Tarih
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HIS304
Ders İsmi: Türk Demokrasi Tarihi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ENVER EMRE ÖCAL
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi ENVER EMRE ÖCAL
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, Türk Demokrasi Tarihi’nin kapsamı ve kaynakları hakkında bilgi sahibi olunması ve Osmanlı Devleti’nden devralınan siyasi ve demokratik mirasın kavranmasıdır.
Dersin İçeriği: Ders, Erken Cumhuriyet Döneminden 1960 yılına, Demokrat Parti pratiğine uzanan kesitte, Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin demokratik kazanımlarına yönelik tarihsel süreci kapsar.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Türk Demokrasi Tarihi’nin kapsamı ve kaynakları hakkında bilgi sahibi olması
2) Osmanlı Devleti’nden devralınan siyasal ve demokratik mirasın kavraması
3) Cumhuriyetin ilk yıllarındaki modernleşme ve demokrasinin alt yapısını oluşturma çabalarını açıklaması
4) Türkiye’nin demokratikleşme sürecini, Batı’nın demokratikleşme süreciyle kıyaslayarak karşılaştırması
5) Osmanlı ve Cumhuriyet’in demokratikleşme sürecindeki kırılma noktalarını analiz etmesi
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Demokrasi kavramı, tarihsel arka planı Kemal H. Karpat, Türk Demokrasi Tarihi, İmge Kitabevi, İstanbul 2008; Ali Birinci, Hürriyet ve İtilaf Fırkası, Dergah yay., İstanbul, 1990
2) Demokrasi kavramı, tarihsel arka planı Kemal H. Karpat, Türk Demokrasi Tarihi, İmge Kitabevi, İstanbul 2008; Ali Birinci, Hürriyet ve İtilaf Fırkası, Dergah yay., İstanbul, 1990
3) Birinci Meclis, TpCF ve SCF deneyleri, Tek parti devrinde seçimler, Müstakil Grup Kemal H. Karpat, Türk Demokrasi Tarihi, İmge Kitabevi, İstanbul 2008; Ali Birinci, Hürriyet ve İtilaf Fırkası, Dergah yay., İstanbul, 1990
4) Birinci ve İkinci Dünya Savaşı arasındaki dönemde dünyada demokrasi Kemal H. Karpat, Türk Demokrasi Tarihi, İmge Kitabevi, İstanbul 2008; Ali Birinci, Hürriyet ve İtilaf Fırkası, Dergah yay., İstanbul, 1990
5) Çok partili hayata geçiş ve Demokrat Parti Ali Birinci, Hürriyet ve İtilaf Fırkası, Dergah yay., İstanbul, 1990; Kemal H. Karpat, Türk Demokrasi Tarihi, İmge Kitabevi, İstanbul 2008
6) Türkiye’de askeri darbeler Ali Birinci, Hürriyet ve İtilaf Fırkası, Dergah yay., İstanbul, 1990; Kemal H. Karpat, Türk Demokrasi Tarihi, İmge Kitabevi, İstanbul 2008
7) Türkiye’de anayasalar Ali Birinci, Hürriyet ve İtilaf Fırkası, Dergah yay., İstanbul, 1990; Kemal H. Karpat, Türk Demokrasi Tarihi, İmge Kitabevi, İstanbul 2008
8) VİZE SINAVI
9) Türkiye’de anayasalar Feroz Ahmad, Demokrasi Sürecinde Türkiye (1945-1980), Hil yayınları, İstanbul, 1996; Necdet Ekinci, II. Dünya Savaşından Sonra Türkiye de Çok Partili Düzene Geçişte Dış Etkenler, Toplumsal Dönüşüm yay., İstanbul, 1997.
10) 1960-1980 arası Türkiye’de siyasal ve sosyal gelişmeler Feroz Ahmad, Demokrasi Sürecinde Türkiye (1945-1980), Hil yayınları, İstanbul, 1996; Necdet Ekinci, II. Dünya Savaşından Sonra Türkiye de Çok Partili Düzene Geçişte Dış Etkenler, Toplumsal Dönüşüm yay., İstanbul, 1997.
11) 1980-1990 arası Türkiye’de siyasal ve sosyal gelişmeler Feroz Ahmad, Demokrasi Sürecinde Türkiye (1945-1980), Hil yayınları, İstanbul, 1996; Necdet Ekinci, II. Dünya Savaşından Sonra Türkiye de Çok Partili Düzene Geçişte Dış Etkenler, Toplumsal Dönüşüm yay., İstanbul, 1997.
12) Türk demokrasisinin sorunları ve imkanları Necdet Ekinci, II. Dünya Savaşından Sonra Türkiye de Çok Partili Düzene Geçişte Dış Etkenler, Toplumsal Dönüşüm yay., İstanbul, 1997; Feroz Ahmad, Demokrasi Sürecinde Türkiye (1945-1980), Hil yayınları, İstanbul, 1996
13) Türk demokrasisinin sorunları ve imkanları Feroz Ahmad, Demokrasi Sürecinde Türkiye (1945-1980), Hil yayınları, İstanbul, 1996; Necdet Ekinci, II. Dünya Savaşından Sonra Türkiye de Çok Partili Düzene Geçişte Dış Etkenler, Toplumsal Dönüşüm yay., İstanbul, 1997.
14) Genel Değerlendirme
15) FİNAL SINAVI

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Kemal H. Karpat, Türk Demokrasi Tarihi, İmge Kitabevi, İstanbul 2008
Diğer Kaynaklar: Feroz Ahmad, Demokrasi Sürecinde Türkiye (1945-1980), Hil yayınları, İstanbul, 1996; Ali Birinci, Hürriyet ve İtilaf Fırkası, Dergah yay., İstanbul, 1990; Necdet Ekinci, II. Dünya Savaşından Sonra Türkiye de Çok Partili Düzene Geçişte Dış Etkenler, Toplumsal Dönüşüm yay., İstanbul, 1997.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, henüz gün yüzüne çıkmamış konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgu ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
2) Tarih yöntem bilimini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentezleme becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir.
3) Tarih ile ilgili konularda uzman olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
4) Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimler ile ilgili, güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, ders materyallerini ve bilimsel kaynaklar ile desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir.
5) Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile aydınlatılmamış konularla ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır.
6) Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
7) Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-ekonomik ve kültürel özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
8) En az bir yabancı dil kullanarak tarih bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
9) Alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
10) Tarih alanlarında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Alanları ile ilgili bilgileri, toplar, çözümler, yorumlar.
11) Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır.
12) Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, henüz gün yüzüne çıkmamış konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgu ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. 4
2) Tarih yöntem bilimini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentezleme becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. 5
3) Tarih ile ilgili konularda uzman olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. 2
4) Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimler ile ilgili, güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, ders materyallerini ve bilimsel kaynaklar ile desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. 3
5) Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile aydınlatılmamış konularla ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır. 3
6) Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. 2
7) Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-ekonomik ve kültürel özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. 4
8) En az bir yabancı dil kullanarak tarih bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. 1
9) Alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. 4
10) Tarih alanlarında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Alanları ile ilgili bilgileri, toplar, çözümler, yorumlar. 2
11) Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır. 4
12) Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100