Mimari Restorasyon
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ARR104
Ders İsmi: Geleneksel Yapı Malzemelerinin Bozulması ve Onarımı
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 4
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi PELİN KOTAS
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi PELİN KOTAS
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders ile öğrenciye geleneksel yapılarda kullanılan malzemelerin bozulma tipleri ve onarım teknikleri ile ilgili yeterlilikler kazandırılacaktır.
Dersin İçeriği: Geleneksel mimaride kullanılan taş, ahşap, metal ve toprak esaslı yapı malzemelerinin tanıtılması, bu malzemelerin geleneksel yapılarda kullanıldığı yerlerin anlatılması, sözü edilen geleneksel yapı malzemelerinin maruz kaldıkları bozulmaların ve bu bozulmaları meydana getiren bozulma nedenlerinin açıklanması, bu geleneksel yapı malzemelerinin korunma ve onarımlarında kullanılacak restorasyon tekniklerinin öğretilmesi.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Geleneksel yapı malzemelerini ( taş, tuğla, ahşap, seramik, çini, alçı, kireç, harçlar, puzolanik malzemeler, vb.) tanımı, özellikleri, bozulmasına neden olan etkenleri öğrenir.
2) Bağlayıcı malzemeler hakkında bilgi sahibi olur.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Taş, ahşap, metal, toprak bazlı malzeme türlerini belirtip, bu malzemelerdeki bozulma nedenleri ile onarım tekniklerini açıklayabilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Geleneksel yapılarda kullanılan malzeme türleri ve yapı içinde kullanıldıkları yerler Tayla, H. ,Geleneksel Türk Mimarisinde Yapı Sistem ve Elemanları, İstanbul, 2007
2) Taş esaslı malzeme türleri Küçükkaya, A. G. , Taşların Bozulma Nedenleri ve Koruma Yöntemleri, Birsen Yayınevi,İstanbul, 2004
3) Taş esaslı malzemelerde bozulma faktörleri, koruma ve onarım yöntemleri Küçükkaya, A. G. , Taşların Bozulma Nedenleri ve Koruma Yöntemleri, Birsen Yayınevi,İstanbul,2004
4) Toprak esaslı malzeme türleri Beckmann, P. , Bowles, R. , Structural Aspects of Building Conservation, Elsevier, 2004. Feilden, B. M. , Conservation og Historic Buildings, Butterworths Chatham, 1982
5) Toprak esaslı malzemelerde bozulma faktörleri, koruma ve onarım yöntemleri Beckmann, P. , Bowles, R. , Structural Aspects of Building Conservation, Elsevier, 2004. Feilden, B. M. , Conservation og Historic Buildings, Butterworths Chatham, 1982.
6) Ahşap esaslı malzemeler Günay, Reha, Geleneksel Ahşap Yapılar, Sorunları ve Çözüm Yolları, İstanbul, Birsen Yayınevi,2012
7) Ahşap esaslı malzemelerin fiziksel ve kimyasal özellikleri Günay, Reha, Geleneksel Ahşap Yapılar, Sorunları ve Çözüm Yolları, İstanbul, Birsen Yayınevi,2012
8) vize .
9) Ahşap esaslı malzemelere zarar veren faktörler, fiziksel bozulmalar, kimyasal bozulmalar, biyolojik bozulmalar Günay, Reha, Geleneksel Ahşap Yapılar, Sorunları ve Çözüm Yolları, İstanbul, Birsen Yayınevi,2012
10) Ahşap malzemenin korunması, bünyesel ve kimyasal korunma Günay, Reha, Geleneksel Ahşap Yapılar, Sorunları ve Çözüm Yolları, İstanbul, Birsen Yayınevi,2012
11) Metal esaslı malzemeler Uluengin, M. B. , Mimari Metaller Özellikleri, Bozulma Nedenleri, Koruma ve Restorasyon Teknikleri, Birsen Yayınevi, İstanbul, 2006.
12) Metal esaslı malzemelerde bozulma faktörleri, koruma ve onarım yöntemleri Uluengin, M. B. , Mimari Metaller Özellikleri, Bozulma Nedenleri, Koruma ve Restorasyon Teknikleri, Birsen Yayınevi, İstanbul, 2006.
13) Bağlayıcı malzeme ve harçlar Forsyth, M. (Ed). , Materials&Skills for Historic Building Conservation, Blackwell Pub. , 2008
13) Bağlayıcı malzeme ve harçlar Forsyth, M. (Ed). , Materials&Skills for Historic Building Conservation, Blackwell Pub. , 2008
14) Geleneksel yapılarda malzeme bozulmalarının proje üzerinde ifade edilme yöntemleri .

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Tayla, H. ,Geleneksel Türk Mimarisinde Yapı Sistem ve Elemanları, İstanbul, 2007
Küçükkaya, A. G. , Taşların Bozulma Nedenleri ve Koruma Yöntemleri, Birsen Yayınevi,İstanbul, 2004
Beckmann, P. , Bowles, R. , Structural Aspects of Building Conservation, Elsevier, 2004. Feilden, B. M. , Conservation og Historic Buildings, Butterworths Chatham, 1982.
Diğer Kaynaklar: Tayla, H. ,Geleneksel Türk Mimarisinde Yapı Sistem ve Elemanları, İstanbul, 2007
Küçükkaya, A. G. , Taşların Bozulma Nedenleri ve Koruma Yöntemleri, Birsen Yayınevi,İstanbul, 2004
Beckmann, P. , Bowles, R. , Structural Aspects of Building Conservation, Elsevier, 2004. Feilden, B. M. , Conservation og Historic Buildings, Butterworths Chatham, 1982.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

3

2

Program Kazanımları
1) Meslek etiği ve sorumluluk bilincine sahip olabilme
2) Çizim (t-cetveli, gönye, pergel vb.) ve ölçüm (mira, terazi, şakül, nivo, lazermetre vb.) aletlerini amaca uygun kullanabilme,
3) Geleneksel ve ileri ölçüm teknikleriyle (“total station”, “laser scanner”, fotogrametri) ölçülmüş yapı ve yapı kalıntılarının rölövesini bilgisayar ortamında hazırlayabilme,
4) Rölöve, restitüsyon ve restorasyon projeleri ve eklerini bilgisayar ortamında hazırlayabilme
5) Rölövenin taşınmaz kültür varlıklarının korunmasındaki önemini kavramış olarak kroki çizimleri hazırlayabilme ve basit ölçüm yöntemlerini kullanabilme,
6) Tarihi çevre bilincine ve restorasyon hakkında kuramsal altyapıya sahip olma,
7) Yapı metraj ve maliyeti dilini kavrayabilme, Yapı elemanlarını poz numaraları ile metraj cetvellerinde gösterebilme
8) Plan, kesit, görünüş vaziyet planı okuyabilme,
9) Roma, Bizans, Anadolu Selçuklu, Beylikler ve Osmanlı dönemlerindeki eğitim, dini, sosyal, ticari, askeri yapıları, plan ve cephe özellikleri, strüktürel özellikler, yapım teknikleri, malzeme türleri ve bezeme özellikleri bakımından ayırabilme,
10) Mesleki fotoğraflar çekebilme ve fotoğraf ile rölöve, restorasyon, restitüsyon proje eklerinin hazırlanması konusunda yetkin olma.
11) Grupla çalışma becerisi kazanabilme,
12) Araştırma raporu hazırlayabilme,
13) Mesleki gelişmeleri takip ederek kendini geliştirebilme
14) Alan çalışmasında içinde bulunulan sosyo-kültürel-fiziki şartları kavrayarak uyum gösterebilme
15) Üç boyutlu düşünme yeteneği kazanabilme
16) Türk dili, Atatürk ilke ve İnkılapları, Bilgi teknolojileri alanlarında temel bilgi sahibi olma
17) Bir yabancı dili temel düzeyde öğrenme yetisi kazandırma

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Meslek etiği ve sorumluluk bilincine sahip olabilme
2) Çizim (t-cetveli, gönye, pergel vb.) ve ölçüm (mira, terazi, şakül, nivo, lazermetre vb.) aletlerini amaca uygun kullanabilme,
3) Geleneksel ve ileri ölçüm teknikleriyle (“total station”, “laser scanner”, fotogrametri) ölçülmüş yapı ve yapı kalıntılarının rölövesini bilgisayar ortamında hazırlayabilme,
4) Rölöve, restitüsyon ve restorasyon projeleri ve eklerini bilgisayar ortamında hazırlayabilme
5) Rölövenin taşınmaz kültür varlıklarının korunmasındaki önemini kavramış olarak kroki çizimleri hazırlayabilme ve basit ölçüm yöntemlerini kullanabilme, 2
6) Tarihi çevre bilincine ve restorasyon hakkında kuramsal altyapıya sahip olma, 4
7) Yapı metraj ve maliyeti dilini kavrayabilme, Yapı elemanlarını poz numaraları ile metraj cetvellerinde gösterebilme
8) Plan, kesit, görünüş vaziyet planı okuyabilme,
9) Roma, Bizans, Anadolu Selçuklu, Beylikler ve Osmanlı dönemlerindeki eğitim, dini, sosyal, ticari, askeri yapıları, plan ve cephe özellikleri, strüktürel özellikler, yapım teknikleri, malzeme türleri ve bezeme özellikleri bakımından ayırabilme, 2
10) Mesleki fotoğraflar çekebilme ve fotoğraf ile rölöve, restorasyon, restitüsyon proje eklerinin hazırlanması konusunda yetkin olma. 1
11) Grupla çalışma becerisi kazanabilme, 2
12) Araştırma raporu hazırlayabilme, 2
13) Mesleki gelişmeleri takip ederek kendini geliştirebilme
14) Alan çalışmasında içinde bulunulan sosyo-kültürel-fiziki şartları kavrayarak uyum gösterebilme
15) Üç boyutlu düşünme yeteneği kazanabilme
16) Türk dili, Atatürk ilke ve İnkılapları, Bilgi teknolojileri alanlarında temel bilgi sahibi olma
17) Bir yabancı dili temel düzeyde öğrenme yetisi kazandırma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100