Rekreasyon
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PES102
Ders İsmi: Temel Fizyoloji
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Evet
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. KAMİL YAZICIOĞLU
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. KAMİL YAZICIOĞLU
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: İnsan vücudunu yaşanabilir kılan tüm özgül mekanizmaları, insan vücudunun nasıl çalıştığını önce hücre düzeyinde, daha sonra sistemler temel alınarak ayrı ayrı anlatılmaktadır.
Dersin İçeriği: Enerji sistemmleri, Dolaşım Sistemi, Solunum Sistemi, Sinir Sistemi, Sindirim Sistemi, Kan, Kas Fizyolojisi, Duyular, Endokrin Sistem.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Fizyolojiye Giriş, Hücre ve Dokular -Fizyolojinin tanımını yapabilme -Homeostaz kavramını açıklayabilme -Vücut sistemlerinin homoestazdaki rollerini sıralama -Hücre organellerinin isimlerini öğrenme -Dokuların yapıları ve fonksiyonları arasında ilişki kurabilme
2) Sinir Sistemi -Sinir Sisteminin ana yapılarını sayabilmeli -Sinir İletimi -Refleks devresinin çalışması -Sinir hücresini ve parçalarını tanımlayabilme -impuls ve zar potansiyeli kavramlarını öğrenme -Polarizasyon, depolarizasyon ve repolarizasyon kavramlarını öğrenme
3) Duyular -Genel duyular ve özel duyuların ayrımını yapabilir -Duyu reseptörlerini sınıflandırabilir ve örnek verebilir -Görme ve Duyma olayını bilir -Denge olayını bilir -Duyu anormalliklerini bilir
4) Dolaşım Sistemi -1 -Kalbin yapısını ve bölümlerini açıklayabilir -Kalp Döngüsünü tanımlayabilir -Miyokard hücresinin aksiyon potansiyelini açıklayabilir -Küçük ve büyük dolaşımı açıklayabilir
5) Dolaşım Sistemi-2 -Atım hacmini açıklayabilir -Kardiyak çıktıyı açıklayabilir -Kalp atım hızını açıklayabilir -Kan damarlarının özelliklerini bilir
6) Dolaşım sistemi-3 -Kalbin Frank-Starling yasasını açıklayabilir -Kan basıncının nasıl ölçüldüğünü bilir -Venöz dönüş hakkında bilgi sahibi olur -Kalp atım hızının ayarlanması hakkında bilgi sahibi olur
7) Kan -Kanın genel bileşimi ve fonksiyonlarını tanımlayabilir -Plazmanın genel bileşenlerini tanımlayabilir -Kan hücrelerinin işlevini tanımlayabilir -Eritrositlerin hücresel özelliklerini ve işlevlerini tanımlayabilir
8) Solunum Sistemi -Solunum sisteminin homoestazın korunmasındaki görevini bilir -Üst ve alt havayollarının fonksiyonel yapısını tanımlayabilmeli -Ekspirasyon ve inspirasyon sırasında meydana gelen olayları bilir -Organizmada oksijen ve karbondioksit taşınmasının temellerini bilir -Solunum hız ve derinliğinin nasıl kontrol edildiğini bilir
9) Sindirim Sistemi -Sindirim sistemini oluşturan organları bilir -Sindirim kanalının genel yapısını bilir -Ağızda sindirimi tükürük bezleri ile açıklayabilir -Yemek borusu ve soluk borusu farklarını ve görevlerini bilir -Mide, ince bağırsak ve kalın bağırsak sindirimini bilir
10) Endokrin Sistem -Hormon, hedef hücre ve reseptör terimlerini tanımlayabilir -Vücuttaki endokrin bezleri ve salgıladıkları hormonları isimlendirebilir -Hipotalamus ile ön ve arka hipofiz bezi kavramlarını bilir -Ön ve arka hipofiz bezinden salgılanan hormonları bilir -Tiroit bezinin yapısını ve salgıladığı hormonları bilir -İnsülin hormon seviyelerinin azlığını ve Diyabet ile olan ilişkisini bilir
11) Kas Fizyolojisi -Kas tiplerini ve özelliklerini -Hangi spor dallarında hangi kas tipinin baskın olduğunu bilir -Uyarılma ve Kasılmayı bilir -Kas kasılma tiplerini bilir -Kayan filament teorisini bilir -Kasın kasılması için gereken enerjiyi bilir -Motor ünite ve Kas boyunu bilir
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Fizyolojiye Giriş Anlatım ve soru cevap yöntemi.
2) Enerji Sistemleri Anlatım ve soru cevap yöntemi.
3) Kas Fizyolojisi Anlatım ve soru cevap yöntemi.
4) Solunum Fizyolojisi Anlatım ve soru cevap yöntemi.
5) Sinir Sistemi Fizyolojisi Anlatım ve soru cevap yöntemi.
6) Kan Fizyolojisi Anlatım ve soru cevap yöntemi.
7) Vize Sınavı Hazırlık ve Genel Tekrar Anlatım ve soru cevap yöntemi.
8) Vize Sınavı Yok.
9) Dolaşım Sistemi-1 Anlatım ve soru cevap yöntemi.
10) Dolaşım Sistemi-2 Anlatım ve soru cevap yöntemi.
11) Dolaşım Sistemi-3 Anlatım ve soru cevap yöntemi.
12) Duyu Fizyolojisi Anlatım ve soru cevap yöntemi.
13) Sindirim Sistemi Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi ve uygulamalı grup çalışması.
14) Endokrin Sistem Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi ve uygulamalı grup çalışması.
15) Final Sınavı Hazırlık ve Genel Tekrar Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi ve uygulamalı grup çalışması.
16) Final Sınavı Yok.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Kitap: Yüksek Okullar için Fizyoloji - Yüce Yayım - İstanbul - 2017
Kitap: Spor ve Egzersiz Fizyolojisi - Spor Yayınevi - Ankara - 2021
Kitap: Egzersiz Fizyolojisi Teori ve Uygulamayı Birleştirmek - Palme Yayınevi - Ankara - 2018
Diğer Kaynaklar: Kitap: Yüksek Okullar için Fizyoloji - Yüce Yayım - İstanbul - 2017
Kitap: Spor ve Egzersiz Fizyolojisi - Spor Yayınevi - Ankara - 2021
Kitap: Egzersiz Fizyolojisi Teori ve Uygulamayı Birleştirmek - Palme Yayınevi - Ankara - 2018

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

Program Kazanımları
1) Spor ve rekreasyondaki tarihsel gelişim ve meslek bilgisine sahip olma ve yeni durumlara uygulayabilme.
2) İnsan vücudu ve sağlık ile ilgili temel teorik ve uygulama bilgisine sahip olabilme.
3) Mesleğine yönelik yönetimsel becerileri uygulayabilme.
4) Rekreasyon Programı\'nda kazandığı bilgi ve becerileri yazılı ve sözlü olarak aktarabilme ve disiplinler arası takım çalışmasına yatkın olabilme.
5) Çalıştığı kurumun rekreasyon alanındaki hedef ve amaçlarını belirleyebilme ve etkili proje yönetimi tekniklerini kullanabilme.
6) Farklı ortamlarda ve farklı disiplinlerle iletişim kurma becerisi.
7) İleri düzeyde alan bilgisi edinerek kuramsal çalışmaları izleyebilmek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilmek ve yurt dışı projelerinde görev alabilmek.
8) Alanın dinamik doğası gereği öğrenme gereksiniminin süreklilik gerektirdiğini kavrayabilme, uzaktan eğitim yöntemiyle yaşam boyu öğrenme becerisine sahip olabilme.
9) Rekreasyon ile ilgili konularda araştırma ve çalışma yapabilme.
10) Rekreasyon alanının kazandırdığı bilgi birikimini, iletişim becerilerini, eleştirel bakış açısını ve esnekliği yaşamın diğer alanlarına aktarabilmek.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Spor ve rekreasyondaki tarihsel gelişim ve meslek bilgisine sahip olma ve yeni durumlara uygulayabilme. 3
2) İnsan vücudu ve sağlık ile ilgili temel teorik ve uygulama bilgisine sahip olabilme. 3
3) Mesleğine yönelik yönetimsel becerileri uygulayabilme. 3
4) Rekreasyon Programı\'nda kazandığı bilgi ve becerileri yazılı ve sözlü olarak aktarabilme ve disiplinler arası takım çalışmasına yatkın olabilme. 3
5) Çalıştığı kurumun rekreasyon alanındaki hedef ve amaçlarını belirleyebilme ve etkili proje yönetimi tekniklerini kullanabilme. 3
6) Farklı ortamlarda ve farklı disiplinlerle iletişim kurma becerisi. 3
7) İleri düzeyde alan bilgisi edinerek kuramsal çalışmaları izleyebilmek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilmek ve yurt dışı projelerinde görev alabilmek. 3
8) Alanın dinamik doğası gereği öğrenme gereksiniminin süreklilik gerektirdiğini kavrayabilme, uzaktan eğitim yöntemiyle yaşam boyu öğrenme becerisine sahip olabilme. 3
9) Rekreasyon ile ilgili konularda araştırma ve çalışma yapabilme. 3
10) Rekreasyon alanının kazandırdığı bilgi birikimini, iletişim becerilerini, eleştirel bakış açısını ve esnekliği yaşamın diğer alanlarına aktarabilmek. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100