Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ARC411
Ders İsmi: Kapsayıcı Şehirler
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ALP ARISOY
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Paria VALİZADEH
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders boyunca, öğrencilerin kentsel eşitsizlik ve ayrımcılığın ana itici güçlerinin ve göstergelerinin neler olduğunu anlamaları amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Bu derste öğrenciler, dünyanın her yerinden şehirlerden örnekler kullanarak, kentsel eşitsizlik ve ayrışmanın ana itici güçlerinin ve göstergelerinin neler olduğunu öğreneceklerdir. Öğrenciler, ayrışmanın nasıl ölçüldüğünü, ayrışmanın analizlerinin sonuçlarının nasıl yorumlanacağını ve bu kavrayışların kentsel tasarımla nasıl ilişkilendirileceğini öğreneceklerdir. Bu bilgiyle öğrenciler, benzer sorunların yerel çevrelerini nasıl etkileyebileceğini analiz edebileceklerdir. Ek olarak, ders boyunca, kentsel tasarımın mekânsal eşitsizlik ve ayrışmayı şekillendirmede nasıl bir rol oynadığına dair bazı tarihsel örnekler sunulacaktır. Bu konu, öğrencilerin kentsel tasarımın mekânsal eşitsizliği ve ayrışmayı nasıl azaltabileceğini daha iyi anlamalarına yardımcı olacaktır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Kentsel eşitsizliğin ve sosyo-ekonomik ayrışmanın ana itici güçlerini ve aralarındaki bağlantıları belirleyebilmek.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Ayrışmanın nasıl ölçülebileceğini anlamak
2) Sunulan örneklere dayalı olarak kentsel eşitsizlik ve ayrışmanın sonuçlarını inceleyebilmek.
3) Kentsel eşitsizlik sorununun üstesinden gelmek için kentsel tasarım çözümleri geliştirebilmek.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Belirli bir kentsel bağlamın kentsel eşitsizlik ve ayrışma yönlerini değerlendirebilmek.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı
2) Kavramsal bilgilendirme: eşitsizlik, ayrımcılık, kapsayıcı şehir ve kentsel tasarım
3) Küresel ayrışma trendleri: örnekler üzerinden tartışma
4) Kentsel ayrışma
5) Araştırma ödevi sunumu
6) Kentte mekânsal eşitsizliğin azaltılmasında kentsel tasarım müdahalelerinin rolü
7) Şehirlerin fiziksel formu ile kapsayıcı bir yaşam ortamının yaratılması arasındaki ilişkiler
8) ARA SINAV
9) Şehirlerin fiziksel formu ile kapsayıcı bir yaşam ortamının yaratılması arasındaki ilişkiler
10) Kapsayıcı yaşam ortamı: Bölgesel ölçek
11) Kapsayıcı yaşam ortamı: Kentsel ölçek
12) Araştırma ödevi sunumu
13) Kapsayıcı yaşam ortamı: mahalle ölçeği
14) Çalışmaları tartışmak, eleştirmek ve değerlendirmek
15) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Van Ham, M., Tammaru, T., Ubarevičienė, R., Janssen, H. (Eds.) (2021). Urban Socio-Economic Segregation and Income Inequality: a Global Perspective. Springer International Publishing.
2. Van Ham M., Uesugi M., Tammaru T., Manley D. & Janssen H. (2020) Changing occupational structures and residential segregation in New York, London, and Tokyo. Nature Human Behaviour 4(11), 1124-1134.
3. Massey, D. & Denton, N. (1988). The dimensions of residential segregation. Social Forces, 67(2), 281-315.
4. Fainstein S. (2010) The Just City. Cornell University Press, Ithaca.
5. Talen E. (2008) Design for Diversity. Architectural Press, Oxford.
6. Tonkiss F. (2013) Cities by design: The social life of urban form. Polity Books, London.
Diğer Kaynaklar: 1. Van Ham, M., Tammaru, T., Ubarevičienė, R., Janssen, H. (Eds.) (2021). Urban Socio-Economic Segregation and Income Inequality: a Global Perspective. Springer International Publishing.
2. Van Ham M., Uesugi M., Tammaru T., Manley D. & Janssen H. (2020) Changing occupational structures and residential segregation in New York, London, and Tokyo. Nature Human Behaviour 4(11), 1124-1134.
3. Massey, D. & Denton, N. (1988). The dimensions of residential segregation. Social Forces, 67(2), 281-315.
4. Fainstein S. (2010) The Just City. Cornell University Press, Ithaca.
5. Talen E. (2008) Design for Diversity. Architectural Press, Oxford.
6. Tonkiss F. (2013) Cities by design: The social life of urban form. Polity Books, London.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

5

4

Program Kazanımları
1) Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama
2) Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma
3) Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme
4) İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma
5) Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma.
6) Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama
7) Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma
8) Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma
9) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma
10) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme
11) Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi
12) Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama 5
2) Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma 1
3) Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme 2
4) İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma 1
5) Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma. 4
6) Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama 5
7) Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma 1
8) Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma 1
9) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma 1
10) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme 4
11) Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi 4
12) Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma 5

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %