Mimarlık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ARC101 | ||||||||
Ders İsmi: | Tasarım Çalışmaları | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi ÖNCÜL KIRLANGIÇ IŞIL | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Öğr.Gör. KENAN GÜVENÇ |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, temel tasarım ilkelerinin tanıtılması ve atölye çalışmaları ile bu ilkelerin çeşitli mimari araçlar ve metotlar kullanılarak, uygulamalarının yapılmasıdır. Öğrenci bu derste bir yandan mimari ilkeleri keşfederken, bir yandan da çeşitli temsil araçları tanıyarak uygulama yöntemleri keşfedecektir. Kavramlarla ilişkili metin okumaları yoluyla, anlama, sorgulama ve eleştirme becerisini kazanacaktır. Bu ders mimari tasarım atölyelerinin başlangıç dersidir ve ders öğrencinin sezgisinin gelişmesi yoluyla, tasarlama eylemini keşfetmesine dayanır. |
Dersin İçeriği: | Ders mimari tasarım atölyelerine hazırlık dersidir. Bu dersin tek bir sonuç ürünü yoktur. Her hafta verilen çeşitli mimarlık ilkelerinin tasarlanması yoluyla kavranması bu dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin tanıtımı | |
2) | Film Gösterisi: MANİFESTO Sunum Tartışma, Sergi Gezisi Ödevinin Tanıtımı | |
3) | Güncel Sanat Etkinliği Sunumları | Müze ve sanat galerilerine gezi yapılması |
4) | Tasarım Kavramları Denemeleri Parçadan- Bütüne : Biyo-Mimesisden 2B Geometriye Doğa gerçeklikler dünyasıdır. Doğada mükemmel geometri yoktur. Geometri insan yaratımıdır ve soyuttur, ancak düzenlidir. Düzeni kuran ilkeler vardır. Tasarım ilkeleri buradan öğrenilebilir mi? Bu çalışmanın temel sorusu budur. Doğada saklı olan tasarım ilkelerinin varlığının keşfedilmesi bu çalışmanın amacıdır. | Gözlem yapma, keşif ve çizim üretimi. Doğada varolan parçanın fotoğrafını çek. Ölçekli bir biçimde kağıda 2 boyutlu olarak aktar ve 2 boyutlu soyut bir biçime dönüştür. |
5) | Doğa gerçeklikler dünyasıdır. Doğada mükemmel geometri yoktur. Geometri insan yaratımıdır ve soyuttur, ancak düzenlidir. Düzeni kuran ilkeler vardır. Tasarım ilkeleri buradan öğrenilebilir mi? Bu çalışmanın temel sorusu budur. Doğada saklı olan tasarım ilkelerinin varlığının keşfedilmesi bu çalışmanın amacıdır. | Gözlem yapma, keşif ve çizim üretimi. Doğada varolan parçanın fotoğrafını çek. Ölçekli bir biçimde kağıda 2 boyutlu olarak aktar ve 2 boyutlu soyut bir biçime dönüştür. |
6) | tasarım kavramları denemeleri I : biyo-mimesisten 2D biçime. Doğa gerçeklikler dünyasıdır. Doğada mükemmel geometri yoktur. Geometri insan yaratımıdır ve soyuttur, ancak düzenlidir. Düzeni kuran ilkeler vardır. Tasarım ilkeleri buradan öğrenilebilir mi? Bu çalışmanın temel sorusu budur. Doğada saklı olan tasarım ilkelerinin varlığının keşfedilmesi bu çalışmanın amacıdır. | Gözlem yapma, keşif ve çizim üretimi. Doğada varolan parçanın fotoğrafını çek. Ölçekli bir biçimde kağıda 2 boyutlu olarak aktar ve 2 boyutlu soyut bir biçime dönüştür. |
7) | 1-Bütünlük:Mesafe, Tekrarlama, Süreklilik İle Bütünlük, Tekrarlamanın Çeşitliliği 2-Vurgu ve Odaklanma: Karşıtlık, Yalıtma, Yerleştirme, Tek Eleman İle Vurgu 3- Ritim Görsel Tekrar: Ritim ve Hareket, Değişen Ritim, Gelişen Ritm Tasarım kavramları veya ilkelerinin teorik olarak tanımlarının yapılması ve son 3 haftada üretilen işlerde bu ilkelerin aranmasını içeren bir tartışma yapılması bu haftanın amacıdır. | Tasarım ilkelerinin tartışılması. |
8) | Ara Sınav | |
9) | Tasarım Kavramlarının Mekânsal Denemeleri Parçadan- Bütüne : 3 boyutlu Geometriden Mekana | |
10) | tasarım kavramları: ölçek ve oran Tasarım kavramlarından ölçek ve oranın, insan bedeni üzerinden keşfedilmesi, beden-nesne arasındaki mesafe, oran ve ölçü ilişkilerinin araştırılması bu çalışmanın amacıdır. | |
11) | Tasarım kavramları: ölçek- oran - denge tasarım kavramlarından dengenin, kritik denge üzerinden keşfedilmesi bu çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Tek bir bedenin denge geometrisinin keşfedilmesi bu çalışmanın problemidir. Bu nedenle kritik denge atölyede tartışılacak ve kritik dengenin geometrisi sorgulanacaktır. | |
12) | Tasarım Kavramları Bağlamında Mekânsal Denemeler Parçadan- Bütüne : Küçük Ölçekten 1/1 Ölçeğe | |
13) | Tasarım Kavramlarının Mekansal Denemeleri Parçadan- Bütüne : Küçük Ölçekten 1/2 Ölçeğe | |
14) | Tasarım kavramlarının mekansal denemeleri parçadan bütüne: küçük ölçekten 1/1 ölçeğe | |
15) | Final Haftası | Teslimlerin sonuçlandırılması |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Arnheim R. , 2007, Görsel Düşünme, Metis Yayınları 2. Barthes R., 1992, Camera Lucida, Fotoğraf Üzerine Düşünceler, çev.: Akçakaya R., Altıkırkbeş Yayın 3. Berger J. ,1986, Görme Biçimleri, çev. : Salman Y. , Metis Yayınları 4. Bielefeld B. ,Khouli S. , 2007, Tasarım Fikirleri, YEM Yayın 5. Ching F., 1996, Architecture: Form Space and Order, Wiley 6. Curl, J. S. , 1999, Dictionary of Architecture, Oxford Üniversitesi Yayını 7. Kandinsky, V., 1993. Sanatta Zihinsellik Üstüne, çeviri: Turan T., YKY 8. Koolhaas R. , 2014, Rem Koolhaas Öğrencilerle Söyleşiler, çev. : Dikbaş N., YEM Yayınevi 9. Lauer D. , Pentak S. , 2012, Design Basics, Wadsworth ,Boston 10. Le Corbusier, 1993, Mimarlık Öğrencileri ile Söyleşi, çev. :Fırat S. , YKY 11. Porter, T.; Archispeak, , 2006, Spon Yayınevi 12. The Metapolis Dictionary of Advanced Architecture, 2003, Actar 13. Tunalı İ. , 2004, Tasarım Felsefesine Giriş, Yapı Yayın 14. Vyzoviti S. , 2008, Folding Architecture, BISPUBLISHER |
Diğer Kaynaklar: | 1. Arnheim R. , 2007, Görsel Düşünme, Metis Yayınları 2. Barthes R., 1992, Camera Lucida, Fotoğraf Üzerine Düşünceler, çev.: Akçakaya R., Altıkırkbeş Yayın 3. Berger J. ,1986, Görme Biçimleri, çev. : Salman Y. , Metis Yayınları 4. Bielefeld B. ,Khouli S. , 2007, Tasarım Fikirleri, YEM Yayın 5. Ching F., 1996, Architecture: Form Space and Order, Wiley 6. Curl, J. S. , 1999, Dictionary of Architecture, Oxford Üniversitesi Yayını 7. Kandinsky, V., 1993. Sanatta Zihinsellik Üstüne, çeviri: Turan T., YKY 8. Koolhaas R. , 2014, Rem Koolhaas Öğrencilerle Söyleşiler, çev. : Dikbaş N., YEM Yayınevi 9. Lauer D. , Pentak S. , 2012, Design Basics, Wadsworth ,Boston 10. Le Corbusier, 1993, Mimarlık Öğrencileri ile Söyleşi, çev. :Fırat S. , YKY 11. Porter, T.; Archispeak, , 2006, Spon Yayınevi 12. The Metapolis Dictionary of Advanced Architecture, 2003, Actar 13. Tunalı İ. , 2004, Tasarım Felsefesine Giriş, Yapı Yayın 14. Vyzoviti S. , 2008, Folding Architecture, BISPUBLISHER |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama | |||||||||||
2) Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma | |||||||||||
3) Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme | |||||||||||
4) İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma | |||||||||||
5) Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma. | |||||||||||
6) Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama | |||||||||||
7) Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma | |||||||||||
8) Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma | |||||||||||
9) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma | |||||||||||
10) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme | |||||||||||
11) Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi | |||||||||||
12) Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama | 5 |
2) | Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma | 3 |
3) | Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme | 1 |
4) | İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma | 5 |
5) | Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma. | 1 |
6) | Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama | 1 |
7) | Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma | 2 |
8) | Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma | 1 |
9) | Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma | 1 |
10) | Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme | 1 |
11) | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi | 1 |
12) | Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Uygulama | 12 | % 40 |
Ara Sınavlar | 1 | % 10 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |