Mimarlık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | IAD303 | ||||||||
Ders İsmi: | Binalarda Isı ve Akustik Tasarımı | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi ATLIHAN ONAT KARACALI | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Öğr.Gör. GÖKHAN DUYUR GÖKALP CEYLAN Prof. Dr. HÜLYA KILIÇ |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Tasarlanan mekanlarda konfor koşullarını sağlamak için gereken tedbirler hakkında bilgi sahibi olunması, ısı ve akustik konusunda terminolojiye ve çağdaş çözümlere hakim olarak tasarım önerisi geliştirilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Akustik ile ilgili temel kavramlar; ses kontrolü, insan sağlığı ile gürültü kontrolü, binalarda gürültü kontrolü ile ilgili alınması gereken tedbirler, yapı elemanları ses yalıtımı özellikleri ve salon akustik tasarımı konularının bilinmesi, akustik sorunları tanımlayabilme ve tasarım önerisi geliştirebilmesi hedeflenmektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Akustik tasarımının tanıtılması , ses ile ilgili temel kavramların tanıtılması | Konuyla ilgili ön okumalar |
2) | İşitsel konfor, gürültü kontrolü, malzeme ve uygulama örnekleri üzerinden anlatım | Konuyla ilgili ön okumalar |
3) | Gürültü analizleri yapılması, ses yalıtımı | Konuyla ilgili ön okumalar |
4) | Akustik tasarımı ve eko, sesin yansıması, yutulması, geçmesi | Konuyla ilgili ön okumalar |
5) | Reverberasyon süresi (çınlama süresi) hesaplaması ve örnek uygulamalar | Konuyla ilgili ön okumalar |
6) | Oditoryum, konser salonları, çok amaçlı salonlar için akustik tasarımı analizleri | Konuyla ilgili ön okumalar |
7) | Pasif iklimlendirme, iklim, ısıl konfor kavramının tanıtılması | Konuyla ilgili ön okumalar |
8) | Vize | Konuyla ilgili ön okumalar |
9) | İklimle dengeli tasarım, bina formu ve kabuki tasarımının iç mimari projelendirme sürecine etkisi | Konuyla ilgili ön okumalar |
10) | Isıl konfor tasarımında etki eden tasarım değişkenleri | Konuyla ilgili ön okumalar |
11) | Isıl konfor tasarımı, proje çalışması | Konuyla ilgili ön okumalar |
12) | Malzeme etkisinin akustik ve ısıl konfora etkisinin uygulama ve projeler üzerinden analizi | Konuyla ilgili ön okumalar |
13) | Yapı sistemleri çözümü, proje uygulamaları ve detay tasarımları | Konuyla ilgili ön okumalar |
14) | Tekrar* | Konuyla ilgili ön okumalar |
15) | Final Jürisi | Konuyla ilgili ön okumalar |
Ders Notları / Kitaplar: | • Barron, M., (1993), “Auditorium and Architectural Design”, London, E&FN Spon • Demirkale, S. Çevre ve Yapı Akustiği,Birsen Yayınevi:İstanbul,2007 • Egan,D Concepts in Architectural Acoustics, New York: McGraw Hill Book Company, 1995. • Tichelmann, H. Interiors Construction Manual; Integrated Planning Finishes and Fitting-Out Technical Services, Birchauser:Munich, 2010. |
Diğer Kaynaklar: | • Cottom-Wirslow, M., (1990), “Environmental Design: The Best Architecture and Technology”, PBC, Glenlove. • Beranek, L. L., (1962), “Music Acoustics & Architecture”, New York, John Wiley & Sons. • Eriç, M., (1994), “Yapı Fiziği ve Malzemesi”, İstanbul, Literatür Yayıncılık. • Gauzin-Müller, D., (2010), "Ecological Living: What Architecture for a More Sustainable City?", Actes Sud. • Goulding, J. R., Lewis, J. O., Steemers, T. C., (1992), “Energy Conscious Design”, B T Batsford Ltd, Luxemburg. • Toydemir, N., Gürdal, E., Tanaçan, L., (2000), “Yapı Elemanı Tasarımında Malzeme”, İstanbul, Literatür Yayıncılık. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama | |||||||||||
2) Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma | |||||||||||
3) Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme | |||||||||||
4) İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma | |||||||||||
5) Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma. | |||||||||||
6) Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama | |||||||||||
7) Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma | |||||||||||
8) Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma | |||||||||||
9) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma | |||||||||||
10) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme | |||||||||||
11) Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi | |||||||||||
12) Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama | |
2) | Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma | |
3) | Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme | |
4) | İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma | |
5) | Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma. | |
6) | Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama | |
7) | Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma | |
8) | Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma | |
9) | Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma | |
10) | Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme | |
11) | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi | |
12) | Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |