Mimarlık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ARC102 | ||||||||
Ders İsmi: | Mimari Tasarım Atölyesi I | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. EMINE DILAY GÜNEY | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Öğr.Gör. KENAN GÜVENÇ |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersin amacı mekânı, geometri, beden, hareket, sınırlar üzerinden keşfetmek ve tasarlamaktır. Bu tasarım verili tasarım prensipleri üzerinden geçekleşecektir. İnsan hareketi ve hareketin geometrisinin mimari mekan kurmadaki önemini kavranacaktır. Dersi alan öğrencilerin mekanı kuran sınırları, ölçeği, tasarım ilkelerini, mekan türlerini keşfetmesi, basit strüktürel çözümler geliştirmesi ve bağlamla ilişkili bir tasarım yapması beklenmektedir. |
Dersin İçeriği: | Dersin içeriği mekanın arkitektonik öğelerinin keşfedilmesi üzerine kurulmuştur. Geometri, yatay, düşey sınırlar, tasarım ilkeleri, beden, hareket içeriği oluşturan başlıklardır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin Genel Tanıtımının yapılması | |
2) | Düzeni Kuran Kavramlar: Mekanı kuran beden ölçülerinin kavranması ve tasarım kavramlarının tartışılması | |
3) | Sınırlar, Düzeni Kuran Kavramlar: beden ve mekan ölçek ve oranlarını tartışılması, hareketin geometrisinin araştırılması, yatay sınırların keşfedilmesi | |
4) | Sınırlar, Düzeni Kuran Kavramlar: beden ve mekan ölçek ve oranlarını tartışılması, hareketin geometrisinin araştırılması, yatay sınırların keşfedilmesi | |
5) | Yatay sınırlar ve beden hareketinin düşey geometrisinin birleştirilmesi, mekan çeperinin tasarımı. | |
6) | Yatay sınırlar ve beden hareketinin düşey geometrisinin birleştirilmesi, mekan çeperinin tasarımı. | |
7) | Yatay sınırlar ve hareketin düşey geometrisinin birleştirilmesi, mekan çeperinin ve strüktürünün tasarımı. | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Mekan senaryosuna bağlı yatay, düşey ve eğik mekan sınırlarının tasarlanması. | |
10) | Mekan senaryosuna bağlı yatay, düşey ve eğik mekan sınırlarının tasarlanması. Tasarlanan mekanın kent bağlamı içine yerleştirilmesi. | |
11) | Mekan senaryosuna bağlı yatay, düşey ve eğik mekan sınırlarının tasarlanması. Tasarlanan mekanın kent bağlamı içine yerleştirilmesi. | |
12) | Mekan tasarımının bağlamla ilişkisinin tartışılması. | |
13) | Mimari projenin tasarım ve sunum aşamalarının tamamlanması. | |
14) | Tasarımın sunumunun mimari sunum teknikleri kullanılarak, ön teslim biçiminde teslim edilmesi. | |
15) | FİNAL HAFTASI (Mimari projenin tasarım ve sunum aşamalarının tamamlanması) |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Arnheim R. , 2007, Görsel Düşünme, Metis Yayınları 2. Barthes R., 1992, Camera Lucida, Fotoğraf Üzerine Düşünceler, çev.: Akçakaya R., Altıkırkbeş Yayın 3. Berger J. ,1986, Görme Biçimleri, çev. : Salman Y. , Metis Yayınları 4. Bielefeld B. ,Khouli S. , 2007, Tasarım Fikirleri, YEM Yayın 5. Ching F., 1996, Architecture: Form Space and Order, Wiley 6. Curl, J. S. , 1999, Dictionary of Architecture, Oxford Üniversitesi Yayını 7. Kandinsky, V., 1993. Sanatta Zihinsellik Üstüne, çeviri: Turan T., YKY 8. Koolhaas R. , 2014, Rem Koolhaas Öğrencilerle Söyleşiler, çev. : Dikbaş N., YEM Yayınevi 9. Lauer D. , Pentak S. , 2012, Design Basics, Wadsworth ,Boston 10. Le Corbusier, 1993, Mimarlık Öğrencileri ile Söyleşi, çev. :Fırat S. , YKY 11. Porter, T.; Archispeak, , 2006, Spon Yayınevi 12. The Metapolis Dictionary of Advanced Architecture, 2003, Actar 13. Tunalı İ. , 2004, Tasarım Felsefesine Giriş, Yapı Yayın 14. Vyzoviti S. , 2008, Folding Architecture, BISPUBLISHER |
Diğer Kaynaklar: | 1. Arnheim R. , 2007, Görsel Düşünme, Metis Yayınları 2. Barthes R., 1992, Camera Lucida, Fotoğraf Üzerine Düşünceler, çev.: Akçakaya R., Altıkırkbeş Yayın 3. Berger J. ,1986, Görme Biçimleri, çev. : Salman Y. , Metis Yayınları 4. Bielefeld B. ,Khouli S. , 2007, Tasarım Fikirleri, YEM Yayın 5. Ching F., 1996, Architecture: Form Space and Order, Wiley 6. Curl, J. S. , 1999, Dictionary of Architecture, Oxford Üniversitesi Yayını 7. Kandinsky, V., 1993. Sanatta Zihinsellik Üstüne, çeviri: Turan T., YKY 8. Koolhaas R. , 2014, Rem Koolhaas Öğrencilerle Söyleşiler, çev. : Dikbaş N., YEM Yayınevi |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
5 |
6 |
2 |
3 |
4 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama | |||||||||||
2) Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma | |||||||||||
3) Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme | |||||||||||
4) İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma | |||||||||||
5) Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma. | |||||||||||
6) Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama | |||||||||||
7) Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma | |||||||||||
8) Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma | |||||||||||
9) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma | |||||||||||
10) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme | |||||||||||
11) Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi | |||||||||||
12) Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama | 5 |
2) | Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma | 3 |
3) | Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme | 1 |
4) | İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma | 5 |
5) | Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma. | 2 |
6) | Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama | 2 |
7) | Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma | 2 |
8) | Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma | 2 |
9) | Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma | 1 |
10) | Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme | 1 |
11) | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi | 1 |
12) | Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma | 2 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 5 |
Uygulama | 3 | % 25 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |