Mimari Restorasyon
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ARR106
Ders İsmi: Rölöve
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 2 0 6
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi PELİN KOTAS
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi PELİN KOTAS
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste rölövenin ne olduğu, taşınmaz kültür varlıklarının korunmasındaki önemi açıklanır. Basit öğelerden başlayarak mekan kurgusunu anlamaya yönelik kroki çizimlerinin yaptırılması, basit ölçüm yöntemlerinin kavranması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Rölövenin bir mimari belgeleme ve çizimle anlatım tekniği olarak irdelenmesi.
Öğrencilere oran ve ölçek ayarlama becerisinin kazandırılması, çizimin kağıt içinde oranlanması. Optik ve elektronik rölöve araçlarının tanıtılması. Ölçüm aletlerinin çalışma prensipleriyle tanışma. Ölçme teknikleriyle tanışma; Sahada 2 boyutlu bir eleman için analitik ölçüm yapma ve bu ölçümün kağıda geçirilmesi. Sahada 3 boyutlu bir eleman için analitik ölçüm yapma ve bu ölçümün kağıda geçirilmesi.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Öğrencilerin rölövenin kültürel mirasın korunması alanındaki önemini kavraması.
2) Ölçüm, ölçek, oran kavramları ile yakınlaşma sağlanması, çizimin kağıt içinde oranlanması.
3) Ölçüm aletleri ve kullanım prensipleriyle yakınlaşma.
4) Öğrencilerin çalışma hayatları boyunca en çok karşılacakları halihazır harita ve bu haritaların pafta-ada-parsel gibi bölümlerinin kavranması.
5) Sahada 2 boyutlu bir eleman için analitik ölçüm yapma ve bu ölçümün kağıda geçirilmesi becerisi.
6) Sahada 3 boyutlu bir eleman için analitik ölçüm yapma ve bu ölçümün kağıda geçirilmesi becerisi.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Rölövenin anlamı ve amacı, rölövenin tarihçesi, rölöve çalışmasının kapsamı. Bir sonraki ders için çizilmesi beklenen kutunun (kartondan kapaksız kutu) fotoğrafının ve ölçülerinin verilmesi. Milimetrik kağıt, cetvel ve gönye.
2) Basit objelerin ( kartondan kapaksız kutu) ölçülerek plan, kesit ve görünüş olarak kâğıda aktarılması ödevinin kontrolü (1.Uygulama). Ölçülü perspektif görünüşü verilen bir duvarın kesit ve görünüşlerinin çizilmesi ödevinin verilmesi (2. Uygulama). Eskiz kağıdı, milimetrik kağıt, pergel, cetvel ve gönyeler.
3) Ölçülü perspektif görünüşü verilen bir duvarın plan, kesit ve görünüşlerinin çizilmesi ödevinin kontrolü (2. Uygulama). Bulunulan odanın krokisinin çizilmesi, ölçülmesi ve ölçülerin önce kroki üzerine daha sonra ölçekli çizime aktarılması. Kenar uzunlukları ve çapraz ölçüleri verilmiş bir mekânın plan çiziminin, pergel yardımıyla yapılması ödevinin verilmesi (3. Uygulama). Eskiz kağıdı, milimetrik kağıt, pergel, cetvel ve gönyeler.
4) Kenar uzunlukları ve çapraz ölçüleri verilmiş bir mekânın plan çiziminin, pergel yardımıyla yapılması ödevinin kontrolü (3. Uygulama) Bir ahşap giyotin pencerenin plan-kesit-görünüş olarak çizimi. Ö:1/10 (Öğrencilerin rölövesini çıkartacakları ahşap giyotin pencerenin fotoğrafı ve ölçü krokileri ile derse gelmeleri beklenmektedir) Çelik metre, çizim aletleri.
5) Giyotin pencere çizimlerinin kontrolü (Vize uygulamasının kritiği) Bir ahşap dış kapının plan-kesit-görünüş olarak çizimi. Ö:1/10 (Öğrencilerin rölövesini çıkartacakları ahşap kapının fotoğrafı ve ölçü krokileri ile derse gelmeleri beklenmektedir). Çizim aletleri.
6) Öğrencilerin çizdikleri kapı ve pencere rölövelerinin kontrolü (Vize uygulamasının kritiği). Uluengin, M. Bülent, 2005, Rölöve, YEM Yayınevi, İstanbul. Ahunbay, Zeynep, 2015, Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınevi, İstanbul.
7) Pencere ve kapı rölövelerinin kontrolüne devam. Öğrencilerden final ödevi olarak rölövesini çıkartacakları çeşmenin fotoğrafı, ada, parsel numarası ile gelmeleri beklenmektedir. Ada-parsel-pafta kavramlarının ve halihazır üzerinde çeşmelerinin yerinin bulunmasının açıklanması. Öğrencilere çeşmelerinin 1/200 ölçekte vaziyet planlarının çizmeleri ödevinin verilmesi.
8) Vize Haftası. Öğrencilerin çizdikleri 1/200 ölçekte çeşme vaziyet planının kontrolü. Kemer çizimi uygulaması ödevinin verilmesi.
9) Kemer çizimi uygulaması ödevinin kontrolü. (4. Uygulama). Öğrencilere çeşmelerinin 1/20 ölçekte plan ve kesitlerinin çizmeleri ödevinin verilmesi. Çizim aletleri.
10) İki farklı yöntemle kemer ölçümü uygulaması gösterimi Ölçüm aletleri
11) Çeşme plan ve kesitlerinin kritikleri Ölçüm ve çizim araç ve gereçleri.
12) Çeşme plan ve kesitlerinin kritiklerine devam. Çeşmeler ait cephe ve detay fotoğraflarının çıktılarının hazırlanması.
13) Çeşme görünüşlerinin kritikleri. Çizim aletleri
14) Final teslimi öncesi çeşmelerin ve ders içi uygulamalardaki eksiklerin tamamlanması. Çizim aletleri.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Ahunbay, Zeynep, 2011, Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınevi, 6. Baskı.
• Uluengin, M. Bülent, 2005, Rölöve, YEM Yayınevi, İstanbul.
Diğer Kaynaklar: • Ahunbay, M. ve Z., 2011, “Zeyrek Camii’nde Restorasyon Çalışmaları (1997-98, 2000-05)”, KUDEB, Kargir Yapılarda Koruma-Onarım Semineri II.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Meslek etiği ve sorumluluk bilincine sahip olabilme
2) Çizim (t-cetveli, gönye, pergel vb.) ve ölçüm (mira, terazi, şakül, nivo, lazermetre vb.) aletlerini amaca uygun kullanabilme,
3) Geleneksel ve ileri ölçüm teknikleriyle (“total station”, “laser scanner”, fotogrametri) ölçülmüş yapı ve yapı kalıntılarının rölövesini bilgisayar ortamında hazırlayabilme,
4) Rölöve, restitüsyon ve restorasyon projeleri ve eklerini bilgisayar ortamında hazırlayabilme
5) Rölövenin taşınmaz kültür varlıklarının korunmasındaki önemini kavramış olarak kroki çizimleri hazırlayabilme ve basit ölçüm yöntemlerini kullanabilme,
6) Tarihi çevre bilincine ve restorasyon hakkında kuramsal altyapıya sahip olma,
7) Yapı metraj ve maliyeti dilini kavrayabilme, Yapı elemanlarını poz numaraları ile metraj cetvellerinde gösterebilme
8) Plan, kesit, görünüş vaziyet planı okuyabilme,
9) Roma, Bizans, Anadolu Selçuklu, Beylikler ve Osmanlı dönemlerindeki eğitim, dini, sosyal, ticari, askeri yapıları, plan ve cephe özellikleri, strüktürel özellikler, yapım teknikleri, malzeme türleri ve bezeme özellikleri bakımından ayırabilme,
10) Mesleki fotoğraflar çekebilme ve fotoğraf ile rölöve, restorasyon, restitüsyon proje eklerinin hazırlanması konusunda yetkin olma.
11) Grupla çalışma becerisi kazanabilme,
12) Araştırma raporu hazırlayabilme,
13) Mesleki gelişmeleri takip ederek kendini geliştirebilme
14) Alan çalışmasında içinde bulunulan sosyo-kültürel-fiziki şartları kavrayarak uyum gösterebilme
15) Üç boyutlu düşünme yeteneği kazanabilme
16) Türk dili, Atatürk ilke ve İnkılapları, Bilgi teknolojileri alanlarında temel bilgi sahibi olma
17) Bir yabancı dili temel düzeyde öğrenme yetisi kazandırma

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Meslek etiği ve sorumluluk bilincine sahip olabilme 5
2) Çizim (t-cetveli, gönye, pergel vb.) ve ölçüm (mira, terazi, şakül, nivo, lazermetre vb.) aletlerini amaca uygun kullanabilme,
3) Geleneksel ve ileri ölçüm teknikleriyle (“total station”, “laser scanner”, fotogrametri) ölçülmüş yapı ve yapı kalıntılarının rölövesini bilgisayar ortamında hazırlayabilme, 3
4) Rölöve, restitüsyon ve restorasyon projeleri ve eklerini bilgisayar ortamında hazırlayabilme
5) Rölövenin taşınmaz kültür varlıklarının korunmasındaki önemini kavramış olarak kroki çizimleri hazırlayabilme ve basit ölçüm yöntemlerini kullanabilme, 5
6) Tarihi çevre bilincine ve restorasyon hakkında kuramsal altyapıya sahip olma, 3
7) Yapı metraj ve maliyeti dilini kavrayabilme, Yapı elemanlarını poz numaraları ile metraj cetvellerinde gösterebilme
8) Plan, kesit, görünüş vaziyet planı okuyabilme,
9) Roma, Bizans, Anadolu Selçuklu, Beylikler ve Osmanlı dönemlerindeki eğitim, dini, sosyal, ticari, askeri yapıları, plan ve cephe özellikleri, strüktürel özellikler, yapım teknikleri, malzeme türleri ve bezeme özellikleri bakımından ayırabilme,
10) Mesleki fotoğraflar çekebilme ve fotoğraf ile rölöve, restorasyon, restitüsyon proje eklerinin hazırlanması konusunda yetkin olma.
11) Grupla çalışma becerisi kazanabilme,
12) Araştırma raporu hazırlayabilme,
13) Mesleki gelişmeleri takip ederek kendini geliştirebilme
14) Alan çalışmasında içinde bulunulan sosyo-kültürel-fiziki şartları kavrayarak uyum gösterebilme
15) Üç boyutlu düşünme yeteneği kazanabilme
16) Türk dili, Atatürk ilke ve İnkılapları, Bilgi teknolojileri alanlarında temel bilgi sahibi olma
17) Bir yabancı dili temel düzeyde öğrenme yetisi kazandırma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 40 % 0
Uygulama 1 % 20
Arazi Çalışması 3 % 0
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100