Dersin Amacı: |
Bu derste, bir filmi meydana getiren bütün ögelerin (senaryo, oyunculuk, yönetmenlik…) mümkün olabilecek birçok yönden (politik, göstergebilimsel, ekonomik…) incelenmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Estetik, sinematografi, film eleştirisi, yorum ve aşırı yorum, ideolojik çözümleme, göstergebilimsel çözümleme, psikanaliz ve film eleştirisi, tarihsel ve dönemsel film eleştirisi, yönetmene dönük film eleştirisi gibi konuları kapsar. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Sanat Yapıtı ve Türleri, Estetik Bakışa Giriş, Sanat Olarak Sinemaya Bakış |
|
2) |
Film Eleştirisi ve Türleri, Yorum, Aşırı Yorum (U. Eco) |
|
3) |
Film Eleştirisi ve Sinematografi (çerçeve, renk, görüntü, öyküleme, oyunculuk…) |
|
4) |
Toplumsal Cinsiyet Kuramı Üstünden Film İncelemesi (sosyolojik kavramlar ve film örnekleriyle) |
|
5) |
İdeoloji Üstünden Film İncelemesi (film örnekleriyle) |
|
6) |
Psikoloji ve Film İncelemesi (film örnekleriyle) |
|
7) |
Sinema ve Psikanaliz: Jung, Freud, Lacan, Rank (örnek filmlerle) |
|
8) |
Vize Sınavı |
|
9) |
Göstergebilim Aracılığıyla Film Analizi: Göstergebilimsel Dörtgen ve Greimas (örnek filmlerle) |
|
10) |
Tarihsel ve Dönemsel Film Çözümlemesi |
|
11) |
Sosyolojik Çözümleme |
|
12) |
Belgesel Çözümleme |
|
13) |
Yönetmene Dönük Eleştiri |
|
14) |
Sinemada Akımlar Üstünden Eleştiri |
|
15) |
Final Sınavı |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Özden, Z. (2004).Film Eleştirisi, Film Eleştirisinde Temel Yaklaşımlar ve Tür Filmi Eleştirisi. Ankara: İmge Yayınları.
Monaco, J. (2005). Bir Film Nasıl Okunur. (Çev. E. Yılmaz). İstanbul: Oğlak Yayıncılık.2
Eco, U. (2011). Yorum ve Aşırı Yorum. (Çev. K. Atakay). İstanbul: Can Yayınları
Ryan, M., Kellner, D. (2010). Politik Kamera. (Çev. E. Özsayar). İstanbul: Ayrıntı Yayınları
|
Diğer Kaynaklar: |
Özden, Z. (2004).Film Eleştirisi, Film Eleştirisinde Temel Yaklaşımlar ve Tür Filmi Eleştirisi. Ankara: İmge Yayınları.
Monaco, J. (2005). Bir Film Nasıl Okunur. (Çev. E. Yılmaz). İstanbul: Oğlak Yayıncılık.2
Eco, U. (2011). Yorum ve Aşırı Yorum. (Çev. K. Atakay). İstanbul: Can Yayınları
Ryan, M., Kellner, D. (2010). Politik Kamera. (Çev. E. Özsayar). İstanbul: Ayrıntı Yayınları
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Radyo, Televizyon ve Sinema alanlarındaki üretim süreçlerine hakim olup, yaratıcı projeler geliştirme becerisi. |
|
2) |
Sinema ve Televizyonun tarihsel gelişimini sanatsal ve teknolojik boyutlarıyla değerlendirebilme becerisi. |
|
3) |
Kitle iletişim kavramları ve kuramlarının, kültürel, siyasal, ekonomik ve teknolojik gelişmelerle olan ilişkisini anlama ve eleştirel bir bakış açısı ile değerlendirebilme becerisi. |
|
4) |
Kazandığı formasyonla radyo, televizyon ve sinema alanında karşılaştığı sorunları bilimsel bir yaklaşım içinde çözebilme becerisi. |
|
5) |
Medyanın ekonomi-politik, sosyo-ekonomik ve sosyal-psikolojik açılardan etkilerini, tarihsel süreç içerisinde analiz etme becerisi. |
|
6) |
Sinema ve Televizyon üretim sürecinin tüm aşamalarında kullanılan cihaz ve ekipmanları öğrenme ve etkin bir biçimde kullanabilme becerisi. |
|
7) |
Üretim süreçlerinin farklı aşamalarında yer alan kişiler ile iletişim kurabilme ve projeler yapabilme becerisi. |
|
8) |
Etik kavramını, bilimsel, mesleki ve kültürel bağlamda eleştirel bir gözle açıklayabilme becerisi. |
|
9) |
Radyo, Televizyon ve Sinema alanındaki üretim sürecinde gerek bireysel ve gerekse ekip çalışmasına uygun davranma ve çalışma sürecinde eşgüdüm sağlayabilme becerisi. |
|
10) |
Televizyon program türlerini bilip, her tür televizyon metninin söylemini çözümleme becerisi. |
|
11) |
Sinema tarihine, kavramlarına, türlerine sanatsal ve teknolojik boyutları ile hakim olup, eleştirebilme becerisi. |
|
12) |
Radyo, Televizyon ve Sinema alanında teorik ve uygulamalı derslerde edinilen bilgi ve becerileri belli bir alanda uzmanlaşacak şekilde kullanabilme becerisi. |
|