Tarih
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HIS101
Ders İsmi: Osmanlıca
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 4
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. M.METİN HÜLAGÜ
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. M.METİN HÜLAGÜ
Dr. Öğr. Üyesi ERALP YAŞAR AZAP
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Arap alfabesiyle yazılmış Osmanlıca matbu metinleri okuma ve yazma yetisini kazandırma.
Dersin İçeriği: Osmanlıca dersinin önemi ve Osmanlı Alfabesinin gösterilmesi, Osmanlıca dilbilgisi kuralları, Osmanlıca matbu metin okuma

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Arapça ve farsçanın Osmanlı Türkçesiyle ilişkisini kurar.
2) Osmanlıca yazılmış matbu tarihi metinleri açıklayabilecektir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Arap alfabesini (Osmanlı alfabesi) öğrenir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Osmanlı Türkçesini öğrenmenin önemini kavrar.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş, Kaynak tanıtımı ve Osmanlı Türkçesinin Ehemmiyeti Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi Kılavuzu I, Kesit Yayınları, İstanbul, 2010
2) Arap harflerinin tanıtımı, harflerin başta-ortada-sondaki hallerinin gösterimi -Faruk K. Timurtaş, Osmanlı Türkçesine Giriş I, İstanbul, 2016 -Faruk K. Timurtaş, Osmanlı Türkçesi Metinleri II, İstanbul, 2015
3) Harfler, günümüz alfabesinde karşılıkları, ses farklılıkları, transkripsiyon alfabesi -Faruk K. Timurtaş, Osmanlı Türkçesine Giriş I, İstanbul, 2016 -Faruk K. Timurtaş, Osmanlı Türkçesi Metinleri II, İstanbul, 2015
4) Genel gramer kuralları, rakamların öğretilmesi, Osmanlıca metin okuma -Faruk K. Timurtaş, Osmanlı Türkçesine Giriş I, İstanbul, 2016 -Faruk K. Timurtaş, Osmanlı Türkçesi Metinleri II, İstanbul, 2015
5) Kelime okuma örnekleriyle birlikte Arapça ve Farsçadan Türkçeye geçmiş kelimelerle Türkçe kelimeler arasında yazım farklılıkları -Faruk K. Timurtaş, Osmanlı Türkçesine Giriş I, İstanbul, 2016 -Faruk K. Timurtaş, Osmanlı Türkçesi Metinleri II, İstanbul, 2015
6) Harflerin birleşimi verildikten sonra örnek kelimelerle okuma ve yazma uygulamalar -Faruk K. Timurtaş, Osmanlı Türkçesine Giriş I, İstanbul, 2016 -Faruk K. Timurtaş, Osmanlı Türkçesi Metinleri II, İstanbul, 2015
7) Metin okuma -Faruk K. Timurtaş, Osmanlı Türkçesine Giriş I, İstanbul, 2016 -Faruk K. Timurtaş, Osmanlı Türkçesi Metinleri II, İstanbul, 2015
8) Ara sınav
9) İsm-i Fâil-İsm-i Mef'ul-Edat -Faruk K. Timurtaş, Osmanlı Türkçesine Giriş I, İstanbul, 2016 -Faruk K. Timurtaş, Osmanlı Türkçesi Metinleri II, İstanbul, 2015
10) İzafet Terkipleri ve Sıfat-ı Müşebbehe Mustafa Kemal Atatürk, Nutuk I-II-III, Ankara, 1970
11) Zamir, masdar, mücerred sülasî masdarlar, mezidünfih sülasî masdarlar -Faruk K. Timurtaş, Osmanlı Türkçesine Giriş I, İstanbul, 2016 -Faruk K. Timurtaş, Osmanlı Türkçesi Metinleri II, İstanbul, 2015
12) Metin Okumaları -Faruk K. Timurtaş, Osmanlı Türkçesine Giriş I, İstanbul, 2016 -Faruk K. Timurtaş, Osmanlı Türkçesi Metinleri II, İstanbul, 2015
13) Metin Okumaları -Faruk K. Timurtaş, Osmanlı Türkçesine Giriş I, İstanbul, 2016 -Faruk K. Timurtaş, Osmanlı Türkçesi Metinleri II, İstanbul, 2015
14) Metin Okumaları -Faruk K. Timurtaş, Osmanlı Türkçesine Giriş I, İstanbul, 2016 -Faruk K. Timurtaş, Osmanlı Türkçesi Metinleri II, İstanbul, 2015
15) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Faruk K. Timurtaş, Osmanlı Türkçesi Grameri (I-II), İstanbul 1983.
Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi (I-II), İstanbul 2000
Diğer Kaynaklar: SAMİ, Şemseddin, Kâmûs-î Türkî, Çağrı Yayınları, II. Baskı, İstanbul, 1987.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, henüz gün yüzüne çıkmamış konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgu ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
2) Tarih yöntem bilimini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentezleme becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir.
3) Tarih ile ilgili konularda uzman olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
4) Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimler ile ilgili, güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, ders materyallerini ve bilimsel kaynaklar ile desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir.
5) Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile aydınlatılmamış konularla ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır.
6) Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
7) Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-ekonomik ve kültürel özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
8) En az bir yabancı dil kullanarak tarih bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
9) Alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
10) Tarih alanlarında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Alanları ile ilgili bilgileri, toplar, çözümler, yorumlar.
11) Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır.
12) Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, henüz gün yüzüne çıkmamış konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgu ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. 5
2) Tarih yöntem bilimini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentezleme becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. 4
3) Tarih ile ilgili konularda uzman olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. 3
4) Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimler ile ilgili, güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, ders materyallerini ve bilimsel kaynaklar ile desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. 2
5) Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile aydınlatılmamış konularla ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır. 5
6) Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. 1
7) Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-ekonomik ve kültürel özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. 3
8) En az bir yabancı dil kullanarak tarih bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. 3
9) Alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. 3
10) Tarih alanlarında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Alanları ile ilgili bilgileri, toplar, çözümler, yorumlar. 5
11) Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır. 2
12) Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100