İç Mekan Tasarımı | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | IND101 | ||||||||
Ders İsmi: | İç Mekan Tasarımı I | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi YASEMİN ERDOĞAN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi YASEMİN ERDOĞAN |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | İç mekânların tasarlanmasının önemini anlamayı, insan ergonomisinin ve evrensel tasarım ilkelerin normları üzerine detaylı bilgi öğrenmeyi ve ayrıca doğru malzemeleri doğru yerde uygulama becerisi edinmeyi amaçlamaktadır. Ders içeriğine yaşamın geçtiği tüm alanların iç mekan tasarımlarının yapılması girmektedir. |
Dersin İçeriği: | Mekân: mekânın tanımı, iç mimaride mekân kavramı, mekânın oluşum öğeleri, insan eylemleri, eylem alanları, mekânda örgütlenme ilkeleri: tasarımın tanımı, tasarım öğeleri, tasarım yöntemleri: algı, algının tanımı, algılama süreci algı psikolojisi, tasarım yasaları, iç mimaride mekân algısı: analiz: analiz tanımı, analizin amacı, analizin yöntemleri, mekân analizi, mekânın fiziksel ve psikolojik analizi. Ders kapsamında “mekân” kavramı tanıtılmakta, konu tarihsel perspektif içinde ele alınmakta,antropometri, kullanıcı gereksinimleri, bina tipolojileri ve benzeri konular anlatılmaktadır. Bu derste öğrencilere “mekân” kavramı tanıtılmakta, konu tarihsel perspektif içinde antropometri, kullanıcı gereksinimleri, bina tipolojileri ve ilgili konularla farklı bina tipolojilerine yönelik olarak anlatılmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tanışma, dersin yürütülme biçimi üzerine genel bir bilgi ve içeriğinin açıklanması. İç mekân tasarımı eğitimi, bölümü seçme nedenleri ve beklentiler. -Sınıf içi uygulama, atölye çalışması. | “Kaynaklar” listesindeki ilgili kaynaklar-kısımları. |
2) | İç mekân tasarımı nedir, tanımı, uygulama alanları. İç mekanı tanımlayan temel mimari bileşenler, özellikleri (biçim, konum, yönelim) ve düzenleme biçimleri. Projeler, örnekler, diğer disiplinlerle ilişkiler. -Sınıf içi uygulama, serbest okuma üzerine kısa tartışma, atölye çalışması. | “Kaynaklar” listesindeki ilgili kaynaklar-kısımları. |
3) | Tasarım kavramı, tasarım süreci, tasarım yaklaşımları. -Sınıf içi uygulama, serbest okuma üzerine kısa tartışma, atölye çalışması. | “Kaynaklar” listesindeki ilgili kaynaklar-kısımları. |
4) | Mekân oluşturma uygulamaları, insana ait antropometrik ölçüler, insan eylemleri.-Sınıf içi uygulama, serbest okuma üzerine kısa tartışma, atölye çalışması. | “Kaynaklar” listesindeki ilgili kaynaklar-kısımları. |
5) | İç mekân tasarımında eskizin önemi, bir düşünme biçimi ve çevre analizi olarak eskiz. | “Kaynaklar” listesindeki ilgili kaynaklar-kısımları. |
6) | İşlev kavramı. İşlev şeması oluşturma. Mekân ve işlevleri; mekânda yürütülen aktivitelerin mekân algısıyla ilişkisi. | “Kaynaklar” listesindeki ilgili kaynaklar-kısımları. |
7) | Proje İçeriğine göre ihtiyaç listesi, fonksiyon şeması ve leke etütlerinin oluşturulması. -Konut mekânları. | “Kaynaklar” listesindeki ilgili kaynaklar-kısımları. |
8) | Restoran ve kafeler, yeme-içme mekânları gibi iç mekanlarda işlevsel dağılım, işlev şemaları örnekleri. Sınıf içi uygulama. Ara sınav teslimleri ve değerlendirilmesi. | “Kaynaklar” listesindeki ilgili kaynaklar-kısımları. |
9) | Ofis mekânları. İç mekanlarda işlevsel dağılım, işlev şemaları örnekleri. Sınıf içi uygulama. | “Kaynaklar” listesindeki ilgili kaynaklar-kısımları. |
10) | İnsan-mekân ilişkisi ve kullanıcı gereksinmeleri. -Eğitim mekânları ve türleri. Sınıf içi uygulama. | “Kaynaklar” listesindeki ilgili kaynaklar-kısımları. |
11) | Otel yapıları ve türleri . İç mekanlarda işlevsel dağılım, işlev şemaları örnekleri. sınıf içi uygulama. | “Kaynaklar” listesindeki ilgili kaynaklar-kısımları. |
12) | Ticari mekânlar, alış-veriş ve satış alanları vb. gibi iç mekânlarda işlevsel dağılım, işlev şemaları örnekleri. -Sınıf içi uygulama, | “Kaynaklar” listesindeki ilgili kaynaklar-kısımları. |
13) | Kültür mekanları gibi iç mekânlarda işlevsel dağılım, işlev şemaları örnekleri. -Sınıf içi uygulama. | “Kaynaklar” listesindeki ilgili kaynaklar-kısımları. |
14) | Sağlık yapıları ve türleri gibi iç mekanlarda işlevsel dağılım, işlev şemaları örnekleri. Sınıf içi uygulama. | “Kaynaklar” listesindeki ilgili kaynaklar-kısımları. |
15) | Teknolojinin iç mimari tasarıma etkileri -Geleceğin mekânları | “Kaynaklar” listesindeki ilgili kaynaklar-kısımları. |
16) | Final Haftası | - |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Neufert, 2016, Yapı Tasarımı, Beta Yayınları, İstanbul. 2. Dodsworth, S., Anderson, S., 2015, İç Mekan Tasarımının Temelleri, Literatür Yayıncılık, İstanbul. 3. Coles, J., House, N., 2012, İç Mimarlığın Temelleri, Literatür Yayıncılık, İstanbul. 4. Ching, F., 2016, İç Mekan Tasarımı (Resimli), Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul. 5. Ching, F., 2004, Mimarlık, Biçim, Mekan ve Düzen, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul. 6. Ching, F., 2014, Mimarlık ve Sanatta Yaratıcı Bir Süreç Çizim, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul. 7. Kalınkara, V., 2006, Tasarım ve Dekorasyon, Gazi Kitabevi, Ankara. 8. Brooker, G., Stone, S., 2011, İç Mekan Tasarımı Nedir, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul. 9. Bielefeld, B., 2016, Tasarım Fikirleri, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul. 10. Rasmussen, S., 2016, Yaşanan Mimari, Remzi Kitabevi, İstanbul. 11. Gürer, L., Gürer, G., Temel Tasarım, Birsen Yayınevi, İstanbul. 12. Jormakka, K., 2016, Adım Adım Tasarım Yöntemleri, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul. 13. Mollison, B., 2014, Permakültüre Giriş, Sinek Sekiz Yayınları, İstanbul. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Hasol, D., 2003, Mimarlık ve Yapı Sözlügü, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul. 2. Hasol, D., 2008, Ansiklopedik Mimarlık Sözlügü, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul. 3. Kolektif, 2009, Mimarlık, NTV Yayınları, İstanbul. 4. Tanyeli, U., 2007, Mimarlığın Aktörleri : Türkiye 1900 – 2000, Garanti Galeri, İstanbul. 5. Tanyeli, U., 2015, Sözen, M., Sanat Kavramı ve Terimleri Sözlüğü, Remzi Kitabevi, İstanbul. 6. Panero, J., Zelnik, M., Time-Saver Standards for Interior Design and Space Planning, McGraw-Hill Books 7. Kuban, D., 2000, Mimarlık Kavramları, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul. 8. Müller, W., 2012, Mimarlık Atlası 1-2 Cilt, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul. 9. Roth, L., 2014, Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yayınevi, İstanbul. 10. Coates, M., Stone, S.,Brooker , G., 2011, Görsel İç Mimarlık Sözlüğü, Literatür Yayıncılık, İstanbul. 11. Ching, F., 2013, Çizimlerle Bina Yapım Rehberi, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul. 12. Güngör, H., 2016, Görsel Sanatlar ve Mimarlık İçin Temel Tasar, Patates Baskı Yayınları, İstanbul. 13. Divanlıoğlu, D., Temel Tasarım Öğeleri ve İlkeleri, Birsen Yayınevi, İstanbul. 14. Özcan, Z., Bayraktar, N., Görer Tamer, N., Tekel, A., Gürer, N., Kızıltaş, A., Armatlı Köroğlu, B., Görsel Eğitimde Yaratıcılık ve Temel Tasarım, Nobel Akademik Yayıncılık, İstanbul. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||
1) Temel tasarım ilke ve yöntemlerine hakim olmak | ||||||||||||
2) Mesleki uygulamalarda karşılaşılan sorunları tanımlamak; analiz etmek ve bu sorunlara çözüm önerileri getirmek. | ||||||||||||
3) Mesleki teknik ve iletişim diline hakim olmak; ilgili yasa ve yönetmelikleri tanımak | ||||||||||||
4) Sanat ve tasarım alanında edinilen bilgilerle birlikte iç Mekanı (çevresini) kullanıcı istekleri/ihtiyaçları doğrultusunda tasarlayabilmek | ||||||||||||
5) Mekan tasarımında fiziksel çevre kalitesini arttıracak sistemleri tasarlamak ve denetimini yapmak | ||||||||||||
6) Geleneksel yöntemle ve bilgisayar ortamında teknik çizim yapabilmek, 3 boyutlu modelleme ve sunum yapabilmek. | ||||||||||||
7) Sektöründe fonksiyonlarını kullanabilme yeteneğine sahip olmak ve yeni yönetim tekniklerini iş süreçlerine adapte ederek uygulayabilmek. | ||||||||||||
8) Alanında almış olduğu teorik ve uygulamalı bilgileri iş hayatında kullanabilme becerisine sahip olmak. | ||||||||||||
9) İç mekan ile ilgili üretilen; malzeme, yapı elemanı, mekan donatıları ve her türlü tekstil, mobilya, ve benzeri elemanların pazarlanması ve kullanımı ile ilgili bilgi ve deneyim kazandırmak | ||||||||||||
10) Farklı disiplinlerle ortak proje geliştirme ve yürütme becerisine, etkin iletişim becerisine sahip olma ve birlikte çalışmaya yatkın olabilme | ||||||||||||
11) Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek; teknolojik değişiklikleri takip ederek yeni teknolojileri işletme sistemlerine uyarlayabilmek | ||||||||||||
12) Bağımsız tasarlama ve çalışma güvenine sahip, aynı zamanda iyi bir takım oyuncusu olma uyumu gösterebilen, mesleki sorumluluk ve etik kuralların bilincinde, tasarımcılar yetiştirmektedir. | ||||||||||||
13) Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Temel tasarım ilke ve yöntemlerine hakim olmak | |
2) | Mesleki uygulamalarda karşılaşılan sorunları tanımlamak; analiz etmek ve bu sorunlara çözüm önerileri getirmek. | |
3) | Mesleki teknik ve iletişim diline hakim olmak; ilgili yasa ve yönetmelikleri tanımak | |
4) | Sanat ve tasarım alanında edinilen bilgilerle birlikte iç Mekanı (çevresini) kullanıcı istekleri/ihtiyaçları doğrultusunda tasarlayabilmek | |
5) | Mekan tasarımında fiziksel çevre kalitesini arttıracak sistemleri tasarlamak ve denetimini yapmak | |
6) | Geleneksel yöntemle ve bilgisayar ortamında teknik çizim yapabilmek, 3 boyutlu modelleme ve sunum yapabilmek. | |
7) | Sektöründe fonksiyonlarını kullanabilme yeteneğine sahip olmak ve yeni yönetim tekniklerini iş süreçlerine adapte ederek uygulayabilmek. | |
8) | Alanında almış olduğu teorik ve uygulamalı bilgileri iş hayatında kullanabilme becerisine sahip olmak. | |
9) | İç mekan ile ilgili üretilen; malzeme, yapı elemanı, mekan donatıları ve her türlü tekstil, mobilya, ve benzeri elemanların pazarlanması ve kullanımı ile ilgili bilgi ve deneyim kazandırmak | |
10) | Farklı disiplinlerle ortak proje geliştirme ve yürütme becerisine, etkin iletişim becerisine sahip olma ve birlikte çalışmaya yatkın olabilme | |
11) | Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek; teknolojik değişiklikleri takip ederek yeni teknolojileri işletme sistemlerine uyarlayabilmek | |
12) | Bağımsız tasarlama ve çalışma güvenine sahip, aynı zamanda iyi bir takım oyuncusu olma uyumu gösterebilen, mesleki sorumluluk ve etik kuralların bilincinde, tasarımcılar yetiştirmektedir. | |
13) | Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Uygulama | 2 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |