Felsefe(İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: URE112
Ders İsmi: Ataturk's Principles and History of Revolution II
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 2
Öğretim Dili: English
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ENVER EMRE ÖCAL
Dersi Veren(ler): EMİR GÜL
Dr. Öğr. Üyesi ENVER EMRE ÖCAL
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Osmanlı İmparatorluğu'nun yıkılmasının ardından Türkiye Cumhuriyeti, modernleşmenin tarihsel deneyimi ile şekillenen ulus-devletin laik ve üniter yapısı üzerine kurulmuştur. Türkiye Cumhuriyeti'nin kurucusu Mustafa Kemal Atatürk, bu yapının geliştirilmesinde kilit bir figür olmuştur. Atatürk, Türk Devrimi'ni Türkiye'de bir ulus-devlet, modernite ve laiklik kurmak için bir fırsat olarak görmüş ve Kemalist Düşünce'nin genç nesiller için değerli bir eğitim aracı olabileceğine inanmıştır. Öğrencilerin aldığı dersler, Türkiye Cumhuriyeti'nin kurucusu tarafından oluşturulan Türk Devrimi'nin temel ilkelerine dayanmaktadır. Bu ilkeler akıl ve bilime dayanmakta ve çağdaş normların ulusal ilkelerine göre uyarlanmaktadır.
Dersler, öğrencilere ülke düzeyinde çağdaş sorunları çözmek için ihtiyaç duydukları bilgi ve becerileri kazandırmayı amaçlamaktadır. Ayrıca öğrencilerin çevrelerindeki dünyayı anlamalarına ve onu analiz etme becerisi kazanmalarına yardımcı olur.
Dersin İçeriği: Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluşuna paralel olarak gerçekleşen Türk Devrimi, Türk tarihinde belirleyici bir an olmuştur. Türk imparatorluk geçmişini şekillendiren ve Türk toplumunu çağdaş ulus-devletler ve değerler sistemi düzeyinde değerlendiren bir devrimdir. Ulus-devletin belirleyici anları 1908 Devrimi, 1914-1918, 1918-1922 ve 1923-60 dönemleridir. Modern Türk ulus-devleti doğmuştur. Türk siyasal ve toplumsal sisteminin devlet çerçevesinde yeniden yapılanması gerçekleşmiştir. Sistem bir bütün olarak, sosyal, ekonomik ve kültürel değişim olgularının boyutu ve siyasi uygulamalarıyla şekillenen önemli değişimler geçirmiştir. Bu dönüşüm, iç ve dış siyasi olayların yanı sıra tüm aktörlerin düşünce ve faaliyetlerinin merceğinden analiz edilmiştir. Bu tarihsel süreç, bugün gördüğümüz çağdaş Türk toplumunu şekillendirmiş ve aynı zamanda Türk siyaseti için zorluklar ortaya çıkarmıştır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Öğrenciler, 20. yüzyıl tarihini değerlendirebilecek genel bir bakış açısı kazanacaktır.
2) Öğrenciler, erken cumhuriyet dönemi siyaset, ekonomi ve kültür politikalarını değerlendirecektir.
3) Öğrenciler günümüzü, Cumhuriyet tarihi bağlamında değerlendirecektir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) 20. yüzyıl tarihinin ana hatları Eric Hobsbawm, Kısa 20 Yüzyıl: Aşırılıklar Çağı, s. 13-31
2) Siyasal Yaşam 1923-1945 Çağdaş Türkiye 1908-1980, s. 85-154
3) Atatürk İlkelerinin ve Cumhuriyet ideolojisinin oluşumu Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, c.1 s. 86-88
4) 1923-1950 arası toplumsal & kültürel dönüşüm Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce: Modernleşme ve Batıcılık, s.382-402
5) 1923-1945 arası Türkiye’de ekonomi Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, c.2 s. 412-418
6) 1923-1950 arası Türkiye’de dış siyaset Erik Jan Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, s. 291-298
7) 1945-1950: Türkiye’de çok partili siyasal hayata geçiş Eray Yılmaz, İmparatorluktan Ulus Devlete Türkiye Tarihi, s. 265-270
8) Vize Sınavı Yok
9) 1950-1960 arası Demokrat Parti iktidarı: Siyasî Gelişmeler Erik Jan Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, s. 321-350
10) 1960 – 1980 arası Türkiye’de siyaset Feroz Ahmad, Bir Kimlik Peşinde Türkiye, s.147-182.
11) 1960-1980 arasında Türkiye’de Ekonomik Gelişme ve Toplumsal Değişme Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, c.4 s. 1065-1073
12) 1980 darbesi ve neo-liberalizmin yükselişi Feroz Ahmad, Bir Kimlik Peşinde Türkiye, s. 185-198
13) Türkiye’de Anayasalar Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, c.1 s. 18-54
14) Genel Tekrar Yok
15) Final Sınavı Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Yok
Diğer Kaynaklar: Eric Hobsbawm, Kısa 20 Yüzyıl: Aşırılıklar Çağı, İstanbul: Everest Yayınları, 2006.
Erik Jan Zürcher, Modernleşen Türkiye'nin Tarihi, İstanbul: İletişim Yayınları, 1993.
Eray Yılmaz, İmparatorluktan Ulus Devlete Türkiye Tarihi, İstanbul: Efe Akademi, 2021.
Feroz Ahmad, Bir Kimlik Peşinde Türkiye, İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2007.
Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, İstanbul: İletişim Yayınları, 1983.
Çağdaş Türkiye 1908-1980 (Yayın Yönetmeni Sina Akşin), İstanbul: Cem Yayınevi, 2005.
Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce: Modernleşme ve Batıcılık, İstanbul: İletişim Yayınları, 2002.
Yüzyıl Biterken Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, İstanbul: İletişim Yayınları, 1995.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %