Eczane Hizmetleri
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PHS204
Ders İsmi: Eczacılıkta Temel Hesaplamalar
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 2 0 5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. GÜL ASLIHAN ÇAKIR AKAY
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. YEŞİM BULUT
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrenciyi eczacılık uygulamalarında kullanılan farmasötik hesaplamaların ve majistral ilaç hazırlanmasının bilgi ve becerilerinin kazanılmasıdır. Farmasötik hesaplamaları yapmak ve eczacılık uygulamasında doğru hesaplamaların önemini anlamak; hastaya özgü doz hesaplamalarını yapmak. Farmasötik dozaj formlarının hazırlanması ve bir eczane ortamında olduğu gibi ileri formülasyonlar geliştirilmesi için öğrencilerin bilgisinin güçlendirilmesi.
Dersin İçeriği: Farmasötik hesaplamaların temelleri, yüzde, oran, ölçü sistemleri, konsantrasyon ifadeleri, çözünürlük hesaplamaları, seyreltme, ölçü araçları ve kullanımı, doz hesaplamaları.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Eczacılıkta temel hesaplamalar ile ilgili temel kavramları açıklamak
2) Seyreltmeler, doz hesaplamalarının öğrenilmesi
3) Farklı ölçüm sistemlerini tanımak ve bu ölçüm sistemleri arasında çevirme yapmak.
4) Ölçüm araçlarını tanımak, kullanım ve özelliklerini açıklamak.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Eczacılıkta temel hesaplamalara giriş Ders notları
1)
2) Ölçü sistemleri-I
3) Ölçü sistemleri II- Uygulamalar ders notları
4) Konsantrasyon ifadeleri- I ders notları
5) Konsantrasyon ifadeleri II- Uygulamalar
6) Çözünürlük hesaplamaları I ders notları
7) Çözünürlük hesaplamaları II- Uygulamalar
8) Ölçüm araçları, özellikleri ve kullanımı Ders notları
9) Seyreltme ve alkol seyreltmeleri I Ders notları
10) Seyreltmeler ve alkol seyreltmeleri II- Uygulamalar Ders notları
11) İzotonik solüsyonlarda hesaplamalar Ders notları
12) Farmasötik analiz verilerinin istatistiksel değerlendirilmesi ders notları
13) Doz hesaplamaları I Ders notları
14) Doz hesaplamaları II Ders notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Introduction to Pharmaceutical Calculations, 4th Edition, Judith A. Rees, Ian Smith, and Jennie Watson

Pharmaceutical Calculations: A Conceptual Approach, 2019, Michalakis Savva
Diğer Kaynaklar: Akgün H, Balkan A., Farmasötik Kimya, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, 4. Baskı, 2016

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Alanıyla ilgili mesleki yasal mevzuatı kavrayabilmek.
2) Biyolojik sistemlerin normal ve patolojik durumlardaki işleyişine yönelik kavramları tanımak.
3) İnsan vücudunun fonksiyonel yapı ve işlevini yeterli derecede bilmek ve temel hastalıkları kavrayabilmek.
4) Eczane teknikerliği mesleğinin görev ve sorumluluklarını kavrayabilmek.
5) Edinmiş olduğu temel ve uygulamalı bilimlerle ilgili bilgileri birleştirebilmek ve kullanabilmek.
6) Mesleki etik değerlerin önemini kavrayabilmek.
7) Alanıyla ilgili konularda bilişim teknolojilerini kullanabilmek.
8) İletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olabilmek.
9) Meslek uygulama alanlarındaki bir projede çalışabilmek, ekip üyesi olabilmek, ortak çalışmalara katılabilmek.
10) Meslek uygulama alanlarında gereken iletişim tekniklerini kullanabilmek.
11) Halk sağlığı, çevre koruma, iş güvenliği konularının önemini kavramak.
12) Türkiye’deki ve dünyadaki genel sağlık örgütlenmesini tanımak.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanıyla ilgili mesleki yasal mevzuatı kavrayabilmek.
2) Biyolojik sistemlerin normal ve patolojik durumlardaki işleyişine yönelik kavramları tanımak.
3) İnsan vücudunun fonksiyonel yapı ve işlevini yeterli derecede bilmek ve temel hastalıkları kavrayabilmek.
4) Eczane teknikerliği mesleğinin görev ve sorumluluklarını kavrayabilmek.
5) Edinmiş olduğu temel ve uygulamalı bilimlerle ilgili bilgileri birleştirebilmek ve kullanabilmek. 5
6) Mesleki etik değerlerin önemini kavrayabilmek.
7) Alanıyla ilgili konularda bilişim teknolojilerini kullanabilmek.
8) İletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olabilmek.
9) Meslek uygulama alanlarındaki bir projede çalışabilmek, ekip üyesi olabilmek, ortak çalışmalara katılabilmek.
10) Meslek uygulama alanlarında gereken iletişim tekniklerini kullanabilmek.
11) Halk sağlığı, çevre koruma, iş güvenliği konularının önemini kavramak.
12) Türkiye’deki ve dünyadaki genel sağlık örgütlenmesini tanımak.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100