Tıbbi Laboratuvar Teknikleri
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UEC318
Ders İsmi: Sporda Fair Play
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 4
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ÖMER FİKRİ ERALP
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. MERYEM GÜLER YILMAZ
Dr. Öğr. Üyesi ÖMER FİKRİ ERALP
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı; öğrencilere, fair play anlayışını sporcuların davranış modelleri üzerinden örnekleyebilecek, amatör ve profesyonel sporcular arasındaki fair play anlayışı ve uygulamaları ile ilgili farklılıkları karşılaştırabilecek bilgiyi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Dersin içeriği; fair play kavramı, kapsamı ve tarihi gelişimi; fair play idealinin ilkeleri ve analizi; uluslararası fair play kuruluşları ve çalışmaları; fair play problem alanları ve geliştirme çalışmaları; olimpizm ideali ve fair play; amatör ve profesyonel sporda fair play; fair play idealine uygun davranış modelleri ve fair playden sorumlu referans grupları konularını kapsamaktadır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Fair play kavramını tanımlar
2) Fair play anlayışını ve tarihsel süreç içerisindeki gelişimini açıklar.
3) Olimpizm felsefesini tartışır (discuss) ve fair play anlayışı ile ilişkisini açıklar.
4) Fair play anlayışını sporcuların davranış modelleri üzerinden örnekler.
5) Amatör ve profesyonel sporcular arasındaki fair play anlayışı ve uygulamaları ile ilgili farklılıkları karşılaştırır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Fair play kavramı, kapsamı ve tarihi gelişimi Anlatım ve Soru-Cevap yöntemi
2) Fair play idealinin ilkeleri ve analizi Konu ile ilgili kitap bölümü okuma-Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
3) Uluslararası Fair play kuruluşları ve çalışmaları İlgili kuruluşların web sitelerinin incelenmesi-Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
4) Avrupa’da ve Türkiye’de Fair play Literatür tarama-Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
5) Fair play problem alanları Konu ile ilgili makale özeti çıkarma-Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
6) Fair play geliştirme çalışmalar Literatür taraması-Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
7) Olimpizm ideali ve Fair play Konu ile ilgili kitap bölümü özeti çıkarma-Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
8) ARA SINAV
9) Geleneksel Türk sporlarında Fair play anlayışı Literatür tarama-Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
10) Öğrenci Çalışması: Fair Play örnek olay sunumları Konu ile ilgili örnek olay sunumu hazırlama-Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması ve Tartışma Yöntemi
11) Öğrenci Çalışması: Fair play örnek olay sunumları Konu ile ilgili örnek olay sunumu hazırlama-Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması ve Tartışma Yöntemi
12) Öğrenci Çalışması: Fair Play örnek olay sunumları Konu ile ilgili örnek olay sunumu hazırlama-Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması ve Tartışma Yöntemi
13) Amatör ve profesyonel sporda Fair Play Video izleme ve yorumlama-Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri ve Tartışma Yöntemi
14) Sporcuların Fair Play’ e uygun davranış modelleri Konu ile ilgili makale okuma-Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
15) Fair Play olgusundan sorumlu referans grupları Literatür taraması-Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
16) FİNAL

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Şahin, M. (2018). Sporda Etik Değer, Spor Yayınevi, İstanbul.
Arıpınar, E. ve Donuk B. (2018). Spor Yönetim ve Organizasyonlarında Etik Yaklaşımlar; Fair Play. Ötüken Yayınları, İstanbul
Lumpkin, A. (2004). Sport Ethics: Applications for Fair Play. McGraw-Hill Education, USA.
Şahin, M. (2015). Sporda Evrensel Kavram Faır Play. Nobel Yayınları, Ankara.
Diğer Kaynaklar: Şahin, M. (2018). Sporda Etik Değer, Spor Yayınevi, İstanbul.
Arıpınar, E. ve Donuk B. (2018). Spor Yönetim ve Organizasyonlarında Etik Yaklaşımlar; Fair Play. Ötüken Yayınları, İstanbul
Lumpkin, A. (2004). Sport Ethics: Applications for Fair Play. McGraw-Hill Education, USA.
Şahin, M. (2015). Sporda Evrensel Kavram Faır Play. Nobel Yayınları, Ankara.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
2) Laboratuvar güvenliği ve laboratuvarda uyulması gereken kurallar hakkında bilgi sahibi olma, laboratuvarda oluşabilecek riskleri belirleyebilme ve bunlara karşı önlem alabilme, güvenli laboratuvar ortamı oluşturabilme becerisine sahiptir.
3) Tıbbi laboratuvar testleri için uygun örnek alımı ve transferi hakkında bilgi sahibi olmak, örnek kabul ve red kriterlerini uygulayabilme, temel testleri yapabilme becerisine sahiptir.
4) Laboratuvar kimyası ve hesaplama bilgisine, analiz çözeltisi hazırlayabilme becerisine sahiptir.
5) Tıbbi laboratuvar testlerinin vücut sistemleri, yapı ve fonksiyonları ile olan ilişkilerini bilme, bunları mikroorganizmalarla ilişkilendirebilme bilgi ve becerisine sahiptir.
6) Tıbbi laboratuvar uygulamalarında çevre sağlığı ve atık yönetimi ile ilgili bilgi sahibi olma ve gerekli tedbirleri uygulayabilme becerisine sahiptir.
7) Bir yabancı dili orta seviyede bilme ve mesleki uygulamalarda kullanabilme becerisine sahiptir.
8) Bilimsel ve teknolojik gelişmelere, öğrenmeye açıktır.
9) Mesleğini en iyi şekilde yapacak bilgi ve beceriye ulaşmayı amaç edinir ve mesleki gelişimini sağlayacak donanıma sahip olur.
10) Laboratuvarda kullanılan cihazlar, aletler ve malzemeler hakkında bilgi sahibi olma, bunları uygun olarak kullanabilme, bakım ve temizliğini yapabilme becerisine sahiptir .
11) Test öncesi örnek hazırlama işlemlerini yapabilme, preparat hazırlayabilme, mikroskop kullanma ve mikroorganizmaların ekimini yapabilme becerisine sahiptir.
12) Sterilizasyon - Dezenfeksiyon bilgisine ve bunları uygulayabilme becerisine sahiptir.
13) Tıbbi laboratuvarın işleyişi ve yönetimi hakkında bilgi sahibi olma ve uygulamaları yürütebilme becerisine sahiptir.
14) Acil durumlarda ilk yardım uygulayabilme, temel yaşam desteği sağlayabilme, hasta ve yaralıları taşıyabilme bilgisine sahiptir.
15) Sözlü ve yazılı etkili iletişim kurabilme ve ekip çalışması yapabilme becerisine sahiptir.
16) Hasta hakları konusunda bilgi sahibi olma, etik ve ahlak kavramlarını, meslek etiği kurallarını bilme ve uygulayabilme yetisi kazanır.
17) Mesleğini en iyi şekilde uygulamakla birlikte, kişisel ve toplumsal gelişime katkı sağlayacak sosyal ve kültürel bilgiye sahip olmayı amaç edinir.
18) Tıbbi laboratuvar testleri sırasında ortaya çıkabilecek hataları ve onları düzeltme bilgi ve becerisine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
2) Laboratuvar güvenliği ve laboratuvarda uyulması gereken kurallar hakkında bilgi sahibi olma, laboratuvarda oluşabilecek riskleri belirleyebilme ve bunlara karşı önlem alabilme, güvenli laboratuvar ortamı oluşturabilme becerisine sahiptir.
3) Tıbbi laboratuvar testleri için uygun örnek alımı ve transferi hakkında bilgi sahibi olmak, örnek kabul ve red kriterlerini uygulayabilme, temel testleri yapabilme becerisine sahiptir.
4) Laboratuvar kimyası ve hesaplama bilgisine, analiz çözeltisi hazırlayabilme becerisine sahiptir.
5) Tıbbi laboratuvar testlerinin vücut sistemleri, yapı ve fonksiyonları ile olan ilişkilerini bilme, bunları mikroorganizmalarla ilişkilendirebilme bilgi ve becerisine sahiptir.
6) Tıbbi laboratuvar uygulamalarında çevre sağlığı ve atık yönetimi ile ilgili bilgi sahibi olma ve gerekli tedbirleri uygulayabilme becerisine sahiptir.
7) Bir yabancı dili orta seviyede bilme ve mesleki uygulamalarda kullanabilme becerisine sahiptir.
8) Bilimsel ve teknolojik gelişmelere, öğrenmeye açıktır.
9) Mesleğini en iyi şekilde yapacak bilgi ve beceriye ulaşmayı amaç edinir ve mesleki gelişimini sağlayacak donanıma sahip olur.
10) Laboratuvarda kullanılan cihazlar, aletler ve malzemeler hakkında bilgi sahibi olma, bunları uygun olarak kullanabilme, bakım ve temizliğini yapabilme becerisine sahiptir .
11) Test öncesi örnek hazırlama işlemlerini yapabilme, preparat hazırlayabilme, mikroskop kullanma ve mikroorganizmaların ekimini yapabilme becerisine sahiptir.
12) Sterilizasyon - Dezenfeksiyon bilgisine ve bunları uygulayabilme becerisine sahiptir.
13) Tıbbi laboratuvarın işleyişi ve yönetimi hakkında bilgi sahibi olma ve uygulamaları yürütebilme becerisine sahiptir.
14) Acil durumlarda ilk yardım uygulayabilme, temel yaşam desteği sağlayabilme, hasta ve yaralıları taşıyabilme bilgisine sahiptir.
15) Sözlü ve yazılı etkili iletişim kurabilme ve ekip çalışması yapabilme becerisine sahiptir.
16) Hasta hakları konusunda bilgi sahibi olma, etik ve ahlak kavramlarını, meslek etiği kurallarını bilme ve uygulayabilme yetisi kazanır.
17) Mesleğini en iyi şekilde uygulamakla birlikte, kişisel ve toplumsal gelişime katkı sağlayacak sosyal ve kültürel bilgiye sahip olmayı amaç edinir.
18) Tıbbi laboratuvar testleri sırasında ortaya çıkabilecek hataları ve onları düzeltme bilgi ve becerisine sahiptir.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100