Tarih
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HIS316
Ders İsmi: Türk Askerî Tarihi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Arş.Gör. EMİR BOSTANCI
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dünyanın en köklü milletlerinden Türklerin, tarihin ilk çağlarından itibaren
devlet kurma ve idamesindeki askeri varlığının önemi, askeri kültürü, harp taktik ve stratejileri ile harp silah ve araçlarının geliştirilmesindeki teknolojik katkılarını öğrenmektir.
Dersin İçeriği: Orta Asya’daki Hun Türklerinden başlayarak, bölgedeki ilk çağ ve ortaçağ
Türk devletlerinin askeri ve stratejik kültürünü, savaş taktiklerini, Osmanlı Devletinin kuruluş, genişleme, duraklama ve gerileme dönemlerindeki askeri kültürünü ve yapısını, Cumhuriyet dönemi ve soğuk savaş sonrası askeri kültürü ile Türk savunma sanayisindeki tarihi gelişmeleri içermektedir.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Askerî tarihe mahsus tarihî ve teknik kavramları öğrenir.
2) Yakınçağda askerî alanda dünyada gerçekleşen önemli gelişmeleri ve Osmanlı Devletinin bunlara karşılık giriştiği yapısal uyum çabaları hakkında bilgi sahibi olur.
3) Osmanlı Devleti’nde Askeri alanda görülen gelişmelerle Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluş ilkelerini anlayabilme.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Askeri Kültür ve Askeri Kültürün Temel Özellikleri Celalettin Yavuz, Türklerde Savaş, Strateji ve Askeri Kültür, DER Yayınları, İst., 2019, s. 12-37.
2) Eski Çağ Türklerinde ve Hunlarda “Cihan Hâkimiyeti” Düşüncesi, Savaş Stratejisi ve Türklerde Askeri Kültür Celalettin Yavuz, Türklerde Savaş, Strateji ve Askeri Kültür, DER Yayınları, İst., 2019, s. 112-144.
3) Orta Çağ Türk Devletlerinde (Karahanlılar ve Gazneliler, Türk-Moğol İmparatorluğu, Timurlular) Savaş Tarzı, Stratejiler ve Askeri Kültür Celalettin Yavuz, Türklerde Savaş, Strateji ve Askeri Kültür, DER Yayınları, İst., 2019, s. 145-168.
4) Selçuklu Türklerinde Savaş Tarzı, Stratejiler ve Askeri Kültür Celalettin Yavuz, Türklerde Savaş, Strateji ve Askeri Kültür, DER Yayınları, İst., 2019, s. 169-188.
5) Osmanlı İmparatorluğu’nda İstanbul’un Fethine Kadar Savaş Tarzı, Stratejiler ve Askeri Kültür Celalettin Yavuz, Türklerde Savaş, Strateji ve Askeri Kültür, DER Yayınları, İst., 2019, s. 189-218.
6) Osmanlı İmparatorluğu’nda Karlofça Antlaşmasına Kadar Savaş Tarzı, Stratejiler ve Askeri Kültür – Mehteran. Celalettin Yavuz, Türklerde Savaş, Strateji ve Askeri Kültür, DER Yayınları, İst., 2019, s. 219-236.
7) Sultan II. Mahmud Dönemi Sonuna Kadar Osmanlı’da Savaş Tarzı, Stratejiler ve Askeri Kültür Celalettin Yavuz, Türklerde Savaş, Strateji ve Askeri Kültür, DER Yayınları, İst., 2019, s. 237-256.
8) Ara Sınav
9) Birinci Dünya Harbi Sonuna Kadar (Alman Hâkimiyeti (!) Altındaki Osmanlı Silahlı Kuvvetlerinde) Askeri Kültür, Strateji ve Savaş Tarzı Celalettin Yavuz, Türklerde Savaş, Strateji ve Askeri Kültür, DER Yayınları, İst., 2019, s. 257-282.
10) Cumhuriyet Döneminde Stratejiler ve Askeri Kültür Celalettin Yavuz, Türklerde Savaş, Strateji ve Askeri Kültür, DER Yayınları, İst., 2019, s. 283-304.
11) İstiklal Harbi ve Cumhuriyet Döneminde Türklerde Strateji, Askeri Kültür – Savaş Tarzı Celalettin Yavuz, Türklerde Savaş, Strateji ve Askeri Kültür, DER Yayınları, İst., 2019, s. 304-321.
12) Soğuk Savaş Sonundan İtibaren Türk Savaş Tarzı Celalettin Yavuz, Türklerde Savaş, Strateji ve Askeri Kültür, DER Yayınları, İst., 2019, s. 323-337.
13) Cumhuriyet Dönemi Terörle Mücadele - Türk Savunma Sanayii Tarihi Celalettin Yavuz, Türklerde Savaş, Strateji ve Askeri Kültür, DER Yayınları, İst., 2019, s. 338-353.
14) Genel Tekrar Celalettin Yavuz, Türklerde Savaş, Strateji ve Askeri Kültür, DER Yayınları, İst., 2019
15) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Gabor Agoston, Osmanlı'da Strateji ve Askeri Güç, Timaş Yayınevi, 2015
• Tamer Gökdemir, Türk Kara Ordusu Lojistik Tarihi, Orient Yayınları, 2016

Diğer Kaynaklar: Gültekin Yıldız, Osmanlı Askeri Tarihi, Timaş Yayınları, 2013
Metin Erendor, Türk Ordusu Tarihi, Bilge Oğuz Yayınları, 2015
Genkur ATASE Başkanlığı “TSK Tarihi” serisi
Genkur ATASE Başkanlığı “Askeri Tarih Seminerleri”
Celalettin Yavuz, Strateji ve Güç Kullanma Üzerine, Berikan Yayınları, Ankara, 2013.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, henüz gün yüzüne çıkmamış konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgu ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
2) Tarih yöntem bilimini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentezleme becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir.
3) Tarih ile ilgili konularda uzman olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
4) Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimler ile ilgili, güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, ders materyallerini ve bilimsel kaynaklar ile desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir.
5) Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile aydınlatılmamış konularla ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır.
6) Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
7) Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-ekonomik ve kültürel özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
8) En az bir yabancı dil kullanarak tarih bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
9) Alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
10) Tarih alanlarında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Alanları ile ilgili bilgileri, toplar, çözümler, yorumlar.
11) Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır.
12) Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, henüz gün yüzüne çıkmamış konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgu ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. 3
2) Tarih yöntem bilimini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentezleme becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. 2
3) Tarih ile ilgili konularda uzman olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. 2
4) Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimler ile ilgili, güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, ders materyallerini ve bilimsel kaynaklar ile desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. 1
5) Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile aydınlatılmamış konularla ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır. 2
6) Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
7) Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-ekonomik ve kültürel özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
8) En az bir yabancı dil kullanarak tarih bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
9) Alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. 2
10) Tarih alanlarında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Alanları ile ilgili bilgileri, toplar, çözümler, yorumlar.
11) Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır.
12) Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %