Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Tanışma. Dersin kapsamının ve hedeflerinin tanıtılması. Koruma ve
restorasyon kavramlarının irdelenmesi. İlk uygulamalardan Rönesans’a kadar koruma anlayışının evrimi.
|
Jokiletho, J., 2004. A History of Architectural Conservation, Elsevier Butterworth Heinemann.
Ahunbay, Z., 2016. Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon,
YEM Yayınları, İstanbul.
|
2) |
19. yüzyılın sonuna kadar koruma anlayışının evrimi, 19. yüzyıldan 1964 Venedik Kongresi’ne kadar koruma anlayışının gelişimi, 19. Yüzyıl Kuramları ile çağdaş bilimsel kuramların karşılaştırılması.
|
Jokiletho, J., 2004. A History of Architectural Conservation, Elsevier Butterworth Heinemann.
Ahunbay, Z., 2016. Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon,
YEM Yayınları, İstanbul.
|
3) |
Korunması gereken değerler ve saptanmasındaki temel ilkeler; koruma ölçütleri. Anıtlarda bozulmaya neden olan etkenler. |
Ahunbay, Z., 2016. Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon,
YEM Yayınları, İstanbul.
|
4) |
Restorasyon öncesinde yapılan çalışmalar, tarihi ve arkeolojik araştırmalar, teknik araştırmalar, anıtın yasal statüsü.
|
Ahunbay, Z., 2016. Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon,
YEM Yayınları, İstanbul.
|
5) |
Restorasyon projesinin hazırlanması. Rölöve, fotoğraflama, fotogrametri, analiz, restitüsyon ve restorasyon projesi.
|
Ahunbay, Z., 2016. Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon,
YEM Yayınları, İstanbul.
|
6) |
Restorasyon teknikleri: Sağlamlaştırma, Bütünleme, Yenileme, Yeniden yapma, Temizleme, Taşıma.
|
Ahunbay, Z., 2016. Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon,
YEM Yayınları, İstanbul.
|
7) |
Tarihi çevre koruma düşüncesinin evrimi, tarihi çevrenin temel öğeleri. |
Ahunbay, Z., 2016. Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınları, İstanbul.
Kuban, D.,2001.Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu,YEM Yayınları, İstanbul.
|
8) |
Vize Sınavı |
. |
9) |
Tarihi çevre koruma fikrinin gelişimi.
|
Ahunbay, Z., 2016. Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınları, İstanbul.
Kuban, D.,2001. Türkiye'de Kentsel Koruma Kent Tarihleri
ve Koruma Yöntemleri, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul.
|
10) |
Tarihi çevrenin bozulmasına neden olan etkenler. |
Ahunbay, Z., 2016. Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınları, İstanbul.
Kuban, D.,2001. Türkiye'de Kentsel Koruma Kent Tarihleri
ve Koruma Yöntemleri, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul. |
11) |
Tarihi çevre koruma: koruma planlaması. |
Ahunbay, Z., 2016. Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınları, İstanbul.
Kuban, D.,2001.Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu,YEM Yayınları, İstanbul.
|
12) |
1964'ten günümüze koruma konusundaki gelişmeler; koruma İle ilgili kurumlar, kuruluşlar, uluslararası örgütlenme; Türkiye'de Koruma eğitimi.
Davetli uzman.
|
Ahunbay, Z., 2016. Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon,
YEM Yayınları, İstanbul.
Akozan, F., 1977. Türkiye’de
Tarihi Anıtları Koruma Teşkilatı ve Kanunlar, DGSA yayını, No: 47,İstanbul.
Jokiletho, J., 2004. A History of Architectural Conservation, Elsevier Butterworth Heinemann. |
13) |
Koruma ilkeleri üzerine seminer: öğrenci sunumları. |
Ahunbay, Z., 2016. Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınları, İstanbul.
|
14) |
Koruma ilkeleri üzerine seminer: öğrenci sunumları. |
Ahunbay, Z., 2016. Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınları, İstanbul.
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Meslek etiği ve sorumluluk bilincine sahip olabilme
|
4 |
2) |
Çizim (t-cetveli, gönye, pergel vb.) ve ölçüm (mira, terazi, şakül, nivo, lazermetre vb.) aletlerini amaca uygun kullanabilme, |
|
3) |
Geleneksel ve ileri ölçüm teknikleriyle (“total station”, “laser scanner”, fotogrametri) ölçülmüş yapı ve yapı kalıntılarının rölövesini bilgisayar ortamında hazırlayabilme, |
|
4) |
Rölöve, restitüsyon ve restorasyon projeleri ve eklerini bilgisayar ortamında hazırlayabilme |
|
5) |
Rölövenin taşınmaz kültür varlıklarının korunmasındaki önemini kavramış olarak kroki çizimleri hazırlayabilme ve basit ölçüm yöntemlerini kullanabilme, |
4 |
6) |
Tarihi çevre bilincine ve restorasyon hakkında kuramsal altyapıya sahip olma, |
5 |
7) |
Yapı metraj ve maliyeti dilini kavrayabilme, Yapı elemanlarını poz numaraları ile metraj cetvellerinde gösterebilme |
|
8) |
Plan, kesit, görünüş vaziyet planı okuyabilme, |
|
9) |
Roma, Bizans, Anadolu Selçuklu, Beylikler ve Osmanlı dönemlerindeki eğitim, dini, sosyal, ticari, askeri yapıları, plan ve cephe özellikleri, strüktürel özellikler, yapım teknikleri, malzeme türleri ve bezeme özellikleri bakımından ayırabilme, |
|
10) |
Mesleki fotoğraflar çekebilme ve fotoğraf ile rölöve, restorasyon, restitüsyon proje eklerinin hazırlanması konusunda yetkin olma. |
4 |
11) |
Grupla çalışma becerisi kazanabilme, |
4 |
12) |
Araştırma raporu hazırlayabilme, |
4 |
13) |
Mesleki gelişmeleri takip ederek kendini geliştirebilme |
4 |
14) |
Alan çalışmasında içinde bulunulan sosyo-kültürel-fiziki şartları kavrayarak uyum gösterebilme |
|
15) |
Üç boyutlu düşünme yeteneği kazanabilme |
|
16) |
Türk dili, Atatürk ilke ve İnkılapları, Bilgi teknolojileri alanlarında temel bilgi sahibi olma |
|
17) |
Bir yabancı dili temel düzeyde öğrenme yetisi kazandırma |
|