Bilişim Sistemleri Mühendisliği
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: FEC401
Ders İsmi: Proje Geliştirmenin Temelleri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 7
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi YÜKSEL BAL
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi FATİH ŞAHİN
Dr. Öğr. Üyesi YÜKSEL BAL
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bilgisayar Mühendisliği'nde tasarım ve proje geliştirme ile yönetimi ilkelerini, uygun gereç, teknoloji ve algoritmalarla birleştirerek, mühendislik problemlerini tanımlamayı ve çözüm üretmek için analiz ve çeşitli hesaplamalar yapmayı hedefler.
Dersin İçeriği: Bu ders proje tasarımı ve gerçekleştirmesinde hakim olunması gereken başlıca yöntemler: proje yönetimi, proje izlenmesi, işgücü ve süre kestirimi, risk analizi, değişiklik yönetimi, takım çalışması, multidisipliner çalışma, ödünleşim değerlendirmesi, veri toplama yöntemleri ve analizi, gerçekçi mühendislik kısıtları altında çözüm üretimini kapsar. Dersin her hafta takip edilmesi tavsiye edilir.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Bilgisayar mühendisliğinde karmaşık problem tanımını ve genel çözüm yöntemleri konularına hakimdirler.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Bilgisayar mühendisliği alanında sistematik mühendislik sentez ve tasarım süreçlerini uygularlar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım-üretim-proje sonu raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi kazanma
Alana Özgü Yetkinlik
1) Mühendislik projelerinin yürütülmesi ve yönetimi konularına sistematik yaklaşımlar uygulayabilirler.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Gerçekçi mühendislik kısıtları altında bir proje tasarlayabilir ve multidisipliner bir takımda çalışabilirler.
2) Proje yönetimi ve risk yönetiminin temel prensipleri hakkında bilgi sahibi olurlar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Proje, operasyon, program ve portföy nedir? Birbirleri arasındaki ilişkiler? Proje temel kavramları?
2) Proje yönetimi öz fonksiyonları ve proje üçgeni, proje temel hedefleri, proje çevresi ve paydaşları, yazılım projesi temel ve alt süreçleri, sistem geliştirme süreçleri
3) Yazılım projeleri yaşam döngüleri, belirtim yöntemleri, süreç modelleri, çevik yöntemler, tekniklerin birleştirilmesi, metodolojinin önemi ve seçim kriterleri, yazılım yaşam döngüsü çevrim süresini azaltma yöntemleri, yazılım yaşam döngüsü faaliyetleri ve üretilmesi gereken dokümanlar, örnek proje verileri
4) Proje yönetimi süreçleri ve metodolojisi, süreç gurupları ve bilgi alanları, başlangıç süreçleri, planlama süreçleri, yürütme süreçleri, izleme ve kontrol süreçleri, kapanış süreçleri, proje yönetiminde kritik uygulamalar, risk analizi, sorumluluk matrisi, performans değerlendirme
5) Yazılım projesi planlama, proje içerisindeki faaliyetlerin sürelerine ve bağımlılıklarına bağlı olarak proje süresi hesaplama, projedeki kritik faaliyetleri ve kritik yolu belirleme, proje içerisindeki her bir faaliyetin esneklik (gevşeklik) süresini belirleme
6) Yazılım projelerinde maliyet kestirim yöntemleri ve hesaplamaları, mevcut kriterlere ve kullanılan yöntemlere göre (projenin özellikleri, personelin tecrübe ve yetkinliği, ürün ve bilgisayar özellikleri, kullanılan programlama dilleri ve analiz yöntemleri vs) proje faaliyetlerinin sürelerini hesaplama,
7) Yazılım projelerinde maliyet kestirim yöntemleri ve hesaplamaları, mevcut kriterlere ve kullanılan yöntemlere göre (projenin özellikleri, personelin tecrübe ve yetkinliği, ürün ve bilgisayar özellikleri, kullanılan programlama dilleri ve analiz yöntemleri vs) proje faaliyetlerinin sürelerini hesaplama,
8) Arasınav
9) Çözümleme yöntemleri; gereksinim analizi, gereksinim verisi toplama yöntemleri, süreç/işlem modelleme yöntemleri (VAD, STD, Karar tabloları/ağaçları vs), veri modelleme yöntemleri (ER, OR, Veri sözlüğü), kullanıcı arayüzü prototipleme (KAP)
10) Çözümleme yöntemleri; gereksinim analizi, gereksinim verisi toplama yöntemleri, süreç/işlem modelleme yöntemleri (VAD, STD, Karar tabloları/ağaçları vs), veri modelleme yöntemleri (ER, OR, Veri sözlüğü), kullanıcı arayüzü prototipleme (KAP)
11) Yazılım tasarımı; yazılım tasarımının temel ilkeleri (soyutlama, bilgi gizleme, kapsama vs), veri tasarımı, mimari tasarım, yordamsal tasarım, arayüz tasarımı
12) Yazılım tasarımı; yazılım tasarımının temel ilkeleri (soyutlama, bilgi gizleme, kapsama vs), veri tasarımı, mimari tasarım, yordamsal tasarım, arayüz tasarımı
13) Öğrencilerin bitirme projelerine ait planlama, analiz ve tasarım aşamalarını kapsayacak olan dokümanlarının kontrol edilerek eksiklerin tamamlanması için öğrencilere geri bildirim yapılması
14) Öğrencilerin bitirme projelerine ait planlama, analiz ve tasarım aşamalarını kapsayacak olan dokümanlarının kontrol edilerek eksiklerin tamamlanması için öğrencilere geri bildirim yapılması
15) Final sunumları
15)

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: David Gustafson, ‘Software Engineering’,
PMBOK Guide (Proje Yönetimi)

M. Erhan Sarıdoğan, ‘Yazılım Mühendisliği’,
Ali Arifoğlu, Ali Doğru, ‘Yazılım Mühendisliği’
Oya Kalıpsız, Ayşe Buharalı, Ayşe Biricik, ‘Sistem Analizi ve Tasarımı’
Yüksel Bal, ‘Yazılım Mühendisliği ve Sistem Analizi’ Ders Notları,
Yüksel Bal, ‘Yazılım Projesi Geliştirme’ Ders Notları,
Diğer Kaynaklar: David Gustafson, ‘Software Engineering’,
PMBOK Guide (Proje Yönetimi)

M. Erhan Sarıdoğan, ‘Yazılım Mühendisliği’,
Ali Arifoğlu, Ali Doğru, ‘Yazılım Mühendisliği’
Oya Kalıpsız, Ayşe Buharalı, Ayşe Biricik, ‘Sistem Analizi ve Tasarımı’
Yüksel Bal, ‘Yazılım Mühendisliği ve Sistem Analizi’ Ders Notları,
Yüksel Bal, ‘Yazılım Projesi Geliştirme’ Ders Notları,

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

5

4

6

Program Kazanımları

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 4 % 15
Sunum 1 % 15
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100