Mimari Restorasyon
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: IND108
Ders İsmi: Tasarım Prensipleri ve Mekan
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 5
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. BERKAY BEKTÜRK
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. GÜRKAN OKUMUŞ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Mekan, mekanın tanımı, tasarım kavramı, tasarım prensipleri ile ilgili öğrenme ve mesleki sürece bu kavramları soyut ve somut olarak dahil ederek çizim, maket, video vb. İfade yöntemleri ile aktarabilmeyi amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Mekân: mekânın tanımı, iç mimaride mekân kavramı, mekânın oluşum öğeleri, insan eylemleri, eylem alanları, mekânda örgütlenme ilkeleri: tasarımın tanımı, tasarım öğeleri, tasarım yöntemleri: algı, algının tanımı, algılama süreci algı psikolojisi, tasarım yasaları, iç mimaride mekân algısı: analiz: analiz tanımı, analizin amacı, analizin yöntemleri, mekân analizi, mekanın fiziksel ve psikolojik analizi.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sanat ve tasarım dilini çok yönlü bir şekilde kavrayabilme
2) Eleştirel bakış açısına sahip olabilme
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Düşüncenin görselleştirilmesine olanak sağlayacak görsel ifade tekniklerinin kullanımı ile ili ve üç boyutlu kompozisyonlar oluşturabilme
2) Bakma-görme-algılama arasındaki ilişkileri değerlendirebilme
3) Tasarım kavramını çizim, model vb. Uygulamalarla ifade edebilme
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Bir sanat nesnesini, tasarım ürününü ve çevreyi yorumlayabilme ve çeşitli yönleriyle değerlendirme yapabilme
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma ve Dersin içeriği hakkında ön tartışmaların yapılması. Dönem İçi Metin Ödevinin Verilmesi “Kaynaklar” listesindeki ilgili kaynaklar-kısımları.
2) İlgili Kavramların ve Tasarım Prensiplerinin anlatılması Uygulama ödevinin verilmesi “Kaynaklar” listesindeki ilgili kaynaklar-kısımları.
3) Verilen şablon üzerinde Tasarım Prensipleri Uygulama Ödevinin değerlendirilmesi “Kaynaklar” listesindeki ilgili kaynaklar-kısımları.
4) Verilen şablon üzerinde Tasarım Prensipleri Uygulama Ödevinin değerlendirilmesi “Kaynaklar” listesindeki ilgili kaynaklar-kısımları.
5) Biçimde Soyutlama Kavramlarının anlatılması “Kaynaklar” listesindeki ilgili kaynaklar-kısımları.
6) Verilen şablon üzerinde Biçimde Soyutlama Uygulama Ödevinin değerlendirilmesi “Kaynaklar” listesindeki ilgili kaynaklar-kısımları.
7) Verilen şablon üzerinde Biçimde Soyutlama Uygulama Ödevinin değerlendirilmesi “Kaynaklar” listesindeki ilgili kaynaklar-kısımları.
8) Ara Sınav -
9) Mimarlıkta Mekan Kavramının, ilgili unsurların Anlatılması “Kaynaklar” listesindeki ilgili kaynaklar-kısımları.
10) Öğrencinin Belirleyeceği Bir Konu Üzerinde Biçimde soyutlama ve Tasarım Prensiplerini Kullanarak Mekan çalışmalarının yapılması “Kaynaklar” listesindeki ilgili kaynaklar-kısımları.
11) Öğrencinin Belirleyeceği Bir Konu Üzerinde Biçimde soyutlama ve Tasarım Prensiplerini Kullanarak Mekan çalışmalarının yapılması “Kaynaklar” listesindeki ilgili kaynaklar-kısımları.
12) Boyama Tekniklerinin Gösterilmesi ve Tasarlanan mekan çizimlerinin Boyanması “Kaynaklar” listesindeki ilgili kaynaklar-kısımları.
13) Tasarlanan mekanların Maketlerinin Yapılması ve Metin Ödevlerinin Toplanması “Kaynaklar” listesindeki ilgili kaynaklar-kısımları.
14) FİNAL HAFTASI -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Donald P. Coduto, 2005, Temel Tasarımı İlke ve Uygulamaları, Gazi Kitabevi, Ankara.
• F.D.K. Ching, 2010, Mimarlık: Biçim, Mekân ve Düzen, YEM
• Jormakka, K., 2016, Adım Adım Tasarım Yöntemleri, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul.
• Neufert, 2016, Yapı Tasarımı, Beta Yayınları, İstanbul.
• B. Denel, 1981, Temel Tasarım ve Yaratıcılık, ODTÜ Mimarlık Fak. Basım
Diğer Kaynaklar: • E. Onat, 2018, Mimarlık Form ve Geometri, Efil Yayınevi, Ankara
• Vitruvius, 2000, Mimarlık üzerine on kitap, Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı
• Hasol, D., 2003, Mimarlık ve Yapı Sözlügü, YEM Yayın, İstanbul.
• Hasol, D., 2008, Ansiklopedik Mimarlık Sözlügü, YEM Yayın, İstanbul.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

5

2

3

6

4

Program Kazanımları
1) Meslek etiği ve sorumluluk bilincine sahip olabilme
2) Çizim (t-cetveli, gönye, pergel vb.) ve ölçüm (mira, terazi, şakül, nivo, lazermetre vb.) aletlerini amaca uygun kullanabilme,
3) Geleneksel ve ileri ölçüm teknikleriyle (“total station”, “laser scanner”, fotogrametri) ölçülmüş yapı ve yapı kalıntılarının rölövesini bilgisayar ortamında hazırlayabilme,
4) Rölöve, restitüsyon ve restorasyon projeleri ve eklerini bilgisayar ortamında hazırlayabilme
5) Rölövenin taşınmaz kültür varlıklarının korunmasındaki önemini kavramış olarak kroki çizimleri hazırlayabilme ve basit ölçüm yöntemlerini kullanabilme,
6) Tarihi çevre bilincine ve restorasyon hakkında kuramsal altyapıya sahip olma,
7) Yapı metraj ve maliyeti dilini kavrayabilme, Yapı elemanlarını poz numaraları ile metraj cetvellerinde gösterebilme
8) Plan, kesit, görünüş vaziyet planı okuyabilme,
9) Roma, Bizans, Anadolu Selçuklu, Beylikler ve Osmanlı dönemlerindeki eğitim, dini, sosyal, ticari, askeri yapıları, plan ve cephe özellikleri, strüktürel özellikler, yapım teknikleri, malzeme türleri ve bezeme özellikleri bakımından ayırabilme,
10) Mesleki fotoğraflar çekebilme ve fotoğraf ile rölöve, restorasyon, restitüsyon proje eklerinin hazırlanması konusunda yetkin olma.
11) Grupla çalışma becerisi kazanabilme,
12) Araştırma raporu hazırlayabilme,
13) Mesleki gelişmeleri takip ederek kendini geliştirebilme
14) Alan çalışmasında içinde bulunulan sosyo-kültürel-fiziki şartları kavrayarak uyum gösterebilme
15) Üç boyutlu düşünme yeteneği kazanabilme
16) Türk dili, Atatürk ilke ve İnkılapları, Bilgi teknolojileri alanlarında temel bilgi sahibi olma
17) Bir yabancı dili temel düzeyde öğrenme yetisi kazandırma

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Meslek etiği ve sorumluluk bilincine sahip olabilme
2) Çizim (t-cetveli, gönye, pergel vb.) ve ölçüm (mira, terazi, şakül, nivo, lazermetre vb.) aletlerini amaca uygun kullanabilme,
3) Geleneksel ve ileri ölçüm teknikleriyle (“total station”, “laser scanner”, fotogrametri) ölçülmüş yapı ve yapı kalıntılarının rölövesini bilgisayar ortamında hazırlayabilme,
4) Rölöve, restitüsyon ve restorasyon projeleri ve eklerini bilgisayar ortamında hazırlayabilme
5) Rölövenin taşınmaz kültür varlıklarının korunmasındaki önemini kavramış olarak kroki çizimleri hazırlayabilme ve basit ölçüm yöntemlerini kullanabilme,
6) Tarihi çevre bilincine ve restorasyon hakkında kuramsal altyapıya sahip olma,
7) Yapı metraj ve maliyeti dilini kavrayabilme, Yapı elemanlarını poz numaraları ile metraj cetvellerinde gösterebilme
8) Plan, kesit, görünüş vaziyet planı okuyabilme,
9) Roma, Bizans, Anadolu Selçuklu, Beylikler ve Osmanlı dönemlerindeki eğitim, dini, sosyal, ticari, askeri yapıları, plan ve cephe özellikleri, strüktürel özellikler, yapım teknikleri, malzeme türleri ve bezeme özellikleri bakımından ayırabilme,
10) Mesleki fotoğraflar çekebilme ve fotoğraf ile rölöve, restorasyon, restitüsyon proje eklerinin hazırlanması konusunda yetkin olma.
11) Grupla çalışma becerisi kazanabilme,
12) Araştırma raporu hazırlayabilme,
13) Mesleki gelişmeleri takip ederek kendini geliştirebilme
14) Alan çalışmasında içinde bulunulan sosyo-kültürel-fiziki şartları kavrayarak uyum gösterebilme
15) Üç boyutlu düşünme yeteneği kazanabilme
16) Türk dili, Atatürk ilke ve İnkılapları, Bilgi teknolojileri alanlarında temel bilgi sahibi olma
17) Bir yabancı dili temel düzeyde öğrenme yetisi kazandırma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Uygulama 1 % 10
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100