Radyo, Televizyon ve Sinema
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: RTF408
Ders İsmi: Röportaj Ve Sunum Teknikleri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 1 0 4
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. İDİL COŞKUN
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi EKREM ÇELİKİZ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: medya çalışanı olacak öğrencilerin soru sorması, sunum ve röportaj yapması, dile hakimiyet kurması, röportaj/söyleşi ve sunum konusunda kavram ve tartışmalara girebilmesi, bilgi edinmesi ve araştırması, değerlendirme ve eleştiri yapabilmesi, radyo tv sunumları arasındaki farkları öğrenmesi, tv-gazete ve dergi röportajı hazırlamanın temel ilkelerini bilmesi, röportaj teknik ve hazırlık-yazım-sunuş aşamalarını bilmesi, haber röportajın tüm aşamalarını yazılı ve sözlü olarak uygulamalı öğrenmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: radyo televizyon haberciliğinin özellikleri, röportajın tanımı ve türleri, haber röportaj hazırlamanın temel ilkeleri, röportaj öncesi, esnası ve sonrasında dikkat edilmesi gerekenler ve sunum yaparken dikkat edilmesi gereken temel kurallarbu dersin içeriğini oluşturmaktadır...

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) öğrenci; görüntü, imge, anlam, ortam, dil gibi derin iletişim süreçlerini kavrar
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) öğrenci; sunum, röportaj ve söyleşinin tanım, içerik, özellik ve biçimlerini öğrenir ve uygular
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) öğrenci; doğru iletişimin ayrılmaz bir parçası olan ve mesleki başarının olmazsa olmazı gerçeğe ulaşmak için 'doğru soru sormayı' öğrenir...
Öğrenme Yetkinliği
1) öğrenci final öncesi sunum, röportaj ve söyleşi konularında etkin ve uygulamalı bir öğrenme gerçekleştirmiştir, röportaj/söyleşi yapar, sunum gerçekleştirir, diksiyonunu ve yanlışlarını düzeltir....
Alana Özgü Yetkinlik
1) öğrenci bu derste öğrendiklerini uygulamalı olarak da pekiştirerek hem akademik alanda hem de mesleki yeterlik kazanma açısından önemli kazanımlar elde eder...
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) tanışma, bill bernbach reklamları örneği, inanılır ve gerçek olmakla yaratıcı olmak, gerçek algısı, görmek görülmek ve gördüğümüzü nasıl gördüğümüzü dil kodlamalarıyla karşıya aktarmak, john berger görme biçimleri'nden 'inandıklarımız nesneleri görüşümüzü etkiler' ve 'bakmak bir seçme edimidir'den yola çıkarak anlam, anlam kodlaması olarak dil ve sunum ile röportajda kullanacağımız dilin incelenmesi, aydınlanmadan günümüze anlam ve dil ilişkisi, john fiske iletişim çalışmalarına giriş... bill bernbach 'yaratıcılık devriminin öncüsü', john berger 'görme biçimleri', kemal aslan 'soru nasıl sorulur', john fiske 'iletişim çalışmalarına giriş'... ders notu: sunum (sunum nedir, nasıl hazırlanır, adımları, yöntemi...)
2) soru sormak, doğru soru nedir nasıl sorulur? dilin varyasyonları, röportaj tanımı, içeriği, dünyada ve türkiye'de gelişimi, türleri, muck racker'lardan görgü tanıklığı gazeteciliğine giden uzun ince savaş yıllarından günümüze dünyada soru sormak hala mümkün mü? bir röportaj örneği olarak 'röportaj hayatın özüne bir yolculuktur' İAHA muhabirlerinin yazdığı röportajlar kitabına bakış ve değerlendirme kemal aslan soru nasıl sorulur, noam chomsky korsanlar ve imparatorlar, atilla girgin söyleşi mi röportaj mı ve akademik makaleler... yazılı ders notu da paylaşılacaktır
3) röportaj ve söyleşi arasındaki farklar, tanımsal, tarihsel gelişim ve yazım farkları, örneklerle ele alınacaktır, bir röportajcının özellikleri ve değerlendirmesi, yaşar kemal örneği, yaşamı, ürettiği röportajlar ve anadoludan fışkıran insan portreleri... ödev olarak öğrenciye bir röportaj veya söyleşi konusu seçtirilerek dönem sonuna kadar her hafta aşamalı olarak gelişim ve planlaması ile hazırlığının takibi... armand mattelart iletişimin dünyasallaşması, yaşar kemal kaçakçılar arasında 25 gün, henri lefebvre modern dünyada gündelik hayat... yazılı ders notu paylaşılacaktır...
4) haber röportaj nedir? tanımı... bir haber röportajın oluşumu, aşamaları... kavramsal olarak haber ve röportaj arasındaki kurguyu yapabilmemiz için neler gerekir... televizyon, radyo ve gazete röportajlarının farkları... canlı yayın ve bant yayın röportajlar... yazılı ve görsel basınla sosyal medyada haber röportaj nasıl kullanılır? atilla girgin söyleşi mi röportaj mı, mete akyol 'aynen naklen', haber merkezlerinden alınmış, yayınlanmış ya da yayımlanmış röportaj örneklerinin incelemesi
5) röportaj öncesi aşamalar, hazırlık... konuya, habere ve zamanına karar vermek, araştırma, kiminle konuşmalı, neleri gözlemlemeli, neleri bilmeliyiz? ulaşılabilir olmak, samimiyet nereye kadar, haberci ve veya röportajcı gerçeği yazandır, peki her zaman doğru söyleyen midir? kimlik etiği tartışması ile röportaj ilişkisi, röportajcı haber kaynağı ilişkilerine örneklemeler... fikret otyam röportaj örnekleri, amerika watergate skandalı incelemesi, henri lefebvre modern dünyada gündelik hayat, noam chomsky korsanlar ve imparatorlar, makaleler...
6) bir röportajcının anatomisi- canlı söyleşi konuğu mustafa hoş ... big boss, neo türkiye'nin panzehiri hafızdır, hançer, ölüm treni,abluka ve çığlık kitaplarının yazarı araştırmacı-gazeteci-haberci... mustafa hoş ... big boss, neo türkiye'nin panzehiri hafızdır, hançer, ölüm treni,abluka ve çığlık kitaplarının yazarı araştırmacı-gazeteci-haberci...
7) gündemdeki bir haberi seçerek o haberden bir röportaj haber çıkarmak... manşet atmak, flaş haber, devam haberi, dosya haber kavramları... öğrencilerin yılsonu ödeviyle ilgili okuma, araştırma, inceleme, gezi ve sohbet/soru-yanıt aşamalarının planlanması... gazete ve dergi habeleri, web sitesi haberleri... yazılı olarak ders notu paylaşılacaktır...
8) ara sınav ara sınav
9) sunum/sunuş kavramları ve kullanım alanları... iyi bir sunuş neleri kapsar? radyo-tv'de sunuş nasıl yapılır? sunuş teknikleri nelerdir? kemal aslan soru nasıl sorulur, sedef kabaş sesli düşünenler, 32.gün, ülkü giray türkçeyi güzel konuşma ve anlama kılavuzu ibrahim kıbrıs sözlü anlatım güzel konuşma ve diksiyon... yazılı ders notu paylaşılacaktır...
10) haber merkezinin yapısı, bölümleri, kimler ne iş yapar, bir haber bir haber röportaj kimlerle hazırlanır? anons çekimi ve özellikleri... haberin akışı, süreklilik, dosya haber, araştırmacı haberciler nasıl çalışır? neşe kars radyo televizyon haberciliği, atilla girgin söyleşi mi röportaj mı?, kemal aslan soru nasıl sorulur, kitap ve makalelerden örnekler...
11) spiker, sunucu ve anchorman/woman kavramları, ortak yönleri ve farklılıkları... haber dili... program çeşitleri ve sunum şekilleri ilişkisi... neşe kars radyo televizyon haberciliği, atilla girgin söyleşi mi röportaj mı?, kemal aslan soru nasıl sorulur... yazılı ders notu paylaşılacaktır
12) etkili bir sunum, sunuş için gerekli ses ve dil çalışmaları, türkçe'ye hakim olmak, yanlış bildiklerimiz, nefes çalışmaları, diksiyon ve artikülasyonun önemi... ibrahim kıbrıs güzel konuşma/diksiyon, ülkü giray türkçeyi güzel konuşma ve anlama kılavuzu, neşe kars radyo tv haberciliği, mete akyol aynen naklen, john berger görme biçimleri, john fiske iletişim çalışmalarına giriş, atilla girgin söyleşi mi röportaj mı?, kekeç morkoç iletişimin vitrini;sunum... yazılı ders notu paylaşılacaktır
13) soru sormanın temel sorunları... soru nasıl sorulur? soru listesi hazırlamak, doğru soru seçimi, soruların doğru sıralanması, akış, hikaye, kurgu yaratmak, sorularla haber çıkarmak, sorularla manşet çıkarmak/atmak... öğrencilerin bitirme ödevleri için soru çalışması yaparak hazırlığı bitirmek... ibrahim kıbrıs güzel konuşma/diksiyon, ülkü giray türkçeyi güzel konuşma ve anlama kılavuzu, neşe kars radyo tv haberciliği, mete akyol aynen naklen, john berger görme biçimleri, john fiske iletişim çalışmalarına giriş, atilla girgin söyleşi mi röportaj mı?, kekeç morkoç iletişimin vitrini;sunum... yazılı ders notu paylaşılacaktır...
14) yazılmış olan veya görüntülü ve /veya sesli röportaj ve/veya söyleşi ödevlerinin derste değerlendirilmesi... tüm dönem konularının üzerinden geçerek karşılıklı soru yanıt şeklinde kazanımlar değerlendirilecektir... yazılmış olan veya görüntülü ve /veya sesli röportaj ve/veya söyleşi ödevlerinin derste değerlendirilmesi...

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: -
Diğer Kaynaklar: haberin tarihi, kuramları, söylemi ve radyo-tv haberciliği neşe kars,
söyleşi mi röportaj mı? atilla girgin
türkçeyi güzel konuşma ve okuma kılavuzu,
güzel konuşma, diksiyon ibrahim kıbrıs,
röportaj, hayatın özüne bir yolculuk, İAHA muhabirleri röportajları
aynen, naklen, mete akyol
armand mattelart, iletişimin dünyasallaşması,
iletişimin vitrini:sunum, dilek kekeç morkoç,
soru nasıl sorulur? kemal aslan,
görme biçimleri, john berger, iletişim çalışmalarına giriş, john fiske,
modern dünyada gündelik hayat, henri lefebvre
korsanlar ve imparatorlar, noam chomsky,
estetize edilmiş yaşam, walter benajamin,
kendini yaratan insan, gordon childe,
postmodernlik ve hoşnutsuzlukları, zygmunt bauman.
medya ve demokrasi, john keane,
katı olan her şey buharlaşıyor, marshall berman,
kamusal insanın çöküşü, richard sennett,
cool, bir tavrın anatomisi, d.pountain &d.robins,
şöhret, chris rojek,
medya tarihi, jean noel jeanneney,
eğlence incelemeleri, tania modleski,
iletişim kuramları tarihi, armand&michele mattelart
yaradanımız medya, marshall mcluhan
görmenin iktidarı, giovanni sartori,
tv haberciliğinde etik, marilyn j.matelski,
meduanın zorbalığı, ignacio ramonet

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Radyo, Televizyon ve Sinema alanlarındaki üretim süreçlerine hakim olup, yaratıcı projeler geliştirme becerisi.
2) Sinema ve Televizyonun tarihsel gelişimini sanatsal ve teknolojik boyutlarıyla değerlendirebilme becerisi.
3) Kitle iletişim kavramları ve kuramlarının, kültürel, siyasal, ekonomik ve teknolojik gelişmelerle olan ilişkisini anlama ve eleştirel bir bakış açısı ile değerlendirebilme becerisi.
4) Kazandığı formasyonla radyo, televizyon ve sinema alanında karşılaştığı sorunları bilimsel bir yaklaşım içinde çözebilme becerisi.
5) Medyanın ekonomi-politik, sosyo-ekonomik ve sosyal-psikolojik açılardan etkilerini, tarihsel süreç içerisinde analiz etme becerisi.
6) Sinema ve Televizyon üretim sürecinin tüm aşamalarında kullanılan cihaz ve ekipmanları öğrenme ve etkin bir biçimde kullanabilme becerisi.
7) Üretim süreçlerinin farklı aşamalarında yer alan kişiler ile iletişim kurabilme ve projeler yapabilme becerisi.
8) Etik kavramını, bilimsel, mesleki ve kültürel bağlamda eleştirel bir gözle açıklayabilme becerisi.
9) Radyo, Televizyon ve Sinema alanındaki üretim sürecinde gerek bireysel ve gerekse ekip çalışmasına uygun davranma ve çalışma sürecinde eşgüdüm sağlayabilme becerisi.
10) Televizyon program türlerini bilip, her tür televizyon metninin söylemini çözümleme becerisi.
11) Sinema tarihine, kavramlarına, türlerine sanatsal ve teknolojik boyutları ile hakim olup, eleştirebilme becerisi.
12) Radyo, Televizyon ve Sinema alanında teorik ve uygulamalı derslerde edinilen bilgi ve becerileri belli bir alanda uzmanlaşacak şekilde kullanabilme becerisi.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Radyo, Televizyon ve Sinema alanlarındaki üretim süreçlerine hakim olup, yaratıcı projeler geliştirme becerisi. 5
2) Sinema ve Televizyonun tarihsel gelişimini sanatsal ve teknolojik boyutlarıyla değerlendirebilme becerisi. 4
3) Kitle iletişim kavramları ve kuramlarının, kültürel, siyasal, ekonomik ve teknolojik gelişmelerle olan ilişkisini anlama ve eleştirel bir bakış açısı ile değerlendirebilme becerisi. 5
4) Kazandığı formasyonla radyo, televizyon ve sinema alanında karşılaştığı sorunları bilimsel bir yaklaşım içinde çözebilme becerisi. 5
5) Medyanın ekonomi-politik, sosyo-ekonomik ve sosyal-psikolojik açılardan etkilerini, tarihsel süreç içerisinde analiz etme becerisi. 4
6) Sinema ve Televizyon üretim sürecinin tüm aşamalarında kullanılan cihaz ve ekipmanları öğrenme ve etkin bir biçimde kullanabilme becerisi. 4
7) Üretim süreçlerinin farklı aşamalarında yer alan kişiler ile iletişim kurabilme ve projeler yapabilme becerisi. 5
8) Etik kavramını, bilimsel, mesleki ve kültürel bağlamda eleştirel bir gözle açıklayabilme becerisi. 3
9) Radyo, Televizyon ve Sinema alanındaki üretim sürecinde gerek bireysel ve gerekse ekip çalışmasına uygun davranma ve çalışma sürecinde eşgüdüm sağlayabilme becerisi. 5
10) Televizyon program türlerini bilip, her tür televizyon metninin söylemini çözümleme becerisi. 5
11) Sinema tarihine, kavramlarına, türlerine sanatsal ve teknolojik boyutları ile hakim olup, eleştirebilme becerisi.
12) Radyo, Televizyon ve Sinema alanında teorik ve uygulamalı derslerde edinilen bilgi ve becerileri belli bir alanda uzmanlaşacak şekilde kullanabilme becerisi. 5

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %