Mimari Restorasyon
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ARR101
Ders İsmi: Eski Eserlerin Korunması ve Restorasyon İlkeleri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 4
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi PELİN KOTAS
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. GÜRKAN OKUMUŞ
Dr. Öğr. Üyesi PELİN KOTAS
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı koruma bilincinin kavramsal temellerini oluşturmaktır. Dönem içinde yapılacak çalışmalar sayesinde tarihi çevre bilincinin oluşmasının sağlanması ve restorasyon hakkında kuramsal altyapının oluşturulması hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği: Bu ders, genel koruma ve kültürel miras kavramlarını tarihsel bir perspektif içinde sunmakta ve çeşitli kuramlar hakkında bilgi vermektedir. Bu doğrultuda koruma kavramı ve boyutlarının tanımlanması, korunması gereken değerlerin açıklanması ve sınıflandırılması, korunması gereken kültür varlıklarının koruma sorunlarının yasal çerçevede anlatılması ve bu çerçevenin geçirdiği evrimin irdelenmesi gerçekleştirilecektir. Ayrıca restorasyon öncesinde yapılan çalışmalar, restorasyon projesinin hazırlanması ve restorasyon teknikleri genel hatlarıyla açıklanacaktır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Korumanın hangi ölçütlere göre yapılacağını ayırt edebilme
2) Anıtlarda bozulmaya neden olan etkenleri teşhis etme.
3) Restorasyon öncesi yapılan çalışmaları sıralama.
4) Restorasyon projesinin farklı safhalarını gözlemleme .
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma. Dersin kapsamının ve hedeflerinin tanıtılması. Koruma ve restorasyon kavramlarının irdelenmesi. İlk uygulamalardan Rönesans’a kadar koruma anlayışının evrimi. Jokiletho, J., 2004. A History of Architectural Conservation, Elsevier Butterworth Heinemann. Ahunbay, Z., 2016. Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınları, İstanbul.
2) 19. yüzyılın sonuna kadar koruma anlayışının evrimi, 19. yüzyıldan 1964 Venedik Kongresi’ne kadar koruma anlayışının gelişimi, 19. Yüzyıl Kuramları ile çağdaş bilimsel kuramların karşılaştırılması. Jokiletho, J., 2004. A History of Architectural Conservation, Elsevier Butterworth Heinemann. Ahunbay, Z., 2016. Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınları, İstanbul.
3) Korunması gereken değerler ve saptanmasındaki temel ilkeler; koruma ölçütleri. Anıtlarda bozulmaya neden olan etkenler. Ahunbay, Z., 2016. Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınları, İstanbul.
4) Restorasyon öncesinde yapılan çalışmalar, tarihi ve arkeolojik araştırmalar, teknik araştırmalar, anıtın yasal statüsü. Ahunbay, Z., 2016. Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınları, İstanbul.
5) Restorasyon projesinin hazırlanması. Rölöve, fotoğraflama, fotogrametri, analiz, restitüsyon ve restorasyon projesi. Ahunbay, Z., 2016. Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınları, İstanbul.
6) Restorasyon teknikleri: Sağlamlaştırma, Bütünleme, Yenileme, Yeniden yapma, Temizleme, Taşıma. Ahunbay, Z., 2016. Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınları, İstanbul.
7) Tarihi çevre koruma düşüncesinin evrimi, tarihi çevrenin temel öğeleri. Ahunbay, Z., 2016. Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınları, İstanbul. Kuban, D.,2001.Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu,YEM Yayınları, İstanbul.
8) Vize Sınavı .
9) Tarihi çevre koruma fikrinin gelişimi. Ahunbay, Z., 2016. Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınları, İstanbul. Kuban, D.,2001. Türkiye'de Kentsel Koruma Kent Tarihleri ve Koruma Yöntemleri, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul.
10) Tarihi çevrenin bozulmasına neden olan etkenler. Ahunbay, Z., 2016. Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınları, İstanbul. Kuban, D.,2001. Türkiye'de Kentsel Koruma Kent Tarihleri ve Koruma Yöntemleri, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul.
11) Tarihi çevre koruma: koruma planlaması. Ahunbay, Z., 2016. Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınları, İstanbul. Kuban, D.,2001.Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu,YEM Yayınları, İstanbul.
12) 1964'ten günümüze koruma konusundaki gelişmeler; koruma İle ilgili kurumlar, kuruluşlar, uluslararası örgütlenme; Türkiye'de Koruma eğitimi. Davetli uzman. Ahunbay, Z., 2016. Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınları, İstanbul. Akozan, F., 1977. Türkiye’de Tarihi Anıtları Koruma Teşkilatı ve Kanunlar, DGSA yayını, No: 47,İstanbul. Jokiletho, J., 2004. A History of Architectural Conservation, Elsevier Butterworth Heinemann.
13) Koruma ilkeleri üzerine seminer: öğrenci sunumları. Ahunbay, Z., 2016. Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınları, İstanbul.
14) Koruma ilkeleri üzerine seminer: öğrenci sunumları. Ahunbay, Z., 2016. Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınları, İstanbul.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ahunbay, Z., 2007. Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul: YEM Yayınları,
Kuban, D., 2000. Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu: Kuram ve Uygulama, İstanbul: YEM.
Diğer Kaynaklar: Akozan, F., 1997. Türkiye’de Tarihi Anıtları Koruma Teşkilatı ve Kanunlar, DGSA yayını, No: 47, İstanbul.
Umar, B., Eski Eserler Hukuku, Ege Üniversitesi Hukuk Fak. Yayını, İzmir, 1961.
Madran, E., 1977. Cumhuriyet’in İlk Otuz Yılında Koruma Alanın Örgütlenmesi, ODTÜ, Mimarlık Fak. Yayını, (17:1-2).

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Meslek etiği ve sorumluluk bilincine sahip olabilme
2) Çizim (t-cetveli, gönye, pergel vb.) ve ölçüm (mira, terazi, şakül, nivo, lazermetre vb.) aletlerini amaca uygun kullanabilme,
3) Geleneksel ve ileri ölçüm teknikleriyle (“total station”, “laser scanner”, fotogrametri) ölçülmüş yapı ve yapı kalıntılarının rölövesini bilgisayar ortamında hazırlayabilme,
4) Rölöve, restitüsyon ve restorasyon projeleri ve eklerini bilgisayar ortamında hazırlayabilme
5) Rölövenin taşınmaz kültür varlıklarının korunmasındaki önemini kavramış olarak kroki çizimleri hazırlayabilme ve basit ölçüm yöntemlerini kullanabilme,
6) Tarihi çevre bilincine ve restorasyon hakkında kuramsal altyapıya sahip olma,
7) Yapı metraj ve maliyeti dilini kavrayabilme, Yapı elemanlarını poz numaraları ile metraj cetvellerinde gösterebilme
8) Plan, kesit, görünüş vaziyet planı okuyabilme,
9) Roma, Bizans, Anadolu Selçuklu, Beylikler ve Osmanlı dönemlerindeki eğitim, dini, sosyal, ticari, askeri yapıları, plan ve cephe özellikleri, strüktürel özellikler, yapım teknikleri, malzeme türleri ve bezeme özellikleri bakımından ayırabilme,
10) Mesleki fotoğraflar çekebilme ve fotoğraf ile rölöve, restorasyon, restitüsyon proje eklerinin hazırlanması konusunda yetkin olma.
11) Grupla çalışma becerisi kazanabilme,
12) Araştırma raporu hazırlayabilme,
13) Mesleki gelişmeleri takip ederek kendini geliştirebilme
14) Alan çalışmasında içinde bulunulan sosyo-kültürel-fiziki şartları kavrayarak uyum gösterebilme
15) Üç boyutlu düşünme yeteneği kazanabilme
16) Türk dili, Atatürk ilke ve İnkılapları, Bilgi teknolojileri alanlarında temel bilgi sahibi olma
17) Bir yabancı dili temel düzeyde öğrenme yetisi kazandırma

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Meslek etiği ve sorumluluk bilincine sahip olabilme 4
2) Çizim (t-cetveli, gönye, pergel vb.) ve ölçüm (mira, terazi, şakül, nivo, lazermetre vb.) aletlerini amaca uygun kullanabilme,
3) Geleneksel ve ileri ölçüm teknikleriyle (“total station”, “laser scanner”, fotogrametri) ölçülmüş yapı ve yapı kalıntılarının rölövesini bilgisayar ortamında hazırlayabilme,
4) Rölöve, restitüsyon ve restorasyon projeleri ve eklerini bilgisayar ortamında hazırlayabilme
5) Rölövenin taşınmaz kültür varlıklarının korunmasındaki önemini kavramış olarak kroki çizimleri hazırlayabilme ve basit ölçüm yöntemlerini kullanabilme, 4
6) Tarihi çevre bilincine ve restorasyon hakkında kuramsal altyapıya sahip olma, 5
7) Yapı metraj ve maliyeti dilini kavrayabilme, Yapı elemanlarını poz numaraları ile metraj cetvellerinde gösterebilme
8) Plan, kesit, görünüş vaziyet planı okuyabilme,
9) Roma, Bizans, Anadolu Selçuklu, Beylikler ve Osmanlı dönemlerindeki eğitim, dini, sosyal, ticari, askeri yapıları, plan ve cephe özellikleri, strüktürel özellikler, yapım teknikleri, malzeme türleri ve bezeme özellikleri bakımından ayırabilme,
10) Mesleki fotoğraflar çekebilme ve fotoğraf ile rölöve, restorasyon, restitüsyon proje eklerinin hazırlanması konusunda yetkin olma. 4
11) Grupla çalışma becerisi kazanabilme, 4
12) Araştırma raporu hazırlayabilme, 4
13) Mesleki gelişmeleri takip ederek kendini geliştirebilme 4
14) Alan çalışmasında içinde bulunulan sosyo-kültürel-fiziki şartları kavrayarak uyum gösterebilme
15) Üç boyutlu düşünme yeteneği kazanabilme
16) Türk dili, Atatürk ilke ve İnkılapları, Bilgi teknolojileri alanlarında temel bilgi sahibi olma
17) Bir yabancı dili temel düzeyde öğrenme yetisi kazandırma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100