Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ARC415
Ders İsmi: Sanal Gerçeklik Uygulamaları
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi TUNA KAN
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi TUNA KAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Mimari tasarımların ve mevcut mimari çevrelerin sanal platformlarda kullanım seçenekleri ortaya konulmaktadır.
Dersin İçeriği: Sanal Gerçeklik tanımları, gelişim süreci, kullanılan terimler ve uygulamalarla ilgili genel bilgiler verilecektir. Örnekler üzerinden sanal gerçeklik platformlarının kullanılma alanları tartışılacaktır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sanal Gerçeklik Kavramını temel düzeyde tanımak
2) Sanal Gerçeklik Kullanım alanlarını anlamak.
3) Tarihi çevrelerin sanal platformlarda kullanımın amacını öğrenmek.
4) Proje sunumlarında sanal gerçeklik uygulamasını kullanabilmek.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma ve ders hakkında genel bilgilendirme. Konulara ilişkin ön okumalar
2) Sanal gerçeklik ve türevlerine dair tanımlar.
3) Sanal gerçeklik tarihsel gelişim süreçleri.
4) Sanal gerçeklik uygulamalarında kullanılan yazılım ve ekipmanlara dair genel bilgilendirme.
5) Sanal gerçeklik uygulamalarının kullanım alanları.
6) Mimarlar için geliştirilen sanal gerçeklik uygulamaları.
7) Sanal gerçeklik uygulamalarından örnekler sunulması.
8) Ara Sınav
9) Haritacılık alanında Sanal gerçeklik uygulaması örnekleri tartışılması.
10) Kültür varlıklarının öğrenilmesi kapsamında sanal gerçeklik uygulamaları.
11) Sanat eserlerinin taşınır kültür varlıklarının korunması kapsamında Sanal gerçeklik uygulamalarının anlatılması.
12) Kültürel Mirasın Belgelenmesi ve sunulması kapsamında Sanal Gerçeklik kullanımının incelenmesi.
13) Kentsel Alanlarda Vr uygulama örnekleri.
14) Bir Vr uygulamasına dair içerik tasarımı.
15) FİNAL

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: McCaffrey, M., 2017. Unreal Engine VR Cookbook:
Developing Virtual Reality with UE4 (Game Design). 1st
Edition. Addison-Wesley. Rheingold, H., 1991. Virtual Reality: Exploring the Brave New Technologies. Simon & Schuster Adult Publishing Group.
Anderson, E. F., McLoughlin, L., Liarokapis, F., Peters, C., Petridis, P. & De Freitas, S., 2010. Developing Serious Games for Cultural Heritage: a State-of-the-art Review. Virtual reality, 14(4), 255-275. HTC Vive,
Diğer Kaynaklar: McCaffrey, M., 2017. Unreal Engine VR Cookbook:
Developing Virtual Reality with UE4 (Game Design). 1st
Edition. Addison-Wesley. Rheingold, H., 1991. Virtual Reality: Exploring the Brave New Technologies. Simon & Schuster Adult Publishing Group.
Anderson, E. F., McLoughlin, L., Liarokapis, F., Peters, C., Petridis, P. & De Freitas, S., 2010. Developing Serious Games for Cultural Heritage: a State-of-the-art Review. Virtual reality, 14(4), 255-275. HTC Vive,

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama
2) Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma
3) Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme
4) İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma
5) Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma.
6) Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama
7) Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma
8) Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma
9) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma
10) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme
11) Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi
12) Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama
2) Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma
3) Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme
4) İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma
5) Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma.
6) Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama
7) Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma
8) Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma
9) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma
10) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme
11) Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi
12) Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %