Mimarlık Doktora
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ARC625
Ders İsmi: Kentsel Müdahale Paradigmaları
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 7
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü:
Dersin Seviyesi:
Doktora TYYÇ:8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey EQF-LLL:8. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ÖNCÜL KIRLANGIÇ IŞIL
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: 20. YY. başlarında, modernist kentsel planlamalar veya kentsel dönüşüm önerileri bütüncül ve makro ölçeklerde gelişmiştir. Ancak bu dönüşüm önerilerinin gerçekleşme oranı sayısal olarak az olmuş ve kentlinin günlük yaşamda kente dahil olma konusu yeterince düşünülmemiştir. Kentsel dönüşümler günümüzde de bütüncül ve yıkıcı karakteristiğini sürdürmektedir. Alternatif kentsel dönüşümler için mikro kentsel müdahalelerin değeri tartışılmaktadır. Bu ders dönüşümün kaçınılmaz ancak yıkıcı olmayan yönüne referanslar barındıran dönüşüm olasılıklarını tartışacaktır.
Dersin İçeriği: Kentsel mikro müdahale türleri incelenecek ve bu tasarım stratejileri incelenecektir. Mikro kentselcilik, taktiksel kentselcilik kentsel akapunktur, biyokentselcilik temel konu başlıklarıdır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Kentsel Mikro Müdahalenin Tanımlarını yapar.
2) Mikro Müdahale türlerini kavrar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Ulusal ve evrensel ölçekte Mikro müdahale örneklerini araştırır ve çözümler
2) Kentsel Müdahale türlerine eleştirel bakış geliştirir.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Kentsel Mikro Müdahaleye örnek proje geliştirir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kentsel müdahale modelleri
2) Kentsel yenileme
3) Kentsel Rönesans
4) Tasarım odaklı kentsel müdahaleler
5) Piyasa odaklı kentsel müdahaleler
6) Barınma sorunu ve yenileme ilişkisi
7) Değerlendirme
8) Ara sınav
9) Kentsel koruma ve kültür odaklı kentsel müdahaleler
10) Topluluk odaklı kentsel müdahaleler
11) Sosyal canlandırma ve katılımcı süreç
12) Kentsel müdahaleler ve soylulaşma sorunu
13) Bütüncül kentsel canlandırma
14) Değerlendirme
15) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1) Mark Stern, Susan Seifert, “Cultureand Urban Revitalization”, University of PennsylvaliaPress
2) Carl Grodach, ReniaEhrenfeucht, “Urban Revitalization”, Routledge
3) DaveO’Brian, Peter Matthew, “After urban Regeneration”, PolicyPress
4)”Towards an Urban Renaissance” Urban Task Force
5) Pablo Sendra, Daniel Fitzpatrick, “Community-ledRegeneration”, UCL Press
6) ShronZukin, “Naked City”, Oxford UniversityPress
7) Steven Tiesdell, Taner Öc, Tim Heath, “RevitalizingHistoric Urban Quarters”, Routledge
Diğer Kaynaklar: 1) Mark Stern, Susan Seifert, “Cultureand Urban Revitalization”, University of PennsylvaliaPress
2) Carl Grodach, ReniaEhrenfeucht, “Urban Revitalization”, Routledge
3) DaveO’Brian, Peter Matthew, “After urban Regeneration”, PolicyPress
4)”Towards an Urban Renaissance” Urban Task Force
5) Pablo Sendra, Daniel Fitzpatrick, “Community-ledRegeneration”, UCL Press
6) ShronZukin, “Naked City”, Oxford UniversityPress
7) Steven Tiesdell, Taner Öc, Tim Heath, “RevitalizingHistoric Urban Quarters”, Routledge

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

5

4

Program Kazanımları
1) Alanındaki bilgiye dikkate değer ve özgün katkıda bulunabilmek için yüksek lisansta kazanılan yetkinlikler temelinde araştırma alanıyla ilgili en son gelişmeleri kapsayan sistematik bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2) -Araştırma alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerdeki en son gelişmelerle ilgili bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3) İlgili araştırma stratejilerini, taktiklerini ve tekniklerini kullanmada ustalık sahibidir.
4) Öncü nitelikte bir akademik araştırmayı diyalektik olarak yürütme becerisine sahiptir ve öncü nitelikte bir akademik diyaloga diyalektik sonuçları için girme becerisine sahiptir.
5) Profesyonel doktora çalışmasında mesleki uygulama camiasının etkinliğini ve profesyonel tasarım anlayışını geliştirebilecek kuramsal arayışlar içinde olduğunu gösterir.
6) Daha geniş bir sosyal, kültürel, ekonomik ve tarihsel bağlama ilişkin bilgi ve kavrayışla ilişkilendirerek karar verir ve hareket eder.
7) Özgün araştırmaya dayalı, bir bölümü ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayımlanmaya değer, nitelikli bir çalışma geliştirerek alanındaki bilgiye katkıda bulunur.
8) Akademik ve meslekle ilgili bağlamlarda bilgi temelli bir toplumda teknolojik, toplumsal ve kültürel ilerlemeye katkıda bulunur.
9) Yeni düşüncelerin geliştirmesi konusundaki kapasitesini ortaya koyar; öğrenme süreçleri konusunda üst düzeyde kavrayışa sahiptir.
10) Araştırma alanındaki en ileri düzeye karşılık gelen yeni ve karmaşık düşünceleri eleştirel ve diyalektik bir yaklaşımla çözümler, değerlendirir ve sentezler.
11) Alanıyla ilgili toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler, sorunların çözümüne katkıda bulunur, karar verme süreçlerinde etkin olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanındaki bilgiye dikkate değer ve özgün katkıda bulunabilmek için yüksek lisansta kazanılan yetkinlikler temelinde araştırma alanıyla ilgili en son gelişmeleri kapsayan sistematik bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2) -Araştırma alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerdeki en son gelişmelerle ilgili bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3) İlgili araştırma stratejilerini, taktiklerini ve tekniklerini kullanmada ustalık sahibidir.
4) Öncü nitelikte bir akademik araştırmayı diyalektik olarak yürütme becerisine sahiptir ve öncü nitelikte bir akademik diyaloga diyalektik sonuçları için girme becerisine sahiptir.
5) Profesyonel doktora çalışmasında mesleki uygulama camiasının etkinliğini ve profesyonel tasarım anlayışını geliştirebilecek kuramsal arayışlar içinde olduğunu gösterir.
6) Daha geniş bir sosyal, kültürel, ekonomik ve tarihsel bağlama ilişkin bilgi ve kavrayışla ilişkilendirerek karar verir ve hareket eder.
7) Özgün araştırmaya dayalı, bir bölümü ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayımlanmaya değer, nitelikli bir çalışma geliştirerek alanındaki bilgiye katkıda bulunur.
8) Akademik ve meslekle ilgili bağlamlarda bilgi temelli bir toplumda teknolojik, toplumsal ve kültürel ilerlemeye katkıda bulunur.
9) Yeni düşüncelerin geliştirmesi konusundaki kapasitesini ortaya koyar; öğrenme süreçleri konusunda üst düzeyde kavrayışa sahiptir.
10) Araştırma alanındaki en ileri düzeye karşılık gelen yeni ve karmaşık düşünceleri eleştirel ve diyalektik bir yaklaşımla çözümler, değerlendirir ve sentezler.
11) Alanıyla ilgili toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler, sorunların çözümüne katkıda bulunur, karar verme süreçlerinde etkin olur.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %