Tarih
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HIS206
Ders İsmi: Yakınçağ Avrupa Tarihi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 6
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi KERİM KÖKSAL KAYA
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. M.METİN HÜLAGÜ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Fransız İhtilalinden başlanarak, 19. Yüzyıl Avrupası’nda ortaya değişimler, ihtilaller, siyasi vakalar ele alınıp bu yüzyıldaki Avrupa’nın tarihinin anlaşılmasıdır. Ayrıca I. Dünya savaşı’na neden olan koşulların incelenmesi de başka bir amaçtır.
Dersin İçeriği: Fransız İhtilali, Napolyon ve Koalisyon Savaşları, Viyana Barışı, Avrupa kıtasında 1830 ve 1848 İhtilalleleri, milliyetçilik hareketlerinin artması, 1870 ve 1871'de İtalyan ve Alman Millî Birlikleri'nin kurulması, Sömürgecilik, Bismarck Almanyası, I. Dünya savaşı’na neden olan koşullar

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Fransız İhtilali'nin hazırlayan iç ve dış sebepler: Fransa ve Avrupa genelinde fikir hareketleri, Sanayi İnkılâbı ve A.B.D.'nin bağımsızlığının ihtilale etkileri anlaşılacaktır.
2) 19. Yüzyıl Avrupası hakkında bilgi sahibi olunacaktır.
3) Mutlak Monarşi Anayasalı Monarşi, Cumhuriyet, Ulus Devlet, Sosyal Devlet, Çok Taraflı Diplomasi, 19. yy Küreselleşmesi gibi kavramların gelişimini Avrupa’ya yansımalarını görebilecek.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Dünya Savaşı Öncesi Avrupa: Sanayileşme ve emperyalizm hakkında yorum yapılabilecektir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı ve Dersle ilgili kaynakların verilmesi Çeşitli Kaynaklar
2) Fransız İhtilali'nin hazırlayan iç ve dış sebepler: Sosyal Yapı: Soylular, Kilise Mensupları, Üçüncü Sınıf; Burjuva, Köylüler ve Kent Emekçileri. Fransa ve Avrupa genelinde fikir hareketleri, Sanayi İnkılâbı ve A.B.D.'nin bağımsızlığının ihtilale etkileri. -C.Kingsley, Antik Rejim, Fransız Devrimi Öncesi Avrupa, İstanbul. 2004 -İ.Soysal Fransız İhtilali ve Türk Fransız Diplomasi Münasebetleri 1789-1802, Ankara. 1987
3) İhtilalin başlaması, gelişmesi ve sonuçları -C.Kingsley, Antik Rejim, Fransız Devrimi Öncesi Avrupa, İstanbul. 2004 -İ.Soysal Fransız İhtilali ve Türk Fransız Diplomasi Münasebetleri 1789-1802, Ankara. 1987
4) Napolyun’nun yönetimi ele alması. Napolyon ve Koalisyon Savaşları, Napolyon'un kıta ablukası ve sonuçları. -C. Üçok. Siyasal Tarih, Ankara. 1975 -S.Tanilli, Fransız Devriminden Portreler, İstanbul 1995
5) Napolyon'un Moskova Seferi, sürgün edilmesi ve Viyana Kongresi'ni hazırlayan gelişmeler. -C. Üçok. Siyasal Tarih, Ankara. 1975 -S.Tanilli, Fransız Devriminden Portreler, İstanbul 1995
6) Viyana Barışı'nın esasları, uygulanması ve yeni kongreler, Avusturya Şansölyesi Metternich'in politikaları. -A.Salzman, Modern Devleti Yeniden Düşünmek Osmanlı Ancien Regime'i, İstanbul. 2011 -S.Tanilli, Yüzyılların Gerçeği ve Mirası, İstanbul. 1989
7) Sanayileşme Dönemi. Emperyalizm. Habsbown, Sermaya Çağı, İstanbul. 1998A.Aulard, Fransa İnkılabının Siyasi Tarih, Ankara. 1945
8) Ara sınav
9) 1830 Olayları: Milliyetçilik ve Liberalizm -C.Thilly Avrupa'da Devrimler, İstanbul. 1992 -C. Üçok. Siyasal Tarih, Ankara. 1975 -Habsbown, Devrim Çağ, İstanbul, 1998 Hürriyet Bildirgeleri, İstanbul. 1993
10) 1848 Olayları: Sosyalizmin gelişimi. Kırım Savaşı. III. Napolyon. -C.Thilly Avrupa'da Devrimler, İstanbul. 1992 -C. Üçok. Siyasal Tarih, Ankara. 1975 -Habsbown, Devrim Çağ, İstanbul, 1998 Hürriyet Bildirgeleri, İstanbul. 1993
11) 1870 ve 1871'de İtalyan ve Alman Millî Birlikleri'nin kurulması, Avrupa ve dünya üzerindeki etkileri. -O.Sander, Siyasi Tarih, İstanbul. 1989 -F.Armaoğlu, Siyasi Tarih, Ankara. 1989 -A.Alatlı, Batı'ya Yön Veren Metinler, İstanbul. 2010
12) Avrupa devletlerinin sömürge faaliyetleri ve rekabetleri. -O.Sander, Siyasi Tarih, İstanbul. 1989 -F.Armaoğlu, Siyasi Tarih, Ankara. 1989
13) Bismarck Almanyası ve İmparator Ligleri. -Habsbown, Sermaya Çağı, İstanbul. 1998A.Aulard, Fransa İnkılabının Siyasi Tarih, Ankara. 1945 -C.Thilly Avrupa'da Devrimler, İstanbul. 1992 C. Üçok. Siyasal Tarih, Ankara. 1975
14) I. Dünya Savaşı öncesi Avrupa’nın genel durumu -F.Armaoğlu, Siyasi Tarih, Ankara. 1989 -O.Sander, Siyasi Tarih, İstanbul. 1989
15) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: -Habsbown, Devrim Çağ, İstanbul, 1998 Hürriyet Bildirgeleri, İstanbul. 1993
-A.Salzman, Modern Devleti Yeniden Düşünmek Osmanlı Ancien Regime'i, İstanbul. 2011
-S.Tanilli, Yüzyılların Gerçeği ve Mirası, İstanbul. 1989
-O.Sander, Siyasi Tarih, İstanbul. 1989
-F.Armaoğlu, Siyasi Tarih, Ankara. 1989
-Habsbown, Sermaya Çağı, İstanbul. 1998A.Aulard, Fransa İnkılabının Siyasi Tarih, Ankara. 1945
-İ.Soysal Fransız İhtilali ve Türk Fransız Diplomasi Münasebetleri 1789-1802, Ankara. 1987
-C.Kingsley, Antik Rejim, Fransız Devrimi Öncesi Avrupa, İstanbul. 2004
-C.Thilly Avrupa'da Devrimler, İstanbul. 1992 C. Üçok. Siyasal Tarih, Ankara. 1975
Diğer Kaynaklar: -A.Alatlı, Batı'ya Yön Veren Metinler, İstanbul. 2010
-S.Tanilli, Fransız Devriminden Portreler, İstanbul 1995

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

4

3

Program Kazanımları
1) Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, henüz gün yüzüne çıkmamış konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgu ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
2) Tarih yöntem bilimini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentezleme becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir.
3) Tarih ile ilgili konularda uzman olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
4) Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimler ile ilgili, güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, ders materyallerini ve bilimsel kaynaklar ile desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir.
5) Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile aydınlatılmamış konularla ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır.
6) Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
7) Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-ekonomik ve kültürel özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
8) En az bir yabancı dil kullanarak tarih bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
9) Alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
10) Tarih alanlarında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Alanları ile ilgili bilgileri, toplar, çözümler, yorumlar.
11) Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır.
12) Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, henüz gün yüzüne çıkmamış konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgu ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. 5
2) Tarih yöntem bilimini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentezleme becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. 4
3) Tarih ile ilgili konularda uzman olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. 3
4) Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimler ile ilgili, güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, ders materyallerini ve bilimsel kaynaklar ile desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. 5
5) Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile aydınlatılmamış konularla ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır. 3
6) Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. 1
7) Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-ekonomik ve kültürel özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. 4
8) En az bir yabancı dil kullanarak tarih bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. 1
9) Alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. 4
10) Tarih alanlarında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Alanları ile ilgili bilgileri, toplar, çözümler, yorumlar. 3
11) Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır. 4
12) Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. 4

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100