Tarih
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HIS212
Ders İsmi: Türkiye- Almanya İlişkileri Tarihi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 4
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Arş.Gör. EMİR BOSTANCI
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi ENVER EMRE ÖCAL
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: I. Dünya Harbi ve II. Dünya Harbi öncesinde Osmanlı Devleti ve Türkiye Cumhuriyeti ile ekonomik ve siyasi alanda en üst düzeyde ilişkiler kurulan Almanya ile, II. Dünya Harbi sonrasında da ekonomik alandaki ilişkiler en üst düzeye erişmiştir. İşgücü olarak 1960’larda bu ülkeye başlayan göçle, dört milyona yakın Türkiye kökenli yurttaşımız bu ülkede yaşamakta ama siyasi sorunlar devam etmektedir. Dersin amacı, iki ülke ilişkilerini inceleyerek, anlaşmazlık noktalarını ortaya çıkarmaktır.
Dersin İçeriği: Tarihte ilk Türk-Alman ilişkilerinden başlayarak, Osmanlı Devleti’nin son dönemlerindeki ekonomik, siyasi ve askeri alanlardaki ilişkilere, Cumhuriyet dönemi ile II. Dünya Harbi ile soğuk savaş sonrası dönemlerde iki ülkenin siyasi, ekonomik ve askeri alandaki ilişkilerini içermektedir.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Türk Alman ilişkilerini tarihsel süreci göz önünde bulundurarak değerlendirebilecektir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Türk Alman İlişkilerinin günümüzdeki durumunu değerlendirebilecektir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Almanya Tarihi hakkında genel bilgiler
2) Osmanlı Döneminde İlk Türk – Alman İlişkileri İlk Resmi Alman Askeri Heyeti –‘Kaehler ve von der Goltz’ Misyonu Celalettin Yavuz, Atatürk ve Almanya, Berikan Yayınları, Ankara, 2010, s. 8-25. Celalettin Yavuz, Geçmişten Günümüze Türkiye’de Alman Gizli Servisi, Kripto Yayınları, Ankara, 2016
3) Osmanlı’da Artan Alman Ekonomisinin Etkisi: Berlin – Bağdat Demiryolu Projesi, Osmanlı Devleti’nde Siyasi ve Askeri Alanda Artan Alman Etkisi Celalettin Yavuz, Atatürk ve Almanya, Berikan Yayınları, Ankara, 2010, s. 25-44. Celalettin Yavuz, Geçmişten Günümüze Türkiye’de Alman Gizli Servisi, Kripto Yayınları, Ankara, 2016 Önder Deniz, «Osmanlı-alman Ticari İlişkilerinin Niteliksel Analizi: 1890 Ticaret Anlaşmasının Öncesi Ve Sonrası», Pdf Mustafa Gencer, Jöntürk Modernizmi ve ‘Alman Ruhu’, İletişim Yayınları, İstanbul, 2003, s. 52-59.
4) Doğu Akdeniz’de Almanlar ve Alman Misyonerleri Celalettin Yavuz, Geçmişten Geleceğe Suriye-Türkiye İlişkileri, Berikan, 2005, s. 104-108, 117-124. Celalettin Yavuz, Atatürk ve Almanya, Berikan Yayınları, Ankara, 2010 Celalettin Yavuz, «Ermeni Zorunlu Göçü’ne Alman Subaylarının Bakışı», Celalettin Yavuz, Geçmişten Günümüze Türkiye’de Alman Gizli Servisi, Kripto Yayınları, Ankara, 2016 Önder Deniz, «Osmanlı-Alman Ticari İlişkilerinin Niteliksel Analizi: 1890 Ticaret Anlaşmasının Öncesi Ve Sonrası», Pdf
5) Osmanlı Kara Kuvvetlerinde I. Dünya Harbi Öncesi ve Sırasında Alman Subay ve Komutanları Celalettin Yavuz, Atatürk ve Almanya, Berikan Yayınları, Ankara, 2010, s. 45-73. Celalettin Yavuz, «Ermeni Zorunlu Göçü’ne Alman Subaylarının Bakışı», Celalettin Yavuz, Geçmişten Günümüze Türkiye’de Alman Gizli Servisi, Kripto Yayınları, Ankara, 2016 Mustafa Gencer, Jöntürk Modernizmi ve ‘Alman Ruhu’, İletişim Yayınları, İstanbul, 2003, s. 52-59.
6) Osmanlı Bahriyesi ve Almanlar Celalettin Yavuz, Atatürk ve Almanya, Berikan Yayınları, Ankara, 2010, s. 102-128. Celalettin Yavuz, Geçmişten Günümüze Türkiye’de Alman Gizli Servisi, Kripto Yayınları, Ankara, 2016
7) Osmanlı Havacılığında ve Askeri Tıbbiye’de Almanlar Celalettin Yavuz, Atatürk ve Almanya, Berikan Yayınları, Ankara, 2010, s. 129-170 Celalettin Yavuz, Geçmişten Günümüze Türkiye’de Alman Gizli Servisi, Kripto Yayınları, Ankara, 2016 Adnan Ataç, Gülhane Askeri Tıp Akademisi’nin Kuruluşu, Atatürk Kültür Merkezi, Ankara, 1996, s. 15-70.
8) VİZE SINAVI
9) Cumhuriyet döneminde Türk-Alman İlişkilerinin başlaması ve Hitler’le ilişkiler Celalettin Yavuz, Atatürk ve Almanya, Berikan Yayınları, Ankara, 2010, s. 250-278. Cemil Koçak, Türk – Alman İlişkileri (1923-1939), TTK, Ankara, 1991, s. 6-37. Celalettin Yavuz, Geçmişten Günümüze Türkiye’de Alman Gizli Servisi, Kripto Yayınları, Ankara, 2016
10) Cumhuriyet dönemi ve İkinci Dünya Harbi’nde ekonomi ve siyasi alanlarında Türk-Alman İlişkileri Celalettin Yavuz, Atatürk ve Almanya, Berikan Yayınları, Ankara, 2010, s. 268-278, 308- 328, 348-351, . Cemil Koçak, Türk – Alman İlişkileri (1923-1939), TTK, Ankara, 1991, s. 45-96.
11) Cumhuriyet Döneminde Türk Üniversite Eğitiminde Almanlar Celalettin Yavuz, Atatürk ve Almanya, Berikan Yayınları, Ankara, 2010, s. 279-307.
12) Cumhuriyet döneminde Askeri-İstihbarat alanlarında Türk-Alman İlişkileri Celalettin Yavuz, Geçmişten Günümüze Türkiye’de Alman Gizli Servisi, Kripto Yayınları, Ankara, 2016, s. 171-174, 192-201, 215-248.
13) İkinci Dünya Harbi sonrası işçi göçü ile gelişen Türk-Alman ilişkileri Celalettin Yavuz, Avrasya’da Türk Jeopolitiği – Türklere Açılan Geniş Ufuklar, Berikan Yayınları, Ankara, 2010, s. 391-421. O. Can Ünver, Alman Kışı, Nika Yayınevi, 2015.
14) Türkiye-Almanya ilişkilerinde örtüşen ve çatışan çıkarlar Celalettin Yavuz, Türkiye’nin Bölgesel ve Küresel Sorunları, “Türklerin ‘Batılı” Milletlerle ‘Kapanamayan’ Sorunları”, (Basım aşamasında kitap bölümü). O. Can Ünver, Alman Kışı, Nika Yayınevi, 2015. Nurgül Bekar, “Merkel Dönemi’nde Türkiye-Almanya İlişkileri (2005-2020)”, Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Yıl:9 Sayı:17 (2020).
15) FİNAL SINAVI

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Celalettin Yavuz, Atatürk ve Almanya, Berikan Yayınları, Ankara, 2010
Celalettin Yavuz, Avrasya’da Türk Jeopolitiği, - Türklere Açılan Geniş Ufuklar, Berikan Yayınları, Ankara, 2010
Celalettin Yavuz, «Ermeni Zorunlu Göçü’ne Alman Subaylarının Bakışı», Türkyurdu, Sayı 226, Haziran 2006, https://www.turkyurdu.com.tr/yazar-yazi.php?id=4096
Celalettin Yavuz, Geçmişten Günümüze Türkiye’de Alman Gizli Servisi, Kripto Yayınları, Ankara, 2016
Celalettin Yavuz, Geçmişten Geleceğe Suriye-Türkiye İlişkileri, Berikan, 2005
Celalettin Yavuz, Türkiye’nin Bölgesel ve Küresel Sorunları, “Türklerin ‘Batılı” Milletlerle ‘Kapanamayan’ Sorunları”, (Basım aşamasında kitap bölümü).


Diğer Kaynaklar: O. Can Ünver, Alman Kışı, Nika Yayınevi, 2015.
Önder Deniz, «Osmanlı-Alman Ticari İlişkilerinin Niteliksel Analizi: 1890 Ticaret Anlaşmasının Öncesi ve Sonrası»,

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

Program Kazanımları
1) Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, henüz gün yüzüne çıkmamış konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgu ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
2) Tarih yöntem bilimini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentezleme becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir.
3) Tarih ile ilgili konularda uzman olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
4) Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimler ile ilgili, güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, ders materyallerini ve bilimsel kaynaklar ile desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir.
5) Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile aydınlatılmamış konularla ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır.
6) Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
7) Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-ekonomik ve kültürel özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
8) En az bir yabancı dil kullanarak tarih bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
9) Alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
10) Tarih alanlarında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Alanları ile ilgili bilgileri, toplar, çözümler, yorumlar.
11) Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır.
12) Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, henüz gün yüzüne çıkmamış konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgu ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. 4
2) Tarih yöntem bilimini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentezleme becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. 4
3) Tarih ile ilgili konularda uzman olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. 3
4) Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimler ile ilgili, güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, ders materyallerini ve bilimsel kaynaklar ile desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. 4
5) Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile aydınlatılmamış konularla ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır. 4
6) Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. 1
7) Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-ekonomik ve kültürel özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. 3
8) En az bir yabancı dil kullanarak tarih bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. 1
9) Alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. 3
10) Tarih alanlarında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Alanları ile ilgili bilgileri, toplar, çözümler, yorumlar. 3
11) Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır. 4
12) Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. 4

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100