Radyo, Televizyon ve Sinema
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: RTF307
Ders İsmi: Film Çözümlemesi ve Eleştiri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 1 0 4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi SELİME BÜYÜKGÖZE
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi CEM YILDIRIM
Öğr.Gör. CANAN GÜLSEREN İNAN
Dr. Öğr. Üyesi AZİZ TAMER GÜLER
Dr. Öğr. Üyesi SELİME BÜYÜKGÖZE
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste, bir filmi meydana getiren bütün ögelerin (senaryo, oyunculuk, yönetmenlik…) mümkün olabilecek birçok yönden (politik, göstergebilimsel, ekonomik…) incelenmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Estetik, sinematografi, film eleştirisi, yorum ve aşırı yorum, ideolojik çözümleme, göstergebilimsel çözümleme, psikanaliz ve film eleştirisi, tarihsel ve dönemsel film eleştirisi, yönetmene dönük film eleştirisi gibi konuları kapsar.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Bir sanat eserine, bir filme eleştirel bir gözle bakabilme ve yorumlayabilme
2) Bir filmi ideolojik, göstergebilimsel, sosyolojik, psikolojik...gibi değişik boyutlarıyla kavrayıp analiz edebilme
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Yorumu ve aşırı yorumu kavrayabilme
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Filmi sinematografinin bütün ögeleriyle çözümleyebilme
Alana Özgü Yetkinlik
1) Film eleştirisinin türlerini anlatabilme
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sanat Yapıtı ve Türleri, Estetik Bakışa Giriş, Sanat Olarak Sinemaya Bakış
2) Film Eleştirisi ve Türleri, Yorum, Aşırı Yorum (U. Eco)
3) Film Eleştirisi ve Sinematografi (çerçeve, renk, görüntü, öyküleme, oyunculuk…)
4) Toplumsal Cinsiyet Kuramı Üstünden Film İncelemesi (sosyolojik kavramlar ve film örnekleriyle)
5) İdeoloji Üstünden Film İncelemesi (film örnekleriyle)
6) Psikoloji ve Film İncelemesi (film örnekleriyle)
7) Sinema ve Psikanaliz: Jung, Freud, Lacan, Rank (örnek filmlerle)
8) Vize Sınavı
9) Göstergebilim Aracılığıyla Film Analizi: Göstergebilimsel Dörtgen ve Greimas (örnek filmlerle)
10) Tarihsel ve Dönemsel Film Çözümlemesi
11) Sosyolojik Çözümleme
12) Belgesel Çözümleme
13) Yönetmene Dönük Eleştiri
14) Sinemada Akımlar Üstünden Eleştiri
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Özden, Z. (2004).Film Eleştirisi, Film Eleştirisinde Temel Yaklaşımlar ve Tür Filmi Eleştirisi. Ankara: İmge Yayınları.
Monaco, J. (2005). Bir Film Nasıl Okunur. (Çev. E. Yılmaz). İstanbul: Oğlak Yayıncılık.2
Eco, U. (2011). Yorum ve Aşırı Yorum. (Çev. K. Atakay). İstanbul: Can Yayınları
Ryan, M., Kellner, D. (2010). Politik Kamera. (Çev. E. Özsayar). İstanbul: Ayrıntı Yayınları
Diğer Kaynaklar: Özden, Z. (2004).Film Eleştirisi, Film Eleştirisinde Temel Yaklaşımlar ve Tür Filmi Eleştirisi. Ankara: İmge Yayınları.
Monaco, J. (2005). Bir Film Nasıl Okunur. (Çev. E. Yılmaz). İstanbul: Oğlak Yayıncılık.2
Eco, U. (2011). Yorum ve Aşırı Yorum. (Çev. K. Atakay). İstanbul: Can Yayınları
Ryan, M., Kellner, D. (2010). Politik Kamera. (Çev. E. Özsayar). İstanbul: Ayrıntı Yayınları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

5

2

3

4

Program Kazanımları
1) Radyo, Televizyon ve Sinema alanlarındaki üretim süreçlerine hakim olup, yaratıcı projeler geliştirme becerisi.
2) Sinema ve Televizyonun tarihsel gelişimini sanatsal ve teknolojik boyutlarıyla değerlendirebilme becerisi.
3) Kitle iletişim kavramları ve kuramlarının, kültürel, siyasal, ekonomik ve teknolojik gelişmelerle olan ilişkisini anlama ve eleştirel bir bakış açısı ile değerlendirebilme becerisi.
4) Kazandığı formasyonla radyo, televizyon ve sinema alanında karşılaştığı sorunları bilimsel bir yaklaşım içinde çözebilme becerisi.
5) Medyanın ekonomi-politik, sosyo-ekonomik ve sosyal-psikolojik açılardan etkilerini, tarihsel süreç içerisinde analiz etme becerisi.
6) Sinema ve Televizyon üretim sürecinin tüm aşamalarında kullanılan cihaz ve ekipmanları öğrenme ve etkin bir biçimde kullanabilme becerisi.
7) Üretim süreçlerinin farklı aşamalarında yer alan kişiler ile iletişim kurabilme ve projeler yapabilme becerisi.
8) Etik kavramını, bilimsel, mesleki ve kültürel bağlamda eleştirel bir gözle açıklayabilme becerisi.
9) Radyo, Televizyon ve Sinema alanındaki üretim sürecinde gerek bireysel ve gerekse ekip çalışmasına uygun davranma ve çalışma sürecinde eşgüdüm sağlayabilme becerisi.
10) Televizyon program türlerini bilip, her tür televizyon metninin söylemini çözümleme becerisi.
11) Sinema tarihine, kavramlarına, türlerine sanatsal ve teknolojik boyutları ile hakim olup, eleştirebilme becerisi.
12) Radyo, Televizyon ve Sinema alanında teorik ve uygulamalı derslerde edinilen bilgi ve becerileri belli bir alanda uzmanlaşacak şekilde kullanabilme becerisi.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Radyo, Televizyon ve Sinema alanlarındaki üretim süreçlerine hakim olup, yaratıcı projeler geliştirme becerisi.
2) Sinema ve Televizyonun tarihsel gelişimini sanatsal ve teknolojik boyutlarıyla değerlendirebilme becerisi.
3) Kitle iletişim kavramları ve kuramlarının, kültürel, siyasal, ekonomik ve teknolojik gelişmelerle olan ilişkisini anlama ve eleştirel bir bakış açısı ile değerlendirebilme becerisi.
4) Kazandığı formasyonla radyo, televizyon ve sinema alanında karşılaştığı sorunları bilimsel bir yaklaşım içinde çözebilme becerisi.
5) Medyanın ekonomi-politik, sosyo-ekonomik ve sosyal-psikolojik açılardan etkilerini, tarihsel süreç içerisinde analiz etme becerisi.
6) Sinema ve Televizyon üretim sürecinin tüm aşamalarında kullanılan cihaz ve ekipmanları öğrenme ve etkin bir biçimde kullanabilme becerisi.
7) Üretim süreçlerinin farklı aşamalarında yer alan kişiler ile iletişim kurabilme ve projeler yapabilme becerisi.
8) Etik kavramını, bilimsel, mesleki ve kültürel bağlamda eleştirel bir gözle açıklayabilme becerisi.
9) Radyo, Televizyon ve Sinema alanındaki üretim sürecinde gerek bireysel ve gerekse ekip çalışmasına uygun davranma ve çalışma sürecinde eşgüdüm sağlayabilme becerisi.
10) Televizyon program türlerini bilip, her tür televizyon metninin söylemini çözümleme becerisi.
11) Sinema tarihine, kavramlarına, türlerine sanatsal ve teknolojik boyutları ile hakim olup, eleştirebilme becerisi.
12) Radyo, Televizyon ve Sinema alanında teorik ve uygulamalı derslerde edinilen bilgi ve becerileri belli bir alanda uzmanlaşacak şekilde kullanabilme becerisi.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100