Tarih
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HIS102
Ders İsmi: Tarihi Metinler
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 6
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. M.METİN HÜLAGÜ
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi ERALP YAŞAR AZAP
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı Osmanlıca tarih metinlerine ulaşmak ve Osmanlıca yazılmış tarih kitaplarını tanıtmak, Bu eserleri okutmak ve değerlendirmektir.
Dersin İçeriği: Osmanlıca dilbilgisi ile matbu ve basşit rika el yazısıyla yazılmış Osmanlı Türkçesinin okunup değerlendirilmesi. Belgelerin sadeleştirilmesi.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Matbu Osmanlı Türkçesi Metinlerini yeni yazıya çevirebilir.
2) Rika ile yazılmış basit al yazısı Osmanlıca okunabilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Osmanlı Türkçesi metinlerini günümüz Türkçesine aktarabilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Okuduğu metinleri analiz edebilir.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş ve kaynak tanıtımı Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi Kılavuzu II, Kesit Yayınları, İstanbul, 2010
2) Osmanlıca belgelerde kullanılan sayıların, ayların ve günlerin öğretilmesi -Faruk K. Timurtaş, Osmanlı Türkçesine Giriş I, İstanbul, 2016
3) Osmanlıca belgelerde kullanılan takvim türleri ve takvimlerin örneklerle anlatılması -Faruk K. Timurtaş, Osmanlı Türkçesine Giriş I, İstanbul, 2016
4) Osmanlıca evrak türleri hakkında bilgi verilmesi -Faruk K. Timurtaş, Osmanlı Türkçesine Giriş I, İstanbul, 2016
5) Orta düzeyde matbu metinleri okuma -Faruk K. Timurtaş, Osmanlı Türkçesine Giriş I, İstanbul, 2016
6) İleri düzeyde matbu metinleri okuma -Faruk K. Timurtaş, Osmanlı Türkçesine Giriş I, İstanbul, 2016
7) İleri düzeyde matbu metinleri okuma -Faruk K. Timurtaş, Osmanlı Türkçesine Giriş I, İstanbul, 2016
8) Ara Sınav Haftası
9) Osmanlıca el yazısı çeşitleri -Yılmaz Kurt, Osmanlıca Dersleri I, Ankara, 1999
10) Rika harflerin tanıtımı ve öğretilmesi -Yılmaz Kurt, Osmanlıca Dersleri I, Ankara, 1999 -Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi Kılavuzu II, İstanbul, 2006 -Mustafa Kemal Atatürk, Nutuk I-II-III, Ankara, 1970
11) Rika ile yazılmış kelime örnekleri üzerinde çalışma -Yılmaz Kurt, Osmanlıca Dersleri I, Ankara, 1999 -Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi Kılavuzu II, İstanbul, 2006
12) Basit düzeyde rika metin örnekleri okutulması ve transkip edilmesi -Yılmaz Kurt, Osmanlıca Dersleri I, Ankara, 1999 -Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi Kılavuzu II, İstanbul, 2006
13) Basit düzeyde rika metin örnekleri okutulması ve transkip edilmesi -Yılmaz Kurt, Osmanlıca Dersleri I, Ankara, 1999 -Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi Kılavuzu II, İstanbul, 2006
14) Basit-orta düzeyde rika metin örnekleri okutulması ve transkip edilmesi -Yılmaz Kurt, Osmanlıca Dersleri I, Ankara, 1999 -Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi Kılavuzu II, İstanbul, 2006 -Mustafa Kemal Atatürk, Nutuk I-II-III, Ankara, 1970
15) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1- DEVELİ, Hayati, Osmanlı Türkçesi Kılavuzu, Cilt, 1 2, Genel Dağıtım Kitabevi, İstanbul.
2- DEVELİOĞLU, Ferit, Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lügat, Aydın Kitabevi, Ankara, 2009.
3- KURT, Yılmaz, Osmanlıca Dersleri, Cilt. 1 2, Akçağ Yayınları, İstanbul.
Diğer Kaynaklar: SAMİ, Şemseddin, Kâmûs-î Türkî, Çağrı Yayınları, II. Baskı, İstanbul, 1987.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

4

2

3

Program Kazanımları
1) Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, henüz gün yüzüne çıkmamış konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgu ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
2) Tarih yöntem bilimini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentezleme becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir.
3) Tarih ile ilgili konularda uzman olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
4) Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimler ile ilgili, güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, ders materyallerini ve bilimsel kaynaklar ile desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir.
5) Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile aydınlatılmamış konularla ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır.
6) Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
7) Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-ekonomik ve kültürel özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
8) En az bir yabancı dil kullanarak tarih bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
9) Alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
10) Tarih alanlarında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Alanları ile ilgili bilgileri, toplar, çözümler, yorumlar.
11) Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır.
12) Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, henüz gün yüzüne çıkmamış konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgu ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. 5
2) Tarih yöntem bilimini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentezleme becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. 4
3) Tarih ile ilgili konularda uzman olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. 3
4) Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimler ile ilgili, güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, ders materyallerini ve bilimsel kaynaklar ile desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. 2
5) Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile aydınlatılmamış konularla ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır. 5
6) Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. 1
7) Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-ekonomik ve kültürel özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. 3
8) En az bir yabancı dil kullanarak tarih bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. 1
9) Alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. 3
10) Tarih alanlarında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Alanları ile ilgili bilgileri, toplar, çözümler, yorumlar. 5
11) Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır. 3
12) Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. 4

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100