Tıbbi Laboratuvar Teknikleri
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UEC292
Ders İsmi: Proje Yönetimi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 4
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ORHAN POLAT
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. BAŞAK ILDIZ YERLİKAYA
Öğr.Gör. SELEN ORTA
Dr. Öğr. Üyesi ORHAN POLAT
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilere, proje ve proje döngüsü yönetimi, proje yönetimine ilişkin kavramlar ve uygulamalar hakkında bilgiler verilerek proje yönetim becerileri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Bu dersi alan öğrencilere proje ve proje döngüsü yönetimi, sorun analizi, hedef analizi, strateji analizi, paydaş analizi, genel hedef ve proje amacı, faaliyetlerin belirlenmesi, mantıksal çerçeve matrisi, çıktılar, risk analizi ve projenin varsayımları, nesnel başarı göstergeleri, doğrulama kaynakları, izleme ve değerlendirme, sürdürülebilirlik, faaliyet ve zaman planlaması, bütçe hazırlama ve kaynak planlaması konuları verilir, öğretilir.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sorun, hedef, strateji ve paydaş analizi yapabilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Proje ve proje döngüsü yönetimi yapabilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Mantıksal çerçeve matrisini oluşturur.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Bütçe hazırlama ve kaynak planlaması yapabilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Genel hedef, proje amacı ve hedeflerin belirlenmesini yapabilir.
2) Sürdürülebilirlik, faaliyet ve zaman planlaması yapabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Proje ve proje döngüsü yönetimi Konulara ilişkin ön okumalar
2) Sorun analizi Konulara ilişkin ön okumalar
3) Hedef analizi Konulara ilişkin ön okumalar
4) Strateji analizi Konulara ilişkin ön okumalar
5) Paydaş analizi Konulara ilişkin ön okumalar
6) Genel hedef ve proje amacı Konulara ilişkin ön okumalar
7) Ara sınav Konulara ilişkin ön okumalar
8) Faaliyetlerin belirlenmesi Konulara ilişkin ön okumalar
9) Mantıksal çerçeve matrisi, çıktılar, risk analizi ve projenin varsayımları, nesnel başarı göstergeleri, doğrulama kaynakları, izleme ve değerlendirme Konulara ilişkin ön okumalar
10) Sürdürülebilirlik, faaliyet ve zaman planlaması Konulara ilişkin ön okumalar
11) Bütçe hazırlama ve kaynak planlaması Konulara ilişkin ön okumalar
12) Çağrı rehberinin incelenmesi Konulara ilişkin ön okumalar
13) Proje örneklerinin incelenmesi Konulara ilişkin ön okumalar
14) Final sınavı Konulara ilişkin ön okumalar
15) Proje örneklerinin incelenmesi Konulara ilişkin ön okumalar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Slaytlar
Diğer Kaynaklar: Ana Kaynaklar
Proje Hazırlama ve Bütçeleme Teknikleri, Nurhan Yentürk - Yiğit Aksakoğlu - Alper Akyüz, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016, İstanbul

Yardımcı Kaynaklar
Proje Döngüsü Yönetimi ve Mantıksal Çerçeve Yaklaşımı, Dr. Faruk Cengiz Tekindağ, Odak Ofset Matbaacılık, 2015, Ankara

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

5

4

6

Program Kazanımları
2) Laboratuvar güvenliği ve laboratuvarda uyulması gereken kurallar hakkında bilgi sahibi olma, laboratuvarda oluşabilecek riskleri belirleyebilme ve bunlara karşı önlem alabilme, güvenli laboratuvar ortamı oluşturabilme becerisine sahiptir.
3) Tıbbi laboratuvar testleri için uygun örnek alımı ve transferi hakkında bilgi sahibi olmak, örnek kabul ve red kriterlerini uygulayabilme, temel testleri yapabilme becerisine sahiptir.
4) Laboratuvar kimyası ve hesaplama bilgisine, analiz çözeltisi hazırlayabilme becerisine sahiptir.
5) Tıbbi laboratuvar testlerinin vücut sistemleri, yapı ve fonksiyonları ile olan ilişkilerini bilme, bunları mikroorganizmalarla ilişkilendirebilme bilgi ve becerisine sahiptir.
6) Tıbbi laboratuvar uygulamalarında çevre sağlığı ve atık yönetimi ile ilgili bilgi sahibi olma ve gerekli tedbirleri uygulayabilme becerisine sahiptir.
7) Bir yabancı dili orta seviyede bilme ve mesleki uygulamalarda kullanabilme becerisine sahiptir.
8) Bilimsel ve teknolojik gelişmelere, öğrenmeye açıktır.
9) Mesleğini en iyi şekilde yapacak bilgi ve beceriye ulaşmayı amaç edinir ve mesleki gelişimini sağlayacak donanıma sahip olur.
10) Laboratuvarda kullanılan cihazlar, aletler ve malzemeler hakkında bilgi sahibi olma, bunları uygun olarak kullanabilme, bakım ve temizliğini yapabilme becerisine sahiptir .
11) Test öncesi örnek hazırlama işlemlerini yapabilme, preparat hazırlayabilme, mikroskop kullanma ve mikroorganizmaların ekimini yapabilme becerisine sahiptir.
12) Sterilizasyon - Dezenfeksiyon bilgisine ve bunları uygulayabilme becerisine sahiptir.
13) Tıbbi laboratuvarın işleyişi ve yönetimi hakkında bilgi sahibi olma ve uygulamaları yürütebilme becerisine sahiptir.
14) Acil durumlarda ilk yardım uygulayabilme, temel yaşam desteği sağlayabilme, hasta ve yaralıları taşıyabilme bilgisine sahiptir.
15) Sözlü ve yazılı etkili iletişim kurabilme ve ekip çalışması yapabilme becerisine sahiptir.
16) Hasta hakları konusunda bilgi sahibi olma, etik ve ahlak kavramlarını, meslek etiği kurallarını bilme ve uygulayabilme yetisi kazanır.
17) Mesleğini en iyi şekilde uygulamakla birlikte, kişisel ve toplumsal gelişime katkı sağlayacak sosyal ve kültürel bilgiye sahip olmayı amaç edinir.
18) Tıbbi laboratuvar testleri sırasında ortaya çıkabilecek hataları ve onları düzeltme bilgi ve becerisine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
2) Laboratuvar güvenliği ve laboratuvarda uyulması gereken kurallar hakkında bilgi sahibi olma, laboratuvarda oluşabilecek riskleri belirleyebilme ve bunlara karşı önlem alabilme, güvenli laboratuvar ortamı oluşturabilme becerisine sahiptir.
3) Tıbbi laboratuvar testleri için uygun örnek alımı ve transferi hakkında bilgi sahibi olmak, örnek kabul ve red kriterlerini uygulayabilme, temel testleri yapabilme becerisine sahiptir.
4) Laboratuvar kimyası ve hesaplama bilgisine, analiz çözeltisi hazırlayabilme becerisine sahiptir.
5) Tıbbi laboratuvar testlerinin vücut sistemleri, yapı ve fonksiyonları ile olan ilişkilerini bilme, bunları mikroorganizmalarla ilişkilendirebilme bilgi ve becerisine sahiptir.
6) Tıbbi laboratuvar uygulamalarında çevre sağlığı ve atık yönetimi ile ilgili bilgi sahibi olma ve gerekli tedbirleri uygulayabilme becerisine sahiptir.
7) Bir yabancı dili orta seviyede bilme ve mesleki uygulamalarda kullanabilme becerisine sahiptir.
8) Bilimsel ve teknolojik gelişmelere, öğrenmeye açıktır.
9) Mesleğini en iyi şekilde yapacak bilgi ve beceriye ulaşmayı amaç edinir ve mesleki gelişimini sağlayacak donanıma sahip olur.
10) Laboratuvarda kullanılan cihazlar, aletler ve malzemeler hakkında bilgi sahibi olma, bunları uygun olarak kullanabilme, bakım ve temizliğini yapabilme becerisine sahiptir .
11) Test öncesi örnek hazırlama işlemlerini yapabilme, preparat hazırlayabilme, mikroskop kullanma ve mikroorganizmaların ekimini yapabilme becerisine sahiptir.
12) Sterilizasyon - Dezenfeksiyon bilgisine ve bunları uygulayabilme becerisine sahiptir.
13) Tıbbi laboratuvarın işleyişi ve yönetimi hakkında bilgi sahibi olma ve uygulamaları yürütebilme becerisine sahiptir.
14) Acil durumlarda ilk yardım uygulayabilme, temel yaşam desteği sağlayabilme, hasta ve yaralıları taşıyabilme bilgisine sahiptir.
15) Sözlü ve yazılı etkili iletişim kurabilme ve ekip çalışması yapabilme becerisine sahiptir.
16) Hasta hakları konusunda bilgi sahibi olma, etik ve ahlak kavramlarını, meslek etiği kurallarını bilme ve uygulayabilme yetisi kazanır.
17) Mesleğini en iyi şekilde uygulamakla birlikte, kişisel ve toplumsal gelişime katkı sağlayacak sosyal ve kültürel bilgiye sahip olmayı amaç edinir.
18) Tıbbi laboratuvar testleri sırasında ortaya çıkabilecek hataları ve onları düzeltme bilgi ve becerisine sahiptir.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100