Dersin Amacı: |
Bu derste, bir filmi meydana getiren bütün ögelerin (senaryo, oyunculuk, yönetmenlik…) mümkün olabilecek birçok yönden (politik, göstergebilimsel, ekonomik…) incelenmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Estetik, sinematografi, film eleştirisi, yorum ve aşırı yorum, ideolojik çözümleme, göstergebilimsel çözümleme, psikanaliz ve film eleştirisi, tarihsel ve dönemsel film eleştirisi, yönetmene dönük film eleştirisi gibi konuları kapsar. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Sanat Yapıtı ve Türleri, Estetik Bakışa Giriş, Sanat Olarak Sinemaya Bakış |
|
2) |
Film Eleştirisi ve Türleri, Yorum, Aşırı Yorum (U. Eco) |
|
3) |
Film Eleştirisi ve Sinematografi (çerçeve, renk, görüntü, öyküleme, oyunculuk…) |
|
4) |
Toplumsal Cinsiyet Kuramı Üstünden Film İncelemesi (sosyolojik kavramlar ve film örnekleriyle) |
|
5) |
İdeoloji Üstünden Film İncelemesi (film örnekleriyle) |
|
6) |
Psikoloji ve Film İncelemesi (film örnekleriyle) |
|
7) |
Sinema ve Psikanaliz: Jung, Freud, Lacan, Rank (örnek filmlerle) |
|
8) |
Vize Sınavı |
|
9) |
Göstergebilim Aracılığıyla Film Analizi: Göstergebilimsel Dörtgen ve Greimas (örnek filmlerle) |
|
10) |
Tarihsel ve Dönemsel Film Çözümlemesi |
|
11) |
Sosyolojik Çözümleme |
|
12) |
Belgesel Çözümleme |
|
13) |
Yönetmene Dönük Eleştiri |
|
14) |
Sinemada Akımlar Üstünden Eleştiri |
|
15) |
Final Sınavı |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Özden, Z. (2004).Film Eleştirisi, Film Eleştirisinde Temel Yaklaşımlar ve Tür Filmi Eleştirisi. Ankara: İmge Yayınları.
Monaco, J. (2005). Bir Film Nasıl Okunur. (Çev. E. Yılmaz). İstanbul: Oğlak Yayıncılık.2
Eco, U. (2011). Yorum ve Aşırı Yorum. (Çev. K. Atakay). İstanbul: Can Yayınları
Ryan, M., Kellner, D. (2010). Politik Kamera. (Çev. E. Özsayar). İstanbul: Ayrıntı Yayınları
|
Diğer Kaynaklar: |
Özden, Z. (2004).Film Eleştirisi, Film Eleştirisinde Temel Yaklaşımlar ve Tür Filmi Eleştirisi. Ankara: İmge Yayınları.
Monaco, J. (2005). Bir Film Nasıl Okunur. (Çev. E. Yılmaz). İstanbul: Oğlak Yayıncılık.2
Eco, U. (2011). Yorum ve Aşırı Yorum. (Çev. K. Atakay). İstanbul: Can Yayınları
Ryan, M., Kellner, D. (2010). Politik Kamera. (Çev. E. Özsayar). İstanbul: Ayrıntı Yayınları
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Sanat ve tasarım kültürü ile tasarım düşüncesi /konsepti ve felsefesine ilişkin bilgiye sahiptir. |
|
2) |
Endüstri Devrimi, modern gelenekler, postmodern kültür ve Tasarım ilişkileri konusunda genel kültür ve bilgi sahibidir. |
|
3) |
İlgili sanat ve tasarım alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşim konusunda bilgi sahibidir. |
|
4) |
Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir. |
|
5) |
İlgili sanat ve tasarım alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir. |
|
6) |
Tasarım alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, kuram ve uygulama bütünlüğü sağlayarak kullanır. |
|
7) |
Tasarım alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanır. |
|
8) |
Duyusal algıyı somutlaştırır. |
|
9) |
Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir. |
|
10) |
Bireysel ve grup üyesi olarak proje tasarım ve uygulama süreçleri içinde çalışır, sorumluluk alır ve planlama yapar. |
|
11) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; tasarım alanındaki gelişmeleri izler. |
|
12) |
Çözümleyici ve eleştirel düşünür. |
|
13) |
Tasarım alanına dair öğrenme gereksinimlerini belirler. |
|
14) |
Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi : B1 Düzeyi). |
|
15) |
Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyi ile tasarım alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
|
16) |
Tasarım alanı ile ilgili konuları uzman ya da uzman olmayan kişilere görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru olarak aktarır. |
|
17) |
Tasarım alanında ulusal ve uluslararası değerlerin farkına varır ve etik değerlere uygun hareket eder. |
|
18) |
Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, estetik, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür. |
|
19) |
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. |
|