Çocuk Gelişimi
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: CDV213
Ders İsmi: Çocukta Sanat ve Yaratıcılık 
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. ENES YÜREK
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. ENES YÜREK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders kapsamında öğrencilere yaratıcılık kavramı hakkında bilgi kazandırma, yaratıcılık kuramları ve süreçleri hakkında bilgi kazandırma, çocukların yaratıcı düşünceye sahip olmaları için gerekli teknikleri aktarma ve öğrencilerin bunu çocuklar üzerinde uygulayabilmesi, çocukların yaratıcılıklarını ifade etme biçimleri hakkında bilgi kazandırma, çocuklarda sanat ve gelişim hakkında bilgi kazandırma ve çocuklarla uygulanabilecek sanat etkinliklerinin öğretimi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında, yaratıcılık kavramı ve boyutları, yaratıcılığın dereceleri ve zeka ve beyin arasındaki ilişkisinin ortaya konması, yaratıcılık süreçleri, yaratıcı insanların özellikleri, erken çocukluk döneminde yaratıcığın özellikleri ve yaratıcı problem çözme teknikleri, çocukların yaratıcılıklarını ifade etme biçimleri, çocuklarda sanat gelişimi ve çocuklarla uygulanabilecek sanat etkinlikleri hakkında bilgi sahibi olunacaktır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Yaratıcılık kavramını, yaratıcı düşünme kuram ve yaklaşımlarını açıklayabilme
2) Yaratıcılığın zeka ve beyin ile ilişkisini ortaya koyabilme ve yaratıcılık süreçlerini açıklayabilme
3) Yaratıcı insanların özelliklerini ortaya koyabilme
4) Erken çocukluk döneminde yaratıcığın özelliklerini ifade edebilme ve yaratıcı problem çözme tekniklerini uygulayabilme
5) Çocukların yaratıcılıklarını ifade etme biçimlerini açıklayabilme
6) Çocuklarda sanat gelişimi hakkında bilgi sahibi olma ve çocuklarla yapılabilecek sanat etkinliklerini uygulayabilme
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders içeriği, işleniş şekli ve öğrencinin sorumlulukları ile ilgili bilgilendirmeler Yaratıcılık kavramı ve Yaratıcılığın boyutları Dersin kaynaklarından ve makalelerden konulara ilişkin ön okumalar
2) Büyük-Küçük-Mini Yaratıcılık Yaratıcı Düşünme Kuram ve Yaklaşımları Dersin kaynaklarından ve makalelerden konulara ilişkin ön okumalar
3) Yaratıcılık ve Zeka Yaratıcılık ve Beyin Dersin kaynaklarından ve makalelerden konulara ilişkin ön okumalar
4) Yaratıcılık Süreçleri Yaratıcı İnsanların Özellikleri Yaratıcılığı Etkileyen Etmenler Dersin kaynaklarından ve makalelerden konulara ilişkin ön okumalar
5) Erken Çocukluk Döneminde Yaratıcılık Dersin kaynaklarından ve makalelerden konulara ilişkin ön okumalar
6) Okul Öncesinde Yaratıcı Problem Çözme Teknikleri (Beyin Fırtınası/Scamper) Bireylerde Yaratıcılığı Geliştiren Yöntem ve Stratejiler Dersin kaynaklarından ve makalelerden konulara ilişkin ön okumalar
7) Yaratıcılık Eğitiminde Ailenin Rolü Dersin kaynaklarından ve makalelerden konulara ilişkin ön okumalar
8) VİZE SINAVI
9) Çocukların Yaratıcılıklarını İfade Etme Biçimleri (Oyun, Dil) Dersin kaynaklarından ve makalelerden konulara ilişkin ön okumalar
10) Çocukların Yaratıcılıklarını İfade Etme Biçimleri (Müzik ve Hareket, Çizim) Dersin kaynaklarından ve makalelerden konulara ilişkin ön okumalar
11) Çocuklarda Sanat ve Gelişim Dersin kaynaklarından ve makalelerden konulara ilişkin ön okumalar
12) Çocuklarda Sanatsal Gelişim Dersin kaynaklarından ve makalelerden konulara ilişkin ön okumalar
13) Sanat Etkinlikleri (Sulu boya teknikleri/pastel boya teknikleri/baskı tekniği/kolaj çalışmaları) Dersin kaynaklarından ve makalelerden konulara ilişkin ön okumalar
14) Sanat Etkinlikleri, (Kâğıt/Kil/Hamur çalışmaları) Dersin kaynaklarından ve makalelerden konulara ilişkin ön okumalar
15) FİNAL SINAVI

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Çocuklarda Sanat ve Yaratıcılığın Gelişimi, Jill Englebright FOX & Robert Schirrmacher. Neriman Aral ve Gökhan Duman (Çev. Ed.). 2018, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık (7. Basımdan Çeviri).
Diğer Kaynaklar: Erken Çocukluk Döneminde Yaratıcılık ve Geliştirilmesi, Elif ÇELEBİ ÖNCÜ (Ed.). 2021, Ankara: Pegem Akademi (7. Baskı).
Erken Çocukluk Döneminde Yaratıcılık ve Yaratıcı Etkinlikler, Zeynep DERE ve Esra ÖMEROĞLU. 2018, Ankara: Eğiten Kitap.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Çocuk gelişimindeki çağdaş/güncel kuramcıları tanıyabilme, alanındaki ulusal ve uluslararası yenilikleri takip edebilme
2) Çocuğun gelişim alanlarını, gelişim alanlarında oluşabilecek sorunları, ihtiyaçlarını tanımlayabilme
3) Çocuğun haklarını, toplum içerisindeki yerini ve toplumla ilişkilerini tanımlayabilme
4) Çocuğun ruhsal sağlığına etki eden değişkenleri tanımlayabilme
5) Çocuk hastalıklarını tanımlayabilme
6) Çocuğun sağlıklı beslenmesini tanımlayabilme
7) Gelişimsel değerlendirmeler yapabilme
8) Çocuğun gelişim alanlarına yönelik ve gereksinimlerine uygun programlar, etkinlikler, materyaller yapabilme
9) Aile ve topluma yönelik eğitimler düzenleyebilme
10) Bireysel ve takım içinde uyumlu çalışarak, takım çalışmasında gruba katkı sağlayabilme
11) Alanındaki çalışmaları yürütebilecek ve dünyadaki teknolojik gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi
12) Eleştirel düşünebilme ve meslek etiği bilgisi
13) Farklı bakış açılarına sahip olma ve farklılıklara saygı gösterebilme
14) Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Çocuk gelişimindeki çağdaş/güncel kuramcıları tanıyabilme, alanındaki ulusal ve uluslararası yenilikleri takip edebilme 3
2) Çocuğun gelişim alanlarını, gelişim alanlarında oluşabilecek sorunları, ihtiyaçlarını tanımlayabilme 1
3) Çocuğun haklarını, toplum içerisindeki yerini ve toplumla ilişkilerini tanımlayabilme 1
4) Çocuğun ruhsal sağlığına etki eden değişkenleri tanımlayabilme 1
5) Çocuk hastalıklarını tanımlayabilme 1
6) Çocuğun sağlıklı beslenmesini tanımlayabilme 1
7) Gelişimsel değerlendirmeler yapabilme 2
8) Çocuğun gelişim alanlarına yönelik ve gereksinimlerine uygun programlar, etkinlikler, materyaller yapabilme 3
9) Aile ve topluma yönelik eğitimler düzenleyebilme 2
10) Bireysel ve takım içinde uyumlu çalışarak, takım çalışmasında gruba katkı sağlayabilme 4
11) Alanındaki çalışmaları yürütebilecek ve dünyadaki teknolojik gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi 1
12) Eleştirel düşünebilme ve meslek etiği bilgisi 4
13) Farklı bakış açılarına sahip olma ve farklılıklara saygı gösterebilme 5
14) Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 4

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %