Tarih
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HIS205
Ders İsmi: Ortaçağ ve Yeniçağ Avrupa Tarihi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 6
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi KERİM KÖKSAL KAYA
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. M.METİN HÜLAGÜ
Prof. Dr. PINAR ÜLGEN
Dr. Öğr. Üyesi KERİM KÖKSAL KAYA
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Avrupa kavramı, Avrupa coğrafyası ve Avrupa medeniyetinin oluşum safhalarındaki siyasi, sosyal, ekonomik ve kültürel konular bağlamında, Orta Çağ ve Yeni Çağ dönemlerinde Avrupa’nın devletleri, feodal yapısı, Hristiyanlık, Haçlı Seferleri, Rönesans, Reform ve İtalya ve Otuz Yıl Savaşları gibi konular hakkında ayrıntılı bilgi vermek ve bunları anlamlı bir kapsama oturtmaktır.
Dersin İçeriği: Orta Çağ ve Yeni Çağ dönemlerinde Avrupa’nın genel siyasi, sosyal, ekonomik ve kültürel tarihi; özelde ise coğrafi keşifler, Rönesans ve Reform gibi önemli değişikliklere neden olmuş konulardır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Bizans Devletinin Roma İmparatorluğu’ndan neden ayrıldığı anlaşılacaktır.
2) Doğu Roma ve Batı Roma’dan neyin kastedildiği bilinecektir.Avrupa’da kurulan devletlerin hangileri olduğu irdelenecektir.
3) Avrupa devletlerinin bu dönemdeki iç siyasetleri hakkında bilgi edinilecektir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Avrupa'da din ve siyaset arasındaki ilişkileri analiz edilecektir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Avrupanın Coğrafi Konumu ve Avrupa Kavimlerin Menşei Le Goff, Jacques (1999) Ortaçağ batı uygarlığı; çev. Hanife Güven, Uğur Güven. İzmir: Dokuz Eylül Yayınları. Guryeviç, Aron. (1995) Ortaçağ Avrupası'nda birey. çev. İlknur İgan-Zeynep Ülgen. – İstanbul:AFA.
2) Erken ve Orta Dönem Orta Çağ Avrupa Tarihi (284-1300) -Le Goff, Jacques (1999) Ortaçağ batı uygarlığı; çev. Hanife Güven, Uğur Güven. İzmir: Dokuz Eylül Yayınları. -Guryeviç, Aron. (1995) Ortaçağ Avrupası'nda birey. çev. İlknur İgan-Zeynep Ülgen. – İstanbul:AFA.
3) Geç Dönem Orta Çağ ve Erken Dönem Yeni Çağ Avrupa Tarihi (1300-1571) -Norman Davies, Avrupa Tarihi, İmge Yayınevi, Ankara 2006. -Stephen J. Lee, Avrupa Tarihinden Kesitler (1494-1789), Dost Kitabevi, Ankara 2002.
4) Coğrafi Keşifler -Norman Davies, Avrupa Tarihi, İmge Yayınevi, Ankara 2006. -Stephen J. Lee, Avrupa Tarihinden Kesitler (1494-1789), Dost Kitabevi, Ankara 2002.
5) Rönesans -Tanilli, Server. (1994) Yüzyılların gerçeği ve mirası : Ortaçağ Tarihi. İstanbul: Cem Yayınevi. -Bekir Sıtkı Baykal, Yeni Zamanda Avrupa Tarihi, Türk Tarih Kurumu, Ankara
6) Reform -Tanilli, Server. (1994) Yüzyılların gerçeği ve mirası : Ortaçağ Tarihi. İstanbul: Cem Yayınevi. -Bekir Sıtkı Baykal, Yeni Zamanda Avrupa Tarihi, Türk Tarih Kurumu, Ankara
7) Habsburgların Altın Çağı Zeynep Dramalı, Tarihi Tersten Okumak, Yeditepe Yayınevi, İstanbul 2005.
8) Vize
9) Otuz Yıl Savaşları -Norman Davies, Avrupa Tarihi, İmge Yayınevi, Ankara 2006. -Stephen J. Lee, Avrupa Tarihinden Kesitler (1494-1789), Dost Kitabevi, Ankara 2002
10) 14. Louıs Dönemi Fransa Zeynep Dramalı, Tarihi Tersten Okumak, Yeditepe Yayınevi, İstanbul 2005.
11) Rusya’nın Bir Avrupa Gücü Haline Gelmesi -Norman Davies, Avrupa Tarihi, İmge Yayınevi, Ankara 2006. -Stephen J. Lee, Avrupa Tarihinden Kesitler (1494-1789), Dost Kitabevi, Ankara 2002.
12) Yedi Yıl Savaşları -Tanilli, Server. (1994) Yüzyılların gerçeği ve mirası : Ortaçağ Tarihi. İstanbul: Cem Yayınevi. -Bekir Sıtkı Baykal, Yeni Zamanda Avrupa Tarihi, Türk Tarih Kurumu, Ankara
13) Aydınlanma ve Antik Rejimin Sonu -Tanilli, Server. (1994) Yüzyılların gerçeği ve mirası : Ortaçağ Tarihi. İstanbul: Cem Yayınevi. -Bekir Sıtkı Baykal, Yeni Zamanda Avrupa Tarihi, Türk Tarih Kurumu, Ankara
14) Aydınlanma Yüzyılı -Zeynep Dramalı, Tarihi Tersten Okumak, Yeditepe Yayınevi, İstanbul 2005. -Tanilli, Server. (1994) Yüzyılların gerçeği ve mirası : Ortaçağ Tarihi. İstanbul: Cem Yayınevi.
15) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: -Le Goff, Jacques (1999) Ortaçağ Batı Uygarlığı; çev. Hanife Güven, Uğur Güven. İzmir: Dokuz Eylül Yayınları.
-Tanilli, Server. (1994) Yüzyılların gerçeği ve mirası : Ortaçağ Tarihi. İstanbul: Cem Yayınevi.
-Bekir Sıtkı Baykal, Yeni Zamanda Avrupa Tarihi, Türk Tarih Kurumu, Ankara
-Norman Davies, Avrupa Tarihi, İmge Yayınevi, Ankara 2006.
-Stephen J. Lee, Avrupa Tarihinden Kesitler (1494-1789), Dost Kitabevi, Ankara 2002.
Diğer Kaynaklar: -Zeynep Dramalı, Tarihi Tersten Okumak, Yeditepe Yayınevi, İstanbul 2005.
-Guryeviç, Aron. (1995) Ortaçağ Avrupası'nda Birey. çev. İlknur İgan-Zeynep Ülgen. – İstanbul:AFA.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, henüz gün yüzüne çıkmamış konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgu ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
2) Tarih yöntem bilimini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentezleme becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir.
3) Tarih ile ilgili konularda uzman olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
4) Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimler ile ilgili, güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, ders materyallerini ve bilimsel kaynaklar ile desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir.
5) Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile aydınlatılmamış konularla ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır.
6) Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
7) Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-ekonomik ve kültürel özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
8) En az bir yabancı dil kullanarak tarih bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
9) Alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
10) Tarih alanlarında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Alanları ile ilgili bilgileri, toplar, çözümler, yorumlar.
11) Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır.
12) Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, henüz gün yüzüne çıkmamış konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgu ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. 4
2) Tarih yöntem bilimini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentezleme becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. 4
3) Tarih ile ilgili konularda uzman olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. 3
4) Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimler ile ilgili, güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, ders materyallerini ve bilimsel kaynaklar ile desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. 5
5) Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile aydınlatılmamış konularla ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır. 3
6) Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. 1
7) Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-ekonomik ve kültürel özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. 3
8) En az bir yabancı dil kullanarak tarih bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. 1
9) Alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. 4
10) Tarih alanlarında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Alanları ile ilgili bilgileri, toplar, çözümler, yorumlar. 4
11) Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır. 4
12) Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. 4

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100