Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı, iç mimar adaylarının sürdürülebilir malzeme ve tasarımlara yönelik bilgi ve uygulama altyapısı kazanmalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders; sürdürülebilirlik, yeşil enerji politikaları, uluslararası sürdürülebilirlik sertifikaları, atıkların yeniden kullanımı konularını içermektedir. Ayrıca, bir tasarımın sürdürülebilir olması için alınması gereken önlemler de tartışılacaktır. Ekolojik, ekonomik ve sosyal sürdürülebilirliğin tanımları, sürdürülebilir kentsel tasarım ve sürdürülebilir bina tasarımı, sürdürülebilir tasarımla ilgili ilke, strateji ve standartların analizi, sürdürülebilir şehir ve binaların incelenmesi, yaşam döngüsü değerlendirme metodolojisinin tanımı, binaların ve yapı malzemelerinin yaşam döngüleri içerisinde çevresel etkilerinin değerlendirilmesi, enerji, su ve malzemelerin korunmasına ilişkin araştırmaların yapılması, doğal ortamların korunması, şantiye planlaması, kentsel tasarım, konforlu bina tasarımı ve insan sağlığı için uygun tasarım, işbirliğinin önemi (sahip, kiracı, tesis yönetimi ve bakım sağlayıcıları), sürdürülebilir tasarımın belgelendirilmesi, LEED yeşil bina işlemleri ve bakımı (sürdürülebilir sahalar, su verimliliği, enerji ve atmosfer, malzeme ve kaynaklar, iç hava kalitesi ve yenilik). |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Dersin tanıtımı, Sürdürülebilirlik kavramı ve sürdürülebilir tasarım |
Konulara ilişkin ön okumalar |
2) |
Sürdürülebilir tasarım tanımı, Sürdürülebilir Tasarım mevzuatı |
Konulara ilişkin ön okumalar |
3) |
Sürdürülebilir Tasarım Kriterleri ve Dünyada ve Türkiye’de ilgili kuruluşlar, İklim odaklı tasarım |
Konulara ilişkin ön okumalar |
4) |
Kriter 1: Yerleşim ve Ulaşım |
Konulara ilişkin ön okumalar |
5) |
Kriter 2: Sürdürülebilir Araziler |
Konulara ilişkin ön okumalar |
6) |
Kriter 3: Su Verimliliği |
Konulara ilişkin ön okumalar |
7) |
Kriter 3: Su Verimliliği |
Konulara ilişkin ön okumalar |
8) |
Vize Sınavı |
Konulara ilişkin ön okumalar |
9) |
Kriter 4: Enerji ve Atmosfer |
Konulara ilişkin ön okumalar |
10) |
Kriter 4: Enerji ve Atmosfer, LEED ve Breeam sertifikaları |
Konulara ilişkin ön okumalar |
11) |
Kriter 5: Malzeme ve Kaynaklar |
Konulara ilişkin ön okumalar |
12) |
Kriter 6: İç Çevre Kalitesi |
Konulara ilişkin ön okumalar |
13) |
Kriter 7: Tasarımda Yenilik ve Bölgesel Öncelik |
Konulara ilişkin ön okumalar |
14) |
Kriter 8: Entegre Planlama Süreci |
Konulara ilişkin ön okumalar |
15) |
Final Sınavı |
Konulara ilişkin ön okumalar |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama |
|
2) |
Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma |
|
3) |
Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme |
|
4) |
İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma |
|
5) |
Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma. |
|
6) |
Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama |
|
7) |
Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma |
|
8) |
Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma |
|
9) |
Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma |
|
10) |
Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme |
|
11) |
Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi |
|
12) |
Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma |
|