Mimari Restorasyon
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ARR108
Ders İsmi: Yapı Elemanları Uygulama
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 5
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. SELEN ORTA
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. GÜRKAN OKUMUŞ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilerin yapı ve yapıya ilişkin temel kavramlar ve genel terminoloji hakkında bilgi sahibi olmasını sağlamaktır. Yapı elemanları, mimari tasarım süreci ve konstrüksiyonla ilişkilendirilir ve detaylandırma aşamasıyla da öğrencinin, yapı bileşenleri, taşıyıcı sistem ve yapım süreçleri konusunda mesleki bilgilerinin geliştirilmesi sağlanır.
Dersin İçeriği: Yapıya giren malzemeler (konstrüksiyon) ile taşıyıcı sistemler ve yapısal elemanların (strüktür) ilişkisinin incelenmesi (Yığma yapı prensipleri. Çatı,
merdiven, temeller, beden duvarları, eşik ve denizlikler, harpuştaların tanımlanması ve 1/50 niteliğinde çizimlerinin yapılması).

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Yapı ve yapıya ilişkin temel kavramlar ve kullanılan genel terminoloji konusunda bilgi kazanır.
2) Taşıyıcı sistem ve yapım süreçleri konusunda bilgi kazanır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Yapı elemanları alanında uygulama çizimleri yapabilme becerisine sahip olur.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Tasarım sürecinde kullanım amacına uygun yapı elemanını seçme ve detaylandırma becerisi kazanır.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin amacı ve içeriği hakkında bilgilendirme, yapıya ilişkin temel kavramlar ve genel terminolojinin aktarımı. Yok
2) Zemin Türleri, Yapı zemin ilişkisi. Temeller. Temel tipleri. yok
3) Taşıyıcı sistemler ve uygulamalı çalışmalar. yok
4) Malzemeler, kullanım alanları ve uygulama yöntemlerinin aktarımı. yok
5) Duvarlar: duvar sistemleri, duvar malzemeleri. yok
6) Merdivenler: Merdiven türleri, merdiven bileşenleri, malzeme türleri yok
7) Çatılar: çatı biçimleri, çatı sistemleri, çatı kaplamaları ve su tahliye sistemleri. yok
8) Ara sınav yok
9) Yığma Yapılar: Yığma yapıların özellikleri ve bileşenleri, özelleşmiş detaylar. yok
10) Betonarme Yapılar: Çimentonun özellikleri, çimento içerikli harçlar. Betonarme. Betonarme yapıların özellikleri ve bileşenleri. yok
11) Çelik ve Prekast yapılar. yok
12) Yapı çevre ilişkisi: Yapılarda yalıtım yok
13) Temiz ve atık su sistemleri yok
14) Aydınlatma ve iklimlendirme sistemleri yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: ders notları
Diğer Kaynaklar: Yapı Bilgisi 1-2 Sabit Oymael Birsen yayınevi

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Meslek etiği ve sorumluluk bilincine sahip olabilme
2) Çizim (t-cetveli, gönye, pergel vb.) ve ölçüm (mira, terazi, şakül, nivo, lazermetre vb.) aletlerini amaca uygun kullanabilme,
3) Geleneksel ve ileri ölçüm teknikleriyle (“total station”, “laser scanner”, fotogrametri) ölçülmüş yapı ve yapı kalıntılarının rölövesini bilgisayar ortamında hazırlayabilme,
4) Rölöve, restitüsyon ve restorasyon projeleri ve eklerini bilgisayar ortamında hazırlayabilme
5) Rölövenin taşınmaz kültür varlıklarının korunmasındaki önemini kavramış olarak kroki çizimleri hazırlayabilme ve basit ölçüm yöntemlerini kullanabilme,
6) Tarihi çevre bilincine ve restorasyon hakkında kuramsal altyapıya sahip olma,
7) Yapı metraj ve maliyeti dilini kavrayabilme, Yapı elemanlarını poz numaraları ile metraj cetvellerinde gösterebilme
8) Plan, kesit, görünüş vaziyet planı okuyabilme,
9) Roma, Bizans, Anadolu Selçuklu, Beylikler ve Osmanlı dönemlerindeki eğitim, dini, sosyal, ticari, askeri yapıları, plan ve cephe özellikleri, strüktürel özellikler, yapım teknikleri, malzeme türleri ve bezeme özellikleri bakımından ayırabilme,
10) Mesleki fotoğraflar çekebilme ve fotoğraf ile rölöve, restorasyon, restitüsyon proje eklerinin hazırlanması konusunda yetkin olma.
11) Grupla çalışma becerisi kazanabilme,
12) Araştırma raporu hazırlayabilme,
13) Mesleki gelişmeleri takip ederek kendini geliştirebilme
14) Alan çalışmasında içinde bulunulan sosyo-kültürel-fiziki şartları kavrayarak uyum gösterebilme
15) Üç boyutlu düşünme yeteneği kazanabilme
16) Türk dili, Atatürk ilke ve İnkılapları, Bilgi teknolojileri alanlarında temel bilgi sahibi olma
17) Bir yabancı dili temel düzeyde öğrenme yetisi kazandırma

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Meslek etiği ve sorumluluk bilincine sahip olabilme
2) Çizim (t-cetveli, gönye, pergel vb.) ve ölçüm (mira, terazi, şakül, nivo, lazermetre vb.) aletlerini amaca uygun kullanabilme, 3
3) Geleneksel ve ileri ölçüm teknikleriyle (“total station”, “laser scanner”, fotogrametri) ölçülmüş yapı ve yapı kalıntılarının rölövesini bilgisayar ortamında hazırlayabilme,
4) Rölöve, restitüsyon ve restorasyon projeleri ve eklerini bilgisayar ortamında hazırlayabilme
5) Rölövenin taşınmaz kültür varlıklarının korunmasındaki önemini kavramış olarak kroki çizimleri hazırlayabilme ve basit ölçüm yöntemlerini kullanabilme, 2
6) Tarihi çevre bilincine ve restorasyon hakkında kuramsal altyapıya sahip olma,
7) Yapı metraj ve maliyeti dilini kavrayabilme, Yapı elemanlarını poz numaraları ile metraj cetvellerinde gösterebilme
8) Plan, kesit, görünüş vaziyet planı okuyabilme, 3
9) Roma, Bizans, Anadolu Selçuklu, Beylikler ve Osmanlı dönemlerindeki eğitim, dini, sosyal, ticari, askeri yapıları, plan ve cephe özellikleri, strüktürel özellikler, yapım teknikleri, malzeme türleri ve bezeme özellikleri bakımından ayırabilme,
10) Mesleki fotoğraflar çekebilme ve fotoğraf ile rölöve, restorasyon, restitüsyon proje eklerinin hazırlanması konusunda yetkin olma.
11) Grupla çalışma becerisi kazanabilme, 4
12) Araştırma raporu hazırlayabilme, 4
13) Mesleki gelişmeleri takip ederek kendini geliştirebilme 3
14) Alan çalışmasında içinde bulunulan sosyo-kültürel-fiziki şartları kavrayarak uyum gösterebilme
15) Üç boyutlu düşünme yeteneği kazanabilme 4
16) Türk dili, Atatürk ilke ve İnkılapları, Bilgi teknolojileri alanlarında temel bilgi sahibi olma
17) Bir yabancı dili temel düzeyde öğrenme yetisi kazandırma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Uygulama 3 % 25
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100