Mimari Restorasyon
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ARR110
Ders İsmi: Ahşap Malzeme ve Yapı Teknikleri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. SELEN ORTA
Dersi Veren(ler): GÖKALP CEYLAN
Öğr.Gör. SELEN ORTA
Öğr.Gör. BUĞRA BÜTÜN
Öğr.Gör. GÜRKAN OKUMUŞ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ahşap malzemesinde kullanılan ağaç çeşitlerini,ağaçtan ürün yapım
aşamaları,birleştirme ve yüzey süsleme teknikleri, ahşap üründe
oluşan bozulmaların ortaya konulacak bilgilerin verilmesi ve ürün
oluşturma.
Dersin İçeriği: Ders kapsamında, ahşabın kullanım alanları genel olarak açıklanacak; mimari yapım teknikleri ve detayları incelenecektir. Ahşabın doğal bir yapı malzemesi olarak özellikleri, türleri ve bozulma süreçleri aktarılacaktır. Geleneksel ahşap yapım teknikleri (çantı, karkas, hımış) ve alt türleri, coğrafi bölgelere göre değişimi ve kullanılan yapı detayları konu edilecektir. Geleneksel İstanbul evlerinin tarih boyunca geçirdiği değişim ve mimari özellikleri tarif edilecektir. Ahşap mimari yapı elemanları (duvar, döşeme, tavan, merdiven, çatı, vb.) ve yapım detayları sınıflandırılacak, uygulama ödevleri ve çizimlerle pekiştirilecektir. Ahşabın bozulma nedenleri ve gözlenen hasar türleri sınıflandırılacak; "hasar tespiti" uygulamalı olarak gösterilecektir. Bir ahşap yapı koruma-restorasyon sürecinin aşamaları (araştırma, projelendirme, uygulama: yerinde koruma)

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Ahşap yapım tekniklerini tür ve özelliklerine göre ayırt edebilme
2) Ahşap mimari yapı elemanlarını sıralayabilme
3) Yapı malzemesi olarak kullanılacak ahşabın tür ve özelliklerini açıklayabilme
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Ahşap yapı hasarlarını, nedenlerini ve çözüm yöntemlerini açıklayabilme
2) Ahşap yapı onarımında proje ve uygulama aşamalarını takip edebilme
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Ahşap yapılarda rölöve ve analitik rölöve hazırlayabilme
2) Geleneksel ahşap mimari mirası korumada izlenecek yol ve kullanılacak yöntemleri belirtebilme
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ahşabın kullanım alanları, Geleneksel İstanbul evlerinin gelişimi ve özellikleri .
2) Yapı malzemesi olarak ahşabın özellikleri ve türleri ve korunması hakkında ilke ve tüzükler, standartlar Arel, A., 1999, “Türk Evi Dedikleri”, Cogito, 18, s.188-212.
3) Ahşap yapım teknikleri: Masif (çantı), Ahşap Karkas (çatkı) ve Hımış ve Bağdadi özellikleri ile Türkiye’de bölgelere göre ahşap yapıların dağılımının incelenmesi İBB KUDEB, 2009, Geleneksel Ahşap Yapı Uygulamaları, İstanbul. Bölüm 1-2
4) Ahşap yığma yapı ve iskelet sistemleri ve çizim teknikleri Ekinci,Z., Yapı Yayın, İstanbul, 2005, “Bir Konağın Kurgusu”. Bölüm 2
5) Ahşap mimari yapı elemanları: Temel, duvar, tavanlar ve döşemeler. Köroğlu, Ç., Kudde, E., 2011, “Bir Ahşap Yapıda Koruma-Uygulama Metodolojisi 4” Bölüm 3
6) Ahşap mimari yapı elemanları: Çatılar, merdivenler, kapı, pencere, pervaz, süpürgelik, vb. Köroğlu, Ç., Kudde, E., 2011, “Bir Ahşap Yapıda Koruma-Uygulama Metodolojisi 4” Bölüm 4- 5
7) Ahşap elemanlarının maketinin yapılması .
8) Ahşap yapılarda hasar nedenleri, türleri ve analitik rölövede gösterimi (Hasar Tespiti) Köroğlu, Ç., Kudde, E., 2011, “Bir Ahşap Yapıda Koruma-Uygulama Metodolojisi 4” Bölüm 2
9) Ahşap yapılarda konservasyon yöntemleri ve proje analizleri Günay, R., Birsen Yayınevi, İstanbul, 2007, Bölüm 3
10) Bir ahşap yapı koruma örneği: Projelendirme ve Restorasyon sürecinde yapılan tüm uygulamalar Köroğlu, Ç., Kudde, E., 2011, “Bir Ahşap Yapıda Koruma-Uygulama Metodolojisi 4” Bölüm 7 Restorasyon Konservasyon Çalışmaları Dergisi, Sayı 11, İBB KUDEB, İstanbul, s.3-15.
11) Bir ahşap yapı koruma örneği incelemesi .
12) Konut dışı yapılarda yer alan ahşap elemanların incelenmesi Köroğlu, Ç., Kudde, E., 2011, “Bir Ahşap Yapıda Koruma-Uygulama Metodolojisi 4” Bölüm 7 Restorasyon Konservasyon Çalışmaları Dergisi, Sayı 11, İBB KUDEB, İstanbul, s.17-28.
13) Ahşap yapı örneklerinde analiz ve laboratuar çalışmalarının irdelenmesi Köroğlu, Ç., Kudde, E., 2011, “Bir Ahşap Yapıda Koruma-Uygulama Metodolojisi 4” Bölüm 7 Restorasyon Konservasyon Çalışmaları Dergisi, Sayı 11, İBB KUDEB, İstanbul, s.3-15.
14) Ahşap yapı örneklerinde analiz ve laboratuar çalışmalarının irdelenmesi Köroğlu, Ç., Kudde, E., 2011, “Bir Ahşap Yapıda Koruma-Uygulama Metodolojisi 4” Bölüm 7 Restorasyon Konservasyon Çalışmaları Dergisi, Sayı 11, İBB KUDEB, İstanbul, s.3-15.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ahşap Yapılar Problem ve Çözümleri Prof Dr Necati Erşen, Birsen yayınevi
Diğer Kaynaklar: Mimarlık ve Ahşap Yapı İlişkileri, Mimarlık Vakfı Yayınları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

7

5

6

Program Kazanımları
1) Meslek etiği ve sorumluluk bilincine sahip olabilme
2) Çizim (t-cetveli, gönye, pergel vb.) ve ölçüm (mira, terazi, şakül, nivo, lazermetre vb.) aletlerini amaca uygun kullanabilme,
3) Geleneksel ve ileri ölçüm teknikleriyle (“total station”, “laser scanner”, fotogrametri) ölçülmüş yapı ve yapı kalıntılarının rölövesini bilgisayar ortamında hazırlayabilme,
4) Rölöve, restitüsyon ve restorasyon projeleri ve eklerini bilgisayar ortamında hazırlayabilme
5) Rölövenin taşınmaz kültür varlıklarının korunmasındaki önemini kavramış olarak kroki çizimleri hazırlayabilme ve basit ölçüm yöntemlerini kullanabilme,
6) Tarihi çevre bilincine ve restorasyon hakkında kuramsal altyapıya sahip olma,
7) Yapı metraj ve maliyeti dilini kavrayabilme, Yapı elemanlarını poz numaraları ile metraj cetvellerinde gösterebilme
8) Plan, kesit, görünüş vaziyet planı okuyabilme,
9) Roma, Bizans, Anadolu Selçuklu, Beylikler ve Osmanlı dönemlerindeki eğitim, dini, sosyal, ticari, askeri yapıları, plan ve cephe özellikleri, strüktürel özellikler, yapım teknikleri, malzeme türleri ve bezeme özellikleri bakımından ayırabilme,
10) Mesleki fotoğraflar çekebilme ve fotoğraf ile rölöve, restorasyon, restitüsyon proje eklerinin hazırlanması konusunda yetkin olma.
11) Grupla çalışma becerisi kazanabilme,
12) Araştırma raporu hazırlayabilme,
13) Mesleki gelişmeleri takip ederek kendini geliştirebilme
14) Alan çalışmasında içinde bulunulan sosyo-kültürel-fiziki şartları kavrayarak uyum gösterebilme
15) Üç boyutlu düşünme yeteneği kazanabilme
16) Türk dili, Atatürk ilke ve İnkılapları, Bilgi teknolojileri alanlarında temel bilgi sahibi olma
17) Bir yabancı dili temel düzeyde öğrenme yetisi kazandırma

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Meslek etiği ve sorumluluk bilincine sahip olabilme
2) Çizim (t-cetveli, gönye, pergel vb.) ve ölçüm (mira, terazi, şakül, nivo, lazermetre vb.) aletlerini amaca uygun kullanabilme,
3) Geleneksel ve ileri ölçüm teknikleriyle (“total station”, “laser scanner”, fotogrametri) ölçülmüş yapı ve yapı kalıntılarının rölövesini bilgisayar ortamında hazırlayabilme,
4) Rölöve, restitüsyon ve restorasyon projeleri ve eklerini bilgisayar ortamında hazırlayabilme
5) Rölövenin taşınmaz kültür varlıklarının korunmasındaki önemini kavramış olarak kroki çizimleri hazırlayabilme ve basit ölçüm yöntemlerini kullanabilme,
6) Tarihi çevre bilincine ve restorasyon hakkında kuramsal altyapıya sahip olma, 4
7) Yapı metraj ve maliyeti dilini kavrayabilme, Yapı elemanlarını poz numaraları ile metraj cetvellerinde gösterebilme
8) Plan, kesit, görünüş vaziyet planı okuyabilme,
9) Roma, Bizans, Anadolu Selçuklu, Beylikler ve Osmanlı dönemlerindeki eğitim, dini, sosyal, ticari, askeri yapıları, plan ve cephe özellikleri, strüktürel özellikler, yapım teknikleri, malzeme türleri ve bezeme özellikleri bakımından ayırabilme, 4
10) Mesleki fotoğraflar çekebilme ve fotoğraf ile rölöve, restorasyon, restitüsyon proje eklerinin hazırlanması konusunda yetkin olma. 1
11) Grupla çalışma becerisi kazanabilme,
12) Araştırma raporu hazırlayabilme,
13) Mesleki gelişmeleri takip ederek kendini geliştirebilme
14) Alan çalışmasında içinde bulunulan sosyo-kültürel-fiziki şartları kavrayarak uyum gösterebilme
15) Üç boyutlu düşünme yeteneği kazanabilme 3
16) Türk dili, Atatürk ilke ve İnkılapları, Bilgi teknolojileri alanlarında temel bilgi sahibi olma
17) Bir yabancı dili temel düzeyde öğrenme yetisi kazandırma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %