Mimari Restorasyon
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ARR113
Ders İsmi: Yapı Bilgisi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
1 2 0 6
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. SELEN ORTA
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. SELEN ORTA
Öğr.Gör. GÜRKAN OKUMUŞ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: mimari yapıları oluşturan yapı elemanlarının tanınması, işlevlerinin anlaşılması, genel yapı yapım süreci hakkında bilgi sahibi olunması, uygulamalarına yönelik bilgi kazandırılması
Dersin İçeriği: binaların konstrüksiyonları ile ilgili genel bilgilerle duvar, döşeme gibi ana
kaba yapı elemanlarının taşıyıcılık, malzeme ve yapım sistemleri açısından incelenmesi, detay çözümleri. Bir yapıyı meydana getiren parçalar nelerdir, nasıl bir araya gelirler ve birlikte nasıl çalışırlar. Bir yapı meydana getirilirken nereden ve nasıl başlanır, neler yapılmalıdır. Yapı elemanlarının analizi, tasarımı, bütünlemesi. Yapısal tasarım ile ilgili gereksinimler, ölçütler, ölçütler. Uygulama-stüdyo çalışması ile verilen ölçüt ve sınırlamalara göre yapıyı meydana getiren her bir elemanın ve alt bileşenlerinin analiz edilmesi, tasarımı ve birbirleri ile entegrasyonu. Yapı elemanlarının analizi, tasarımı ve bütünlenmesi: dış duvar sistemleri (atmosfer ve toprakla ilişkili duvarlar), pencere ve kapı sistemleri, döşeme sistemleri (zemine oturan, normal ve altı açık döşemeler, asma tavanlar, yükseltilmiş döşemeler), düşey sirkülasyon sistemleri (rampa ve merdiven), çatı sistemleri (düz ve eğimli çatılar), iç bölme sistemleri (sabit ve hareketli iç duvarlar). Yapısal tasarım ile ilgili gereksinimler, ölçütler, olanaklar çerçevesinde yapı elemanı sistemlerinin tasarımı. Yapı elemanları sistemlerinin, bütüncül bakış açısı doğrultusunda birbirleri ile bütünlenmesi. Uygulama – Stüdyo Çalışması: Verilen ölçüt ve sınırlara göre her bir yapı elemanı ve bileşeninin analizi, tasarımı ve bütünlenmesi.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Yapısal tanımların, kavramların, yapıların sınıflandırılmasının öğrenilmesi
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Karma ürünlü yapı elemanlarını kurgulayabilme becerisi kazanmak
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Yapı konusuna ilişkin temel bilgi ve ilkeleri öğrenmek, bu konuda çözüm yaklaşımları geliştirebilmek
Alana Özgü Yetkinlik
1) Farklı yapı türleri, yapı elemanları ve yapım sistemlerinin çalışma prensiplerinin, detaylarının ve anlatım biçimlerinin öğrenilmesi
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Yapı kavramı Yapı Bilgisi 1-2 Sabit Oymael Birsen yayınevi
2) Yapıların sınıflandırılması Yapı Bilgisi 1-2 Sabit Oymael Birsen yayınevi
3) Yapı yönetimi Yapı Bilgisi 1-2 Sabit Oymael Birsen yayınevi
4) Yapı yapım süreci Yapı Bilgisi 1-2 Sabit Oymael Birsen yayınevi
5) Zemin deneyleri Yapı Bilgisi 1-2 Sabit Oymael Birsen yayınevi
6) İstinat yapıları Yapı Bilgisi 1-2 Sabit Oymael Birsen yayınevi
7) Temeller Yapı Bilgisi 1-2 Sabit Oymael Birsen yayınevi
8) Temeller Yapı Bilgisi 1-2 Sabit Oymael Birsen yayınevi
9) Taşıyıcı sistem Yapı Bilgisi 1-2 Sabit Oymael Birsen yayınevi
10) Taşıyıcı sistem Yapı Bilgisi 1-2 Sabit Oymael Birsen yayınevi
11) Döşemeler Yapı Bilgisi 1-2 Sabit Oymael Birsen yayınevi
12) Döşemeler Yapı Bilgisi 1-2 Sabit Oymael Birsen yayınevi
13) Duvarlar Yapı Bilgisi 1-2 Sabit Oymael Birsen yayınevi
14) Duvarlar Yapı Bilgisi 1-2 Sabit Oymael Birsen yayınevi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Yapı Bilgisi 1-2 Sabit Oymael Birsen yayınevi
Diğer Kaynaklar: Yapı Bilgisi 1-2 Nüshet Ak Birsen yayınevi

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Meslek etiği ve sorumluluk bilincine sahip olabilme
2) Çizim (t-cetveli, gönye, pergel vb.) ve ölçüm (mira, terazi, şakül, nivo, lazermetre vb.) aletlerini amaca uygun kullanabilme,
3) Geleneksel ve ileri ölçüm teknikleriyle (“total station”, “laser scanner”, fotogrametri) ölçülmüş yapı ve yapı kalıntılarının rölövesini bilgisayar ortamında hazırlayabilme,
4) Rölöve, restitüsyon ve restorasyon projeleri ve eklerini bilgisayar ortamında hazırlayabilme
5) Rölövenin taşınmaz kültür varlıklarının korunmasındaki önemini kavramış olarak kroki çizimleri hazırlayabilme ve basit ölçüm yöntemlerini kullanabilme,
6) Tarihi çevre bilincine ve restorasyon hakkında kuramsal altyapıya sahip olma,
7) Yapı metraj ve maliyeti dilini kavrayabilme, Yapı elemanlarını poz numaraları ile metraj cetvellerinde gösterebilme
8) Plan, kesit, görünüş vaziyet planı okuyabilme,
9) Roma, Bizans, Anadolu Selçuklu, Beylikler ve Osmanlı dönemlerindeki eğitim, dini, sosyal, ticari, askeri yapıları, plan ve cephe özellikleri, strüktürel özellikler, yapım teknikleri, malzeme türleri ve bezeme özellikleri bakımından ayırabilme,
10) Mesleki fotoğraflar çekebilme ve fotoğraf ile rölöve, restorasyon, restitüsyon proje eklerinin hazırlanması konusunda yetkin olma.
11) Grupla çalışma becerisi kazanabilme,
12) Araştırma raporu hazırlayabilme,
13) Mesleki gelişmeleri takip ederek kendini geliştirebilme
14) Alan çalışmasında içinde bulunulan sosyo-kültürel-fiziki şartları kavrayarak uyum gösterebilme
15) Üç boyutlu düşünme yeteneği kazanabilme
16) Türk dili, Atatürk ilke ve İnkılapları, Bilgi teknolojileri alanlarında temel bilgi sahibi olma
17) Bir yabancı dili temel düzeyde öğrenme yetisi kazandırma

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Meslek etiği ve sorumluluk bilincine sahip olabilme
2) Çizim (t-cetveli, gönye, pergel vb.) ve ölçüm (mira, terazi, şakül, nivo, lazermetre vb.) aletlerini amaca uygun kullanabilme, 5
3) Geleneksel ve ileri ölçüm teknikleriyle (“total station”, “laser scanner”, fotogrametri) ölçülmüş yapı ve yapı kalıntılarının rölövesini bilgisayar ortamında hazırlayabilme,
4) Rölöve, restitüsyon ve restorasyon projeleri ve eklerini bilgisayar ortamında hazırlayabilme
5) Rölövenin taşınmaz kültür varlıklarının korunmasındaki önemini kavramış olarak kroki çizimleri hazırlayabilme ve basit ölçüm yöntemlerini kullanabilme,
6) Tarihi çevre bilincine ve restorasyon hakkında kuramsal altyapıya sahip olma,
7) Yapı metraj ve maliyeti dilini kavrayabilme, Yapı elemanlarını poz numaraları ile metraj cetvellerinde gösterebilme 4
8) Plan, kesit, görünüş vaziyet planı okuyabilme, 4
9) Roma, Bizans, Anadolu Selçuklu, Beylikler ve Osmanlı dönemlerindeki eğitim, dini, sosyal, ticari, askeri yapıları, plan ve cephe özellikleri, strüktürel özellikler, yapım teknikleri, malzeme türleri ve bezeme özellikleri bakımından ayırabilme,
10) Mesleki fotoğraflar çekebilme ve fotoğraf ile rölöve, restorasyon, restitüsyon proje eklerinin hazırlanması konusunda yetkin olma.
11) Grupla çalışma becerisi kazanabilme,
12) Araştırma raporu hazırlayabilme,
13) Mesleki gelişmeleri takip ederek kendini geliştirebilme 3
14) Alan çalışmasında içinde bulunulan sosyo-kültürel-fiziki şartları kavrayarak uyum gösterebilme
15) Üç boyutlu düşünme yeteneği kazanabilme 4
16) Türk dili, Atatürk ilke ve İnkılapları, Bilgi teknolojileri alanlarında temel bilgi sahibi olma
17) Bir yabancı dili temel düzeyde öğrenme yetisi kazandırma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %