Mimari Restorasyon
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ARR209
Ders İsmi: Sürdürülebilir Tasarım
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. SELEN ORTA
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. BUĞRA BÜTÜN
Öğr.Gör. SELEN ORTA
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilerin sürdürülebilir malzeme ve tasarımlara yönelik bilgi ve uygulama altyapısı kazanmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Ekolojik, ekonomik ve sosyal sürdürülebilirliğin tanımları, sürdürülebilir kentsel tasarım ve sürdürülebilir bina tasarımı, sürdürülebilir tasarımla ilgili ilke, strateji ve standartların analizi, sürdürülebilir şehir ve binaların incelenmesi, yaşam döngüsü değerlendirme metodolojisinin tanımı, binaların ve yapı malzemelerinin yaşam döngüleri içerisinde çevresel etkilerinin değerlendirilmesi, enerji, su ve malzemelerin korunmasına ilişkin araştırmaların yapılması, doğal ortamların korunması, şantiye planlaması, kentsel tasarım, konforlu bina tasarımı ve insan sağlığı için uygun tasarım, işbirliğinin önemi (sahip, kiracı, tesis yönetimi ve bakım sağlayıcıları), sürdürülebilir tasarımın belgelendirilmesi, LEED yeşil bina işlemleri ve bakımı (sürdürülebilir sahalar, su verimliliği, enerji ve atmosfer, malzeme ve kaynaklar, iç hava kalitesi ve yenilik).

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sürdürülebilirlik kavramları hakkında detaylı bilgiye sahip olur.
2) Mimari konulara çevresel, yerel, sosyal ve kültürel açıdan bütüncül olarak yaklaşır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Ekolojik tasarım yaklaşımlarının genel ilkelerini kentsel ve yerel mimari ölçekte açıklayıp, güncel gelişmeleri ve uygulamaları araştırıp sunar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Sürdürülebilir mimari üzerine tasarım / planlama ve uygulama konularında kuram ve eleştirel bakış açısına sahip olur.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Saha çalışmasında edindiği bilgileri inceleyip, karşılaştırma yapar.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sürdürülebilirlik kavramı ve sürdürülebilir tasarım .
2) Sürdürülebilir Tasarım mevzuatı .
3) Sürdürülebilir Tasarım Kriterleri ve Dünyada ve Türkiye’de ilgili kuruluşlar .
4) Kriter 1: Yerleşim ve Ulaşım .
5) Kriter 2: Sürdürülebilir Araziler .
6) Kriter 3: Su Verimliliği .
7) Kriter 3: Su Verimliliği .
8) Kriter 4: Enerji ve Atmosfer .
9) Kriter 4: Enerji ve Atmosfer .
10) Kriter 5: Malzeme ve Kaynaklar .
11) Kriter 5: Malzeme ve Kaynaklar .
12) Kriter 6: İç Çevre Kalitesi .
13) Kriter 7: Tasarımda Yenilik ve Bölgesel Öncelik .
14) Kriter 8: Entegre Planlama Süreci .

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ayşin Sev, Sürdürülebilir Mimarlık Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, 2009
Diğer Kaynaklar: LEED Referance Guide, USGBC
Sheila Steinberg, An Introduction to Communication Studies, Juta & Co., 2007

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

3

2

4

5

Program Kazanımları
1) Meslek etiği ve sorumluluk bilincine sahip olabilme
2) Çizim (t-cetveli, gönye, pergel vb.) ve ölçüm (mira, terazi, şakül, nivo, lazermetre vb.) aletlerini amaca uygun kullanabilme,
3) Geleneksel ve ileri ölçüm teknikleriyle (“total station”, “laser scanner”, fotogrametri) ölçülmüş yapı ve yapı kalıntılarının rölövesini bilgisayar ortamında hazırlayabilme,
4) Rölöve, restitüsyon ve restorasyon projeleri ve eklerini bilgisayar ortamında hazırlayabilme
5) Rölövenin taşınmaz kültür varlıklarının korunmasındaki önemini kavramış olarak kroki çizimleri hazırlayabilme ve basit ölçüm yöntemlerini kullanabilme,
6) Tarihi çevre bilincine ve restorasyon hakkında kuramsal altyapıya sahip olma,
7) Yapı metraj ve maliyeti dilini kavrayabilme, Yapı elemanlarını poz numaraları ile metraj cetvellerinde gösterebilme
8) Plan, kesit, görünüş vaziyet planı okuyabilme,
9) Roma, Bizans, Anadolu Selçuklu, Beylikler ve Osmanlı dönemlerindeki eğitim, dini, sosyal, ticari, askeri yapıları, plan ve cephe özellikleri, strüktürel özellikler, yapım teknikleri, malzeme türleri ve bezeme özellikleri bakımından ayırabilme,
10) Mesleki fotoğraflar çekebilme ve fotoğraf ile rölöve, restorasyon, restitüsyon proje eklerinin hazırlanması konusunda yetkin olma.
11) Grupla çalışma becerisi kazanabilme,
12) Araştırma raporu hazırlayabilme,
13) Mesleki gelişmeleri takip ederek kendini geliştirebilme
14) Alan çalışmasında içinde bulunulan sosyo-kültürel-fiziki şartları kavrayarak uyum gösterebilme
15) Üç boyutlu düşünme yeteneği kazanabilme
16) Türk dili, Atatürk ilke ve İnkılapları, Bilgi teknolojileri alanlarında temel bilgi sahibi olma
17) Bir yabancı dili temel düzeyde öğrenme yetisi kazandırma

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Meslek etiği ve sorumluluk bilincine sahip olabilme 1
2) Çizim (t-cetveli, gönye, pergel vb.) ve ölçüm (mira, terazi, şakül, nivo, lazermetre vb.) aletlerini amaca uygun kullanabilme,
3) Geleneksel ve ileri ölçüm teknikleriyle (“total station”, “laser scanner”, fotogrametri) ölçülmüş yapı ve yapı kalıntılarının rölövesini bilgisayar ortamında hazırlayabilme,
4) Rölöve, restitüsyon ve restorasyon projeleri ve eklerini bilgisayar ortamında hazırlayabilme
5) Rölövenin taşınmaz kültür varlıklarının korunmasındaki önemini kavramış olarak kroki çizimleri hazırlayabilme ve basit ölçüm yöntemlerini kullanabilme,
6) Tarihi çevre bilincine ve restorasyon hakkında kuramsal altyapıya sahip olma, 4
7) Yapı metraj ve maliyeti dilini kavrayabilme, Yapı elemanlarını poz numaraları ile metraj cetvellerinde gösterebilme
8) Plan, kesit, görünüş vaziyet planı okuyabilme,
9) Roma, Bizans, Anadolu Selçuklu, Beylikler ve Osmanlı dönemlerindeki eğitim, dini, sosyal, ticari, askeri yapıları, plan ve cephe özellikleri, strüktürel özellikler, yapım teknikleri, malzeme türleri ve bezeme özellikleri bakımından ayırabilme,
10) Mesleki fotoğraflar çekebilme ve fotoğraf ile rölöve, restorasyon, restitüsyon proje eklerinin hazırlanması konusunda yetkin olma.
11) Grupla çalışma becerisi kazanabilme,
12) Araştırma raporu hazırlayabilme,
13) Mesleki gelişmeleri takip ederek kendini geliştirebilme 4
14) Alan çalışmasında içinde bulunulan sosyo-kültürel-fiziki şartları kavrayarak uyum gösterebilme 3
15) Üç boyutlu düşünme yeteneği kazanabilme
16) Türk dili, Atatürk ilke ve İnkılapları, Bilgi teknolojileri alanlarında temel bilgi sahibi olma
17) Bir yabancı dili temel düzeyde öğrenme yetisi kazandırma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %