Çocuk Gelişimi
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: CDV202
Ders İsmi: Ailelerle Çalışma
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. BURÇAK CEREN AKPINAR
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. GÖZDE AKKAYA
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, aile kavramının tarihi çerçevede nasıl değişim gösterdiğini, aile ile çocuk arasında doğru bağı ve iletişimi kurmanın yollarını, bu hususta öğretmene düşen görev ve sorumlulukları bilmek, okul öncesinde aile katılımının önemini anlamak ve aile eğitiminde kullanılan programlar hakkında bilgi sahibi olmaktır. Bu süreçte öğrencilerin etkili aile katılımı çalışmaları planlayabilmesi ve uygulayabilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında aile kavramının genel yapısı, özellikleri, tarihi süreçte gelişimi, farklı kültürler içerisindeki gelişimi ele alınacaktır. Ardından aile kavramı ile çocuk kavramı arasındaki bağ üzerinde durulacak ve bu iki kavramın birbirini geçmişten günümüze nasıl etkilediği aktarılacaktır. Aile eğitimi, okul öncesinde aile katılımı için öğretmenlerin hangi stratejileri nasıl kullanması gerektiği, özel gereksinimi çocuğu olan ailelerle ve özel durumlarda hangi stratejilerin nasıl kullanılması gerektiği hakkında bilgi verilecektir. Aile eğitiminde kullanılan programlar incelenecek ve değerlendirilecek ve aile eğitiminde uygulanan farklı örnekler ele alınarak toplu bir değerlendirme yapılacaktır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Toplumsal yapı, kültür ve ailenin genel tanımlarını yapar. Aralarındaki ilişkinin önemini kavrar.
2) Aile ile ilgili temel kavramları açıklayabilir. Bu kavramlarla bağ kurarak tarih öncesi çağlarda, antik çağda, orta çağda vb. çocuğun eğitim hayatında ailenin yeri ve önemini örnekler vererek açıklayabilir. Aile ve çocuk arasındaki bağı, çocuğun sosyalizasyon sürecinde ailenin önemi açıklayabilir.
3) Özel gereksinimli çocuğu olan ailelerde, tutumları, ilişkileri ve aile içi dinamikleri öğrenir.
4) Okul aile işbirliğinin önemini kavrar; aile katılımının amaçlarını ve önemini bilir.
5) Aile eğitimi modellerini bilir.
6) Okul öncesi kurumsal eğitimde aile katılımı örneklerini bilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Aile eğitiminin tanımını, önemini, amaçlarını, aile eğitimi program çeşitlerini (yurt dışında uygulanan ve Türkiye’de uygulanan) örnekler vererek açıklayabilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin genel tanımı, içeriği ve ders izlencesi hakkında bilgilendirme
2) Toplumsal Yapı, Kültür ve Aile Canataan, E. Yıldırım, E. (2009). Aile sosyolojisi. İstanbul: Açılım Kitap. Aydın, M. (2013). Sistematik aile sosyolojisi. İstanbul: Çizgi Kitapevi.
3) Ailenin Tanımı, Tarihsel Gelişimi ve Aile Çeşitleri Yıldız T.(2014).Anne Baba Eğitimi. Pegem Akademi, 3.baskı. Ankara. Cömert D.,Erdem E.(2016). Aile Eğitimi. 2.baskı, Eğiten Kitap Yayınları.
4) Aile Kuramları Yıldız T.(2014).Anne Baba Eğitimi. Pegem Akademi, 3.baskı. Ankara. Cömert D.,Erdem E.(2016). Aile Eğitimi. 2.baskı, Eğiten Kitap Yayınları.
5) Anne-Baba Olmak ve Anne-Babaların Çocuk Yetiştirme Tutumları Yıldız T.(2014).Anne Baba Eğitimi. Pegem Akademi, 3.baskı. Ankara. Cömert D.,Erdem E.(2016). Aile Eğitimi. 2.baskı, Eğiten Kitap Yayınları.
6) Aile İçi İlişkiler ve Özel Durumlarda Aile Yıldız T.(2014).Anne Baba Eğitimi. Pegem Akademi, 3.baskı. Ankara. Cömert D.,Erdem E.(2016). Aile Eğitimi. 2.baskı, Eğiten Kitap Yayınları.
7) Özel Gereksinimli Çocuğu Olan Aileler Yıldız T.(2014).Anne Baba Eğitimi. Pegem Akademi, 3.baskı. Ankara. Cömert D.,Erdem E.(2016). Aile Eğitimi. 2.baskı, Eğiten Kitap Yayınları.
8) vize sınavı yok
9) Okul Öncesi Eğitimde Ailenin Yeri ve Önemi Yıldız T.(2014).Anne Baba Eğitimi. Pegem Akademi, 3.baskı. Ankara. Cömert D.,Erdem E.(2016). Aile Eğitimi. 2.baskı, Eğiten Kitap Yayınları.
10) Okul Öncesi Eğitim Programlarında Aile Katılımı Yıldız T.(2014).Anne Baba Eğitimi. Pegem Akademi, 3.baskı. Ankara. Cömert D.,Erdem E.(2016). Aile Eğitimi. 2.baskı, Eğiten Kitap Yayınları.
11) Anne-Baba Eğitimi ve Türkiye’de Uygulanan Aile Eğitim Programları Yıldız T.(2014).Anne Baba Eğitimi. Pegem Akademi, 3.baskı. Ankara. Cömert D.,Erdem E.(2016). Aile Eğitimi. 2.baskı, Eğiten Kitap Yayınları.
12) Dünyada Anne Baba Eğitimi ve Aile Katılımı: Amerika Birleşik Devletleri Örneği Yıldız T.(2014).Anne Baba Eğitimi. Pegem Akademi, 3.baskı. Ankara. Cömert D.,Erdem E.(2016). Aile Eğitimi. 2.baskı, Eğiten Kitap Yayınları.
13) Ev ve Ev Dışındaki Ortamlarda Öğrenme Etkinlikleri Yıldız T.(2014).Anne Baba Eğitimi. Pegem Akademi, 3.baskı. Ankara. Cömert D.,Erdem E.(2016). Aile Eğitimi. 2.baskı, Eğiten Kitap Yayınları.
14) Konu Tekrarı Yıldız T.(2014).Anne Baba Eğitimi. Pegem Akademi, 3.baskı. Ankara. Cömert D.,Erdem E.(2016). Aile Eğitimi. 2.baskı, Eğiten Kitap Yayınları.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Canataan, E. Yıldırım, E. (2009). Aile sosyolojisi. İstanbul: Açılım Kitap.
Aydın, M. (2013). Sistematik aile sosyolojisi. İstanbul: Çizgi Kitapevi.
Arnas, A. Y. (2016). Aile eğitimi ve okul öncesi dönemde aile katılımı. Ankara: Vize Yayıncılık Onur, B. Toplumsal Tarihte Çocuk Semp ozyumu. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları
Temel, F. (2015). Aile Eğitim ve Erken Çocukluk Eğitiminde Aile Katılımı Çalışmaları. Ankara: Anı Yayıncılık

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) Çocuk gelişimindeki çağdaş/güncel kuramcıları tanıyabilme, alanındaki ulusal ve uluslararası yenilikleri takip edebilme
2) Çocuğun gelişim alanlarını, gelişim alanlarında oluşabilecek sorunları, ihtiyaçlarını tanımlayabilme
3) Çocuğun haklarını, toplum içerisindeki yerini ve toplumla ilişkilerini tanımlayabilme
4) Çocuğun ruhsal sağlığına etki eden değişkenleri tanımlayabilme
5) Çocuk hastalıklarını tanımlayabilme
6) Çocuğun sağlıklı beslenmesini tanımlayabilme
7) Gelişimsel değerlendirmeler yapabilme
8) Çocuğun gelişim alanlarına yönelik ve gereksinimlerine uygun programlar, etkinlikler, materyaller yapabilme
9) Aile ve topluma yönelik eğitimler düzenleyebilme
10) Bireysel ve takım içinde uyumlu çalışarak, takım çalışmasında gruba katkı sağlayabilme
11) Alanındaki çalışmaları yürütebilecek ve dünyadaki teknolojik gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi
12) Eleştirel düşünebilme ve meslek etiği bilgisi
13) Farklı bakış açılarına sahip olma ve farklılıklara saygı gösterebilme
14) Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Çocuk gelişimindeki çağdaş/güncel kuramcıları tanıyabilme, alanındaki ulusal ve uluslararası yenilikleri takip edebilme 1
2) Çocuğun gelişim alanlarını, gelişim alanlarında oluşabilecek sorunları, ihtiyaçlarını tanımlayabilme 1
3) Çocuğun haklarını, toplum içerisindeki yerini ve toplumla ilişkilerini tanımlayabilme 1
4) Çocuğun ruhsal sağlığına etki eden değişkenleri tanımlayabilme 2
5) Çocuk hastalıklarını tanımlayabilme
6) Çocuğun sağlıklı beslenmesini tanımlayabilme
7) Gelişimsel değerlendirmeler yapabilme
8) Çocuğun gelişim alanlarına yönelik ve gereksinimlerine uygun programlar, etkinlikler, materyaller yapabilme 2
9) Aile ve topluma yönelik eğitimler düzenleyebilme 5
10) Bireysel ve takım içinde uyumlu çalışarak, takım çalışmasında gruba katkı sağlayabilme 5
11) Alanındaki çalışmaları yürütebilecek ve dünyadaki teknolojik gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi
12) Eleştirel düşünebilme ve meslek etiği bilgisi 2
13) Farklı bakış açılarına sahip olma ve farklılıklara saygı gösterebilme 5
14) Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100