Mimarlık Doktora
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ARC603
Ders İsmi: Mimarlıkta Değişim Düşüncesi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 7
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Doktora TYYÇ:8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey EQF-LLL:8. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. EMINE DILAY GÜNEY
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. EMINE DILAY GÜNEY
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Zaman değişim düşüncesinin kavrandığı biricik mekan ve zaman kavranabilen bir olgudur. Zamanın kavranabilir olma özelliği onun farklı bireyler, toplumlar, katmanlar tarafından farkı olarak kavranmasına yol açar. Bu kavrayış farklılıkları değişim olgusunu yaklaşımımızla belirlenir. Dersin amacı mimarlık dünyası ve mimarlar tarafından değişim düşüncesinin çeşitli biçimlerde kavranışını sınıflandırmak ve bir mimarlık sınıflama modeli önerisini tartışmaktır. Dersin sonunda günümüz mimarlık ortamının çoğulcu görünümünü çözümleme becerisi kazanmaktır.
Dersin İçeriği: Zaman ve zamanın bireyler tarafından kavranışının açıklanması, eşzamanlı kavrayış, sürekli kavrayış, sıçramalı kesintili kavrayış terimlerinin açıklanması ve bu kavramların mimarlıkta bir model olarak yansımalarının tartışılması.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Zamanın Kavranışını felsefi bağlamda tanımlar
2) Değişim Kavramını felsefi bağlamda tanımlar
3) Mimarlık Alanında Değişimin Kavranışını çözümler.
4) Değişim Düşüncesi ve Mimarlığa Yansımalarını Örnekler Üzerinden Kıyaslar ve Çözümler.
5) Dünyada Mimarlık Alanındaki Çoğulcu Görünümü Çözümler.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin Tanıtımı verilen kaynakçadan seçilen metinlerin okunması
2) Giriş: Zaman Kavramının Ne Olduğu Üzerine Tartışma verilen kaynakçadan seçilen metinlerin okunması
3) Zamanın Eşzamanlı Kavranışı ve Mimaride Eşzamanlılık Modeli Dünya Örnekleri verilen kaynakçadan seçilen metinlerin okunması
4) Zamanın Eşzamanlı Kavranışı ve Mimaride Eşzamanlılık Modeli-Türkiye Örnekleri Sunumlara hazırlanılması
5) Tartışma-Sunum verilen kaynakçadan seçilen metinlerin okunması
6) Zamanın Sürekli Kavranışı ve Mimaride Süreklilik Modeli; Dünya Örnekleri verilen kaynakçadan seçilen metinlerin okunması
7) Zamanın Sürekli Kavranışı ve Mimaride Süreklilik Modeli-Türkiye Örnekleri Ara-sınava Hazırlanılması
8) ARASINAV Sunumlara hazırlanılması
9) Tartışma-Sunum verilen kaynakçadan seçilen metinlerin okunması
10) Zamanın Sıçramalı Süreklilik Kavranışı Mimaride Sıçramalı Süreklilik Modeli Dünya Örnekleri verilen kaynakçadan seçilen metinlerin okunması
11) Zamanın Sıçramalı Süreklilik Kavranışı Mimaride Sıçramalı Süreklilik Modeli Türkiye Örnekleri Sunumlara hazırlanılması
12) Tartışma- Sunum Sunumlara hazırlanılması
13) ÖĞRENCİ SUNUMLARI Sunumlara hazırlanılması
14) ÖĞRENCİ SUNUMLARI Final Sınavına Hazırlanılması
15) FİNAL SINAVI

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Güney D., 2003, MİMARLIK GERÇEKLİKLERİ VE MİMARLIKTA ZAMANIN KAVRANIŞI Yayınlanmamış Doktora Tezi, İTÜ
Diğer Kaynaklar: 1. Alsaç Ü., 1997. Theoretical Observations on Architecture, Doğu Akdeniz Üniversitesi Basımevi
2. Frampton K., (1996). A Critical History Modern Architecture, Thames&Hudson New York
3. Johnson P., (1994). The Theory of Architecture, Van Nostrand Reinhold, New York
4. Roth L., (2000). Mimarlığın Öyküsü, Çev. Ergün Akça, Kabalcı Yayınevi
5. Burke P., 1993. Tarih ve Toplumsal Kuram, Çev.Mete Tunçay, Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı, İstanbul
6. Carr E. H., 1996. Tarih Nedir, Çev. Misket Gizem Göktürk, İletişim Yayınları, İstanbul.
7. Eisenman P., 1996a. The End of the Classical: The End of the Beginning, the End of the End, Theorizing a New Agenda for Architecture an Anthology of Architectural Theory 1965-1995, Princeton Architectural Press, New York.
8. Elias N., 2000. Zaman Üzerine, Çev. Veysel Atayman, Ayrıntı Yayınları, İstanbul
9. Giddens A., 1998, Modernliğin Sonuçları, Çev. Ersin Kuşdil, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
10. Le Corbusier, 1986, (1931). Towards a New Architecture, Dover Publications INC., New York.
11. Jencks C., 1982. Free-Style Classicism, New Classicism, Edited by Andreas Papadakis& Harriet Watson 1990, Academy Editions Londra.
12. Popper K., 2000. Açık Toplum ve Düşmanları, Cilt I-Platon, Çev: Mete Tunçay, Remzi Kitabevi, İstanbul.
13. Rossi A., 1983. Analogical Architecture, New Classicism, Edited by Andreas Papadakis& Harriet Watson 1990, Academy Editions, Londra
14. Yürekli H., Yürekli F. 2002(b). Mimarlıkta Yeni Kavramı, Mimarlık ve Felsefe, Y.E.M. Yayınları, İstanbul.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Alanındaki bilgiye dikkate değer ve özgün katkıda bulunabilmek için yüksek lisansta kazanılan yetkinlikler temelinde araştırma alanıyla ilgili en son gelişmeleri kapsayan sistematik bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2) -Araştırma alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerdeki en son gelişmelerle ilgili bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3) İlgili araştırma stratejilerini, taktiklerini ve tekniklerini kullanmada ustalık sahibidir.
4) Öncü nitelikte bir akademik araştırmayı diyalektik olarak yürütme becerisine sahiptir ve öncü nitelikte bir akademik diyaloga diyalektik sonuçları için girme becerisine sahiptir.
5) Profesyonel doktora çalışmasında mesleki uygulama camiasının etkinliğini ve profesyonel tasarım anlayışını geliştirebilecek kuramsal arayışlar içinde olduğunu gösterir.
6) Daha geniş bir sosyal, kültürel, ekonomik ve tarihsel bağlama ilişkin bilgi ve kavrayışla ilişkilendirerek karar verir ve hareket eder.
7) Özgün araştırmaya dayalı, bir bölümü ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayımlanmaya değer, nitelikli bir çalışma geliştirerek alanındaki bilgiye katkıda bulunur.
8) Akademik ve meslekle ilgili bağlamlarda bilgi temelli bir toplumda teknolojik, toplumsal ve kültürel ilerlemeye katkıda bulunur.
9) Yeni düşüncelerin geliştirmesi konusundaki kapasitesini ortaya koyar; öğrenme süreçleri konusunda üst düzeyde kavrayışa sahiptir.
10) Araştırma alanındaki en ileri düzeye karşılık gelen yeni ve karmaşık düşünceleri eleştirel ve diyalektik bir yaklaşımla çözümler, değerlendirir ve sentezler.
11) Alanıyla ilgili toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler, sorunların çözümüne katkıda bulunur, karar verme süreçlerinde etkin olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanındaki bilgiye dikkate değer ve özgün katkıda bulunabilmek için yüksek lisansta kazanılan yetkinlikler temelinde araştırma alanıyla ilgili en son gelişmeleri kapsayan sistematik bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2) -Araştırma alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerdeki en son gelişmelerle ilgili bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3) İlgili araştırma stratejilerini, taktiklerini ve tekniklerini kullanmada ustalık sahibidir.
4) Öncü nitelikte bir akademik araştırmayı diyalektik olarak yürütme becerisine sahiptir ve öncü nitelikte bir akademik diyaloga diyalektik sonuçları için girme becerisine sahiptir.
5) Profesyonel doktora çalışmasında mesleki uygulama camiasının etkinliğini ve profesyonel tasarım anlayışını geliştirebilecek kuramsal arayışlar içinde olduğunu gösterir.
6) Daha geniş bir sosyal, kültürel, ekonomik ve tarihsel bağlama ilişkin bilgi ve kavrayışla ilişkilendirerek karar verir ve hareket eder.
7) Özgün araştırmaya dayalı, bir bölümü ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayımlanmaya değer, nitelikli bir çalışma geliştirerek alanındaki bilgiye katkıda bulunur.
8) Akademik ve meslekle ilgili bağlamlarda bilgi temelli bir toplumda teknolojik, toplumsal ve kültürel ilerlemeye katkıda bulunur.
9) Yeni düşüncelerin geliştirmesi konusundaki kapasitesini ortaya koyar; öğrenme süreçleri konusunda üst düzeyde kavrayışa sahiptir.
10) Araştırma alanındaki en ileri düzeye karşılık gelen yeni ve karmaşık düşünceleri eleştirel ve diyalektik bir yaklaşımla çözümler, değerlendirir ve sentezler.
11) Alanıyla ilgili toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler, sorunların çözümüne katkıda bulunur, karar verme süreçlerinde etkin olur.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %