Görsel İletişim Tasarımı
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: VCD419
Ders İsmi: Görsel Algı ve Yaratıcılık
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. GÜLŞEN DİLEK AKBAŞ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, öğrencilere görsel imgeyi okuma yöntemlerini ve görsel imgenin yaratıcılık sürecindeki düşünce biçimlerini göstererek görsel algılama yetilerini geliştirmeyi amaçlar.

Dersin İçeriği: Ders içinde görsel algı çerçevesinde oluşturulan seçilmiş teorik metinlere yer verilecek ve bu doğrultuda, öğrenciler farklı kuram ve kavramlarla tanıştırılacaklar. Kuramsal sunumlar kronolojik sanat tarihi bilgisi olarak değil, farklı görsel sanatlardaki estetik değerlerle oluşturulan farklı görsel algılama biçimlerini tanıtma amaçlı kullanılacaklar. Teorik metinler resim, fotoğraf, tasarım, film gibi görsel üretimlerle örneklendirilecekler.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Görsel algı ile bağlantılı kuram ve kavramlar hakkında bilgi sahibi olur.
2) Görsel okur-yazarlığı, analiz yapma, eleştirel düşünme ve araştırma yöntemlerinde yetkinlik kazanmasıyla gelişir.
3) Görsel imge içindeki ilke ve elemanlanları (kompozisyon, denge, zıtlık, vurgu, hareket, görüntü, tekrar, ritim, birlik, yakınlık, renk, biçim, oran, simetri) görsel algılama sürecindeki etkenler doğrultusunda değerlendirir ve analiz eder.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Görme, algılama ve ifade etme becerilerini geliştirir.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Görsel imgenin oluşturduğu kültür ve tarih hakkında bilgi sahibi olur.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Görsel algı kavramının kapsamı ve tanımı Yok
2) Göstergebilim: Ferdinand de Saussure ve semiyoloji Ferdinand de Saussure, Genel Dilbilim Dersleri
3) Anlam ve duygu Christian Metz, Sinemada Anlam Üstüne Denemeler
4) Göstergebilim: Roland Barthes ve söylem Roland Barthes, Göstergebilimsel Serüven; Roland Barthes, Bir Aşk Söyleminden Parçalar
5) Görme biçimleri ve ideoloji John Berger, Görme Biçimleri; Jacques Ranciere, The Future of The Image
6) Göstergebilim: C.S. Pierce ve semiyotik C. S. Pierce, Writings of C.S.Pierce
7) Proust ve göstergeler Gilles Deleuze, Proust and Signs
8) ARA SINAV Yok
9) Görsel algı ve gestalt kuramı Michael Wertheimer, Max Wertheimer and gestalt theory
10) Estetik algının doğuşu Stephen D. Ross, Art and Its Significance: An Anthology of Aesthetic Theory
11) Modern estetik algı Walter Benjamin, Tekniğin olanaklarıyla yeniden üretilebildiği çağda sanat yapıtı; Lev Menovich, Introduction to “Info-Aesthetics;” Hito Steyerl, In Defense of The Poor Image
12) Yaratıcılık ve görsel algı Francis Bacon, Denemeler
13) Zaman ve görsel algı Andrei Tarkovsky, Mühürlenmiş zaman
14) Görsel algı ve haber üretimi Susan Sontag, Başkalarının Acısını Yaşamak
15) FİNAL SINAVI Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ferdinand de Saussure, Genel Dilbilim Dersleri; Roland Barthes, Göstergebilimsel Serüven; John Berger, Görme Biçimleri; Slavoj Žižek, Yamuk Bakmak; S. D. Ross, Art and Its Significance: An Anthology of Aesthetic Theory

Diğer Kaynaklar: Christian Metz, Sinemada Anlam Üstüne Denemeler; Roland Barthes, Bir Aşk Söyleminden Parçalar; Jacques Ranciere, The Future of The Image; C. S. Pierce, Writings of C.S.Pierce; G. Deleuze, Proust and Signs; M. Wertheimer, Max Wertheimer and gestalt theory; W. Benjamin, Tekniğin olanaklarıyla yeniden üretilebildiği çağda sanat yapıtı; Lev Menovich, Introduction to “Info-Aesthetics;” Hito Steyerl, In Defense of The Poor Image; Francis Bacon, Denemeler; Andrei Tarkovsky, Mühürlenmiş Zaman; Susan Sontag, Başkalarının Acısını Yaşamak

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %