Mimarlık Doktora | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu: | ARC602 | ||||||||
Ders İsmi: | Mimarlıkta Sürdürülebilir Tasarım | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi ÖNCÜL KIRLANGIÇ IŞIL | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. EMINE DILAY GÜNEY |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders günümüzde güncel olarak tartışılan sürdürülebilirlik kavramı üzerine tartışmalara odaklanmaktadır. Mimarlıkta sürdürülebilirlik nedir, hangi alt başlıkları kapsamaktadır soruları tartışılacak güncel sürdürülebilir binalar üzerinde araştırmalar yapılacaktır. Bu bağlamda iklim, konfor, iklim ve enerji kontrolünde etkili olan yapılı çevreye ilişkin tasarım değişkenleri yapılı çevrenin enerji etkin pasif iklimlendirme sistemi olarak tasarlanması, görsel konfor, ışık kontrolünde etkili olan yapılı çevreye ilişkin tasarım değişkenlerini incelemeyi, etkin ve edilgin iklimlendirme sistemlerini ve öğelerinin mimari çözümler ile entegrasyonunu tanımlanacaktır. |
Dersin İçeriği: | İklim, iklim ve enerji kontrolünde etkili olan yapılı çevreye ilişkin tasarım değişkenleri yapılı çevrenin enerji etkin pasif iklimlendirme sistemi olarak tasarlanması, görsel konfor, ışık kontrolünde etkili olan yapma çevreye ilişkin tasarım değişkenleri incelemeyi, etkin ve edilgin iklimlendirme sistemleri ve öğelerinin mimari çözümler ile entegrasyonunu tanımlanacak ve öneriler tartışılacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin tanıtımı | Konulara ilişkin ön okumalar |
2) | Yeşil / sürdürülebilir yüksek performanslı tasarım | Konulara ilişkin ön okumalar |
3) | Araştırma ödevi sunumu | Konulara ilişkin ön okumalar |
4) | Binalarda enerji tasarrufu uygulamaları | Konulara ilişkin ön okumalar |
5) | Binaların enerji tasarruflu yenilenme çalışmaları | Konulara ilişkin ön okumalar |
6) | Araştırma ödevi sunumu | Konulara ilişkin ön okumalar |
7) | Kentsel iklim: enerji kullanımı, konfor ve sağlık üzerindeki etkiler | Konulara ilişkin ön okumalar |
8) | VİZE SINAVI | |
9) | İklim değişikliği ve bina tasarımı | Konulara ilişkin ön okumalar |
10) | Araştırma ödevi sunumu | Konulara ilişkin ön okumalar |
11) | Sürdürülebilir soğutma stratejileri | Konulara ilişkin ön okumalar |
12) | Termal konfor ve sağlık | Konulara ilişkin ön okumalar |
13) | Araştırma ödevi sunumu | Konulara ilişkin ön okumalar |
14) | Çalışmaları tartışmak, eleştirmek ve değerlendirmek | Konulara ilişkin ön okumalar |
15) | FİNAL SINAVI |
Ders Notları / Kitaplar: | Mumovic, D and Santamouris, M., A Handbook of Sustainable Building Design and Engineering, Earthscan: UK and USA, 2009. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Mumovic, D and Santamouris, M., A Handbook of Sustainable Building Design and Engineering, Earthscan: UK and USA, 2009. 2. The ASHRAE Green Guide, The Design, Construction, and Operation of Sustainable Buildings, Second edition, 2006. 3. Bokalders, V and Block, M., The Whole Building Handbook: how to design healthy, efficient and sustainable buildings, Earthscan: UK and USA, 2010. 4. Reid E., Understanding Buildings: A Multidisciplinary Approach, Construction Press, London, 1984. BU Library. 5. Burbery P., Environment and Services; Mitchel's, Longman Group, England 1992. BU Library TH 6021, B78 1992. 6. Minke, G., Building with Earth: design and technology of a sustainable architecture, Birkhäuser Basel, 2006. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Alanındaki bilgiye dikkate değer ve özgün katkıda bulunabilmek için yüksek lisansta kazanılan yetkinlikler temelinde araştırma alanıyla ilgili en son gelişmeleri kapsayan sistematik bilgi ve kavrayışa sahiptir. | ||||||||||
2) -Araştırma alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerdeki en son gelişmelerle ilgili bilgi ve kavrayışa sahiptir. | ||||||||||
3) İlgili araştırma stratejilerini, taktiklerini ve tekniklerini kullanmada ustalık sahibidir. | ||||||||||
4) Öncü nitelikte bir akademik araştırmayı diyalektik olarak yürütme becerisine sahiptir ve öncü nitelikte bir akademik diyaloga diyalektik sonuçları için girme becerisine sahiptir. | ||||||||||
5) Profesyonel doktora çalışmasında mesleki uygulama camiasının etkinliğini ve profesyonel tasarım anlayışını geliştirebilecek kuramsal arayışlar içinde olduğunu gösterir. | ||||||||||
6) Daha geniş bir sosyal, kültürel, ekonomik ve tarihsel bağlama ilişkin bilgi ve kavrayışla ilişkilendirerek karar verir ve hareket eder. | ||||||||||
7) Özgün araştırmaya dayalı, bir bölümü ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayımlanmaya değer, nitelikli bir çalışma geliştirerek alanındaki bilgiye katkıda bulunur. | ||||||||||
8) Akademik ve meslekle ilgili bağlamlarda bilgi temelli bir toplumda teknolojik, toplumsal ve kültürel ilerlemeye katkıda bulunur. | ||||||||||
9) Yeni düşüncelerin geliştirmesi konusundaki kapasitesini ortaya koyar; öğrenme süreçleri konusunda üst düzeyde kavrayışa sahiptir. | ||||||||||
10) Araştırma alanındaki en ileri düzeye karşılık gelen yeni ve karmaşık düşünceleri eleştirel ve diyalektik bir yaklaşımla çözümler, değerlendirir ve sentezler. | ||||||||||
11) Alanıyla ilgili toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler, sorunların çözümüne katkıda bulunur, karar verme süreçlerinde etkin olur. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanındaki bilgiye dikkate değer ve özgün katkıda bulunabilmek için yüksek lisansta kazanılan yetkinlikler temelinde araştırma alanıyla ilgili en son gelişmeleri kapsayan sistematik bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |
2) | -Araştırma alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerdeki en son gelişmelerle ilgili bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |
3) | İlgili araştırma stratejilerini, taktiklerini ve tekniklerini kullanmada ustalık sahibidir. | |
4) | Öncü nitelikte bir akademik araştırmayı diyalektik olarak yürütme becerisine sahiptir ve öncü nitelikte bir akademik diyaloga diyalektik sonuçları için girme becerisine sahiptir. | |
5) | Profesyonel doktora çalışmasında mesleki uygulama camiasının etkinliğini ve profesyonel tasarım anlayışını geliştirebilecek kuramsal arayışlar içinde olduğunu gösterir. | |
6) | Daha geniş bir sosyal, kültürel, ekonomik ve tarihsel bağlama ilişkin bilgi ve kavrayışla ilişkilendirerek karar verir ve hareket eder. | |
7) | Özgün araştırmaya dayalı, bir bölümü ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayımlanmaya değer, nitelikli bir çalışma geliştirerek alanındaki bilgiye katkıda bulunur. | |
8) | Akademik ve meslekle ilgili bağlamlarda bilgi temelli bir toplumda teknolojik, toplumsal ve kültürel ilerlemeye katkıda bulunur. | |
9) | Yeni düşüncelerin geliştirmesi konusundaki kapasitesini ortaya koyar; öğrenme süreçleri konusunda üst düzeyde kavrayışa sahiptir. | |
10) | Araştırma alanındaki en ileri düzeye karşılık gelen yeni ve karmaşık düşünceleri eleştirel ve diyalektik bir yaklaşımla çözümler, değerlendirir ve sentezler. | |
11) | Alanıyla ilgili toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler, sorunların çözümüne katkıda bulunur, karar verme süreçlerinde etkin olur. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |