Rekreasyon
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PES103
Ders İsmi: Spor Anatomisi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 6
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ÖMER FİKRİ ERALP
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi ÖMER FİKRİ ERALP
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Antrenörlük Eğitimi, Rekreasyon ve Spor Yönteciliği Bölümü temel derslerinden olan Spor Anatomisi dersinin amacı; öğrencilere, kas ve iskelet sisteminde bulunan yapıların anatomik terimlerini açıklayabilecek ve farklı spor branşlarına özgü tekniklerin hareket analizlerini yapabilecek bilgi ve beceriyi kazandırmaktır. Ayrıca; fiziksel ve sportif hareketler sırasında iskelet kas sisteminin ilgili yapıları ve işlevlerinin öğretilmesidir.
Dersin İçeriği: Anatomik Terimler ve Kavramlar; Anatomik yapılar: Kaslar, Eklemler, Kemikler; İnsan Vücudunun Temel Yapıları: Hücre, Doku, Organlar ve sistemin yapıları; Düzlemler, Eksenler, Kasların Kasılması Sırasındaki Fonksiyonları ve Meydana Getirdikleri Eklem Hareketleri; Hareketlerde Rol Alan Kaslar: Üst ekstremite kasları,Omuz eklemi , Dirsek eklemi ,el bileği eklemi kasları ve eklem hareketleri - fonksiyonları. Alt ekstremite kasları, Kalça eklemi , diz eklemi ve ayak bileği eklemive kasları ve eklem hareketleri - foksiyonları. Gövde kasları ve hareket kaynakları.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Uzmanlık derslerinde geçen anatomi bilgisine sahip olarak diğer dersler ile paralel bir eğitimi ilişkilendirir. Alanında uzmanlaşmak için gerekli anatomi bilgisini açıklar.
2) Alanıyla ilgili konularda, ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yapabilecek düzeyde kendisini yazılı ve sözlü olarak açıklar. Alanındaki mevcut bilgiyi eleştirel ve diyalektik bir yaklaşımla değerlendirir.
3) Sahip olduğu bilgi, kavrayış ve becerileri disiplininin gerektirdiği profesyonel bir yaklaşımla etik ilkelerin ışığında, mesleki davranış kuralları, ölçütler ve standartlar ile yasal çerçevelere uygun olarak, olası toplumsal, çevresel ve etik sonuçlarını dikkate alarak ilişkilendirir.
4) İnsan vücudundaki kemikleri, eklemleri ve kasları öğrenmek. İnsan vücudundaki sistemlerle ilgili olan organları öğrenmek. Spor alanını kaza riski ve güvenlik yönünden değerlendirir, gerekli düzenlemelerin yapılmasını sağlar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Temel bilimler konusunda genel bilgiye sahip olur ve mesleğinde kullanım yerlerini bilir. İnsan vücudundaki temel yapı ve organlar konularına ilişkin bilgiyi açıklar. Ders başlıklarında geçen yapıların beslenmesi ve innervasyonlarını öğrenmek.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Anatomik kavramlar ve terminoloji Konuya İlişkin Ön Okumalar
2) Üst ekstremite kemikleri Konuya İlişkin Ön Okumalar
3) Alt ekstremite kemikleri Konuya İlişkin Ön Okumalar
4) Kafatası ve Vertebral Kolon Konuya İlişkin Ön Okumalar
5) Omuz eklemi kasları ve fonksiyonları Konuya İlişkin Ön Okumalar
6) Omuz eklemi kasları ve fonksiyonları Konuya İlişkin Ön Okumalar
7) Dirsek eklemi kasları ve fonksiyonları Konuya İlişkin Ön Okumalar
8) Vize Sınavı yok
9) El eklemi kasları ve fonksiyonları Konuya İlişkin Ön Okumalar
10) Kalça eklemi kasları ve fonksiyonları Konuya İlişkin Ön Okumalar
11) Diz eklemi kasları ve fonksiyonları Konuya İlişkin Ön Okumalar
12) Diz eklemi kasları ve fonksiyonları Konuya İlişkin Ön Okumalar
13) Ayak bileği eklemi kasları ve fonksiyonları Konuya İlişkin Ön Okumalar
14) Vertebral kolon fonksiyonları ve ilgili kaslar Konuya İlişkin Ön Okumalar
15) Farklı spor dallarından seçilmiş hareket analizi Video izleme ve örnek hareket analizi inceleme-Anlatım, soru-cevap, gösteri, tartışma yöntemi ve grup çalışması
16) FİNAL

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: I. A. Kapandji (2019), The Physiology of the Joints - Volume 1-2-3-4: The Upper Limb. Handspring Publishing; ISBN-13 : 978-1912085590
Diğer Kaynaklar: Haydar A. Demirel, Nazan Ş. Koşar (2006). İnsan Anatomisi ve Kineziyoloji. Nobel Yayın Dağıtım; ISBN: 9789755913920.
TVF İnsan Anatomisi ve Kinesiyolojisi PDF
TVF Spor Anatomisi ve Kinesiyolojisi 2. Kademe Antrenörlük Kursu PDF
TVF Spor Anatomisi ve Kinesiyolojisi 4. Kademe Antrenörlük Kursu PDF

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Spor ve rekreasyondaki tarihsel gelişim ve meslek bilgisine sahip olma ve yeni durumlara uygulayabilme.
2) İnsan vücudu ve sağlık ile ilgili temel teorik ve uygulama bilgisine sahip olabilme.
3) Mesleğine yönelik yönetimsel becerileri uygulayabilme.
4) Rekreasyon Programı\'nda kazandığı bilgi ve becerileri yazılı ve sözlü olarak aktarabilme ve disiplinler arası takım çalışmasına yatkın olabilme.
5) Çalıştığı kurumun rekreasyon alanındaki hedef ve amaçlarını belirleyebilme ve etkili proje yönetimi tekniklerini kullanabilme.
6) Farklı ortamlarda ve farklı disiplinlerle iletişim kurma becerisi.
7) İleri düzeyde alan bilgisi edinerek kuramsal çalışmaları izleyebilmek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilmek ve yurt dışı projelerinde görev alabilmek.
8) Alanın dinamik doğası gereği öğrenme gereksiniminin süreklilik gerektirdiğini kavrayabilme, uzaktan eğitim yöntemiyle yaşam boyu öğrenme becerisine sahip olabilme.
9) Rekreasyon ile ilgili konularda araştırma ve çalışma yapabilme.
10) Rekreasyon alanının kazandırdığı bilgi birikimini, iletişim becerilerini, eleştirel bakış açısını ve esnekliği yaşamın diğer alanlarına aktarabilmek.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Spor ve rekreasyondaki tarihsel gelişim ve meslek bilgisine sahip olma ve yeni durumlara uygulayabilme. 3
2) İnsan vücudu ve sağlık ile ilgili temel teorik ve uygulama bilgisine sahip olabilme. 3
3) Mesleğine yönelik yönetimsel becerileri uygulayabilme. 3
4) Rekreasyon Programı\'nda kazandığı bilgi ve becerileri yazılı ve sözlü olarak aktarabilme ve disiplinler arası takım çalışmasına yatkın olabilme. 3
5) Çalıştığı kurumun rekreasyon alanındaki hedef ve amaçlarını belirleyebilme ve etkili proje yönetimi tekniklerini kullanabilme. 3
6) Farklı ortamlarda ve farklı disiplinlerle iletişim kurma becerisi. 3
7) İleri düzeyde alan bilgisi edinerek kuramsal çalışmaları izleyebilmek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilmek ve yurt dışı projelerinde görev alabilmek. 3
8) Alanın dinamik doğası gereği öğrenme gereksiniminin süreklilik gerektirdiğini kavrayabilme, uzaktan eğitim yöntemiyle yaşam boyu öğrenme becerisine sahip olabilme. 3
9) Rekreasyon ile ilgili konularda araştırma ve çalışma yapabilme. 3
10) Rekreasyon alanının kazandırdığı bilgi birikimini, iletişim becerilerini, eleştirel bakış açısını ve esnekliği yaşamın diğer alanlarına aktarabilmek. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100