Tarih
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HIS301
Ders İsmi: Araştırma Yöntemleri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 6
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Arş.Gör. ESRA KARADAĞ
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. M.METİN HÜLAGÜ
Dr. Öğr. Üyesi ENVER EMRE ÖCAL
Öğr. Gör. Dr. HATİCE KERİMOĞLU
Dr. Öğr. Üyesi KERİM KÖKSAL KAYA
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bilimsel araştırma yöntemleri ile ilgili detaylı bilimsel yaklaşımları ortaya koymak, nitelikli araştırmacı adayları yetiştirmek.
Dersin İçeriği: Akademik araştırmalarda bilimsel yönteminin ve araştırma tasarımı ile problemlerinin anlaşılmasıdır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Tarih araştırmalarında kullanılan malzeme bilgisine sahip olmak.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Yaşam boyu öğrenme isteği taşımak ve buna zaman ayırmak.
2) Tarih metodolojisi ile ilgili bilgi sahibi olmak.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Tarihsel sorunlara karşı duyarlı olmak.
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tarihin Tanımı, Konusu ve Alanı, Tarihin Diğer Bilimlerle İlişkisi ve Tarihin Devirlere Bölünmesinin Öğretilmesi Tarihte Usul, A. Zeki Velidi Togan, İstanbul, 1950; Bilimsel Araştırma Yöntemleri el Kitabı, Mehmet Saray, Çantay, İstanbul, 2003.
2) Tarih Felsefesinin Kavratılması Tarihte Usul, A. Zeki Velidi Togan, İstanbul, 1950; Bilimsel Araştırma Yöntemleri el Kitabı, Mehmet Saray, Çantay, İstanbul, 2003.
3) Araştırma Nedir? Araştırma Sırasında İzlenmesi Gereken Yollar Nelerdir? Sorularının Yanıtlanması Tarihte Usul, A. Zeki Velidi Togan, İstanbul, 1950; Bilimsel Araştırma Yöntemleri el Kitabı, Mehmet Saray, Çantay, İstanbul, 2003.
4) Belgelerin Güvenilirliği: İç Tenkit-Dış Tenkit Konusunun Öğretilmesi. Fişlemenin Nasıl Yapılacağının Kavratılması Tarih Araştırmalarında Usul, Mübahat Kütükoğlu, Elif kitabevi, İstanbul, 2008; Tarih Metodu, Gülçin Çandarlıoğlu, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı, İstanbul, 2003.
5) Sentez ve Yazım Sırasında Uyulması Gereken Kurallar: Bölümlerin Harflendirilmesi, Dipnot Koyma Kurallarının Kavratılması Tarih Araştırmalarında Usul, Mübahat Kütükoğlu, Elif kitabevi, İstanbul, 2008; Tarih Metodu, Gülçin Çandarlıoğlu, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı, İstanbul, 2003.
6) Bir Araştırmada Bulunması Gereken Kısımların Öğretilmesi Tarih Araştırmalarında Usul, Mübahat Kütükoğlu, Elif kitabevi, İstanbul, 2008; Tarih Metodu, Gülçin Çandarlıoğlu, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı, İstanbul, 2003.
7) Örnek Uygulamalar Üzerinde Çalışma Yapılması Tarihte Usul, A. Zeki Velidi Togan, İstanbul, 1950; Tarih Araştırmalarında Usul, Mübahat Kütükoğlu, Elif kitabevi, İstanbul, 2008; Tarih Metodu, Gülçin Çandarlıoğlu, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı, İstanbul, 2003.
8) VİZE SINAVI YOK
9) Tarih ve Takvim: Zaman, Takvim ve Kronoloji Kavramları, Türklerde Kullanılan Takvim Çeşitleri ile Takvimler Arasındaki Farkları Bulma Yönteminin Kavratılması Tarihte Usul, A. Zeki Velidi Togan, İstanbul, 1950; Tarih Araştırmalarında Usul, Mübahat Kütükoğlu, Elif kitabevi, İstanbul, 2008; Tarih Metodu, Gülçin Çandarlıoğlu, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı, İstanbul, 2003.
10) Arşiv Konusunda Genel Bilgilerin Öğretilmesi Tarihte Usul, A. Zeki Velidi Togan, İstanbul, 1950; Tarih Araştırmalarında Usul, Mübahat Kütükoğlu, Elif kitabevi, İstanbul, 2008; Tarih Metodu, Gülçin Çandarlıoğlu, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı, İstanbul, 2003.
11) Türkiye'deki belli başlı arşivler ve özellikleri, Türkiye'deki sivil arşivler ve kullanımı Tarihte Usul, A. Zeki Velidi Togan, İstanbul, 1950; Tarih Araştırmalarında Usul, Mübahat Kütükoğlu, Elif kitabevi, İstanbul, 2008; Tarih Metodu, Gülçin Çandarlıoğlu, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı, İstanbul, 2003.
12) Askeri ve sivil arşivler ve kullanımları Tarihte Usul, A. Zeki Velidi Togan, İstanbul, 1950; Tarih Araştırmalarında Usul, Mübahat Kütükoğlu, Elif kitabevi, İstanbul, 2008; Tarih Metodu, Gülçin Çandarlıoğlu, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı, İstanbul, 2003.
13) Tarih Araştırmaları Yapılırken Başvurulacak Temel Kaynaklar Tarihte Usul, A. Zeki Velidi Togan, İstanbul, 1950; Tarih Araştırmalarında Usul, Mübahat Kütükoğlu, Elif kitabevi, İstanbul, 2008; Tarih Metodu, Gülçin Çandarlıoğlu, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı, İstanbul, 2003; Bilimsel Araştırma Yöntemleri el Kitabı, Mehmet Saray, Çantay, İstanbul, 2003; Micheal Stanford, Tarihin İncelenmesi İçin Bir Kılavuz, Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
14) Tarih Araştırmaları Yapılırken Başvurulacak Temel Kaynaklar (devam) Tarihte Usul, A. Zeki Velidi Togan, İstanbul, 1950; Tarih Araştırmalarında Usul, Mübahat Kütükoğlu, Elif kitabevi, İstanbul, 2008; Tarih Metodu, Gülçin Çandarlıoğlu, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı, İstanbul, 2003; Bilimsel Araştırma Yöntemleri el Kitabı, Mehmet Saray, Çantay, İstanbul, 2003; Micheal Stanford, Tarihin İncelenmesi İçin Bir Kılavuz, Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
15) FİNAL SINAVI YOK

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Tarihte Usul, A. Zeki Velidi Togan, İstanbul, 1950.
• Tarih Araştırmalarında Usul, Mübahat Kütükoğlu, Elif kitabevi, İstanbul, 2008.
• Tarih Metodu, Gülçin Çandarlıoğlu, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı, İstanbul, 2003.
Diğer Kaynaklar: • Bilimsel Araştırma Yöntemleri el Kitabı, Mehmet Saray, Çantay, İstanbul, 2003.
• Micheal Stanford, Tarihin İncelenmesi İçin Bir Kılavuz, Tarih Vakfı Yurt Yayınları.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

4

3

Program Kazanımları
1) Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, henüz gün yüzüne çıkmamış konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgu ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
2) Tarih yöntem bilimini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentezleme becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir.
3) Tarih ile ilgili konularda uzman olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
4) Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimler ile ilgili, güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, ders materyallerini ve bilimsel kaynaklar ile desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir.
5) Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile aydınlatılmamış konularla ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır.
6) Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
7) Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-ekonomik ve kültürel özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
8) En az bir yabancı dil kullanarak tarih bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
9) Alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
10) Tarih alanlarında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Alanları ile ilgili bilgileri, toplar, çözümler, yorumlar.
11) Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır.
12) Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, henüz gün yüzüne çıkmamış konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgu ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. 5
2) Tarih yöntem bilimini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentezleme becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. 5
3) Tarih ile ilgili konularda uzman olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. 3
4) Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimler ile ilgili, güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, ders materyallerini ve bilimsel kaynaklar ile desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. 4
5) Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile aydınlatılmamış konularla ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır. 5
6) Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
7) Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-ekonomik ve kültürel özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. 4
8) En az bir yabancı dil kullanarak tarih bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
9) Alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
10) Tarih alanlarında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Alanları ile ilgili bilgileri, toplar, çözümler, yorumlar. 5
11) Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır. 5
12) Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. 5

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100