Mimarlık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | FCA101 | ||||||||
Ders İsmi: | Sanat ve Tasarım Tarihi I | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. ŞENAY ALSAN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi HÜLYA KALYONCU Doç. Dr. ŞENAY ALSAN |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Sanat, tasarım ve mimarlık tarihinin gelişim sürecine dair genel bilgiler vermek; bu bilgileri toplumsal tarih içerisinde konumlandığı yer ve ilişkileri ve olayların neden-sonuç ilişkisini aktarmak. |
Dersin İçeriği: | Ders Mezopotamya, Mısır, Anadolu, Antik Yunan, Roma ve Bizans kültürlerini kapsayan tarih çizgisi ile başlayıp İslam kültürü ve Uzakdoğu kültürleri ile devam etmekte ve Rönesans, Barok, Rokoko, neo-klasizm, romantizm, viktoryen dönemle sonlanmaktadır. Belirtilen dönemlerin sanat ve kültürlerini tanıtmaktadır. Sanat eserleri ve görsel kültür nesneleri, toplumsal ve tarihsel bağlamlara dikkat çekerek karşılaştırmalı kültür çalışmaları yoluyla ayrıntılı olarak ele alınmaktadır. Bu ders, konu anlatımı ve tartışmalar, ayrıntılı okumalar ve eğitim gezileriyle desteklenmektedir. Bu ders kapsamında mimarî terminoloji de tanıtılmaktadır. Ayrıca bu derste öğrencilere Batı dışındaki önemli kültürler de tanıtılmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tanışma. Ders hakkında bilgilendirme. Sanat Tarihinin başlangıcı. İlk örnekler. Sanat nedir? İletişim olarak ortaya çıkışı itibariyle bu eserleri inceleme. Kavramlar, tarih öncesi sanat. | -Gombrich, E. H. (1997), Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul. -Wölfflin, H. (2015), Sanat Tarihinin Temel Kavramları, Hayalperest Yayınevi, İstanbul. |
2) | Tarihöncesi ilkel topluluklar, İlk Çağ Uygarlıkları: Mezopotamya- Sümer Sanatı, Akadlar ve Asurlar. İlk sanat örnekleri ve yorumlanması. | -Gombrich, E. H. (1997), Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul. -Turani, A. (2015); Dünya Sanat Tarihi, Remzi Kitapevi, İstanbul. -Gezgin, İ. (2008), Sanatın Mitolojisi, Sel Yayıncılık, İstanbul. |
3) | Mısır Sanatı | -Gombrich, E. H. (1997), Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul. -Turani, A. (2015); Dünya Sanat Tarihi, Remzi Kitapevi, İstanbul. |
4) | Antik Yunan Sanatı ve mimarisi. | -Gombrich, E. H. (1997), Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul. -Turani, A. (2015); Dünya Sanat Tarihi, Remzi Kitapevi, İstanbul. |
5) | Antik Yunan Sanatı ve Mimarisi. | -Gombrich, E. H. (1997), Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul. -Turani, A. (2015); Dünya Sanat Tarihi, Remzi Kitapevi, İstanbul. |
6) | Antik Roma sanatı ve mimarisi. | -Gombrich, E. H. (1997), Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul. -Turani, A. (2015); Dünya Sanat Tarihi, Remzi Kitapevi, İstanbul. |
7) | Antik Roma Sanatı ve Mimarisi | -Gombrich, E. H. (1997), Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul. -Turani, A. (2015); Dünya Sanat Tarihi, Remzi Kitapevi, İstanbul. |
8) | Vize Haftası | |
9) | Bizans Sanatı ve mimarisi | -Gombrich, E. H. (1997), Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul. -Turani, A. (2015); Dünya Sanat Tarihi, Remzi Kitapevi, İstanbul. |
10) | Romanesk | -Gombrich, E. H. (1997), Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul. -Turani, A. (2015); Dünya Sanat Tarihi, Remzi Kitapevi, İstanbul. |
11) | Erken Gotik ve Gotik Dönem | -Gombrich, E. H. (1997), Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul. -Turani, A. (2015); Dünya Sanat Tarihi, Remzi Kitapevi, İstanbul. |
12) | Rönesans | -Gombrich, E. H. (1997), Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul. -Turani, A. (2015); Dünya Sanat Tarihi, Remzi Kitapevi, İstanbul. |
13) | Rönesans | -Gombrich, E. H. (1997), Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul. -Turani, A. (2015); Dünya Sanat Tarihi, Remzi Kitapevi, İstanbul. |
14) | -Maniyerizm. -Barok dönem, Rokoko | -Gombrich, E. H. (1997), Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul. -Turani, A. (2015); Dünya Sanat Tarihi, Remzi Kitapevi, İstanbul. |
15) | Final haftası | |
16) | Final Haftası |
Ders Notları / Kitaplar: | • Artun, A.(Der.), Örge, N.(Der.) (2017), Çağdaş Sanat Nedir?: Modernlik Sonrasında Sanat, İletişim Yayınları, İstanbul. • Bazin, G. (2015), Sanat Tarihi: Sanatın İlk Örneklerinden Günümüze, Kabalcı Yayınevi, İstanbul. • Cragoe, C.D., Binalar Nasıl Okunur?, YEM Yayın, İstanbul, 2011 • Gezgin, İ. (2008), Sanatın Mitolojisi, Sel Yayıncılık, İstanbul. • Gibson, C., Semboller Nasıl Okunur?, YEM Yayın, İstanbul, 2012 • Gombrich, E. H. (1997), Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul. • Kolektif, Mimarlık, NTV Yayınları, İstanbul, 2009 • Kolektif, Sanat, NTV Yayınları, İstanbul, 2007 • Kuban, D. (2016), Çağlar Boyunca Türkiye Sanatının Anahtarları, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul |
Diğer Kaynaklar: | -• Lynton, N. (2015), Modern Sanatın Öyküsü, Remzi Kitapevi, İstanbul. • Melick, T., Fortenberry, D. (2015). Tarih Boyunca Sanat: Dünya Sanat Tarihinde Üsluplar ve Akımlar, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. • Tanyeli, U., Sözen, M., (2011), Sanat Kavramı ve Terimleri Sözlüğü, Remzi Kitabevi, İstanbul. • Turani, A. (2015); Dünya Sanat Tarihi, Remzi Kitapevi, İstanbul. • Wölfflin, H. (2015), Sanat Tarihinin Temel Kavramları, Hayalperest Yayınevi, İstanbul. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
5 |
6 |
7 |
8 |
3 |
10 |
4 |
9 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama | |||||||||||
2) Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma | |||||||||||
3) Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme | |||||||||||
4) İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma | |||||||||||
5) Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma. | |||||||||||
6) Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama | |||||||||||
7) Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma | |||||||||||
8) Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma | |||||||||||
9) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma | |||||||||||
10) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme | |||||||||||
11) Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi | |||||||||||
12) Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama | |
2) | Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma | |
3) | Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme | |
4) | İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma | |
5) | Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma. | |
6) | Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama | |
7) | Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma | |
8) | Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma | |
9) | Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma | |
10) | Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme | |
11) | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi | |
12) | Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Uygulama | 1 | % 20 |
Ödev | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |