İç Mekan Tasarımı
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: IND101
Ders İsmi: İç Mekan Tasarımı I
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 2 0 6
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi YASEMİN ERDOĞAN
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi YASEMİN ERDOĞAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: İç mekânların tasarlanmasının önemini anlamayı, insan ergonomisinin ve evrensel tasarım ilkelerin normları üzerine detaylı bilgi öğrenmeyi ve ayrıca doğru malzemeleri doğru yerde uygulama becerisi edinmeyi amaçlamaktadır. Ders içeriğine yaşamın geçtiği tüm alanların iç mekan tasarımlarının yapılması girmektedir.
Dersin İçeriği: Mekân: mekânın tanımı, iç
mimaride mekân kavramı, mekânın oluşum
öğeleri, insan eylemleri, eylem alanları,
mekânda örgütlenme ilkeleri: tasarımın tanımı,
tasarım öğeleri, tasarım yöntemleri: algı, algının
tanımı, algılama süreci algı psikolojisi, tasarım
yasaları, iç mimaride mekân algısı: analiz: analiz
tanımı, analizin amacı, analizin yöntemleri,
mekân analizi, mekânın fiziksel ve psikolojik
analizi. Ders kapsamında “mekân” kavramı
tanıtılmakta, konu tarihsel perspektif içinde ele
alınmakta,antropometri, kullanıcı gereksinimleri,
bina tipolojileri ve benzeri konular
anlatılmaktadır. Bu derste öğrencilere “mekân”
kavramı tanıtılmakta, konu tarihsel perspektif
içinde antropometri, kullanıcı gereksinimleri,
bina tipolojileri ve ilgili konularla farklı bina
tipolojilerine yönelik olarak anlatılmaktadır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Antropometrik değerlendirmeler yapar.
2) Ergonomik değerlendirmeler yapar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Dersin seviyesinde iç mekan tasarımı yapar.
2) İç mekan tasarımına dair malzemeleri tanır.
3) Projeyi mimari anlatım kriterlerine göre hazırlar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma, dersin yürütülme biçimi üzerine genel bir bilgi ve içeriğinin açıklanması. İç mekân tasarımı eğitimi, bölümü seçme nedenleri ve beklentiler. -Sınıf içi uygulama, atölye çalışması. “Kaynaklar” listesindeki ilgili kaynaklar-kısımları.
2) İç mekân tasarımı nedir, tanımı, uygulama alanları. İç mekanı tanımlayan temel mimari bileşenler, özellikleri (biçim, konum, yönelim) ve düzenleme biçimleri. Projeler, örnekler, diğer disiplinlerle ilişkiler. -Sınıf içi uygulama, serbest okuma üzerine kısa tartışma, atölye çalışması. “Kaynaklar” listesindeki ilgili kaynaklar-kısımları.
3) Tasarım kavramı, tasarım süreci, tasarım yaklaşımları. -Sınıf içi uygulama, serbest okuma üzerine kısa tartışma, atölye çalışması. “Kaynaklar” listesindeki ilgili kaynaklar-kısımları.
4) Mekân oluşturma uygulamaları, insana ait antropometrik ölçüler, insan eylemleri.-Sınıf içi uygulama, serbest okuma üzerine kısa tartışma, atölye çalışması. “Kaynaklar” listesindeki ilgili kaynaklar-kısımları.
5) İç mekân tasarımında eskizin önemi, bir düşünme biçimi ve çevre analizi olarak eskiz. “Kaynaklar” listesindeki ilgili kaynaklar-kısımları.
6) İşlev kavramı. İşlev şeması oluşturma. Mekân ve işlevleri; mekânda yürütülen aktivitelerin mekân algısıyla ilişkisi. “Kaynaklar” listesindeki ilgili kaynaklar-kısımları.
7) Proje İçeriğine göre ihtiyaç listesi, fonksiyon şeması ve leke etütlerinin oluşturulması. -Konut mekânları. “Kaynaklar” listesindeki ilgili kaynaklar-kısımları.
8) Restoran ve kafeler, yeme-içme mekânları gibi iç mekanlarda işlevsel dağılım, işlev şemaları örnekleri. Sınıf içi uygulama. Ara sınav teslimleri ve değerlendirilmesi. “Kaynaklar” listesindeki ilgili kaynaklar-kısımları.
9) Ofis mekânları. İç mekanlarda işlevsel dağılım, işlev şemaları örnekleri. Sınıf içi uygulama. “Kaynaklar” listesindeki ilgili kaynaklar-kısımları.
10) İnsan-mekân ilişkisi ve kullanıcı gereksinmeleri. -Eğitim mekânları ve türleri. Sınıf içi uygulama. “Kaynaklar” listesindeki ilgili kaynaklar-kısımları.
11) Otel yapıları ve türleri . İç mekanlarda işlevsel dağılım, işlev şemaları örnekleri. sınıf içi uygulama. “Kaynaklar” listesindeki ilgili kaynaklar-kısımları.
12) Ticari mekânlar, alış-veriş ve satış alanları vb. gibi iç mekânlarda işlevsel dağılım, işlev şemaları örnekleri. -Sınıf içi uygulama, “Kaynaklar” listesindeki ilgili kaynaklar-kısımları.
13) Kültür mekanları gibi iç mekânlarda işlevsel dağılım, işlev şemaları örnekleri. -Sınıf içi uygulama. “Kaynaklar” listesindeki ilgili kaynaklar-kısımları.
14) Sağlık yapıları ve türleri gibi iç mekanlarda işlevsel dağılım, işlev şemaları örnekleri. Sınıf içi uygulama. “Kaynaklar” listesindeki ilgili kaynaklar-kısımları.
15) Teknolojinin iç mimari tasarıma etkileri -Geleceğin mekânları “Kaynaklar” listesindeki ilgili kaynaklar-kısımları.
16) Final Haftası -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Neufert, 2016, Yapı Tasarımı, Beta Yayınları, İstanbul.
2. Dodsworth, S., Anderson, S., 2015, İç Mekan Tasarımının Temelleri, Literatür Yayıncılık, İstanbul.
3. Coles, J., House, N., 2012, İç Mimarlığın Temelleri, Literatür Yayıncılık, İstanbul.
4. Ching, F., 2016, İç Mekan Tasarımı (Resimli), Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul.
5. Ching, F., 2004, Mimarlık, Biçim, Mekan ve Düzen, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul.
6. Ching, F., 2014, Mimarlık ve Sanatta Yaratıcı Bir Süreç Çizim, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul.
7. Kalınkara, V., 2006, Tasarım ve Dekorasyon, Gazi Kitabevi, Ankara.
8. Brooker, G., Stone, S., 2011, İç Mekan Tasarımı Nedir, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul.
9. Bielefeld, B., 2016, Tasarım Fikirleri, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul.
10. Rasmussen, S., 2016, Yaşanan Mimari, Remzi Kitabevi, İstanbul.
11. Gürer, L., Gürer, G., Temel Tasarım, Birsen Yayınevi, İstanbul.
12. Jormakka, K., 2016, Adım Adım Tasarım Yöntemleri, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul.
13. Mollison, B., 2014, Permakültüre Giriş, Sinek Sekiz Yayınları, İstanbul.
Diğer Kaynaklar: 1. Hasol, D., 2003, Mimarlık ve Yapı Sözlügü, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul.
2. Hasol, D., 2008, Ansiklopedik Mimarlık Sözlügü, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul.
3. Kolektif, 2009, Mimarlık, NTV Yayınları, İstanbul.
4. Tanyeli, U., 2007, Mimarlığın Aktörleri : Türkiye 1900 – 2000, Garanti Galeri, İstanbul.
5. Tanyeli, U., 2015, Sözen, M., Sanat Kavramı ve Terimleri Sözlüğü, Remzi Kitabevi, İstanbul.
6. Panero, J., Zelnik, M., Time-Saver Standards for Interior Design and Space Planning, McGraw-Hill Books
7. Kuban, D., 2000, Mimarlık Kavramları, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul.
8. Müller, W., 2012, Mimarlık Atlası 1-2 Cilt, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul.
9. Roth, L., 2014, Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yayınevi, İstanbul.
10. Coates, M., Stone, S.,Brooker , G., 2011, Görsel İç Mimarlık Sözlüğü, Literatür Yayıncılık, İstanbul.
11. Ching, F., 2013, Çizimlerle Bina Yapım Rehberi, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul.
12. Güngör, H., 2016, Görsel Sanatlar ve Mimarlık İçin Temel Tasar, Patates Baskı Yayınları, İstanbul.
13. Divanlıoğlu, D., Temel Tasarım Öğeleri ve İlkeleri, Birsen Yayınevi, İstanbul.
14. Özcan, Z., Bayraktar, N., Görer Tamer, N., Tekel, A., Gürer, N., Kızıltaş, A., Armatlı Köroğlu, B., Görsel Eğitimde Yaratıcılık ve Temel Tasarım, Nobel Akademik Yayıncılık, İstanbul.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Temel tasarım ilke ve yöntemlerine hakim olmak
2) Mesleki uygulamalarda karşılaşılan sorunları tanımlamak; analiz etmek ve bu sorunlara çözüm önerileri getirmek.
3) Mesleki teknik ve iletişim diline hakim olmak; ilgili yasa ve yönetmelikleri tanımak
4) Sanat ve tasarım alanında edinilen bilgilerle birlikte iç Mekanı (çevresini) kullanıcı istekleri/ihtiyaçları doğrultusunda tasarlayabilmek
5) Mekan tasarımında fiziksel çevre kalitesini arttıracak sistemleri tasarlamak ve denetimini yapmak
6) Geleneksel yöntemle ve bilgisayar ortamında teknik çizim yapabilmek, 3 boyutlu modelleme ve sunum yapabilmek.
7) Sektöründe fonksiyonlarını kullanabilme yeteneğine sahip olmak ve yeni yönetim tekniklerini iş süreçlerine adapte ederek uygulayabilmek.
8) Alanında almış olduğu teorik ve uygulamalı bilgileri iş hayatında kullanabilme becerisine sahip olmak.
9) İç mekan ile ilgili üretilen; malzeme, yapı elemanı, mekan donatıları ve her türlü tekstil, mobilya, ve benzeri elemanların pazarlanması ve kullanımı ile ilgili bilgi ve deneyim kazandırmak
10) Farklı disiplinlerle ortak proje geliştirme ve yürütme becerisine, etkin iletişim becerisine sahip olma ve birlikte çalışmaya yatkın olabilme
11) Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek; teknolojik değişiklikleri takip ederek yeni teknolojileri işletme sistemlerine uyarlayabilmek
12) Bağımsız tasarlama ve çalışma güvenine sahip, aynı zamanda iyi bir takım oyuncusu olma uyumu gösterebilen, mesleki sorumluluk ve etik kuralların bilincinde, tasarımcılar yetiştirmektedir.
13) Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel tasarım ilke ve yöntemlerine hakim olmak
2) Mesleki uygulamalarda karşılaşılan sorunları tanımlamak; analiz etmek ve bu sorunlara çözüm önerileri getirmek.
3) Mesleki teknik ve iletişim diline hakim olmak; ilgili yasa ve yönetmelikleri tanımak
4) Sanat ve tasarım alanında edinilen bilgilerle birlikte iç Mekanı (çevresini) kullanıcı istekleri/ihtiyaçları doğrultusunda tasarlayabilmek
5) Mekan tasarımında fiziksel çevre kalitesini arttıracak sistemleri tasarlamak ve denetimini yapmak
6) Geleneksel yöntemle ve bilgisayar ortamında teknik çizim yapabilmek, 3 boyutlu modelleme ve sunum yapabilmek.
7) Sektöründe fonksiyonlarını kullanabilme yeteneğine sahip olmak ve yeni yönetim tekniklerini iş süreçlerine adapte ederek uygulayabilmek.
8) Alanında almış olduğu teorik ve uygulamalı bilgileri iş hayatında kullanabilme becerisine sahip olmak.
9) İç mekan ile ilgili üretilen; malzeme, yapı elemanı, mekan donatıları ve her türlü tekstil, mobilya, ve benzeri elemanların pazarlanması ve kullanımı ile ilgili bilgi ve deneyim kazandırmak
10) Farklı disiplinlerle ortak proje geliştirme ve yürütme becerisine, etkin iletişim becerisine sahip olma ve birlikte çalışmaya yatkın olabilme
11) Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek; teknolojik değişiklikleri takip ederek yeni teknolojileri işletme sistemlerine uyarlayabilmek
12) Bağımsız tasarlama ve çalışma güvenine sahip, aynı zamanda iyi bir takım oyuncusu olma uyumu gösterebilen, mesleki sorumluluk ve etik kuralların bilincinde, tasarımcılar yetiştirmektedir.
13) Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Uygulama 2 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100