Tarih
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HIS402
Ders İsmi: Çağdaş Dünya Tarihi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 7
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ENVER EMRE ÖCAL
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi ENVER EMRE ÖCAL
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Güncel Orta Doğu olayları konusunda bilgi sahibi olması, Orta Doğu’nun güncel toplumsal ve siyasal yapısı ile güncel Orta Doğu olayları arasında bağ kurabilmesi, bu suretle uluslararası politikaya ilişkin analiz yeteneğinin geliştirilmesidir.
Dersin İçeriği: Sınırları derste çizilmiş Orta Doğu bölgesine dahil ülkeleri tek tek ele alıp bunlar üzerinden Orta Doğu’nun güncel toplumsal ve siyasal yaşamı konusunda güncel ve genel çıkarsamalarda bulunmaktır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Tarihi ve güncel Orta Doğu olayları konusunda bilgi sahibi olmasıdır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Orta Doğu’nun tarihi ve güncel toplumsal ve siyasal yapısı ile güncel Orta Doğu olayları arasında bağ kurabilmesidir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Bu suretle uluslar arası tarihe ilişkin analiz yeteneğinin geliştirilmesidir.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) I. Dünya Savaşı öncesi Avrupa’da kutuplaşmalar, I. Dünya Harbi’nin sebepleri, savaşın seyri ve sonuçları Fahir. Armaoğlu, 20.Yüzyıl Siyasi Tarihi. 13 Baskı. İstanbul: Alkım Yayınevi, 2004, İlker Aktükün, Siyasi Tarih, İstanbul Üniversitesi, İstanbul, 2018 Rıfat Uçarol, (2010). Siyasi Tarih. 8.Baskı. İstanbul: Der yayınları Oral Sander, (1998) Siyasi Tarih 1918-1994. 7 Baskı. Ankara: İmge Kitabevi
2) Barışın sürekliliğini sağlama girişimleri, büyük devletlerde rejim değişiklikleri Rifat Uçarol, Siyasi Tarih. 8.Baskı. İstanbul: Der yayınları, 2010 Ayşe Kayapınar, Yakınçağ Avrupa Tarihi. Eskişehir: AÖF Yayınları, 2013 İzzet, Şıvgın, Remzi, Yardımcı, Çağdaş Dünya Tarihi, 3. Baskı, Eğiten Kitap, Ankara, 2011 Oral Sander, (1998) Siyasi Tarih 1918-1994. 7 Baskı. Ankara: İmge Kitabevi
3) 1930’lu Yıllar, Ekonomik Kriz, Versay Barışı’nın bozulması, Avrupa’da otoriter rejimler ve genel savaşa yol açan nedenler Fahir. Armaoğlu, 20.Yüzyıl Siyasi Tarihi. 13 Baskı. İstanbul: Alkım Yayınevi, 2004, İlker Aktükün, Siyasi Tarih, İstanbul Üniversitesi, İstanbul, 2018 Rıfat Uçarol, (2010). Siyasi Tarih. 8.Baskı. İstanbul: Der yayınları Oral Sander, (1998) Siyasi Tarih 1918-1994. 7 Baskı. Ankara: İmge Kitabevi
4) Orta-Doğu ve büyük devletler (I. Dünya Savaşından sonra - II. Dünya Savaşından önceki önemli gelişmeler) Rifat Uçarol, Siyasi Tarih. 8.Baskı. İstanbul: Der yayınları, 2010 Ayşe Kayapınar, Yakınçağ Avrupa Tarihi. Eskişehir: AÖF Yayınları, 2013 İzzet, Şıvgın, Remzi, Yardımcı, Çağdaş Dünya Tarihi, 3. Baskı, Eğiten Kitap, Ankara, 2011 Celalettin Yavuz, Geçmişten Günümüze Suriye-Türkiye İlişkileri, ATO Yayınları, Ankara, 2005 Oral Sander, (1998) Siyasi Tarih 1918-1994. 7 Baskı. Ankara: İmge Kitabevi
5) II. Dünya Harbi’ne Doğru Gelişmeler ve Savaşın Çıkması Rifat Uçarol, Siyasi Tarih. 8.Baskı. İstanbul: Der yayınları, 2010 Ayşe Kayapınar, Yakınçağ Avrupa Tarihi. Eskişehir: AÖF Yayınları, 2013 İzzet, Şıvgın, Remzi, Yardımcı, Çağdaş Dünya Tarihi, 3. Baskı, Eğiten Kitap, Ankara, 2011 Celalettin Yavuz, Geçmişten Günümüze Suriye-Türkiye İlişkileri, ATO Yayınları, Ankara, 2005 Oral Sander, (1998) Siyasi Tarih 1918-1994. 7 Baskı. Ankara: İmge Kitabevi
6) Savaş sırasında müttefikler arasında yapılan toplantılar, Birleşmiş Milletler Örgütünün kurulması Rifat Uçarol, Siyasi Tarih. 8.Baskı. İstanbul: Der yayınları, 2010 Ayşe Kayapınar, Yakınçağ Avrupa Tarihi. Eskişehir: AÖF Yayınları, 2013 İzzet, Şıvgın, Remzi, Yardımcı, Çağdaş Dünya Tarihi, 3. Baskı, Eğiten Kitap, Ankara, 2011 Celalettin Yavuz, Geçmişten Günümüze Suriye-Türkiye İlişkileri, ATO Yayınları, Ankara, 2005 Oral Sander, (1998) Siyasi Tarih 1918-1994. 7 Baskı. Ankara: İmge Kitabevi
7) Savaş Sonrasında Yeni Dünya Güçler Dengesi ve Gelişmeleri, yeni kutuplaşmalar Fahir. Armaoğlu, 20.Yüzyıl Siyasi Tarihi. 13 Baskı. İstanbul: Alkım Yayınevi, 2004, İlker Aktükün, Siyasi Tarih, İstanbul Üniversitesi, İstanbul, 2018 Celalettin Yavuz, Geçmişten Günümüze Suriye-Türkiye İlişkileri, ATO Yayınları, Ankara, 2005 Oral Sander, (1998) Siyasi Tarih 1918-1994. 7 Baskı. Ankara: İmge Kitabevi
8) VİZE SINAVI YOK
9) II. Dünya Harbi sonrası Orta Doğu’da önemli gelişmeler ve Büyük Devletlerin tutumu Fahir. Armaoğlu, 20.Yüzyıl Siyasi Tarihi. 13 Baskı. İstanbul: Alkım Yayınevi, 2004, İlker Aktükün, Siyasi Tarih, İstanbul Üniversitesi, İstanbul, 2018 Oral Sander, Siyasi Tarih 1918-1994, İmge Kitabevi, 7 Baskı, Ankara, 1998 Celalettin Yavuz, Geçmişten Günümüze Suriye-Türkiye İlişkileri, ATO Yayınları, Ankara, 2005 Oral Sander, (1998) Siyasi Tarih 1918-1994. 7 Baskı. Ankara: İmge Kitabevi
10) Soğuk Savaş Döneminde Diğer Önemli Gelişmeler Fahi. Armaoğlu, 20.Yüzyıl Siyasi Tarihi. 13 Baskı. İstanbul: Alkım Yayınevi, 2004, İlker Aktükün, Siyasi Tarih, İstanbul Üniversitesi, İstanbul, 2018 Oral Sander, Siyasi Tarih 1918-1994, İmge Kitabevi, 7 Baskı, Ankara, 1998 Celalettin Yavuz, Geçmişten Günümüze Suriye-Türkiye İlişkileri, ATO Yayınları, Ankara, 2005 Oral Sander, (1998) Siyasi Tarih 1918-1994. 7 Baskı. Ankara: İmge Kitabevi
11) Uluslararası İlişkilerde Yeni etkenler ve Değişimler Fahi. Armaoğlu, 20.Yüzyıl Siyasi Tarihi. 13 Baskı. İstanbul: Alkım Yayınevi, 2004, İlker Aktükün, Siyasi Tarih, İstanbul Üniversitesi, İstanbul, 2018 Oral Sander, Siyasi Tarih 1918-1994, İmge Kitabevi, 7 Baskı, Ankara, 1998 Celalettin Yavuz, Geçmişten Günümüze Suriye-Türkiye İlişkileri, ATO Yayınları, Ankara, 2005 Oral Sander, (1998) Siyasi Tarih 1918-1994. 7 Baskı. Ankara: İmge Kitabevi
12) Sovyetler Birliği ve Doğu Blokunun dağılması Fahi. Armaoğlu, 20.Yüzyıl Siyasi Tarihi. 13 Baskı. İstanbul: Alkım Yayınevi, 2004, İlker Aktükün, Siyasi Tarih, İstanbul Üniversitesi, İstanbul, 2018 Oral Sander, Siyasi Tarih 1918-1994, İmge Kitabevi, 7 Baskı, Ankara, 1998 Celalettin Yavuz, Geçmişten Günümüze Suriye-Türkiye İlişkileri, ATO Yayınları, Ankara, 2005 Oral Sander, (1998) Siyasi Tarih 1918-1994. 7 Baskı. Ankara: İmge Kitabevi
13) Soğuk Savaş Sonrası Gelişmeler Celalettin Yavuz, Avrasya’da Türk Jeopolitiği, Berikan, Ankara, 2010
14) Soğuk Savaş Sonrası Gelişmeler (devam) Faruk Sönmezoğlu, Son Onyıllarda Türk Dış Politikası, DER Yayınları, İstanbul, 2016 Celalettin Yavuz, Avrasya’da Türk Jeopolitiği, Berikan Yayınları, Ankara, 2010 Geçmişten Günümüze Türkiye-Prta Asya İlişkileri (Edit: Hasan Acar), Nobel Yayınları, Ankara, 2020 Celalettin Yavuz, Serdar Erdurmaz, Arap Baharı – Ortadoğu’da Kırılan Fay Hatları, Berikan Yayınları, Ankara, 2012
15) FİNAL SINAVI YOK

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Celalettin Yavuz, Geçmişten Geleceğe Suriye – Türkiye İlişkileri, ATO, Ankara, 2005
Tayyar Arı, Geçmişten Günümüze Orta Doğu, MKM, 2008
Celalettin Yavuz, Serdar Erdurmaz, Arap Baharı – Ortadoğu’da Kırılan Fay Hatları, Berikan, Ankara, 2012
Fahir Armaoğlu, Türk Dış Politikası, Kronik, İstanbul, 2018
Celalettin Yavuz, Arap Baharı ve Türkiye, Berikan, 2012
İbrahim Arslan, «Yemen: İstikrarsızlaştırılan Bir Ülkede Bölgesel/ Küresel Güç Mücadelesi», Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl 1, Sayı 1
Celalettin Yavuz, Arap Baharı-Ortadoğu’da Kırılan Fay Hatları, Berikan, Ankara, 2012,
Celalettin Yavuz, Dörtyol: Tarihi ve Geleceğinin İnşası, Berikan, Ankara, 2010
Celalettin Yavuz, Avrasya’da Türk Jeopolitiği-Türklere Açılan Geniş Ufuklar, Berikan Yayınları, Ankara, 2010.
Diğer Kaynaklar: Charles Freeman, Mısır, Yunan ve Roma Antik Akdeniz Uygarlıkları, Dost Kitapevi, 1996
Faruk, Sümer "Selçuklular" İslam Ansiklopedisi, C. 36, S.377-379

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, henüz gün yüzüne çıkmamış konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgu ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
2) Tarih yöntem bilimini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentezleme becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir.
3) Tarih ile ilgili konularda uzman olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
4) Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimler ile ilgili, güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, ders materyallerini ve bilimsel kaynaklar ile desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir.
5) Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile aydınlatılmamış konularla ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır.
6) Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
7) Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-ekonomik ve kültürel özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
8) En az bir yabancı dil kullanarak tarih bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
9) Alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
10) Tarih alanlarında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Alanları ile ilgili bilgileri, toplar, çözümler, yorumlar.
11) Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır.
12) Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, henüz gün yüzüne çıkmamış konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgu ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. 3
2) Tarih yöntem bilimini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentezleme becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. 5
3) Tarih ile ilgili konularda uzman olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. 3
4) Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimler ile ilgili, güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, ders materyallerini ve bilimsel kaynaklar ile desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. 4
5) Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile aydınlatılmamış konularla ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır. 2
6) Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. 2
7) Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-ekonomik ve kültürel özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. 3
8) En az bir yabancı dil kullanarak tarih bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. 1
9) Alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. 4
10) Tarih alanlarında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Alanları ile ilgili bilgileri, toplar, çözümler, yorumlar. 3
11) Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır. 3
12) Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. 4

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %