Çocuk Gelişimi
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: CDV208
Ders İsmi: Çocuk Edebiyatı
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. ENES YÜREK
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. AYLİN AYDIN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders kapsamında öğrencilere çocuk edebiyatı kavramını öğretme, çocukların yaşlarına ve gelişim özelliklerine uygun edebiyat ürünlerini öğretme, çocukların yaşlarına ve gelişim özelliklerine uygun nitelikte kitap seçebilme ve çocuklara farklı tekniklerle kitap okuyabilme becerisi kazandırma amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında, çocuk edebiyatı hakkında genel bilgiler (tanımı, tarihsel gelişimi, amaç ve ilkesi vb.), çocuk edebiyatının türleri, çocuk kitaplarının fiziksel özellikleri ve niteliği, iyi bir çocuk kitabında olması gerekenler ve bunun değerlendirilmesi, çocukların yaş ve gelişim özelliklerine uygun kitapların seçimi ve kitap okuma tekniklerinin öğretimi gibi konular hakkında bilgi sahibi olunacaktır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Çocuk edebiyatını tanımlayabilme, önemi, amacı ve tarihçesini açıklayabilme
2) Çocuk edebiyatının türlerini açıklayabilme
3) Çocuk edebiyatı ürünlerinde bulunması gereken nitelikleri açıklayabilme
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Çocukların gelişimsel özelliklerine uygun çocuk edebiyatı ürünleri seçebilme
2) Farklı tekniklerle çocuklara kitap okuyabilme
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders içeriği, işleniş şekli ve öğrencilerin sorumlulukları ile ilgili bilgilendirmeler
2) Çocuk edebiyatının tanımlanması Çocuk edebiyatının amacı ve önemi Çocuk edebiyatının tarihçesi Dersin kaynaklarından ve makalelerden konulara ilişkin ön okumalar
3) Çocuk Edebiyatının Çocuğun Gelişim Alanlarına Katkısı Dersin kaynaklarından ve makalelerden konulara ilişkin ön okumalar
4) Çocuk Kitaplarında Bulunması Gereken Özellikler (Biçimsel Özellikler-İçeriksel Özellikler) Dersin kaynaklarından ve makalelerden konulara ilişkin ön okumalar
5) Yaş Gruplarına Göre Çocuk Kitapları (0-3, 4-6, 7-9) Dersin kaynaklarından ve makalelerden konulara ilişkin ön okumalar
6) Çocuk Edebiyatı Türleri (Masal, Fabl, Hikaye, Destan, Efsane) Dersin kaynaklarından ve makalelerden konulara ilişkin ön okumalar
7) Çocuk Edebiyatı Türleri (Fıkra, Bilmece, Tekerleme, Biyografi, Şiir, Parmak Oyunu, Çocuk Gazete ve Dergileri) Dersin kaynaklarından ve makalelerden konulara ilişkin ön okumalar
8) VİZE SINAVI Dersin kaynaklarından ve makalelerden konulara ilişkin ön okumalar
9) Erken Çocukluk Döneminde Kitap Seçimi Orta Çocukluk Döneminde Kitap Seçimi Son Çocukluk Döneminde Kitap Seçimi Dersin kaynaklarından ve makalelerden konulara ilişkin ön okumalar
10) Çocuk Edebiyatında Hikaye Anlatma ve Hikaye Okuma Teknikleri Dersin kaynaklarından ve makalelerden konulara ilişkin ön okumalar
11) Kitap Okuma Modelleri ve Öykü Sonrası Etkinlikler Dersin kaynaklarından ve makalelerden konulara ilişkin ön okumalar
12) Çocuklarda Kitap Okuma Alışkanlığı Kazandırma Dersin kaynaklarından ve makalelerden konulara ilişkin ön okumalar
13) Elektronik Çocuk Kitapları Storyline Yöntemi Dersin kaynaklarından ve makalelerden konulara ilişkin ön okumalar
14) Genel Tekrar ve Dönem Değerlendirmesi Dersin kaynaklarından ve makalelerden konulara ilişkin ön okumalar
15) FİNAL SINAVI

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Çocuk Edebiyatı, Şehnaz Ceylan, 2020, Ankara: Eğiten Kitap.
Diğer Kaynaklar: Okul Öncesinde Çocuk Edebiyatı ve Etkinlik Örnekleri, Mübeccel Sara Gönen ve Gülden Uyanık (Ed.). 2021, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Erken Çocukluk Döneminde Çocuk Edebiyatı, Mübeccel Gönen (Ed.). 2019, Ankara: Eğiten Kitap (5. Baskı).
Erken Çocukluk Dönemi Edebiyatı, Havise Çakmak Güleç (Ed.). 2020, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
Çocuk Edebiyatı, Ferhan Oğuzkan. 2021, Ankara: Anı Yayıncılık (11. Baskı).

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Çocuk gelişimindeki çağdaş/güncel kuramcıları tanıyabilme, alanındaki ulusal ve uluslararası yenilikleri takip edebilme
2) Çocuğun gelişim alanlarını, gelişim alanlarında oluşabilecek sorunları, ihtiyaçlarını tanımlayabilme
3) Çocuğun haklarını, toplum içerisindeki yerini ve toplumla ilişkilerini tanımlayabilme
4) Çocuğun ruhsal sağlığına etki eden değişkenleri tanımlayabilme
5) Çocuk hastalıklarını tanımlayabilme
6) Çocuğun sağlıklı beslenmesini tanımlayabilme
7) Gelişimsel değerlendirmeler yapabilme
8) Çocuğun gelişim alanlarına yönelik ve gereksinimlerine uygun programlar, etkinlikler, materyaller yapabilme
9) Aile ve topluma yönelik eğitimler düzenleyebilme
10) Bireysel ve takım içinde uyumlu çalışarak, takım çalışmasında gruba katkı sağlayabilme
11) Alanındaki çalışmaları yürütebilecek ve dünyadaki teknolojik gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi
12) Eleştirel düşünebilme ve meslek etiği bilgisi
13) Farklı bakış açılarına sahip olma ve farklılıklara saygı gösterebilme
14) Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Çocuk gelişimindeki çağdaş/güncel kuramcıları tanıyabilme, alanındaki ulusal ve uluslararası yenilikleri takip edebilme 1
2) Çocuğun gelişim alanlarını, gelişim alanlarında oluşabilecek sorunları, ihtiyaçlarını tanımlayabilme 3
3) Çocuğun haklarını, toplum içerisindeki yerini ve toplumla ilişkilerini tanımlayabilme 1
4) Çocuğun ruhsal sağlığına etki eden değişkenleri tanımlayabilme 1
5) Çocuk hastalıklarını tanımlayabilme 1
6) Çocuğun sağlıklı beslenmesini tanımlayabilme 1
7) Gelişimsel değerlendirmeler yapabilme 3
8) Çocuğun gelişim alanlarına yönelik ve gereksinimlerine uygun programlar, etkinlikler, materyaller yapabilme 3
9) Aile ve topluma yönelik eğitimler düzenleyebilme 3
10) Bireysel ve takım içinde uyumlu çalışarak, takım çalışmasında gruba katkı sağlayabilme 4
11) Alanındaki çalışmaları yürütebilecek ve dünyadaki teknolojik gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi 1
12) Eleştirel düşünebilme ve meslek etiği bilgisi 3
13) Farklı bakış açılarına sahip olma ve farklılıklara saygı gösterebilme 3
14) Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 4

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %