Mimari Restorasyon
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ARR201
Ders İsmi: Bilgisayarda Çizim
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
1 2 0 5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. SELEN ORTA
Dersi Veren(ler): GÖKALP CEYLAN
Öğr.Gör. SELEN ORTA
Öğr.Gör. NUR SEDA ŞAHİN
Öğr.Gör. BUĞRA BÜTÜN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilerin Bilişim alanındaki eksikliklerini karşılamak. Bilgisayar Destekli çizim ve tasarım becerilerini geliştirmek. Sayısal ortamda İki ve Üç boyutlu düşünme kabiliyetlerini arttırmak. Elde edilen verileri, sayısal ortama aktarma hızlarını yükseltmek. Rölöve-Restitüsyon-Restorasyon projeleri ile eklerinin hazırlanmasına ilişkin bilgisayar becerilerinin AutoCAD programı kullanarak kazandırmak.
Dersin İçeriği: İlgili alandaki konu başlıklarına özel, İki ve üç boyutlu olarak çizim ve modelleme tekniklerinin öğretilmesi. CAD yazılımlarının arayüzlerinin tanıtılması. Bu programın kullanım yöntemleri. Baskıya yönelik pafta oluşturma. Baskı ayarları ve çözünürlük değerleri.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Rölöve, restorasyon ve restitüsyon projelerini CAD ortamına aktararak kendi kütüphanesini düzenler.
2) Rölöve, restorasyon ve restitüsyon projelerini farklı ölçeklerde tasarımları CAD ortamına aktarır.
3) Mimari ile ilgili iki boyutlu çizim yapabilme.
4) CAD ortamında, iki boyutta plan, kesit, görünüş çizimleri yapar.
5) Yapılan çizimlerin Printer ve Plotter ile baskısını alıp, çıktı ortamına aktarır.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Bilgisayar destekli çizimin avantaj ve sınırlılıkları yok
2) Güncel CAD programlarının tanıtımı. yok
3) AutoCAD programının çalışma esasları. yok
4) Doğru çizimi, Çember ve yay çizimi. yok
5) Elips, çokgen çizimleri yok
6) Ölçülendirme, örnek uygulamalar yok
7) Tarama, Örnek uygulamalar yok
8) Vize yok
9) Katman tanımlama, Büyültme, küçültme, ölçek, aynalama yok
10) Kopyalama, taşıma, silme, matris ve desen formatta kopyalama gibi kolay çizim yöntemleri yok
11) 2 boyutlu teknik resimlerin bilgisayarda çizilip çıktılarının alınması için gerekli komutlar yok
12) 2 Boyutlu teknik resim çizim uygulamaları yok
13) 2 Boyutlu teknik resim çizim uygulamaları yok
14) Örnek uygulamalar yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Gökkaya, H. Kadı, İ. Yaşar, M. (2002), AutoCAD 2000-2002 Mechanical Desktop 4-6, Gazi Kitabevi, Ankara.
Diğer Kaynaklar: 2. Mendi, F., Taşkesen, A., Toktaş, C., Eldem, C., (2009) AutoCAD ile Çizim ve ve Modelleme, Gazi Kitabevi, Ankara. 3. Gökkaya H., Alca K. AutoCAD 2010 Çizim-Modelleme, nobel yayınevi,Ankara, 2010.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Meslek etiği ve sorumluluk bilincine sahip olabilme
2) Çizim (t-cetveli, gönye, pergel vb.) ve ölçüm (mira, terazi, şakül, nivo, lazermetre vb.) aletlerini amaca uygun kullanabilme,
3) Geleneksel ve ileri ölçüm teknikleriyle (“total station”, “laser scanner”, fotogrametri) ölçülmüş yapı ve yapı kalıntılarının rölövesini bilgisayar ortamında hazırlayabilme,
4) Rölöve, restitüsyon ve restorasyon projeleri ve eklerini bilgisayar ortamında hazırlayabilme
5) Rölövenin taşınmaz kültür varlıklarının korunmasındaki önemini kavramış olarak kroki çizimleri hazırlayabilme ve basit ölçüm yöntemlerini kullanabilme,
6) Tarihi çevre bilincine ve restorasyon hakkında kuramsal altyapıya sahip olma,
7) Yapı metraj ve maliyeti dilini kavrayabilme, Yapı elemanlarını poz numaraları ile metraj cetvellerinde gösterebilme
8) Plan, kesit, görünüş vaziyet planı okuyabilme,
9) Roma, Bizans, Anadolu Selçuklu, Beylikler ve Osmanlı dönemlerindeki eğitim, dini, sosyal, ticari, askeri yapıları, plan ve cephe özellikleri, strüktürel özellikler, yapım teknikleri, malzeme türleri ve bezeme özellikleri bakımından ayırabilme,
10) Mesleki fotoğraflar çekebilme ve fotoğraf ile rölöve, restorasyon, restitüsyon proje eklerinin hazırlanması konusunda yetkin olma.
11) Grupla çalışma becerisi kazanabilme,
12) Araştırma raporu hazırlayabilme,
13) Mesleki gelişmeleri takip ederek kendini geliştirebilme
14) Alan çalışmasında içinde bulunulan sosyo-kültürel-fiziki şartları kavrayarak uyum gösterebilme
15) Üç boyutlu düşünme yeteneği kazanabilme
16) Türk dili, Atatürk ilke ve İnkılapları, Bilgi teknolojileri alanlarında temel bilgi sahibi olma
17) Bir yabancı dili temel düzeyde öğrenme yetisi kazandırma

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Meslek etiği ve sorumluluk bilincine sahip olabilme
2) Çizim (t-cetveli, gönye, pergel vb.) ve ölçüm (mira, terazi, şakül, nivo, lazermetre vb.) aletlerini amaca uygun kullanabilme,
3) Geleneksel ve ileri ölçüm teknikleriyle (“total station”, “laser scanner”, fotogrametri) ölçülmüş yapı ve yapı kalıntılarının rölövesini bilgisayar ortamında hazırlayabilme, 3
4) Rölöve, restitüsyon ve restorasyon projeleri ve eklerini bilgisayar ortamında hazırlayabilme 5
5) Rölövenin taşınmaz kültür varlıklarının korunmasındaki önemini kavramış olarak kroki çizimleri hazırlayabilme ve basit ölçüm yöntemlerini kullanabilme, 5
6) Tarihi çevre bilincine ve restorasyon hakkında kuramsal altyapıya sahip olma,
7) Yapı metraj ve maliyeti dilini kavrayabilme, Yapı elemanlarını poz numaraları ile metraj cetvellerinde gösterebilme
8) Plan, kesit, görünüş vaziyet planı okuyabilme, 2
9) Roma, Bizans, Anadolu Selçuklu, Beylikler ve Osmanlı dönemlerindeki eğitim, dini, sosyal, ticari, askeri yapıları, plan ve cephe özellikleri, strüktürel özellikler, yapım teknikleri, malzeme türleri ve bezeme özellikleri bakımından ayırabilme,
10) Mesleki fotoğraflar çekebilme ve fotoğraf ile rölöve, restorasyon, restitüsyon proje eklerinin hazırlanması konusunda yetkin olma.
11) Grupla çalışma becerisi kazanabilme, 4
12) Araştırma raporu hazırlayabilme,
13) Mesleki gelişmeleri takip ederek kendini geliştirebilme
14) Alan çalışmasında içinde bulunulan sosyo-kültürel-fiziki şartları kavrayarak uyum gösterebilme
15) Üç boyutlu düşünme yeteneği kazanabilme
16) Türk dili, Atatürk ilke ve İnkılapları, Bilgi teknolojileri alanlarında temel bilgi sahibi olma
17) Bir yabancı dili temel düzeyde öğrenme yetisi kazandırma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100