Çocuk Gelişimi
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: CDV205
Ders İsmi: Özel Eğitim
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
1 2 0 5
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. ENES YÜREK
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. ENES YÜREK
Öğr.Gör. GÖZDE AKKAYA
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders kapsamında öğrencilere özel eğitim hakkında genel bilgileri kazandırma, özel gereksinimli çocukların özellikleri hakkında bilgi ve beceri kazandırma ve özel gereksinimli çocukların yetersizliklerinin nedenleri, teşhis ve eğitimleri hakkında bilgi kazandırma amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında, normal gelişim gösteren akranlarından farklı gelişim gösteren veya belirli bir yetersizliği olan, genel eğitime ek olarak özel bakıma ve eğitime ihtiyaç duyan çocukların değerlendirme/tanı süreci, tedavi ve rehabilitasyon süreci ile eğitimsel uygulamalar ve bu çocukların eğitiminin dayandığı esaslar ve eğitimde kullanılan yöntemler hakkında bilgi sahibi olunacaktır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Özel eğitim ve özel eğitim ile ilgili temel kavramları açıklayabilme
2) Özel eğitim ile ilgili tarihi ve sayısal bilgileri ifade edebilme
3) Özel eğitimde değerlendirme, tanılama ve yerleştirme süreçlerini açıklayabilme
4) Kaynaştırma eğitimi uygulamalarını açıklayabilme
5) Yetersizlik türlerini tanımlayabilme, nedenlerini açıklayabilme, tanı-tedavi ve eğitsel uygulamaları açıklayabilme
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders içeriği, işleniş şekli ve öğrencinin sorumlulukları ile ilgili bilgilendirmeler Özel eğitim ile ilgili temel kavramlar (Zedelenme, Yetersizlik, Engel vb.) Dersin kaynaklarından ve makalelerden konulara ilişkin ön okumalar
2) Özel eğitimin amacı, tarihi ve sayısal veriler Özel eğitimde değerlendirme, tanılama ve yerleştirme Dersin kaynaklarından ve makalelerden konulara ilişkin ön okumalar
3) Özel eğitimde kaynaştırma uygulamaları Özel gereksinimli çocuk ve aile Dersin kaynaklarından ve makalelerden konulara ilişkin ön okumalar
4) Zihinsel Yetersizlik Dersin kaynaklarından ve makalelerden konulara ilişkin ön okumalar
5) Öğrenme Güçlüğü Dersin kaynaklarından ve makalelerden konulara ilişkin ön okumalar
6) İşitme Yetersizliği Dersin kaynaklarından ve makalelerden konulara ilişkin ön okumalar
7) Görme Yetersizliği Dersin kaynaklarından ve makalelerden konulara ilişkin ön okumalar
8) VİZE SINAVI
9) Dil ve Konuşma Bozuklukları Dersin kaynaklarından ve makalelerden konulara ilişkin ön okumalar
10) Fiziksel/Ortopedik Yetersizlik Dersin kaynaklarından ve makalelerden konulara ilişkin ön okumalar
11) Otizm Spektrum Bozukluğu Dersin kaynaklarından ve makalelerden konulara ilişkin ön okumalar
12) Duygu ve Davranış Bozuklukları Dersin kaynaklarından ve makalelerden konulara ilişkin ön okumalar
13) Üstün Zekalı Öğrenciler Dersin kaynaklarından ve makalelerden konulara ilişkin ön okumalar
14) Özel Eğitim ve Aile Eğitimi Genel tekrar ve dönem değerlendirmesi Dersin kaynaklarından ve makalelerden konulara ilişkin ön okumalar
15) FİNAL SINAVI

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim, İbrahim Halil DİKEN (Ed.). 2021, Ankara: Pegem Akademi (20. Baskı).
Diğer Kaynaklar: Erken Çocuklukta Özel Eğitim ve Kaynaştırma, Ayperi DİKİCİ SIĞIRTMAÇ (Ed.). 2020, Ankara: Pegem Akademi.
Özel Eğitim ve Kaynaştırma, Atilla CAVKAYTAR ve Deniz TEKİN ERSAN (Ed.). 2018, Ankara: Eğiten Kitap.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Çocuk gelişimindeki çağdaş/güncel kuramcıları tanıyabilme, alanındaki ulusal ve uluslararası yenilikleri takip edebilme
2) Çocuğun gelişim alanlarını, gelişim alanlarında oluşabilecek sorunları, ihtiyaçlarını tanımlayabilme
3) Çocuğun haklarını, toplum içerisindeki yerini ve toplumla ilişkilerini tanımlayabilme
4) Çocuğun ruhsal sağlığına etki eden değişkenleri tanımlayabilme
5) Çocuk hastalıklarını tanımlayabilme
6) Çocuğun sağlıklı beslenmesini tanımlayabilme
7) Gelişimsel değerlendirmeler yapabilme
8) Çocuğun gelişim alanlarına yönelik ve gereksinimlerine uygun programlar, etkinlikler, materyaller yapabilme
9) Aile ve topluma yönelik eğitimler düzenleyebilme
10) Bireysel ve takım içinde uyumlu çalışarak, takım çalışmasında gruba katkı sağlayabilme
11) Alanındaki çalışmaları yürütebilecek ve dünyadaki teknolojik gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi
12) Eleştirel düşünebilme ve meslek etiği bilgisi
13) Farklı bakış açılarına sahip olma ve farklılıklara saygı gösterebilme
14) Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Çocuk gelişimindeki çağdaş/güncel kuramcıları tanıyabilme, alanındaki ulusal ve uluslararası yenilikleri takip edebilme
2) Çocuğun gelişim alanlarını, gelişim alanlarında oluşabilecek sorunları, ihtiyaçlarını tanımlayabilme 4
3) Çocuğun haklarını, toplum içerisindeki yerini ve toplumla ilişkilerini tanımlayabilme 2
4) Çocuğun ruhsal sağlığına etki eden değişkenleri tanımlayabilme 3
5) Çocuk hastalıklarını tanımlayabilme 2
6) Çocuğun sağlıklı beslenmesini tanımlayabilme
7) Gelişimsel değerlendirmeler yapabilme 5
8) Çocuğun gelişim alanlarına yönelik ve gereksinimlerine uygun programlar, etkinlikler, materyaller yapabilme 2
9) Aile ve topluma yönelik eğitimler düzenleyebilme
10) Bireysel ve takım içinde uyumlu çalışarak, takım çalışmasında gruba katkı sağlayabilme 2
11) Alanındaki çalışmaları yürütebilecek ve dünyadaki teknolojik gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi
12) Eleştirel düşünebilme ve meslek etiği bilgisi 3
13) Farklı bakış açılarına sahip olma ve farklılıklara saygı gösterebilme 4
14) Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 4

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100