Tarih
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HIS411
Ders İsmi: Osmanlı Teşkilat Tarihi I
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 4
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi HURİYE EMEN
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi İBRAHİM PAZAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Osmanlı Devleti’nin merkezi bürokrasisi ile müesseselerinin fonksiyonlarını değerlendirebilmektir.
Dersin İçeriği: Ders, Osmanlılarda devlet anlayışı, Osmanlı saray teşkilatı, Osmanlı askeri teşkilatı, Osmanlı maliye teşkilatı, Osmanlı adliye ve ilmi teşkilatı konularını içermektedir.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Osmanlı devlet yapısını tanımlayabilme
2) Osmanlı merkez bürokrasisi ve işlevlerini kavrayabilme
3) Osmanlı siyasi yapısı ile devlet kurumları arasındaki ilişkiyi kavrayabilme
4) Osmanlı merkezi bürokrasisine ilişkin faaliyetleri güncel kurumlarla eşleştirerek değerlendirebilme
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Osmanlı Devlet Anlayışı (Osmanlı Hanedanı, Tahta Geçiş Sistemi) M. Ali Ünal, Osmanlı Müesseseleri Tarihi, Genişletilmiş 3. Baskı, Kardelen Kitabevi, Isparta, 1999. İ. Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devleti’nin Saray Teşkilatı, TTK Yayınları, Ankara, 2014. İ. Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devleti`nin İlmiye Teşkilatı, TTK Yayınları, Ankara, 2014. İ. Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devletinin Merkez ve Bahriye Teşkilatı, TTK Yayınları, Ankara, 2020. Osmanlı Devleti ve Medeniyeti Tarihi 1, Ed. E. İhsanoğlu, IRCICA, İstanbul, 1994. Osmanlı Devleti ve Medeniyeti Tarihi 2, Ed. E. İhsanoğlu, IRCICA, İstanbul, 1998.
2) Osmanlı Saray Teşkilatı (Kul Sistemi, Enderun, Harem) M. Ali Ünal, Osmanlı Müesseseleri Tarihi, Genişletilmiş 3. Baskı, Kardelen Kitabevi, Isparta, 1999. İ. Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devleti’nin Saray Teşkilatı, TTK Yayınları, Ankara, 2014. İ. Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devleti`nin İlmiye Teşkilatı, TTK Yayınları, Ankara, 2014. İ. Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devletinin Merkez ve Bahriye Teşkilatı, TTK Yayınları, Ankara, 2020. Osmanlı Devleti ve Medeniyeti Tarihi 1, Ed. E. İhsanoğlu, IRCICA, İstanbul, 1994. Osmanlı Devleti ve Medeniyeti Tarihi 2, Ed. E. İhsanoğlu, IRCICA, İstanbul, 1998.
3) Osmanlı Saray Sistemi (Birun, Divan-ı Hümayun, Divan Çeşitleri) M. Ali Ünal, Osmanlı Müesseseleri Tarihi, Genişletilmiş 3. Baskı, Kardelen Kitabevi, Isparta, 1999. İ. Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devleti’nin Saray Teşkilatı, TTK Yayınları, Ankara, 2014. İ. Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devleti`nin İlmiye Teşkilatı, TTK Yayınları, Ankara, 2014. İ. Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devletinin Merkez ve Bahriye Teşkilatı, TTK Yayınları, Ankara, 2020. Osmanlı Devleti ve Medeniyeti Tarihi 1, Ed. E. İhsanoğlu, IRCICA, İstanbul, 1994. Osmanlı Devleti ve Medeniyeti Tarihi 2, Ed. E. İhsanoğlu, IRCICA, İstanbul, 1998.
4) Osmanlı Saray Sistemi (Divan Üyeleri, Divan Teşkilatı, Divanın Birimleri) M. Ali Ünal, Osmanlı Müesseseleri Tarihi, Genişletilmiş 3. Baskı, Kardelen Kitabevi, Isparta, 1999. İ. Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devleti’nin Saray Teşkilatı, TTK Yayınları, Ankara, 2014. İ. Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devleti`nin İlmiye Teşkilatı, TTK Yayınları, Ankara, 2014. İ. Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devletinin Merkez ve Bahriye Teşkilatı, TTK Yayınları, Ankara, 2020. Osmanlı Devleti ve Medeniyeti Tarihi 1, Ed. E. İhsanoğlu, IRCICA, İstanbul, 1994. Osmanlı Devleti ve Medeniyeti Tarihi 2, Ed. E. İhsanoğlu, IRCICA, İstanbul, 1998.
5) Osmanlı Askeri Teşkilatı (Kapıkulu Ordusu, Acemi Ocağı, Yeniçeri Ocağı) M. Ali Ünal, Osmanlı Müesseseleri Tarihi, Genişletilmiş 3. Baskı, Kardelen Kitabevi, Isparta, 1999. İ. Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devleti’nin Saray Teşkilatı, TTK Yayınları, Ankara, 2014. İ. Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devleti`nin İlmiye Teşkilatı, TTK Yayınları, Ankara, 2014. İ. Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devletinin Merkez ve Bahriye Teşkilatı, TTK Yayınları, Ankara, 2020. Osmanlı Devleti ve Medeniyeti Tarihi 1, Ed. E. İhsanoğlu, IRCICA, İstanbul, 1994. Osmanlı Devleti ve Medeniyeti Tarihi 2, Ed. E. İhsanoğlu, IRCICA, İstanbul, 1998.
6) Osmanlı Askeri Teşkilatı (Cebeci Ocağı, Topçu Ocağı, Kapıkulu Sipahileri) M. Ali Ünal, Osmanlı Müesseseleri Tarihi, Genişletilmiş 3. Baskı, Kardelen Kitabevi, Isparta, 1999. İ. Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devleti’nin Saray Teşkilatı, TTK Yayınları, Ankara, 2014. İ. Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devleti`nin İlmiye Teşkilatı, TTK Yayınları, Ankara, 2014. İ. Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devletinin Merkez ve Bahriye Teşkilatı, TTK Yayınları, Ankara, 2020. Osmanlı Devleti ve Medeniyeti Tarihi 1, Ed. E. İhsanoğlu, IRCICA, İstanbul, 1994. Osmanlı Devleti ve Medeniyeti Tarihi 2, Ed. E. İhsanoğlu, IRCICA, İstanbul, 1998.
7) Osmanlı Askeri Teşkilatı (Eyalet Kuvvetleri, Donanma) M. Ali Ünal, Osmanlı Müesseseleri Tarihi, Genişletilmiş 3. Baskı, Kardelen Kitabevi, Isparta, 1999. İ. Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devleti’nin Saray Teşkilatı, TTK Yayınları, Ankara, 2014. İ. Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devleti`nin İlmiye Teşkilatı, TTK Yayınları, Ankara, 2014. İ. Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devletinin Merkez ve Bahriye Teşkilatı, TTK Yayınları, Ankara, 2020. Osmanlı Devleti ve Medeniyeti Tarihi 1, Ed. E. İhsanoğlu, IRCICA, İstanbul, 1994. Osmanlı Devleti ve Medeniyeti Tarihi 2, Ed. E. İhsanoğlu, IRCICA, İstanbul, 1998.
8) VİZE SINAVI YOK
9) Osmanlı Maliye Teşkilatı (Defterdar, Defterhane) M. Ali Ünal, Osmanlı Müesseseleri Tarihi, Genişletilmiş 3. Baskı, Kardelen Kitabevi, Isparta, 1999. İ. Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devleti’nin Saray Teşkilatı, TTK Yayınları, Ankara, 2014. İ. Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devleti`nin İlmiye Teşkilatı, TTK Yayınları, Ankara, 2014. İ. Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devletinin Merkez ve Bahriye Teşkilatı, TTK Yayınları, Ankara, 2020. Osmanlı Devleti ve Medeniyeti Tarihi 1, Ed. E. İhsanoğlu, IRCICA, İstanbul, 1994. Osmanlı Devleti ve Medeniyeti Tarihi 2, Ed. E. İhsanoğlu, IRCICA, İstanbul, 1998.
10) Maliye Teşkilatında Bürokrası M. Ali Ünal, Osmanlı Müesseseleri Tarihi, Genişletilmiş 3. Baskı, Kardelen Kitabevi, Isparta, 1999. İ. Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devleti’nin Saray Teşkilatı, TTK Yayınları, Ankara, 2014. İ. Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devleti`nin İlmiye Teşkilatı, TTK Yayınları, Ankara, 2014. İ. Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devletinin Merkez ve Bahriye Teşkilatı, TTK Yayınları, Ankara, 2020. Osmanlı Devleti ve Medeniyeti Tarihi 1, Ed. E. İhsanoğlu, IRCICA, İstanbul, 1994. Osmanlı Devleti ve Medeniyeti Tarihi 2, Ed. E. İhsanoğlu, IRCICA, İstanbul, 1998.
11) Hazine (iç ve Dış hazine, Bütçe) M. Ali Ünal, Osmanlı Müesseseleri Tarihi, Genişletilmiş 3. Baskı, Kardelen Kitabevi, Isparta, 1999. İ. Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devleti’nin Saray Teşkilatı, TTK Yayınları, Ankara, 2014. İ. Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devleti`nin İlmiye Teşkilatı, TTK Yayınları, Ankara, 2014. İ. Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devletinin Merkez ve Bahriye Teşkilatı, TTK Yayınları, Ankara, 2020. Osmanlı Devleti ve Medeniyeti Tarihi 1, Ed. E. İhsanoğlu, IRCICA, İstanbul, 1994. Osmanlı Devleti ve Medeniyeti Tarihi 2, Ed. E. İhsanoğlu, IRCICA, İstanbul, 1998.
12) Osmanlı İlmiye ve Adliye Teşkilatı (Osmanlı Hukuk Sistemi) M. Ali Ünal, Osmanlı Müesseseleri Tarihi, Genişletilmiş 3. Baskı, Kardelen Kitabevi, Isparta, 1999. İ. Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devleti’nin Saray Teşkilatı, TTK Yayınları, Ankara, 2014. İ. Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devleti`nin İlmiye Teşkilatı, TTK Yayınları, Ankara, 2014. İ. Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devletinin Merkez ve Bahriye Teşkilatı, TTK Yayınları, Ankara, 2020. Osmanlı Devleti ve Medeniyeti Tarihi 1, Ed. E. İhsanoğlu, IRCICA, İstanbul, 1994. Osmanlı Devleti ve Medeniyeti Tarihi 2, Ed. E. İhsanoğlu, IRCICA, İstanbul, 1998.
13) Adliye ve İlmiye Bürokrasisi (Şeyhü’l-islam, Kadıaskerler, Müderrisler, Nakibü’l-eşraflık, Kadılar, Padişah Hocaları) M. Ali Ünal, Osmanlı Müesseseleri Tarihi, Genişletilmiş 3. Baskı, Kardelen Kitabevi, Isparta, 1999. İ. Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devleti’nin Saray Teşkilatı, TTK Yayınları, Ankara, 2014. İ. Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devleti`nin İlmiye Teşkilatı, TTK Yayınları, Ankara, 2014. İ. Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devletinin Merkez ve Bahriye Teşkilatı, TTK Yayınları, Ankara, 2020. Osmanlı Devleti ve Medeniyeti Tarihi 1, Ed. E. İhsanoğlu, IRCICA, İstanbul, 1994. Osmanlı Devleti ve Medeniyeti Tarihi 2, Ed. E. İhsanoğlu, IRCICA, İstanbul, 1998.
14) İlmiye Sınıfının Teftişi ve İstihdam Alanları M. Ali Ünal, Osmanlı Müesseseleri Tarihi, Genişletilmiş 3. Baskı, Kardelen Kitabevi, Isparta, 1999. İ. Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devleti’nin Saray Teşkilatı, TTK Yayınları, Ankara, 2014. İ. Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devleti`nin İlmiye Teşkilatı, TTK Yayınları, Ankara, 2014. İ. Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devletinin Merkez ve Bahriye Teşkilatı, TTK Yayınları, Ankara, 2020. Osmanlı Devleti ve Medeniyeti Tarihi 1, Ed. E. İhsanoğlu, IRCICA, İstanbul, 1994. Osmanlı Devleti ve Medeniyeti Tarihi 2, Ed. E. İhsanoğlu, IRCICA, İstanbul, 1998.
15) FİNAL SINAVI YOK

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: M. Ali Ünal, Osmanlı Müesseseleri Tarihi, Genişletilmiş 3. Baskı, Kardelen Kitabevi, Isparta, 1999.
İ. Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devleti’nin Saray Teşkilatı, TTK Yayınları, Ankara, 2014.
İ. Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devleti`nin İlmiye Teşkilatı, TTK Yayınları, Ankara, 2014.
İ. Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devletinin Merkez ve Bahriye Teşkilatı, TTK Yayınları, Ankara, 2020.
Osmanlı Devleti ve Medeniyeti Tarihi 1, Ed. E. İhsanoğlu, IRCICA, İstanbul, 1994.

Osmanlı Devleti ve Medeniyeti Tarihi 2, Ed. E. İhsanoğlu, IRCICA, İstanbul, 1998.

Diğer Kaynaklar: M. Ali Ünal, Osmanlı Müesseseleri Tarihi, Genişletilmiş 3. Baskı, Kardelen Kitabevi, Isparta, 1999.
İ. Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devleti’nin Saray Teşkilatı, TTK Yayınları, Ankara, 2014.
İ. Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devleti`nin İlmiye Teşkilatı, TTK Yayınları, Ankara, 2014.
İ. Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devletinin Merkez ve Bahriye Teşkilatı, TTK Yayınları, Ankara, 2020.
Osmanlı Devleti ve Medeniyeti Tarihi 1, Ed. E. İhsanoğlu, IRCICA, İstanbul, 1994.

Osmanlı Devleti ve Medeniyeti Tarihi 2, Ed. E. İhsanoğlu, IRCICA, İstanbul, 1998.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, henüz gün yüzüne çıkmamış konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgu ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
2) Tarih yöntem bilimini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentezleme becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir.
3) Tarih ile ilgili konularda uzman olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
4) Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimler ile ilgili, güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, ders materyallerini ve bilimsel kaynaklar ile desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir.
5) Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile aydınlatılmamış konularla ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır.
6) Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
7) Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-ekonomik ve kültürel özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
8) En az bir yabancı dil kullanarak tarih bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
9) Alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
10) Tarih alanlarında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Alanları ile ilgili bilgileri, toplar, çözümler, yorumlar.
11) Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır.
12) Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, henüz gün yüzüne çıkmamış konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgu ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. 3
2) Tarih yöntem bilimini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentezleme becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. 4
3) Tarih ile ilgili konularda uzman olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. 1
4) Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimler ile ilgili, güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, ders materyallerini ve bilimsel kaynaklar ile desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. 4
5) Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile aydınlatılmamış konularla ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır. 3
6) Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
7) Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-ekonomik ve kültürel özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
8) En az bir yabancı dil kullanarak tarih bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
9) Alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. 3
10) Tarih alanlarında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Alanları ile ilgili bilgileri, toplar, çözümler, yorumlar.
11) Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır.
12) Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. 4

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %