünyadaki teknolojik gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi
12) Eleştirel düşünebilme ve meslek etiği bilgisi
13) Farklı bakış açılarına sahip olma ve farklılıklara saygı gösterebilme 2
14) Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100