Mimarlık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | IAD305 | ||||||||
Ders İsmi: | Vernaküler Mimarlık | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi ATLIHAN ONAT KARACALI | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Derste vernaküler mimarinin girdileri olarak kabul ettiği iklim, ekonomi ve kültür ile çıktıları olarak kabul ettiği malzeme, teknik ve biçim üzerinde durulmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Ara sınav öncesi teorik anlatım yapılacaktır. Ara sınav sonrasındaki kısım ise önde gelen vernaküler mimarlık örnekleri hakkında makalelerin okunması ve farklı örnekler üzerinden öğrenci sunumlarının yapılması şeklinde kurgulanmıştır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tanışma, ders içeriği, Vernaküler mimarlık tanımı, Girdiler-çıktılar tablosu, Kaynaklar | Konulara ilişkin ön okumalar |
2) | Bir vernaküler mimarlık girdisi olarak İklim, Vernaküler mimarlık örnekleri | Konulara ilişkin ön okumalar |
3) | Bir vernaküler mimarlık girdisi olarak İklim, Vernaküler mimarlık örnekleri | Konulara ilişkin ön okumalar |
4) | Bir vernaküler mimarlık girdisi olarak Ekonomi, Vernaküler mimarlık örnekleri | Konulara ilişkin ön okumalar |
5) | Bir vernaküler mimarlık girdisi olarak Ekonomi, Vernaküler mimarlık örnekleri | Konulara ilişkin ön okumalar |
6) | Bir vernaküler mimarlık girdisi olarak Kültür, Vernaküler mimarlık örnekleri | Konulara ilişkin ön okumalar |
7) | Bir vernaküler mimarlık girdisi olarak Kültür, Vernaküler mimarlık örnekleri | Konulara ilişkin ön okumalar |
8) | Vize Sınavı | Konulara ilişkin ön okumalar |
9) | Bir vernaküler mimarlık çıktısı olarak Malzeme, Vernaküler mimarlık örnekleri | Konulara ilişkin ön okumalar |
10) | Bir vernaküler mimarlık çıktısı olarak Malzeme, Vernaküler mimarlık örnekleri | Konulara ilişkin ön okumalar |
11) | Bir vernaküler mimarlık çıktısı olarak Teknik, Vernaküler mimarlık örnekleri | Konulara ilişkin ön okumalar |
12) | Bir vernaküler mimarlık çıktısı olarak Teknik, Vernaküler mimarlık örnekleri | Konulara ilişkin ön okumalar |
13) | Bir vernaküler mimarlık çıktısı olarak Biçim, Vernaküler mimarlık örnekleri | Konulara ilişkin ön okumalar |
14) | Bir vernaküler mimarlık çıktısı olarak Biçim, Vernaküler mimarlık örnekleri | Konulara ilişkin ön okumalar |
15) | Final Jürisi | Konulara ilişkin ön okumalar |
Ders Notları / Kitaplar: | • Weber & Yannas [Eds.] — Lessons from Vernacular Architecture • Noble -- Traditional Buildings: A Global Survey of Structural Forms and Cultural Functions • Oliver [Ed.] — Encyclopadia of Vernacular Architecture of the World • Vellinga, Oliver and Bridge [Eds.] — Atlas of Vernacular Architecture of the World • instagram.com/vernaculararchitecture |
Diğer Kaynaklar: | • Fitch & Branch — Primitive Architecture and Climate • Jarzombek — Architecture of First Societies • Oliver — Dwellings: The Vernacular House World Wide • Oliver — Built to Meet Needs: Cultural Issues in Vernacular Architecture • Rapoport — House Form and Culture • Rudofsky — Architecture without Architects: A Short Introduction to Non-Pedigreed Architecture |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama | |||||||||||
2) Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma | |||||||||||
3) Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme | |||||||||||
4) İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma | |||||||||||
5) Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma. | |||||||||||
6) Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama | |||||||||||
7) Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma | |||||||||||
8) Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma | |||||||||||
9) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma | |||||||||||
10) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme | |||||||||||
11) Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi | |||||||||||
12) Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama | |
2) | Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma | |
3) | Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme | |
4) | İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma | |
5) | Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma. | |
6) | Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama | |
7) | Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma | |
8) | Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma | |
9) | Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma | |
10) | Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme | |
11) | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi | |
12) | Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |