Mimari Restorasyon
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ARR111
Ders İsmi: Mimarlık Tarihi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi PELİN KOTAS
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi PELİN KOTAS
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, mimarlığın ilk çağlardan bugüne hangi süreçlerden geçerek dönüştüğünü, bu süreçlere etki eden kültürel, sosyal, siyasal, ekonomik, teknolojik olayları incelemeyi amaçlar.
Dersin İçeriği: Bu ders, Mısır, Yunan, Roma, Erken Hristiyanlık, Bizans, Romanesk, Gotik, Rönesans, Barok, Rokoko, Aydınlanma dönemlerindeki ve 19. ve erken 20. yüzyıldaki mimarlıkların ve bunları ortaya çıkartan tarihsel, kültürel, sosyal, ekonomik siyasal nedenlerin anlatımını kapsar.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Yaşanan çevrenin tarihini sorgulayabilme.
2) Antik dönemlerden bugüne insanın mimarlık yapıtlarıyla bıraktığı izleri gözlemleyebilme.
3) Mimarlık yapıtlarını dönemsel özellikleriyle birlikte kavrayabilme.
4) Her dönemin mimarisine etki eden kültürel, sosyal ve teknolojik etkenleri algılayabilme.
5) Çağdaş mimarinin etkilendiği üsluplar üzerine fikir yürütebilme.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Mimarlık Tarihine Giriş: Kavramlar Konulara ilişkin ön okumalar. Vitrivius, Mimarlık Üzerine, Çev. Çiğdem Dürüşken, Alfa Yayıncılık, 2017.
2) Mimarlığın Ortaya Çıkışı Konulara ilişkin ön okumalar. Leland M. Roth, Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yayınevi, 2000.
3) Antik Dönem: Mısır Mimarlığı Konulara ilişkin ön okumalar. Leland M. Roth, Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yayınevi, 2000.
4) Antik Dönem: Yunan Mimarlığı Konulara ilişkin ön okumalar. Leland M. Roth, Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yayınevi, 2000. Francis D. K. Ching Mark Jarzombek Vikramaditya Prakash, A Global History of Architecture, John Wiley & Sons, Inc., 2011.
5) Antik Dönem: Roma Mimarlığı Konulara ilişkin ön okumalar Leland M. Roth, Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yayınevi, 2000. Spiro Kostof. A History of Architecture : Settings and Rituals. New York: Oxford University Press, 1995. Francis D. K. Ching Mark Jarzombek Vikramaditya Prakash, A Global History of Architecture, John Wiley & Sons, Inc., 2011.
6) Erken Hristiyanlık- Bizans Mimarlığı Konulara ilişkin ön okumalar Leland M. Roth, Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yayınevi, 2000. Spiro Kostof. A History of Architecture : Settings and Rituals. New York: Oxford University Press, 1995. Francis D. K. Ching Mark Jarzombek Vikramaditya Prakash, A Global History of Architecture, John Wiley & Sons, Inc., 2011.
7) Romanesk Mimarlık Konulara ilişkin ön okumalar Leland M. Roth, Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yayınevi, 2000. Spiro Kostof. A History of Architecture : Settings and Rituals. New York: Oxford University Press, 1995. Francis D. K. Ching Mark Jarzombek Vikramaditya Prakash, A Global History of Architecture, John Wiley & Sons, Inc., 2011.
8) Vize Sınavı Leland M. Roth, Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yayınevi, 2000. Spiro Kostof. A History of Architecture : Settings and Rituals. New York: Oxford University Press, 1995. Francis D. K. Ching Mark Jarzombek Vikramaditya Prakash, A Global History of Architecture, John Wiley & Sons, Inc., 2011.
9) Gotik Mimarlık Konulara ilişkin ön okumalar. Leland M. Roth, Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yayınevi, 2000. Spiro Kostof. A History of Architecture : Settings and Rituals. New York: Oxford University Press, 1995. Francis D. K. Ching Mark Jarzombek Vikramaditya Prakash, A Global History of Architecture, John Wiley & Sons, Inc., 2011.
10) Rönesans Dönemi Konulara ilişkin ön okumalar. Leland M. Roth, Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yayınevi, 2000. Spiro Kostof. A History of Architecture : Settings and Rituals. New York: Oxford University Press, 1995. Francis D. K. Ching Mark Jarzombek Vikramaditya Prakash, A Global History of Architecture, John Wiley & Sons, Inc., 2011.
11) Barok ve Rokoko Konuya ilişkin ön okumalar. Leland M. Roth, Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yayınevi, 2000. Spiro Kostof. A History of Architecture : Settings and Rituals. New York: Oxford University Press, 1995. Francis D. K. Ching Mark Jarzombek Vikramaditya Prakash, A Global History of Architecture, John Wiley & Sons, Inc., 2011.
12) Aydınlanma Çağı Konulara ilişkin ön okumalar. Leland M. Roth, Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yayınevi, 2000. Spiro Kostof. A History of Architecture : Settings and Rituals. New York: Oxford University Press, 1995. Francis D. K. Ching Mark Jarzombek Vikramaditya Prakash, A Global History of Architecture, John Wiley & Sons, Inc., 2011.
13) XIX. Yüzyılda Mimarlık Konulara ilişkin ön okumalar. Leland M. Roth, Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yayınevi, 2000. Spiro Kostof. A History of Architecture : Settings and Rituals. New York: Oxford University Press, 1995. Francis D. K. Ching Mark Jarzombek Vikramaditya Prakash, A Global History of Architecture, John Wiley & Sons, Inc., 2011.
14) Erken XX. Yüzyıl Konulara ilişkin ön okumalar. Leland M. Roth, Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yayınevi, 2000. Spiro Kostof. A History of Architecture : Settings and Rituals. New York: Oxford University Press, 1995. Francis D. K. Ching Mark Jarzombek Vikramaditya Prakash, A Global History of Architecture, John Wiley & Sons, Inc., 2011.
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Leland M. Roth, Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yayınevi, 2000. (Leland M. Roth, Understanding Architecture: Its Elements, History, and Meaning, 1993)
Spiro Kostof. A History of Architecture : Settings and Rituals. New York: Oxford University Press, 1995.
Francis D. K. Ching Mark Jarzombek Vikramaditya Prakash, A Global History of Architecture, John Wiley & Sons, Inc., 2011.
Bülent Özer, Kültür, Sanat, Mimarlık, YEM, İstanbul, 2000.
Carol Davidson Cragoe, Binalar Nasıl Okunur?, YEM, İstanbul, 2011.
Doğan Hasol, Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü, YEM, İstanbul, 1998.
M. Gül Akdeniz, Tarih Öncesi ve İlk Çağ Mimarlığı, 1. Baskı, 2016.
Jeremy Melvin, İzmler Mimarlığı Anlamak, YEM, İstanbul, 2015.
Diğer Kaynaklar: Leland M. Roth, Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yayınevi, 2000. (Leland M. Roth, Understanding Architecture: Its Elements, History, and Meaning, 1993)
Spiro Kostof. A History of Architecture : Settings and Rituals. New York: Oxford University Press, 1995.
Francis D. K. Ching Mark Jarzombek Vikramaditya Prakash, A Global History of Architecture, John Wiley & Sons, Inc., 2011.
Bülent Özer, Kültür, Sanat, Mimarlık, YEM, İstanbul, 2000.
Carol Davidson Cragoe, Binalar Nasıl Okunur?, YEM, İstanbul, 2011.
Doğan Hasol, Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü, YEM, İstanbul, 1998.
M. Gül Akdeniz, Tarih Öncesi ve İlk Çağ Mimarlığı, 1. Baskı, 2016.
Jeremy Melvin, İzmler Mimarlığı Anlamak, YEM, İstanbul, 2015.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Meslek etiği ve sorumluluk bilincine sahip olabilme
2) Çizim (t-cetveli, gönye, pergel vb.) ve ölçüm (mira, terazi, şakül, nivo, lazermetre vb.) aletlerini amaca uygun kullanabilme,
3) Geleneksel ve ileri ölçüm teknikleriyle (“total station”, “laser scanner”, fotogrametri) ölçülmüş yapı ve yapı kalıntılarının rölövesini bilgisayar ortamında hazırlayabilme,
4) Rölöve, restitüsyon ve restorasyon projeleri ve eklerini bilgisayar ortamında hazırlayabilme
5) Rölövenin taşınmaz kültür varlıklarının korunmasındaki önemini kavramış olarak kroki çizimleri hazırlayabilme ve basit ölçüm yöntemlerini kullanabilme,
6) Tarihi çevre bilincine ve restorasyon hakkında kuramsal altyapıya sahip olma,
7) Yapı metraj ve maliyeti dilini kavrayabilme, Yapı elemanlarını poz numaraları ile metraj cetvellerinde gösterebilme
8) Plan, kesit, görünüş vaziyet planı okuyabilme,
9) Roma, Bizans, Anadolu Selçuklu, Beylikler ve Osmanlı dönemlerindeki eğitim, dini, sosyal, ticari, askeri yapıları, plan ve cephe özellikleri, strüktürel özellikler, yapım teknikleri, malzeme türleri ve bezeme özellikleri bakımından ayırabilme,
10) Mesleki fotoğraflar çekebilme ve fotoğraf ile rölöve, restorasyon, restitüsyon proje eklerinin hazırlanması konusunda yetkin olma.
11) Grupla çalışma becerisi kazanabilme,
12) Araştırma raporu hazırlayabilme,
13) Mesleki gelişmeleri takip ederek kendini geliştirebilme
14) Alan çalışmasında içinde bulunulan sosyo-kültürel-fiziki şartları kavrayarak uyum gösterebilme
15) Üç boyutlu düşünme yeteneği kazanabilme
16) Türk dili, Atatürk ilke ve İnkılapları, Bilgi teknolojileri alanlarında temel bilgi sahibi olma
17) Bir yabancı dili temel düzeyde öğrenme yetisi kazandırma

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Meslek etiği ve sorumluluk bilincine sahip olabilme
2) Çizim (t-cetveli, gönye, pergel vb.) ve ölçüm (mira, terazi, şakül, nivo, lazermetre vb.) aletlerini amaca uygun kullanabilme,
3) Geleneksel ve ileri ölçüm teknikleriyle (“total station”, “laser scanner”, fotogrametri) ölçülmüş yapı ve yapı kalıntılarının rölövesini bilgisayar ortamında hazırlayabilme,
4) Rölöve, restitüsyon ve restorasyon projeleri ve eklerini bilgisayar ortamında hazırlayabilme
5) Rölövenin taşınmaz kültür varlıklarının korunmasındaki önemini kavramış olarak kroki çizimleri hazırlayabilme ve basit ölçüm yöntemlerini kullanabilme,
6) Tarihi çevre bilincine ve restorasyon hakkında kuramsal altyapıya sahip olma,
7) Yapı metraj ve maliyeti dilini kavrayabilme, Yapı elemanlarını poz numaraları ile metraj cetvellerinde gösterebilme
8) Plan, kesit, görünüş vaziyet planı okuyabilme,
9) Roma, Bizans, Anadolu Selçuklu, Beylikler ve Osmanlı dönemlerindeki eğitim, dini, sosyal, ticari, askeri yapıları, plan ve cephe özellikleri, strüktürel özellikler, yapım teknikleri, malzeme türleri ve bezeme özellikleri bakımından ayırabilme,
10) Mesleki fotoğraflar çekebilme ve fotoğraf ile rölöve, restorasyon, restitüsyon proje eklerinin hazırlanması konusunda yetkin olma.
11) Grupla çalışma becerisi kazanabilme,
12) Araştırma raporu hazırlayabilme,
13) Mesleki gelişmeleri takip ederek kendini geliştirebilme
14) Alan çalışmasında içinde bulunulan sosyo-kültürel-fiziki şartları kavrayarak uyum gösterebilme
15) Üç boyutlu düşünme yeteneği kazanabilme
16) Türk dili, Atatürk ilke ve İnkılapları, Bilgi teknolojileri alanlarında temel bilgi sahibi olma
17) Bir yabancı dili temel düzeyde öğrenme yetisi kazandırma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %