Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ARC414
Ders İsmi: Tarihi Çevrede Tasarım Yaklaşımları
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 4
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi TUNA KAN
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi TUNA KAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Tarihi Çevrede tasarım yaparken dikkate alınması gereken kritelerin öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Kültürel miras kavramı, tarihi çevre değerlendirme ve koruma kavramı ve tarihi çevrede tasarıma yönelik ilkelerin örnekler üzerinden değerlendirilmesi ve bakış açısı kazanılması beklenmektedir.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma, ders içeriği. Konulara ilişkin okumalar.
2) Tarihi Çevre Kavramı Konulara ilişkin okumalar
3) Tarihi Çevrede Tasarım Yaklaşımları /Yasal Çerçeve/İlkeler Konulara ilişkin okumalar
4) Tarihi Yapıya İşlev Verme İlkeleri ve Örnekler./ ÖDEV Verilmesi: Yeniden İşlevlendirilen 2 örnek bulunarak ilkeler kapsamında incelenmesi.
5) Tarihi Yapıya İşlev Verme Örnekler /Ödev Sunumları
6) Ödev Sunumları/Öneriler (İlkelere uygun olmayan örneğin yeniden değerlednirilmesi ve işlev önerisi)
7) Öneri Proje Sunumları
8) VİZE HAFTASI
9) Tarihi Çevrede Tasarım Yaklaşımlarının Örnekler üzerinden incelenmesi/ / Vize Teslim sunumları /ÖDEV Verilmesi: Tarihi Çevrede Yapılan iki tasarım örneğinin İncelemesinin Yapılması
10) Tarihi çevrede tasarım ve işlevlendirme örnekleri incelemesi
11) Tarihi Çevrede Tasarım Yaklaşımları Örnekler üzerinden incelenmesi/
12) Ödev Sunumları
12) Ödev Sunumları
13) Seçilen olumsuz örnek için öneri geliştirilecektir.
14) Seçilen olumsuz örnek için öneri geliştirilecektir.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. İclal Dinçer, Türkiye'de Miras Politikaları ve Uygulama Araçları, Türkiye'de Kültürel Mirasın Anlamı ve Yönetimi, Anadolu Üniversitesi Yayını,2012
2. Zeynep Enlil, Kültürel Miras Yönetiminde Çağdaş Yaklaşımlar,Türkiye'de Kültürel Mirasın Anlamı ve Yönetimi, Anadolu Üniversitesi Yayını, 2012
3. Emre Madran2010. Kültür ve Tabiat Varlıklarının Koruma Hukuku ve Kurumsal Yapı,
Mimari Korumada Güncel Konular, s.18-44, Anadolu Üniversitesi Yayını, Ankara, 2010
4. İstanbul., T.C. Kültür ve Turizm Bakanlıgı, Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlügü, Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Yüksek Kurulu İlke Kararları, (2006), Dösim Basımevi, Ankara, 63-66.
5. Valetta Sözleşmesi,
6. Dünya Mirası Sözleşmesinin Uygulanmasına Yönelik İşlevsel İlkeler Rehberi.
Diğer Kaynaklar: 1. İclal Dinçer, Türkiye'de Miras Politikaları ve Uygulama Araçları, Türkiye'de Kültürel Mirasın Anlamı ve Yönetimi, Anadolu Üniversitesi Yayını,2012
2. Zeynep Enlil, Kültürel Miras Yönetiminde Çağdaş Yaklaşımlar,Türkiye'de Kültürel Mirasın Anlamı ve Yönetimi, Anadolu Üniversitesi Yayını, 2012
3. Emre Madran2010. Kültür ve Tabiat Varlıklarının Koruma Hukuku ve Kurumsal Yapı,
Mimari Korumada Güncel Konular, s.18-44, Anadolu Üniversitesi Yayını, Ankara, 2010
4. İstanbul., T.C. Kültür ve Turizm Bakanlıgı, Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlügü, Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Yüksek Kurulu İlke Kararları, (2006), Dösim Basımevi, Ankara, 63-66.
5. Valetta Sözleşmesi,
6. Dünya Mirası Sözleşmesinin Uygulanmasına Yönelik İşlevsel İlkeler Rehberi.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları
Program Kazanımları
1) Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama
2) Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma
3) Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme
4) İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma
5) Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma.
6) Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama
7) Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma
8) Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma
9) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma
10) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme
11) Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi
12) Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama
2) Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma
3) Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme
4) İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma
5) Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma.
6) Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama
7) Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma
8) Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma
9) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma
10) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme
11) Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi
12) Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %